Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plastkasse över blixt - dålig idé?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120524

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nybörjare och har en Fujifilm S5600. Jag är nöjd med kameran, men blixten känns iskall och ser mer ut som en kärnvapenexplosion. Jag prövade att dämpa blixten med bitar av en vit plastkasse, vilket funkade ok. Min fråga är om detta kan förstöra blixten (överhettad?) eller om det finns någon annan teknik.

MVH Mats

Mats Skölving skrev:

Min fråga är om detta kan förstöra blixten (överhettad?)
MVH Mats

Jag är i och försig ingen kameradoktor men jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna förstöra din blixt. Man monterar ju bouncers på stora blixtar utan problem.

Plastkasse kan vara en bra idé, och det kan vara en dålig idé, helt beroende på hur du gått till väga.

Till att börja med så har kameror idag automatisk dosering av blixtljuset beroende på hur mycket som reflekteras tillbaka.

Så att bara täcka för blixten ger inte svagare blixt, såvida man inte täcker för så mycket att blixten måste köra fullt blås så effekten inte räcker till. Men i det fallet så har du ju de facto övergått till manuell blixt och måste variera övertäckningen beroende på avståndet till motivet. En bieffekt av det är att den kommer att dra enormt mycket batterier.

Om du däremot monterat plastpåsen så att den blir som en stor boll framför blixten så kommer ljusstudsandet inne i påsen att göra så att hela påsen utgör ljuskällan, istället för bara den lilla blixtreflektorn. Det är en bra sak, beroende på den enkla regeln att små ljuskällor ger hårt ljus och stora ljuskällor mjukt ljus. Du dämpar fortfarande inte blixteffekten på så sätt, men det mjukare ljuset kan göra så att du inte längre tycker att du behöver dämpa effekten.

Är det en ren dämpning av effekten du är ute efter, då behöver kameran ha en sån inställning. Huruvida din har det vet jag inte.

Att tvinga blixten att pumpa fullt hela tiden kan knappast ge skador även om du skickar ut många blixtar under lång tid. Sannolikt kommer laddningstiden för blixten att förhindra det, möjligen också kombinerat med att den höga strömförbrukningen kör slut på batterierna innan blixtröret är överhettat. Om det var farligt att täcka för blixten skulle det vara lika farligt att använda den på långt avstånd. Och det har vi ju alla sett hur många det är som använder blixten när de plåtar solnedgångar, så det borde kunna uteslutas.

Tack för svaret. Mitt intryck är att blixten inte anpassar sig alls, åtminstone inte tillräckligt. Men nu är jag också helt rudis på foto så felet ligger säkert hos mig snarare än kameran. Än har jag bara täckt över blixten, men jag ska prova att göra en boll. Tack för tipset.

MVH Mats

Eftersom du själv skriver att du är nybörjare, så hoppas jag att det är OK med det här inlägget.

Menar du verkligen att blixten är för stark? Eller menar du en helt annan sak, nämligen att blixtljuset ser hårt ut? Eller kanske att ljuset ser kallt, blåaktigt ut?

Om blixten är för stark kan du nog hitta en inställning på kameran för att minska styrkan. Enkelt!

Om blixtljuset ser för blåaktigt ut ska du ändra vitbalansen. Enkelt!

Jag gissar att din fråga gäller hårt/mjukt ljus. Inte lika enkelt! Det finns många diffusorer och omnibouncer och allt vad det heter, men tanken bakom är enkel: Det ENDA viktiga är vilken VÄG ljuset tar till motivet. Läs igen: Ljusets VÄG, från vilket håll motivet belyses. Inget annat. En diffusor utomhus är oftast meningslös - om det inte finns något att reflektera ljuset i så går det ändå rakt från blixten till motivet. Det är egentligen det enda du behöver veta. Sedan är det bara att börja med olika hemmabyggen med diverse halvgenomskinliga, halvreflekterande och ljusspridande material... Sök i forum Gör Det Själv på "bouncer" eller hitta på själv.

Jag kan inte tänka mig att det kan bli någon överhettning, hur du än bygger.

PS. Det är ju rätt roligt att blanda blixtljus med befintligt ljus. Kräver oftast manuell blixt och lite beräkning eller vilt chansande.

Edit: Läs också blixtavsnittet i Fotoskolan, under Artiklar i menyn ovan.

Senast ändrad:
BengtJohnsson skrev:
Eftersom du själv skriver att du är nybörjare, så hoppas jag att det är OK med det här inlägget.
Helt OK!

Kameran har bara tre lägen om jag kör på manuell, fullt fräs, anti-röda-ögon-blixt eller av. Om den sen anpassar sig vet jag inte. I vilket fall som helst är det ju som du säger, snarare ljusets väg som irriterar. Att felaktig vitbalans gör att den ser kall ut har jag inte ens tänkt på! Tack för det. Jag ska kolla runt lite efter hemmabyggen på bouncers och absolut läsa artiklarna i fotoskolan.

Tackar!

Men om du kollar på exponeringskompensationen så finns det väl komp både för "vanlig exp" och blixtkomp?

Den har jag läst till leda och det finns inget annat sätt att styra blixten än det jag tidigare beskrivit. Däremot har jag upptäckt att den anpassar sig automatiskt.

Jag köpte en beg 300D för drygt ett år sedan, och efter en stund pajade blixten. Så jag fick träna på att fota ändå i taskigt ljus och så, vílket var nyttigt för mig.
Men idag fick jag hem en 430 ex (extern blixt) och jag har under kvällen tagit ett par hundra exponeringar och testat och testat. Rätt kul, när man börjar hitta "rätt"
Om det finns något (vägg el tak) att rikta blixten mot och "studsa" den så att ljuset sprids över motivet från en stor yta blir resultatet ett helt annat än bara "full fräs rätt på" vilket ger otroligt fula och hårda skuggor.
Hög ISO-inställning (ljuskänsligheten i kameran) är också bättre, så att man får med mer bakgrund och omgivning. Men man riskerar att bilderna blir gryniga då, en avvägningssak.
Som sagt, sprid ljuset och studsa det.
Den här bilden är Full fräs:

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    52.7 KB · Visningar: 964
Den första känner jag igen :). Tyvärr finns ingen möjlighet att koppla på en extern blixt på s5600, förutom slavblixt då. Jag förstår att det är riktningen på ljuset som ställer till det, din andra bild ser ju väldigt bra ut, så en slavblixt kan kanske vara en god investering någon gång i framtiden.

Jag såg i senaste numret av FOTO en annons där man kan kunde köpa en plastbit att sätta framför popup-blixtar. Kanske kan vara något?

Trist att du inte gillar blixtbilderna, jag har föregångaren som heter S5500 och blixtbilderna är bland de grejerna som jag är mest nöjd med. (Kör på auto, ingen kompensation).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar