Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastkasse över blixt - dålig idé?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk på att blixtens färgtemperatur kan ändras när du sätter färgad plast framför den. Då får du fel vitbalans.

chajo skrev:
Jag såg i senaste numret av FOTO en annons där man kan kunde köpa en plastbit att sätta framför popup-blixtar. Kanske kan vara något?
Japp, Karin Larsson förslog http://www.scandinavianphoto.se/?42400
Tomas Jansson skrev:
Tryck meny och leta dig fram till blixtsymbolen. Där kan du ändra styrkan i 1/3 steg.
Jag hittar ingen blixtsymbol.
oskard skrev:
Tänk på att blixtens färgtemperatur kan ändras när du sätter färgad plast framför den. Då får du fel vitbalans.
Ok, tack för tipset!

Jag hittade manualen till S5600 (alternativ beteckning S5200) på nätet. Det verkade så otroligt att blixtkompensering inte fanns...

Men hur jag än läste manualen så kunde jag bara komma fram till att kameran verkar ha varenda finess som finns *utom* kompensation på blixten. Mycket underligt.

Mats, vad händer om du ställer in en korrekt exponering i läge M, och tvingar blixten att slå? Går det, och kan du ändå ställa en exponeringskompensation på -1?

(Jag har försökt hitta manualen igen på nätet, men misslyckats)

En annan grej som du kanske kan laborera med är att backa bakåt och zooma in när du använder blixten, så ditt motiv kommer lite längre bort från själva blixten. Ibland har jag vänt min s5500 upp och ner när jag fotar, fast ibland får man lite märkliga skuggor då=)

chajo skrev:
En annan grej som du kanske kan laborera med är att backa bakåt och zooma in när du använder blixten, så ditt motiv kommer lite längre bort från själva blixten. Ibland har jag vänt min s5500 upp och ner när jag fotar, fast ibland får man lite märkliga skuggor då=)
Att backa bakåt låter som ett bra tips. Att vända kameran upp och ner återstår att undersöka =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar