Annons

Z6 II vs Z5

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte du ska vara så orolig för batteritid, jag har ännu inte sett några problem med Z jämfört med mina DSLR. Har varit uppe i över 1000 bilder och fortfarande batteritid kvar
Här kanske bör noteras att Z5, Z6 II och Z7 II levereras med det nyare EN-EL15c som har lite högre kapacitet än EN-EL15b som kom med Z6 och Z7.

Nyheten med EN-EL15b var att det går att ladda via USB i kameror som stödjer det. EN-EL-EN15c har lite högre kapacitet (och går också att ladda via USB).

Det här med antal bilder är på sätt och vis lite meningslöst, eftersom det är synnerligen avgörande hur mycket serietagning man kör och i vilken hastighet. Mellan olika personer kan det ju utan problem skilja med en faktor 10 hur många bilder man får ut på en laddning, beroende på hur man använder kameran.
 
Här kanske bör noteras att Z5, Z6 II och Z7 II levereras med det nyare EN-EL15c som har lite högre kapacitet än EN-EL15b som kom med Z6 och Z7.

Nyheten med EN-EL15b var att det går att ladda via USB i kameror som stödjer det. EN-EL-EN15c har lite högre kapacitet (och går också att ladda via USB).

Det här med antal bilder är på sätt och vis lite meningslöst, eftersom det är synnerligen avgörande hur mycket serietagning man kör och i vilken hastighet. Mellan olika personer kan det ju utan problem skilja med en faktor 10 hur många bilder man får ut på en laddning, beroende på hur man använder kameran.
Håller med, ville bara flagga att man ska nog inte bry sig särskilt mycket om det står 300 eller 400 exponeringar, har inte haft minsta problem med batteritid och såsom jag fotograferat långt över 1000
 
Jag har mest försökt med fåglar och där tycker jag inte att det fungerar så bra, men jag har förstått att det ska fungera fint på hundar
Som jag förstår det, så fungerar det bara på människor, hundar och katter, så det fungerar nog inte på fåglar. Har dock inte använd den så mycket på fåglar.
 
Dpreview sammanfattar också skillnaderna mellan Z6 (v1) och Z5 på denna sida och nästa:


F u det som sagts har Z5 halva antalet dots på bakre displayen jf med Z6 och Z6 II. Z5 är också till stor del byggd i plast jf med Z6/Z6II.
 
Det är väl inte vr på sensorn i Z5 ?

Har själv funderat på byta till Z6 II då jag saknar vertikalgrepp.
 
Det är svårt att jämföra aktuella priser från något äldre på väg ut mot något nyare. Om man tittar till introduktionspriserna med 25000 för Z6 mot 18000 för Z5 så ser man bättre logiken i prissättningen. Det blir ju ofta så när man släpper en enklare modell efter att man har haft ute en mer avancerad modell några år. Sedan så har ju inte Z6 blivit sämre idag än det var vid introduktionen, faktiskt betydligt bättre
 
Har en fråga till. Vad är det för formfaktor på XQD kort? Måste jag köpa en ny kortläsare också eller funkar det med min gamla SD-kort läsare?
 
Z5 är också till stor del byggd i plast jf med Z6/Z6II.
Tålig men lätt
Det slitstarka och samtidigt lätta kamerahuset i magnesiumlegering är tätat för att hålla ute damm och fukt.
Saxat från https://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/mirrorless/enthusiast/z-5

Det är svårt att jämföra aktuella priser från något äldre på väg ut mot något nyare. Om man tittar till introduktionspriserna med 25000 för Z6 mot 18000 för Z5 så ser man bättre logiken i prissättningen. Det blir ju ofta så när man släpper en enklare modell efter att man har haft ute en mer avancerad modell några år. Sedan så har ju inte Z6 blivit sämre idag än det var vid introduktionen, faktiskt betydligt bättre
Precis! Men precis som du skriver har Z6 inte blivit sämre. Och därmed undrar jag hur många skulle tycka att allt extra man får med Z6 inte är värt de extra 1,5 tkr. Jag skulle nog betala det bara för topdisplayen. :) Undrar hur många Z5 säljer Nikon när Z6 är så pass nära i priset. Men egentligen spelar det ingen roll för mig. Jag har redan bestämt mig. :)
 
Har en fråga till. Vad är det för formfaktor på XQD kort? Måste jag köpa en ny kortläsare också eller funkar det med min gamla SD-kort läsare?
Annan lite större och robustare form och gränssnitt, så en gammal kortläsare fungerar inte. Dock är det nog idé vid nyköp att titta på CFexpress typ B som ersätter framöver. Z6 har fått en uppdatering för att även klara CFexpress.
 
Annan lite större och robustare form och gränssnitt, så en gammal kortläsare fungerar inte. Dock är det nog idé vid nyköp att titta på CFexpress typ B som ersätter framöver. Z6 har fått en uppdatering för att även klara CFexpress.
Åh, det var något nytt. Vad är det för skillnad mellan formaten? Varför ska man satsa på CFexpress? Kommer det att stödjas av min gamla kortläsare? Behöver man en kortläsare överhuvudtaget eller går det lika fort om man kopplar kameran direkt till datorn vis USB-C?

Varför tjatar jag så mycket om en kortläsare. Har precis införskaffat mig en dator som bara har USB-C portar och ingen inbyggd kortläsare. Därmed pröjsade jag en slant för en extern kortläsare. Det vore tråkigt om köpet var helt bortkastat. :-/
 
Annan lite större och robustare form och gränssnitt, så en gammal kortläsare fungerar inte. Dock är det nog idé vid nyköp att titta på CFexpress typ B som ersätter framöver. Z6 har fått en uppdatering för att även klara CFexpress.
Det var väl ganska sent som CF express stöd kom, så frågan är om det går att installera den senaste FW i Z6 med ett CF kort om kameran saknar stödet? Men annars håller jag med, man får ju ett dubbelt så snabbt kort. Sedan är ju frågan om man märker någon skillnad i vanlig serietagning? Kanske med Z6 för den bufferten är mindre än Z6ii.

Det kan ju vara en nackdel med Z6 att man måste ha kortläsare för att ladda in ny FW. På Z6ii kunde man använda andra sätt, om det var via wifi etc.
 
Det kan ju vara en nackdel med Z6 att man måste ha kortläsare för att ladda in ny FW. På Z6ii kunde man använda andra sätt, om det var via wifi etc.
Hmm... En kortläsare som stödjer CFexpress kostar ca 1,3 tkr. Det vill säga att kostnaden för Z6 ökar med 3 tkr bara för ett nytt kort och en läsare. Det är inte försumbart längre. :-/
 
Hmm... En kortläsare som stödjer CFexpress kostar ca 1,3 tkr. Det vill säga att kostnaden för Z6 ökar med 3 tkr bara för ett nytt kort och en läsare. Det är inte försumbart längre. :-/
Tyvärr är de dyra, men om du inte behöver en som klarar både XQD och CFexpress så kommer du nog undan med mindre.

XQD-läsarna är rätt dyra också, liksom korten (inte för hastigheten dock), och det är detta som gör att jag tycker att man bör fundera på om man verkligen ska köpa det gamla formatet.

Om du behöver en läsare för att få stöd för CFexpress beror på när kameran lämnat Nikon och vilken mjukvara den därmed har. En duglig återförsäljare borde kunna uppdatera den åt dig dock om den skulle ha för gammal mjukvara.
 
Hmm... En kortläsare som stödjer CFexpress kostar ca 1,3 tkr. Det vill säga att kostnaden för Z6 ökar med 3 tkr bara för ett nytt kort och en läsare. Det är inte försumbart längre. :-/
Om jag hade köpt en Z6 nu så hade jag köpt en begagnad, Cyberphoto har tex en med adapter för 14990:-, Cyberphoto brukar inte vara omöjliga utan det går säkert att få dem att installera den senaste FW vid köpet, så slipper du iaf tänka på en kortläsare med en gång och du får den ”färdig”. Sedan är det kanske inte troligt att det kommer så många uppdateringar mer än rena buggfixar till Z6, de vill nog hellre satsa på uppdateringar på Z6ii
 
Det var väl ganska sent som CF express stöd kom, så frågan är om det går att installera den senaste FW i Z6 med ett CF kort om kameran saknar stödet? Men annars håller jag med, man får ju ett dubbelt så snabbt kort. Sedan är ju frågan om man märker någon skillnad i vanlig serietagning? Kanske med Z6 för den bufferten är mindre än Z6ii.

Det kan ju vara en nackdel med Z6 att man måste ha kortläsare för att ladda in ny FW. På Z6ii kunde man använda andra sätt, om det var via wifi etc.
Sannolikt får man ingen högre hastighet med den befintliga kameran, i alla fall inte väsentligt, men man får ju kort och kortläsare som är mer "framtidssäkra" i den mån de kan vara det. Problemet är ju att XQD-läsarna inte är kompatiba med CFexpress och tillverkarna lär väl inte fixa det, liksom att nya tillverkare som sätter i CFexpress typiskt sett inte stödjer de äldre XQD-korten, vilket troligen beror på licensfrågan. Och CFexpress-läsarna stödjer inte heller nödvändigtvis XQD-korten, även om sådana finns.
 
Om jag hade köpt en Z6 nu så hade jag köpt en begagnad, Cyberphoto har tex en med adapter för 14990:-, Cyberphoto brukar inte vara omöjliga utan det går säkert att få dem att installera den senaste FW vid köpet, så slipper du iaf tänka på en kortläsare med en gång och du får den ”färdig”. Sedan är det kanske inte troligt att det kommer så många uppdateringar mer än rena buggfixar till Z6, de vill nog hellre satsa på uppdateringar på Z6ii
Den senaste tiden verkar det i alla fall ha varit bättre begagnatmöjligheter hos handlarna, vilket troligen beror på lanseringen av Z6 II och Z7 II, liksom extra inbytesrabatt på kampanj. Man bör dock fundera över vad man vill ha, för ibland har ju begagnatpriserna varit sådana att om man plockat ihop flera saker så har det varit en dålig affär på grund av paketpriserna på nya prylar kontra priserna löst.

Gissningsvis så börjar processorkraften slå i taket på de första versionerna för vad Nikon kan åstadkomma via uppdateringar, så möjligheten till förbättringar den vägen bör vara bättre på de nya. Vad de eventuellt blir står ju dock skrivet i stjärnorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.