Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastpapper vs. fiberpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
1. Vad är det för skillnad på plastpapper och fiberpapper?

2. Jag minns att när jag gick i skolan så fanns det ett slags papper som var lite mer gulaktigt och som böjde sig rätt mycket när det blev blött. Någon som känner igen detta?.. och vad är DET för typ av papper? (så jag kan undvika det pappret alltså..)

Plastpapper tycker jag personligen har trista ytor. Blankt plastpapper blir spegelblankt, medans blankt fiberpapper kan lufttorkas och få en snyggare yta som inte är så jätteblank. De mattare plastpappersytorna ser också rätt tråkiga ut i jämförelse med de variationer som finns i fiber. Annars spar man tid i mörkrummet med plastpapper, då det bara behöver skölja ca 5 min. Dessutom planar det ut direkt utan att man behöver pressa det. Fiberpapper blir buktigt vid torkning och måste ligga länge i press/alt. varmpressas för att bli lika plant. Hållbarheten på fiberpapper är också bättre om man gör kemiprocessen rätt och inte slarvar. Som jag upplever det finns det idag betydligt flera olika fiberpapperstyper att välja mellan än det finns plastpapperstyper. Det tror jag beror på att det är entusiasterna/finsmakarna som fortfarande håller på i mörkrummet. Efterfrågan på plastpapper har därför minskat mera än efterfrågan på fiberpapper och flera nya fiberpapper har t.om sett dagens ljus under de senaste åren. Plastpapper användes förr mest av press och reklam där man skulle ha fram bilderna snabbt, men den sidan har nu blivit heldigital, medans de "konstnärliga" fotograferna i större utsträckning fortsätter i mörkrummet och då företrädesvis med fiberpapper.

Jag är ganska ny i gemet men har hunnit prova bägge sorterna. Jag har provat Kentmere fiberpapper och Ilford plastpapper. Min uppfattning, om den är till nytta, är att ett lätthanterligt, snabbt plastpapper är roligare att jobba med eftersom processen går snabbare. Fiber ska ligga längre i alla bad, så även om du bara gör en provremsa tar det mycket längre tid (5-7 minuter istället för 2-3) innan man kan ta ut den i ljuset och titta på den. För varje pass i mörkrummet får man färdigt kanske bara hälften så många bilder med fiber. Däremot håller jag med om att fiberpappret är finare när det väl är klart, och eftersom det tar längre tid är man kanske mer eftertänksam med vad man gör, vilka bilder man tar fram, filter, etc. Så jag säger: skaffa båda. Plastpappret för "dussinkopiering" och fiberpappret när du vill ha något riktigt fint. Plast till vardags, fiber till fest, kanske man skulle kunna säga :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar