Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta olagligheter såsom droger och annat.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Kan man genom att fota utstötta människor som kanske tar droger eller så hamna i rättsliga besvär? Krävas att vittna emot dem jag fotat eller på något annat sätt hjälpa polisen?
Eller har man som fotograf/journalist rätt att skildra världen utan att behöva oroa sig för detta? =).

Lite OT men:

Innan du ger dig in i ett sådant projekt måste du för dig själv och för din egen skull vara väldigt klar över hur och till vad du kommer att använda bilderna.

Låter som ett väldigt bra tips.

Men hur menar du? Är det för dem jag plåtas skull eller min skull eller varför kan det vara bra.
Jag borde kanske förstå det själv men jag kommer på så många olika anledningar så det är lika bra att jag frågar hur du tänker. :).

Rent rättsligt så har allmänheten ingen rapporteringsplikt så som polier har. Därför behöver du inte anmäla brott som du ser.

De brott som man kan tänka sig vara aktuella i detta fall är brott mot narkotikalagen (oftast ringa genom eget bruk), stöld och häleri altrnativt häleriförseelse (ringa häleri). Blir du vittne till dessa brott kan polisen rent lagligt sett tvinga dig till förhör samt även tvinga dig att närvara vid en eventuell rättegång.

Vad gäller journalister och skyddet för deras källor vet jag inte riktigt på rak arm. Vill minnas att det står i någon av grundlagarna men hinner inte kolla upp det nu.

Som Herr Okker påpekade bör man vara på det klara med sina egna värderingar i förhållande till de brott som eventuellt kan begås samt de etiska tankegångar som infinner sig. Vad skall bilderna användas till, för publicering eller för privat bruk. Är det okej att "gotta" sig i andras misär osv. Jag lägger ingen värdering i det men jag tycker att man som fotograf skall fundera igenom i vilket syffte man genomför ett projekt och vad det kan innebära för andra.

mvh

Jacob

uchman skrev:
Kan man genom att fota utstötta människor som kanske tar droger eller så hamna i rättsliga besvär? Krävas att vittna emot dem jag fotat eller på något annat sätt hjälpa polisen?
Eller har man som fotograf/journalist rätt att skildra världen utan att behöva oroa sig för detta? =).

Polisens möjligheter att tvinga dig till förhör känner jag inte till. Å andra sidan ska journalister inte samarbeta med polisen. Hade jag gjort ett reportage om knark i jobbet hade jag förstås vägrat förhör.

Men när det gäller den ursprungliga frågan så kan jag hänvisa till en dom som har några år på nacken. (Kan tyvärr inte nummer och sånt.)
Tror det har med kvarteret Mullvaden att göra, 1978, och eftersom jag började följa nyhetssändningarna då så kommer jag ihåg själva händelsen.
Ett tv-team filmade polis och allmänhet på något ställe (troligtvis Mullvaden) där bråk uppstod. Tv-kameran fångade upp att någon av de civila personerna slog till en annan person (kanske rent av en polis) på något sätt som förmodligen skulle rubriceras som misshandel. (Alternativt: våld mot tjänsteman). Grejen är att åklagaren sedan begärde ut tv-bilderna från Rapportredaktionen som vägrade och sedan fick rätt i domstol. Den domen blev sedan prejudicerande.

Ja, och angående det där med källskydd. Röjer jag mina källor riskerar jag fängelse..

Peter:

Det du håller på att ge dig in i är ett speciellt projekt. Som jag var inne på och Jacob förtydligade är att det bara är Du som kan veta varför du vill göra detta projekt. Vad är det bakomliggande syftet?

Handlar det om någon slags ställningstagande från din sida? Eller är det en slags personlig grej att du bara vill plåta människor och dessa miljöer för "skojs skull"?

Hur kommer du att använda dina bilder? Kommer de erbjudas till försäljning? Ska det bli en dokumentär serie? Utställningsmaterial? Eller tjäna dina egna syften?

Hur har Du själv tänkt komma in i sammanhangen?

Har du funderat över sammanhangen, din inverkan och de konsekvenser dessa bilder kan få för dem som avbildas och ytterst även dig?

Börja med att försöka besvara följande påstående/frågeställning:
Du vill fota narkomaner! - Varför?

uchman skrev:
Jag tänkte nog inte plåta sådant. Mer bruk..

Hur ska du genomföra detta?

Smyga i buskarna med värsta teleobjektivet och plåta narkomaner som injicerar narkotika?

Var ska du hitta dom?

Det är ju inte så ofta ens polisen lyckas dokumentera sådant då knarkare är ljusskygga individer som helst vill vara ifred när dom intar droger.

Fast din fråga handlade ju förstås om huruvida du kunde bli tvungen att vittna mot narkomaner du plåtat medan dom t ex injicerar.

Svaret är garanterat nej.

Ditt vittnesmål skulle för det första inte vara värt något eftersom du ju inte kan bevisa vad dom injicerat såvida du inte själv provat eller lämnat in knarket på analys.

Jag tror det är större risk att du får problem med knarkarna än med myndigheterna.

Om du nu vill plåta narkomaner kan du ju alltid betala någon narkoman för att få göra detta precis som så många dokumentärfotografer/filmare gjort.

Fast risken finns ju att du blir rånad på kuppen.

Var försiktig i vilket fall som helst och lycka till.

Johan Okker skrev:
Peter:

Det du håller på att ge dig in i är ett speciellt projekt. Som jag var inne på och Jacob förtydligade är att det bara är Du som kan veta varför du vill göra detta projekt. Vad är det bakomliggande syftet?

Handlar det om någon slags ställningstagande från din sida? Eller är det en slags personlig grej att du bara vill plåta människor och dessa miljöer för "skojs skull"?

Hur kommer du att använda dina bilder? Kommer de erbjudas till försäljning? Ska det bli en dokumentär serie? Utställningsmaterial? Eller tjäna dina egna syften?

Hur har Du själv tänkt komma in i sammanhangen?

Har du funderat över sammanhangen, din inverkan och de konsekvenser dessa bilder kan få för dem som avbildas och ytterst även dig?

Börja med att försöka besvara följande påstående/frågeställning:
Du vill fota narkomaner! - Varför?

Jo, att det är speciellt vet jag men det är ändå många som gjort det. Jag vill visa verkligheten, jag vill visa hur det kan vara. Det skall vara dokumentärt. Jag tänkte göra det i min ort ljusdal. En av de drogstätaste kommunerna i sverige. Jag har faktiskt några forna vänner som är i de kretsarna. Det är så jag tänkte komma in i det där.

Dels så tycker jag själv att bilder av den här typen är väldigt vackra i någon mening samtidigt som de är väldigt hemska att se på.

Och vad gäller publicering så vill jag väl ändå försöka ställa ut bilderna. helst i ljusdal..
Jag känner mig ganska otydlig nu men det är vad jag kommer på för tillfället. :).

jakethesnake skrev:
Rent rättsligt så har allmänheten ingen rapporteringsplikt så som polier har. Därför behöver du inte anmäla brott som du ser.
Det stämmer inte helt och hållet. Det finns vissa brott som man är skyldig att enligt lag anmäla. Men just narkotikabrott hör inte dit vad jag vet.

Det gäller t.ex. brottsbalken 6 kap. 15 § där det i slutet står:
"Detsamma gäller i fråga om förberedelse och stämpling till våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri samt underlåtenhet att avslöja sådant brott."
(Min kursivering).

PD

PMD skrev:
Det stämmer inte helt och hållet. Det finns vissa brott som man är skyldig att enligt lag anmäla. Men just narkotikabrott hör inte dit vad jag vet.

PD

Tidigare var det inget brott att bruka narkotika, endast innehav och försäljning av dylika substanser var olagligt, och om det fortfarande är så, dokumenterar du faktiskt inget brott.

// Anders

uchman skrev:
Jo, att det är speciellt vet jag men det är ändå många som gjort det. Jag vill visa verkligheten, jag vill visa hur det kan vara. Det skall vara dokumentärt. Jag tänkte göra det i min ort ljusdal. En av de drogstätaste kommunerna i sverige. Jag har faktiskt några forna vänner som är i de kretsarna. Det är så jag tänkte komma in i det där.

Dels så tycker jag själv att bilder av den här typen är väldigt vackra i någon mening samtidigt som de är väldigt hemska att se på.

Och vad gäller publicering så vill jag väl ändå försöka ställa ut bilderna. helst i ljusdal..
Jag känner mig ganska otydlig nu men det är vad jag kommer på för tillfället. :).

Peter,

Jag hoppas du inte upplever att jag "förhör" dig över dina intentioner med bilderna. Mina inlägg var mest lite frågeställningar för att försöka illustrera mitt perspektiv på det projektets svårigheter. Så egentligen hade jag inte väntat ett så detaljerat svar som du nu gav.. =)

Det absolut viktigaste är att du för dig själv (och för dem du avbildar) är på det klara med ditt syfte/målsättning med att ge dig in på ett sådant projekt.

aceeo skrev:
Tidigare var det inget brott att bruka narkotika, endast innehav och försäljning av dylika substanser var olagligt, och om det fortfarande är så, dokumenterar du faktiskt inget brott.

// Anders

Numera är det ett brott att använda narkotika.

Polisen tar ofta med sig missbrukare till urinprovs- och blodprovskontroller.

Brottsrubriceringen blir ringa narkotikabrott och resulterar oftast i böter som sällan betalas.

Det gäller t.ex. brottsbalken 6 kap. 15 § där det i slutet står:
"Detsamma gäller i fråga om förberedelse och stämpling till våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, grovt utnyttjande av barn för sexuell posering och grovt koppleri samt underlåtenhet att avslöja sådant brott."
(Min kursivering).

PD
Det är något som alla bör läsa på. Mig veterligen kommer inte jag ihåg att vi läste om de bitarna i skolan, och om det nu är en skyldighet så hör det till allmänbildningen.

Jag gissar väl iofs att väldigt få blir dömda om de inte vetat om bestämmelserna om det inte har varit väldigt uppsåtligt av dem att hålla tyst.
Det mesta är ju liksom sunt förnuft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar