Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pirat elle orginal!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget munhugg.. Bara lite diskussion om vad som är skarpt och vad som inte är skarpt.

Naturligtvis så är detta med motljusskydd en del av försäljningsargumenten för sigmas del.

Grejjen här är att det som egentligen är viktigt är kantskärpan. I centrum är de flesta objektiv bra optiskt.

Därför är det av ganska stor vikt att testa objektiv i kanterna (något som inte gjorts här).

Vad som gör Canons 20/2.8 så mycket bättre?

För de extra pengarna får du USM, skarpare optik, förmodligen tjänar du ett steg där. Som synes så bör Sigmas 20/1.8 Bländas ned till f4 för att bli skarpt.

Men det skall väl tilläggas att Sigmas 20/1.8 är ett hyffsat objektiv för de pengarna. Det är en fråga vad man prioriterar. Edward prioriterar ljusstarka objektiv. Jag prioriterar kvalité.

Tackar Jeppe!

Blir till att fortsätta riva sig i skallen lite till:p

En annan sak som kanske inte hör hit egentligen.
Såg att du Kör med en Sigma blixt, det ligger en sån på min önskelista med. Vad tycker du om den?

Mvh///Jonas

Varför välja Sigma?
- f1.8
- För att komma billigare undan
- "Gratis" motljusskydd

Varför välja Canon?
- USM (tystare och antagligen snabbare än Sigman)
- 72mm (istället för 82)
- Skarpare(?)

Well. Ungefär så är det. Frågan är vad som är viktigare för just dig!

(Personligen valde jag f1.8).

Rätta mig om jag har fel, Men om du sätter objektivets lins 10cm mot det du ska fotografera, och ställer den på F/1.8, har du ett skräpedjup på 0.01mm eller?? *överdrift*

Till er andra, Köp orginal om ni har råd med det, jag tror att dom står sig bättre i pris.

/Adam som kör Nikon ;-)

17000KR

DET BEROR KNAPPAST PÅ VILKET MÄRKE DET ÄR PÅ KAMERAN.......JAG KÖPER ALLTID DET BILLIGASTE SÅ
VISSTSIGMAN FUNGERAR ALLDELES UTMÄRKT.......
DET BEROR NOG MKT PÅ DEN SOM STÅR BAKOM KAMERAN OCKSÅ

ja, absolut! det är som att säga att Saab o Porsche är samma sak.. vadå, allt handlar om han som kör. motorn är lite billigare med Saab bara.. o lika bra.. minst!

<insert ironi>

Re: 17000KR

daniel december skrev:
DET BEROR KNAPPAST PÅ VILKET MÄRKE DET ÄR PÅ KAMERAN.......JAG KÖPER ALLTID DET BILLIGASTE SÅ
VISSTSIGMAN FUNGERAR ALLDELES UTMÄRKT.......
DET BEROR NOG MKT PÅ DEN SOM STÅR BAKOM KAMERAN OCKSÅ

Varför skriker du så?

Du får gärna utveckla lite.. vad menar du med 17000:- ??

JAG SKRIKER INTE BARA STORA BOKSTÄVER

VIDARE SKREV NÅN ATT EN KAMERA KOSTAR 17000
OCH ATT SIGMAN VAR BILLIGARE......GIVETVIS KÖPER MAN JU SIGMAN DÅ ELLER HUR

daniel december skrev:
JAG SKRIKER INTE BARA STORA BOKSTÄVER

VIDARE SKREV NÅN ATT EN KAMERA KOSTAR 17000
OCH ATT SIGMAN VAR BILLIGARE......GIVETVIS KÖPER MAN JU SIGMAN DÅ ELLER HUR

em.. aldrig i helvete heller :/

eller jo, kanske man gör, men då tar man nog inte sitt fotande så allvarligt känns det som.
Har man 17000 att lägga ut känns det som man kommit en bit, o borde känna efter att man inte riktigt bara är ute efter "det billigaste"

CAPS = allmänt känt som skrik på internet.

Dessutom lite jobbigt att läsa..

men alltså.. ja kamera för 17000:- eller ja.. faktiskt typå 18500:-

Vi diskuterar inte olika kameror utan olika objektiv. Bilderna är tagna med likadana kameror men olika objektiv.

Om du känner att du är nöjd med de billigaste objektiven till din kamera, då är det ju bra. Men alla tänker ju inte så, utan mer i tankegångarna att när man tar den där bilden, ja då ska åtminstone inte kvalitén vara det som gör bilden kass.

Folk snackar mkt om att pirat är så mkt bättre än original.. men sanningen är väl snarare att "pirat"-tillverkarna har många bra gluggar, självklart har originaltillverkarna väldigt många bra objektiv också, men att slå bort en "pirattillverkare" med att säga att original är bättre än pirat, det är ju rent ut sagt väldigt dumt!

Det man snarare borde koncentrera sig på är test som kan visa vad som är bättre och sämre.. MTF brukar visa rätt mkt rätt bra, iofs så säger inte MTF allt, men enheldel.

christian det är klart att jag tar mitt fotande på allvar..
jag har bränt iväg nåra av mina favoritbilder med pocketkamera......och det är roliga är att en del människor tror att ju bättre kamera man har desto bättre bilder tar man......

bättre bilder är relativt.
en bild med en pocketkamera kan vara bra, ja, men inte tekniskt bra.

Du saknar skärpa, o ev vinkel / tele du skulle kunna ha för att förbättra bilden med ifall man kör med systemkamera o andra objektiv.

Proboarder skrev:
bättre bilder är relativt.
en bild med en pocketkamera kan vara bra, ja, men inte tekniskt bra.

Du saknar skärpa, o ev vinkel / tele du skulle kunna ha för att förbättra bilden med ifall man kör med systemkamera o andra objektiv.

jo jag håller med dej i viss mån...men vissa bilder brukar jag bara använda pocketkamera till för det blir råare nyans...det blir inte så tillgjort om du förstår vad jag menar......
men det där skulle vi kunna diskutera hela natten och det orkar inte jag...........så farväl vi får fortsätta denna diskussionen någon annan gång.

Ja inte vet jag, men orginal brukar vara vassare än pirat, men det borde finnas undantag. Har för mig att jag såg en test där Sigma fick bättre värden.

Visst är det väl så att man kan få fram tekniskt bra bilder med Sigma-optik, framför allt den optik de har producerat på senare år lär ju hålla en viss teknisk kvalitet. Det som håller mig ifrån Sigma och andra piratmärken i möjligaste mån handlar mer om kompatibilitet.

Optik håller i regel längre än kamerahus, framför allt i digitaltider som nu. Läs bara vad som finns i forumet här om Sigmaägare som har skaffat EOS 10D; det funkar ofta inte. OK, Sigma ställer upp och fixar problemet, och tycks ha ett bra servicetänk och fungerande serviceorganisation, men du ska fortfarande skicka iväg optiken och få den fixad, och vara utan den några dagar. Det inträffar inte med originaloptiken.

Och hur värderar du att du missade ditt livs bild, för att optiken var på service för att funka med kameran den köptes till? ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar