Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixmania

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Nikon d300s hus ifrån Pixmania, är detta en dålig ide? Någon som handlat där ifrån senaste tiden?
Om man i det här fallet får problem med kamera måste man då reklamera till Pixmania eller kan man vända sig direkt till Nikon service?

//Mathias

jo jag har sett det...
Jag kan leva med att den inte kommer i utsatt leverans tid men där imot vill jag vara säker på att slippa massa strul om kameran skulle behöva in på service av någon anledning(garanti), men jag antar att Nikons servicegaranti gäller och att man kan lämna in den direkt till dom och slippa gå via pixmania?

men jag antar att Nikons servicegaranti gäller och att man kan lämna in den direkt till dom och slippa gå via pixmania?

Troligtvis inte, skulle passa mig för pixmania om jag vore dig. Har haft det riktigt struligt med dom. Du kan ju göra en test och se hur du kontaktar kundtjänst från deras webb. Dom hanterar retur, garanti ärenden riktigt dåligt.

Jocke - handlar aldrig av fransmännen igen!

Har för mig att dom blev rätt sågade i tv-programmet plus för nåt år sen.
Själv skulle jag aldrig handla därifrån.

Absolut inte av dem

Hej,

Jag registrerade mig som medlem här bara för att skriva detta inlägg. Jag besöker sidan ofta men har inte varit medlem.

Jag har haft med dem att göra i ett utdraget ärende i nu snart 6 månader och om du söker på Pixmania på webben så lär du bli avskräckt.

Företaget är inget blufföretag, men får du problem och behöver prata med någon så är det kört. De svarar inte på mail och de är ordentligt svåra att hitta telefonnummer till. Hittar du ett nummer så kommer du inte fram. Har lyckat med det en gång av massor. Man begär att de skall ringa upp, vilket naturligtvis inte sker.

Det går att skicka små meddelanden till dem när man är inloggad. De svarar på dessa via mail. De har till och med skickat UPS för att hämta varor vi min dörr vid flera tillfällen. De har stått för kostnaden. Så det är mer än bra. Men innan man har lyckat ta sig så långt så får man inte ha givit upp.

Jag tror problemet är att de är för stora och för långt borta. Allt är för automatiserat.

Som sagt,sök på webben och ta sedan ställning.

Jag handlade en mobiltelefon från Pixmania för ca 2 år sedan. Jag köpte en SonyEricsson och betalade med VISA, jag betalade hela summan utan abonemang. Det blev runt 5000kr. Jag fick vänta på min telefon. När den väl kom efter många samtal med kundservice, som inte finns i Sverige, var manualen på franska, tyska och italienska och svenska fanns inte i telefonen. Detta stod inte i informationen på nätet. Jag fick ordning på detta efter måna mail och många timmar i telefon.

Jag har aldrig handlat något från Pixmania sedan dess.
Jag avråder starkt att handla av dem!!!!!

mvh
Helena

Pixmania är ett franskt företag vilket betyder att det är fransk konsumentlag som gäller. Kommer du dragandes med med svensk konsumentlagstiftning så får du lära dig hur fransoserna skrattar.

Varför inte köpa från England?

Tack för alla varningar! Låter ju inget vidare det här...
Varifrån handlar du när du nämner england "JOLidman"? Hur funkar det med garantier??

Tack för alla svar!

tur?

Jag kanske har haft tur. Har köpt kameror vid två tillfällen av Pixmania. Båda gångerna var leveranserna både snabba o billiga. fast det var tre år sedan sist, så det kanske har blivit sämre. Har ju heller aldrig behövt åberopa återköp eller garantiåtgärder. Klart att det kan bli klyddigt om något skulle paja eller vara fellevererat. Bara tanken på det, gör att jag numera helst handlar i en fysisk butik, när det gäller kapitalvaror.

Pixmania är ett franskt företag vilket betyder att det är fransk konsumentlag som gäller. Kommer du dragandes med med svensk konsumentlagstiftning så får du lära dig hur fransoserna skrattar.

Hittade detta när jag Googlade på Pixmania. Verkar som om de måste finna sig i svensk lagstiftning ändå. Det står iofs en kommentar från januari 2008 lite längre ner som säger att de då inte ändrat i villkoren.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21651

Har aldrig handlat av dem så jag har ingen aning i övrigt.

Skulle i så fall Engelsk lag vara så mycket bättre? Det är mer upp till vilket företag man handlar av som är avgörande.

Pixmania lyder, enligt konsumentverket, under svensk lag eftersom deras hemsida är anpassad till svenska konsumenter med svensk text och svenska priser.

Hittade den här textsnutten på testfakta (Marek Andersson är, eller var i alla fall då, jurist på konsumentverket)

"Så vet du om svensk lag gäller
Enligt Marek Andersson gäller svensk lagstiftning om en internetbutik riktar sig till den svenska marknaden, till exempel genom att ha sidor på svenska, priser i svenska kronor eller har en svensk kundtjänst. Det har ingen betydelse var butiken, dess servrar eller lager finns rent fysiskt."

Behöver man verkligen vända sig till Pixmania om kameran skulle behöva garanti service/lagning? Detta finns att läsa på Nikons hemsida:

Det finns flera möjligheter att skicka in din produkt för garantiservice till en auktoriserad Nikonverkstad.

· Gå till den återförsäljare där du köpt din Nikonprodukt. De kommer, utan kostnad, att skicka din garantireparation till närmaste auktoriserade Nikonverkstad. Vid debiterbar reparation har återförsäljaren rätt ta ut en extra transport- och administrationsavgift.
· Skicka produkten själv med posten till en av Nikons Auktoriserade verkstäder, s auktoriserad verkstad. Nikon bekostar returfrakten vid garantireparation.

Också:

Bästa Nikon-kund,

Tack for att du har kopt en produkt fran Nikon. Om produkten skulle behova garantiservice kontaktar du inkopsstallet eller en medlem i vart auktoriserade servicenatverk i Nikon Europe

Om detta stämmer så behöver man ju ej koppla in Pixmania vid ev. service.

Behöver man verkligen vända sig till Pixmania om kameran skulle behöva garanti service/lagning? Detta finns att läsa på Nikons hemsida:

Det finns flera möjligheter att skicka in din produkt för garantiservice till en auktoriserad Nikonverkstad.

· Gå till den återförsäljare där du köpt din Nikonprodukt. De kommer, utan kostnad, att skicka din garantireparation till närmaste auktoriserade Nikonverkstad. Vid debiterbar reparation har återförsäljaren rätt ta ut en extra transport- och administrationsavgift.
· Skicka produkten själv med posten till en av Nikons Auktoriserade verkstäder, s auktoriserad verkstad. Nikon bekostar returfrakten vid garantireparation.

Också:

Bästa Nikon-kund,

Tack for att du har kopt en produkt fran Nikon. Om produkten skulle behova garantiservice kontaktar du inkopsstallet eller en medlem i vart auktoriserade servicenatverk i Nikon Europe

Det står Nikon Europa, Pixmania parallelimporterar oftastfrån länder utomför, och då gäller din Nikongaranti kanske inte, man skal kontakta pixmania och dom skal stå för reparation, som oftast blir haltande. Vet att många Canonägare har haft problem Pga. Canons Kontinentgaranti.

Jag har för mig att Nikon Sverige ibland gör som Samsung Sverige gör när det gäller TV-apparater... Dvs dom rör inte gråimporterade produkter. Samsung Sverige vet jag iaf med all säkerhet inte reparerar eller lämnar någon form av garanti på TV-apparter importerade från tyskland (många nätbutiker tar sina varor därifrån). De rör endast produkter som återförsäljaren har köpt från Samsung Sverige.

Det är ett sätt för dom att göra konkurensen något jämnare i sverige för fysiska butiker mot nätbutikerna.

Hittade detta när jag Googlade på Pixmania. Verkar som om de måste finna sig i svensk lagstiftning ändå. Det står iofs en kommentar från januari 2008 lite längre ner som säger att de då inte ändrat i villkoren.

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=21651

Har aldrig handlat av dem så jag har ingen aning i övrigt.

Det stämmer. Svensk lagstifting gäller för dem även om de har sit säte i Frankrike.

Också:

Bästa Nikon-kund,

Problemet med Pixmania är nog inte den delen. Problemet startar då du köper en Nikon D3 som exempel och det ligger ett Blått Canon objektiv i kartongen på posten (som exempel). Orkar du då dividera med dem under 6 månader, 12 månader.. Kanske om du har kvar din gamla kamera och kan använda den och inte är så sugen på den nya du har sparat till. Då kan det kanske var ok.

Det är väl så när folk surfar in på prisjakt och köper av den billigaste återförsäljaren på listan och tror att alla företag som finns på prisjakt och pricerunner är bra företag. Folk lär sig tydligen inte att inget är gratis. Jag lägger gärna lite extra för att kunna åka till någon fysisk butik och diskutera med en människa istället för mail och telefon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar