ErlandH
Aktiv medlem
Då har du nog inte förstått vad slumpen är. En av slumpens viktigaste egenskaper är att den inte bryr sig om sannolikhet.Jag har kommit fram till att det inte kan vara slump, det är för osannolikt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då har du nog inte förstått vad slumpen är. En av slumpens viktigaste egenskaper är att den inte bryr sig om sannolikhet.Jag har kommit fram till att det inte kan vara slump, det är för osannolikt.
En av slumpens viktigaste egenskaper är att den inte bryr sig om sannolikhet.
Om man tar en idé och gör den bättre (i detta fall bättre vinkel och bättre färger) så är det enbart bra.
Med tanke på hur många bilder som tas så vore det ett underverk om inte samma motiv fotograferades på liknande sätt.
Med tanke på hur vi utvecklas som människor och som fotografer så vore det dumt att inte härma.
Att kräva att att bli omnämnd som inspirationskälla är bara uttryck för ett fånigt bekräftelsebehov.
Som sagt: slump har inget med sannolikhet att göra.Jag tror inte det är slump, det verkar för osannolikt.
Som sagt: slump har inget med sannolikhet att göra.
..
Är plagiat ok? i alla sammanhang tycker du? Hur lik får en bild vara?
Du läste inte texten du länkade till, va?och ändå brukar man nämna dem i samma texter
Plagiat är den uppriktigaste formen av smicker. ;-)
Och ja, jag anser att plagiat är ok med två undantag. Det första är när det är den skapande processen och inte resultatet som är det viktiga. Det är därför som plagiat är förbjudet i skolsammanhang. Det är för att säkerställa den pedagogiska processen, inte för att skydda skaparens immateriella rättigheter. Det andra fallet när plagiat inte är ok är när det föreligger mönsterskydd.
Vanlig upphovsrätt då? Vad tycker du om den?
Den är väl inte aktuell i det här fallet? Eller snarare: det handlar väl inte om ett upphovsrättsbrott?
Det är skillnad på om någon tycker att du har en bra idé och går och gör lika dant, eller om någon tycker att du har en bra idé och inte bryr sig om att försöka göra det bättre själv utan bara tar din bild rakt av. Idéer skyddas inte av upphovsrätt. I vissa fall kan man skydda idéer med patent, men inte i det här fallet.
acceptera och gå vidare! mitt tips är att se det som en motivation att du har influerat någon att knäppa och montera sin bild, ungefär som med musik, många låtar är skrivna på samma ackord, men det är inte plagiat för den skull! Så var stolt istället att du har varit inspirationskälla för någon!