Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Plåta byggnad?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
Sonnaren
Aktiv medlem
Två saker att undvika: Starkt solsken (skuggbildning och urfrätta högdagrar). Att luta kameran, i synnerhet om du har vidvinkelobjektiv.
Detta ger störtande linjer som i sig kan vara en trevlig effekt men inte skall användas om det är renodlad arkitekturfotografering. Försök komma i nivå av den vertikala mittpunkten på husen du skall plåta - om du inte har tillgång till PC-optik eller ännu hellre - en ateljekamera.
Lycka till!
Us
PS Om du tvingas att fotografera en dag med blå himmel så tänk på att en gård i skugga ger ofta ett kraftigt blåstick - varmtonsfilter kan vara bra att ha, UV-filter räcker oftast inte till.
Ds
Detta ger störtande linjer som i sig kan vara en trevlig effekt men inte skall användas om det är renodlad arkitekturfotografering. Försök komma i nivå av den vertikala mittpunkten på husen du skall plåta - om du inte har tillgång till PC-optik eller ännu hellre - en ateljekamera.
Lycka till!
Us
PS Om du tvingas att fotografera en dag med blå himmel så tänk på att en gård i skugga ger ofta ett kraftigt blåstick - varmtonsfilter kan vara bra att ha, UV-filter räcker oftast inte till.
Ds
janc
Aktiv medlem
Eftersom bilden uppenbarligen ska användas även i digital form vill jag bara komplettera Ulfs inlägg med att det i vissa bildbehandlingsprogram (t.ex PaintShop Pro) finns verktyg för att inom givna begränsningar få till motsvarande perspektivjustering i efterhand.
Men ska det fungera måste man enligt min erfarenhet planera för att använda verktyget redan när man tar bilden. Funderar du på att göra så bör du absolut prova dig fram i förväg så du ser begränsningarna och hur det påverkar slutresultatet.
Men ska det fungera måste man enligt min erfarenhet planera för att använda verktyget redan när man tar bilden. Funderar du på att göra så bör du absolut prova dig fram i förväg så du ser begränsningarna och hur det påverkar slutresultatet.
jpersson
Aktiv medlem
Själv tycker jag om att fotografera arkitektur, statyer, broar och liknande i starkt solljus.Sonnaren skrev:
Två saker att undvika: Starkt solsken (skuggbildning och urfrätta högdagrar). Att luta kameran, i synnerhet om du har vidvinkelobjektiv.
Sonnaren
Aktiv medlem
Tja, det är väl olika....själv tycker jag inte om att fotografera någonting, vad det vara månde, i starkt solljus. Reflexskärmar är för bökigt att dra med ut och upplättningsblixt har man oftast dålig kontroll på. Det blir som att dra in en modell i en studio med enbart en 2000W lampa.......jpersson skrev:
Själv tycker jag om att fotografera arkitektur, statyer, broar och liknande i starkt solljus.
Vill jag ha grafiska effekter så ordnar jag det efteråt i mörkrummet.
Us
homeless clubkid
Aktiv medlem
helst ska du plåta med storformat men om budgetten inte räcker till så är ovanstående tips mycket bra.