Annons

piratbatteri till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa bra batterier till D70, på nätet eller i sthlms området.
Några fabrikat man skall undvika?
 
Har beställt Lenmars piratbatteri från Dustin häromdagen, väntar spänt på att se kvalitén. Kostar 155kr där och över 300kr är det fraktfritt december ut.
 
Jag har ett piratbatteri från ZebraMedia.. Det står inte på det var det är för märke men det kostade ca 180 kr om jag inte minns fel. Märker mycket liten eller ingen skillnad på det och mitt orginalbatteri.

Kan för övrigt rekommendera ZebraMedia... mycket snabb leverans.

-Malin
 
Mängden batteritillverkare i världen är rimligen ganska begränsat. Att elektroniktillverkarna skulle inneha varsin batteritillverkare är knappast troligt. För att få lönsamhet i batteritillverkning krävs långa serier i och med att elektronikindustrin kräver låga priser och risken finns att kontrakt förloras till en annan underleverantör om tillverkaren inte är billigast.

Med namnet på kameratillverkaren tryckt på batteriet innebär att den ingår i kameratillverkarens sortiment och garanterat passar, samt att den finns att tillgå. Det brukar kosta en slant att hålla tillbehör och reservdelar i lager. Dessa kostnader finns inte när batteriet säljs under ett fristående varumärke och inte heller garantin från kameratillverkaren att batteriet fungerar tillsammans med kameran.

Det skulle därför inte förvåna mig om det är exakt samma batterier som säljs i olika förpackningar. Förmodligen tjänar producenten mer på batterier utan kameratillverkarens namn.

Utan att veta hur det förhåller sig är det fullt möjligt att kameratillverkaren köpt en färdig batterikonstruktion av batteritillverkaren. Kameratillverkaren gör i kameran ett passande fack med elektriska kontakter.



Fast å andra sidan...
 
Jag tänker mest på dom exploderande nokiatelefonerna...

Fast min D70 har inte exploderat ännu.
 
Köpte oxå via Zebramedia och upptäckte till min glädje att piratbatteriet var starkare än orginal!1500mA mot Nikons 1400mA.Kan varmt rekomenderas.
 
Lenmars piratbatteri på www.dustinhome.se funkar utmärkt i både kamera och originalladdare. 155kr går det på =)

Edit: Tyckte väl att jag kände igen tråden... Hade redan svarat innan... Men men, har iallafall testat batteriet nu och det funkar som sagt utmärkt.
 
Jag köpte batteri till min D70s från ”Batterimannen” på Tradera. Det kostade runt 140:- och har hittills fungerat minst lika bra som original.
1700mA dessutom.
 
Visst är det skillnad mellan original och pirat!

Har tittat närmare på Zebras D70 pirat och ett par till.

Batterierna har något annorlunda utseende samt betydligt sämre finish jämfört med original.

Detta gäller i synnerhet kontaktblecken som på mina två Zebrabatterier är någon tiondel smalare och lite sneda.

Helt klart är att dessa pirater inte kommer från samma sprutverktyg som `originalbatteriet´.

Däremot är jag helt nöjd med prestandan vilket antagligen beror på att kineserna importerar lithium-cellerna från Japan.

Någon som sett on det finns pirat till D2Xs ännu?
 
Batterier består av mer än ackumulatorcellerna! Det är alls icke säkert att pirattillverkaren gör en identisk replik av Nikons batteri, t ex kan det finnas interna elektronikkretsar för tillståndsrapportering, laddningsbegränsing eller strömuttagsbegränsning som man inte har kunnat kopiera fullt ut.

Man tar trots allt en liten risk att något kan hända. En seriös säljare (Dustin?, Zebramedia?) har naturligtvis provat batteriet praktiskt, men det kan ändå uppstå problem. Jag skulle tro att det i så fall är troligast om (eller när) ytterligare en komponent har en defekt, som en laddare som "rusar" eller en kamera som drar ström ohejdbart.
 
Lithium jon batterier är känsliga för total urladdning och överladdning, därför sitter det elektronik i laddaren och kameran som känner av detta. Det är inte speciellt troligt att den sitter i batteriet. Om det nu skulle göra det så är det knappast något problem att kopiera den.
 
mixdisk skrev:
Lithium jon batterier är känsliga för total urladdning och överladdning, därför sitter det elektronik i laddaren och kameran som känner av detta. Det är inte speciellt troligt att den sitter i batteriet. Om det nu skulle göra det så är det knappast något problem att kopiera den.

Jag tror inte att piratbatteritillverkarna kopierar mer än nödvändigt. Deras "grej" är priset, och skall man sälja ett 119-kronorsbatteri med avans måste det vara billigt från fabrik. Därför används standardceller (ej maximerad formfaktor) och standardlösningar. Det finns, med andra ord, oftast en förklaring till det lägre priset.

Jag har själv ett piratbatteri och det fungerar, men det ger inte (INTE) samma kvalitetsintryck son Nikons originalbatteri. Originalbatteriet har också tre kontaktstift där kopian har två, så något extra sitter där inuti. Jag avser dock inte att öppna och prova...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.