Advertisement
ANNONS
Annons

Plastpapper och fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Plastpapper och fiberpapper

Graal skrev:
Är papperen mer än 5-6 år gamla skulle jag nog tveka att köpa dem. Fast får du dem billigt kan det ju vara värt att prova.

Om du inte köper dem finns det en del som letar efter gamla papper. Gunnar Smoliansky har ett förråd av gamla fotopapper från 50-, 60- och 70-tal som han fortfarande använder.

Tillsätt lite benzotriazole och kaliumbromid i framkallaren, kanske en nypa hydrokinon och dessa gamla papper fungerar utmärkt igen. De ska helst vara förvarade vid en jämn och låg temperatur för att det ska fungera.

Stefan

Re: Re: Re: Plastpapper och fiberpapper

stefohl skrev:
Om du inte köper dem finns det en del som letar efter gamla papper. Gunnar Smoliansky har ett förråd av gamla fotopapper från 50-, 60- och 70-tal som han fortfarande använder.

Tillsätt lite benzotriazole och kaliumbromid i framkallaren, kanske en nypa hydrokinon och dessa gamla papper fungerar utmärkt igen. De ska helst vara förvarade vid en jämn och låg temperatur för att det ska fungera.

Stefan

Visst kan det fungera men finns någon garanti innan man provat dom? Har själv erfarenheten att klorbrompapper vid långtidslagring i rumstemp (typ K888, Kentona m.fl) gärna blir slöjade och ger ojämn svärtning/får färgstick om de legat länge. Däremot verkar Bromsilverpapper, typ Bromal eller Efkebrom tåla längre lagring bättre.

Re: Re: Re: Re: Plastpapper och fiberpapper

Graal skrev:
Visst kan det fungera men finns någon garanti innan man provat dom?

För sådant finns inga garantier. Det beror ju så mycket på lagringsförhållanden. Läste någonstans att om man gick från 20 till 24° halverades hållbarheten. Sänkte man däremot den till 14° fick man 10 ggr längre hållbarhet. Så förvaringen spelar stor roll. Men utan tvekan kan man mixtra lite med antislöjmedel för att få bort de värsta effekterna av långtidslagring.

Stefan

egaeci skrev:
angående fiberpapper...

fram tills för några veckor sedan hade jag bara haft varycons fiberpapper, hittade det billigt på rea. men vad jag har slitit mitt hår, jag fick dassiga och trista bilder hur jag än gjorde..........

Billigt, på rea? Ja då kan man kanske inte förvänta sig perfekt skick? Varycon blankt fiber är inget dåligt papper, det ligger bara lite lägre i kontrastintervallet än t.ex Ilfords kalltonsvarianter där man kan få ut både 4½ och 5. Däremot kan man få ut mjukare kontrast än både Forte och Ilford. Låg kontrast i negativen är alltså inte så bra i kombination med Varycon eftersom det är svårt att få ut högre grad än 3½ - 4. Varycon är också ett papper som i normala kontrastgrader är högdagerseparerande till skillnad från vissa andra variabelpapper, som vid normalfiltrering kan vara mera lågdagerseparerande. Därför kan de ibland ge skilda resultat med samma negativ.

jag tror inte att photax säljer varor i dåligt skick, även om de är på rea... det är väl helt enkelt så att detta papper inte passar mig och mina negativ, ingenting konstigt med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar