Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piss optik på Piss Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hej, har en Nikon 28mm Af f.2.8, Har haft den i lite över ett år nu, Har haft väldigt stora problem med att få mina bilder skarp med den även när jag går relatvit nära objektet och använder mig av f.4- 5,6, Brukar köra den på Af mode men när jag sen kopierar upp bilderna ser jag att det inte är skarpt.
Funderar på om det är så att optiken är dålig eller om det är min syn som är dålig.
Har också 50 och 85 mm båda Af och får väldigt skarpa bilder med dom.
Nån som vet om detta är ett dåligt objektiv?
Mvh Martin

Knappast troligt och om det är fel på din syn så struntar AFen i det ju ;)..

4-5.6 ger ju hyffsat skärpedjup på ett 28mm...

Vilken film använder du?

Jag har själv ett 28mm/2,8 och det är ett mycket bra objektiv. Det verkar dock som om ditt ex skulle behöva en grundlig genomgång.

Det är ingen lätt motljussituation så att kontrasten blir lidande är inte så konstigt. Är inte skärpan ställd på oändligt dessutom? Det ser ut som om husväggen rakt över gatan är det skarpaste.

Kanske det är det som är felet på Af:en att det sätter fokusen bakom objektet, jag har ju naturligtvis försökt ställa fokus på henne och inte på väggen bakom.
Af:en på 28 mm låter väldigt annorlunda mot tex 50 mm när jag ska focusera, låter som den "hackar" lite när den ska hitta focus.
kan det ha nått med focuserings problemet?
Mvh Martin

Jag vet inte vad du har för kamera men har den en funktion så att du kan låsa autofokus på motivet? Att objektivet "hackar" när det letar efter fokus är bara normalt när det gäller vidvinkelobjektiv p g a det stora skärpedjupet. Du kan ju också prova att fokusera manuellt.
Bra bild förresten - synd bara på skärpan.

/Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar