Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastkasse över blixt - dålig idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och har en Fujifilm S5600. Jag är nöjd med kameran, men blixten känns iskall och ser mer ut som en kärnvapenexplosion. Jag prövade att dämpa blixten med bitar av en vit plastkasse, vilket funkade ok. Min fråga är om detta kan förstöra blixten (överhettad?) eller om det finns någon annan teknik.

MVH Mats

Mats Skölving skrev:

Min fråga är om detta kan förstöra blixten (överhettad?)
MVH Mats

Jag är i och försig ingen kameradoktor men jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna förstöra din blixt. Man monterar ju bouncers på stora blixtar utan problem.

Plastkasse kan vara en bra idé, och det kan vara en dålig idé, helt beroende på hur du gått till väga.

Till att börja med så har kameror idag automatisk dosering av blixtljuset beroende på hur mycket som reflekteras tillbaka.

Så att bara täcka för blixten ger inte svagare blixt, såvida man inte täcker för så mycket att blixten måste köra fullt blås så effekten inte räcker till. Men i det fallet så har du ju de facto övergått till manuell blixt och måste variera övertäckningen beroende på avståndet till motivet. En bieffekt av det är att den kommer att dra enormt mycket batterier.