ANNONS
Annons

Plastpapper och fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Goupil skrev:
Hur är det alltså då med tiden i vätskorna? Kör man samma kemi i alla karen även för fiberpapper? Är det ytterligare något bad som behövs?
Plastpapper brukar vara färdigframkallat efter mindre än en minut. Sedan händer det inget med svärtan.

Fiberpapper brukar jag framkalla i 2 minuter. Även efter det att bilden är utframkallad sker det ytterligare framkallning om bilden får ligga längre i framkallaren.
Goupil skrev:
Ett problem bara med alla de fiberpapper som finns tillgängliga är att de alla har krullat sg lite i kanterna och jag är orolig för att få de att ligga plant på förstoringsapparaten.
Jag använder mig av tyngder som jag sätter i hörnen. På så sätt kan jag exponera hela fotopappret. Sedan retuscherar jag bort de vita hörnen.

PerFogelberg skrev:
Nils: När jag äntligen har lyckats förtränga att Agfa Record Rapid inte tillverkas längre påminner du mig om bland det bästa fotopapper som har tillverkats. :-(

Ja, man kan nästan bära sorgband för det. Dagens bästa fiberpapper kan knappast mäta sig med det.

Jodå, jag använder avmaskningsram. Funderade bara på om det skulle kunna räta ut papperet helt, men det är nog inga problem.

Om jag har förstått det rätt: Beroende på efterbehandlingen av fiberpapperet så kan man få olika finish, men vissa fiberpapper är redan från början blanka? Och det är alltså om man använder ett blankt fiberpapper som man sedan lufttorkar (ej mot en glansplåt) som det får denna halvmatta yta?

Papperen är nog av varierande ålder, skulle tro att merparten är äldre än 7 år och att en del är yngre än 7.

Är det någon skillnad mellan variabelkontrastfiberpapper (så långt sammansatt ord att det nästan ser tyskt ut...) och fiberpapper av olika hårdhetsgrad? Alltså, skillnad i kvalitet och i hur pass omständligt det är.

Jag har ingen papperskölj, utan har sköljt mina plastpapper genom att låta de ligga i blöt i ca 15 min och sedan noga spolat av de under kranen i ca 3 min. Det är kanske viktigare med ordentig sköljning av fiberpapper?

Goupil skrev:
Och det är alltså om man använder ett blankt fiberpapper som man sedan lufttorkar (ej mot en glansplåt) som det får denna halvmatta yta?
Ja, men även om du lufttorkar får du den där omtalade, fina ytan. Klassiskt torksätt är att lägga bildsidan ned mot ett myggnät som är uppspänt på en ram.

Är det någon skillnad mellan variabelkontrastfiberpapper (så långt sammansatt ord att det nästan ser tyskt ut...) och fiberpapper av olika hårdhetsgrad? Alltså, skillnad i kvalitet och i hur pass omständligt det är.
Nej, kvaliteten beror på andra saker än om det har variabel kontrast.

Jag har ingen papperskölj, utan har sköljt mina plastpapper genom att låta de ligga i blöt i ca 15 min och sedan noga spolat av de under kranen i ca 3 min. Det är kanske viktigare med ordentig sköljning av fiberpapper?
Du bör skölja bilderna i en halvtimme, helst i en riktig skölj. En stor skål med en så kallad sifon är inte så dumt, men ha koll på att bilderna inte klibbar ihop.

Du bör inte skölja plastpapper så länge, det räcker med en sköljtid på 3-5 minuter, längre bara ökar risken för att vatten sugs in i bilden via kanterna. Framförallt papper som Forte kan bli vågiga efter en kvart i sköljen.

Fiberpapper bör skölja åtminstone 1 tim om inte HCA används.

Ja, ytan blir nog mera halvblank än halvmatt vid lufttorkning eller torkning med bildytan mot duken i varmpress.

Nej det är ingen större skillnad mellan variabelt fiberpapper och VC-fiberpapper. Enda skillnaden är att du har en papperspaket för varje hårdhet istället för ett papper som du ger olika filtrering. Fast det är ändå en viss skillnad vad gäller separationsegenskaper men det kanske blir för mycket att reda ut här. Kortfattat: Variabelt papper (även plast) kan ändras vad gäller separationsegenskaper när du ändrar filtrering. Graderat papper ändras aldrig vad gäller separationsegenskaper när du byter till en annan kontrastgrad.
Dessutom: De flesta variabla papper kan kontrastpåverkas främst i mellandagrararna (kontrasten ändras inte så mycket i de ljusaste och mörkaste partierna) vid olika filtreringar. Med graderade papper får du däremot en kontrastförändring i hela gråskalan när du byter till en annan gradation. Undantag (som jag vet om): Ilford Multigrade IV-emulsionen som även ger kontrastförändring i ljusa partier vid filterbyte.

Dessa saker kanske inte en nybörjare märker men för en mera erfaren kopist är det lätt att se dessa skillnader när man arbetar i mörkrummet.

Fotopapper

Jag tycker det finns väldigt många bra böcker att läsa om kopiering. Fiberpapper har en mycket större möjlighet till nyanser och toner och ytor.
Plastpapper är stummare men har också sina användningsområden.Mycket bra att använda som negativ i olika processer o.s.v
Det finns sätt att kopiera på gamla slöjade fotopapper, har blåst liv i fotopapper från trettiotalet. Visserligen andra toner men ändå vackert på sitt sätt. Fotografin
är oändlig... och spännande. Tyvär är mycket av kemin och användning av vatten sådant som talar emot dessa tekniker. Så att sälja sina bilder på fiberpapper blir nog svårt och kräver mycket slit med kontakter o,s,v.
Men mycket talar för att klassisk fototeknik blir mindre och mindre vanlig. Jag ser ju på min skola hur eleverna trots alla möjligheter föredrar att kopiera på plastpapper. Och att fiberpapprena blir till små äventyr. Men det handlar nog mest av vad man vill med sin fotografi. För mig är det
poesi...

Ansel Adams har skrivit en mycket läsvärd serie böcker om svart/vit kopiering och fotografering
The Camera,The Negative, The print. Rekommenderas. Och så finns det ett bra forum på nätet också som kan rekommenderas.
www.apug.org

mvh
Lasse

Jag gillar också blankt fiberpapper. Blankt plastpapper kan nästan se blanklackade ut, ger störande reflexer och minsta fingeravtryck syns. Blankt fiberpapper har inte samma problem, och de bilderna ser "djupare" ut.

Sedan vet man att bra mörkrumsarbete med fiberpapper ger mycket hållbara bilder. Man bör förstås vara noga med fixeringen och sköljningen, samt gärna tona bilderna.

De tidiga plastpappren från 70- tidigt 80-tal var inte speciellt bra. Har sett bilder där emulsionen fått massor av sprickor. Hur plastpappren är idag, och hur länge de kommer att hålla får tiden utvisa.

Fiberpapper är underbara :)
Tyvärr så har vi ingen papperstork i labbet som jag använder så det blir bara plastpapper.

Men för ett tag sedan hittade jag ett paket med Kodak Elite fine art premium weight, som hade legat i en låda sedan början av nittiotalet, och det funkade fortfarande kanon :) Det har en underbar djupsvärta och är härligt tungt att hålla i :)

Vad har ni för preferenser när ni väljer fiberpapper?

Är det några särskilda fabrikat som går särskilt bra med vissa framkallare?

Vad har ni för format på papperet som "standardformat", alltså, det ni använder mest frekvent?

Föredrar alla den här halvblanka ytan före andra ytor?

Jag förmodar att det finns olika tjocklek på fiberpapper. Vad är standard och vad finns det för variationer?

Jag förstår ju att fiberpapper känns annorlunda i handen, att strukturen är olik ytan på plastpapper osv, men jag begriper faktiskt inte hur fiberpapper kan vara annorlunda plastpapper i svärta och omfång - är det inte samma emulsion?

Goupil skrev:
Vad har ni för preferenser när ni väljer fiberpapper?

Är det några särskilda fabrikat som går särskilt bra med vissa framkallare?

Vad har ni för format på papperet som "standardformat", alltså, det ni använder mest frekvent?

Föredrar alla den här halvblanka ytan före andra ytor?

Jag förmodar att det finns olika tjocklek på fiberpapper. Vad är standard och vad finns det för variationer?

Jag förstår ju att fiberpapper känns annorlunda i handen, att strukturen är olik ytan på plastpapper osv, men jag begriper faktiskt inte hur fiberpapper kan vara annorlunda plastpapper i svärta och omfång - är det inte samma emulsion?

Viktigare än fabrikat är nog typ av papper (varm/neutral/kalltonspapper) och hur det separerar (skugg- eller högdagerseparerande). Variabelt papper är dock inte enhetligt vad gäller separationen eftersom den då för det mesta varierar med filtergraden.

Framkallarvalet (av normala typer) påverkar inte så mycket som valet av papperstyp. Det är min erfarenhet. T.ex märker jag mindre skillnad mellan Neutol och Neutol WA(varmtonsframkallare) på Emaks K888 som är ett papper som lätt kan tonstyras. Men det finns t.ex lithframkallare som ger en speciell varmare ton.

Mitt standardformat är 24x30 cm.

Jag föredrar den lufttorkade blanka ytan som inte blir spegelblank men även rent matt papper kan vara snyggt beroende på bildtyp.

Idag är det nog vanlig kartongtjocklek på de flesta papper men förut fanns det även tunnare fiberpapper. Kodak hade också ett extra tjockt papper men det tillverkas inte längre.

Jag vet inte om någon skrivit att plastpapper är annorlunda i svärta och omfång men om du lufttorkar blankt fiberpapper så får du en inte helt blank yta som inte förlorar i dessa egenskaper. Någon motsvarande yta för plastpapper finns inte och vill du ha max svärta och omfång med plastpapper så är enda alternativet en spegelblank yta som jag själv inte är speciellt förtjust i.

Jag har stått i valet och kvalet, grubblat och funderat ett tag nu. Ska jag välja smidigheten och snabbheten med plast eller känslan och lyxigheten med fiber.

Efter att ha läst denna tråd har jag bestämt mej (tror jag).

angående fiberpapper...

fram tills för några veckor sedan hade jag bara haft varycons fiberpapper, hittade det billigt på rea. men vad jag har slitit mitt hår, jag fick dassiga och trista bilder hur jag än gjorde.

köpte så ett forte-papper som jag provade i helgen, och herregud vilken skillnad. vilken fantastisk svärta och en sån otroligt vacker yta (blank, fast ändå inte). ilfords plastpapper i all ära, men så vackra kopior som jag gjorde på en eftermiddag har jag inte lyckats med på ett år med plastpapper. visst är plast smidigt, och till vissa ändamål duger det fint. men att använda plast till försäljning eller utställningar är nu helt uteslutet efter att jag provat fortes fiber.

förresten, någon som vet om det finns RA4-papper i fibervariant..? jag har inte hittat något.

egaeci skrev:
och det finns ingen undangömd tillverkning i något öststatsland..? ;)

Efter det att man gick över till RA-4 processen har jag inte sett något barytpapper. Vill du ha tillgång till ett brett utbud av papper måste du arbeta med bläckstråleskrivare. Där finns det ett stort antal papper med olika ytor och basfärger.

Stefan

hornavan skrev:
Bara nostalgiska. Fiberpapper är jobbigt och bildkvalitén är inte bättre; möjligen lite annorlunda. Fast det är inte i papperet som bilden blir till, det är i emulsionen.
Först tänkte jag säga att gå från plastpapper till fiberpapper är som att gå från digital till analog. Fel väg alltså. Men då insåg jag att du nog är analog... Sorry

Jovisst är fiberpapper litet "jobbigt"... ;)
Så er'e nog.. ;)

Visserligen var det några år sedan jag använde mitt "våtmörkrum" och EL-Nikkor gluggen, och Emaks fiberfotopapper....

Fotovännar, nu e vi på det subtila bildhantverkets område... :)

Så,
jag tror man måste själv pröva/uppleva "riktigt" fotopapper och plastpapper för att förstå och välja.....! :)

Ps. Var tvungen att gå ned i "Vinkällaren" och kolla så mina kartonger låg kvar...
EMAKS Fotokemika - Zagreb...
ORWO vergröserungspapier...

Allt är lugnt!!!

Kartongerna ligger mörkt och svalt i jämn temperatur bredvid mina Brunello di Montalcino (Poggio Antico) från 1980....

Inga nyheter är bra nyheter!! ;) ;)

Senast ändrad:
Kommer faktiskt ihåg..!! ;)

Jag körde plastpapper för råkopiorna,
och fiber till godbitarna!! :)

Kanske en bra arbetsmodell!??

PerFogelberg skrev:
Processen innan hette EP-2 om jag inte minns fel.

Satt idag och diskuterade denna process, som tog mer än en halvtimma innan bilden kom fram. Mina kompisar, som rökte, beklagade sig stort över RA-4 eftersom den processen var så snabb att de inte hann med att ta ett bloss mellan varje print.

Om man då vetat vad man idag vet om hur vårt färgseende försämras av rökning, hade man väl applåderat RA-4 bara av den anledningen :)

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar