Annons

Pirat batteri till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon själva har ju varit tvugna att återkalla vissa batterier till D70. Ganska vanligt att det sker inom dataindustrin och då främst bärbart.

Mvh
Maverick
(som fortfarande tycker att debatten är lite märklig)
 
Maverick skrev:
Nikon själva har ju varit tvugna att återkalla vissa batterier till D70.
Det var på grund av överhettning vid laddning, inte användande. Jag hade ett batteri ur den serie som skulle kallas tillbaka, men jag sket i det eftersom det funkade finfint och jag ändå inte laddade det utan att vara i närheten.

Personligen skulle jag aldrig i hela livet köpa ett originalbatteri med de sinnessjuka priser som Nikon sätter. De kan stoppa upp sina originaldelar där solen inte lyser när de beter sig så mot kunderna.
 
Det är väl lika illa och kanske till och mer värre om ett batteri smäller av medans det laddas. Då kan man riskera allvarliga skador på människor om man har otur, eller att kåken brinner ner. I kameran är ju batteriet iaf instängt.

I datafallen så har det handlat om problem under drift. Alla som har en macBook vet ju hur varmt det batteriet blir under drift.

Med märklig menar jag att jag inte förstår varför man gör en så stor grej av att ett batteri kostar en dryg femhundring när man lagt ut 16k på ett kamerahus. Batteriackarna till proffskamerorna är ju betydligt mycket mer dyra och ska man hetsa upp sig över det oxå?

Sen är jag som alla andra att jag betalar väl gärna mindre om det är stora skilnader men jag hetsar inte upp mig över att betala en femhundring till Nikon heller. Om priset var det enda jag brydde mig så skulle jag köpt en pentax istället.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Med märklig menar jag att jag inte förstår varför man gör en så stor grej av att ett batteri kostar en dryg femhundring när man lagt ut 16k på ett kamerahus.
Tja, det är väl ungefär samma sak som att en bläckpatron till en skrivare kan kosta mer än själva skrivaren. Och det är inte bläcket som är dyrt. Det är bara ett sniket sätt av tillverkaren att lura kunden, då man givetvis inte tror att nåt så enkelt kan kosta så hutlöst mycket.
Vad kan ett batteri kosta att tillverka? 5:-? Är det rimligt med 10000% påslag? Nej, det är riktigt jävla ruttet.
Vad kameran har kostat är helt irrelevant, eftersom det kanske är såna här detaljer som gör att det visar sig att man inte har råd med kameran. I efterhand.

Hos bilhandlaren: -Jaha, ska du ha motor också? Ja, se det kostar extra!
 
Makten skrev:
Tja, det är väl ungefär samma sak som att en bläckpatron till en skrivare kan kosta mer än själva skrivaren. Och det är inte bläcket som är dyrt. Det är bara ett sniket sätt av tillverkaren att lura kunden, då man givetvis inte tror att nåt så enkelt kan kosta så hutlöst mycket.
Vad kan ett batteri kosta att tillverka? 5:-? Är det rimligt med 10000% påslag? Nej, det är riktigt jävla ruttet.
Vad kameran har kostat är helt irrelevant, eftersom det kanske är såna här detaljer som gör att det visar sig att man inte har råd med kameran. I efterhand.

Hos bilhandlaren: -Jaha, ska du ha motor också? Ja, se det kostar extra!

Nej tyvärr martin, jag förstår dig, men ett batteri kostar verkligen inte bara 5kr att tillverka. Tänk på alla kemikalier och hur mycket sånt kostar. Och om man har köpt en kamera för 16k (som sagt) så vill man ha lite bättre kvalitet till 16k kameran så spelar nog 200kr ingen som helst roll alls. Om du använder original batterier, så gäller ju garantin (som sagt igen).

Men sen står sedan herr besserwisser med sitt pirat batteri och en trasig kamera för 16k... Vad skulle du säga då? Om den där besserwissern var du...
 
Hos bilhandlaren handlar det väl mer om att du i så fall vill ha en EXTRA motor, eller en EXTRA bensintank. Den lär du ju knappast få på köpet. Du har ju redan ett batteri med kameran som borde fungera utmärkt. Om du visste att du ansåg dig behöva ett extra batteri så borde du ju har fråga från början så att du kunnat ta med den kostanden i beräkningen.

Jag tror iofs inte att det räcker med 5:- i produktionskostnad eftersom det är förhållandevis dyra matrial som mer och mer börjar miljöskattas dessutom. Men även om det kostade 5:- att göra så vad är det som säger att de ska idka välgörenhet gentemot dig? Du är en kund som de tjänar pengar på. Förhoppningsvis får du nått tillbaka som är värt de pengar som du lagt ut. Annars har du gjort ett felaktigt val.

När det gäller skrivare så tror jag att det i de flesta fall handlar om dumsnålhet. Mina två skrivare kostar ganska mycket och bläcket är inte direkt billigt de heller. Men jag kan lätt säga att mina utskriftskostnader är mindre än min fars som envisas med att köpa mediokra skrivare och hålla på med refill och annat. Jag har tappat räkningen på hur många skrivare han avverkat. Jag har ännu inte slängt någon skrivare jag har köpt och den älsta är nog närmare sex år iaf. Köp nått billigt och du får nått billigt i de flesta fall.

Nåja, var och en blir salig på sin tro och jag hävdar fortfarande att man har kalkylerat fel om det hänger på ett batteri för en femhundring om huruvida man har råd med en kamera eller inte. Men det är kanske samma mekanism som det är bakom att män, oftast män, köper dyra kamerahus och sätter på billiga gluggar.

/Maverick
 
JohanSandin skrev:
Nej tyvärr martin, jag förstår dig, men ett batteri kostar verkligen inte bara 5kr att tillverka. Tänk på alla kemikalier och hur mycket sånt kostar. Och om man har köpt en kamera för 16k (som sagt) så vill man ha lite bättre kvalitet till 16k kameran så spelar nog 200kr ingen som helst roll alls. Om du använder original batterier, så gäller ju garantin (som sagt igen).

Men sen står sedan herr besserwisser med sitt pirat batteri och en trasig kamera för 16k... Vad skulle du säga då? Om den där besserwissern var du...
Jag köper personligen helst originalbatteri istället för pirat. Men jag tycker verkligen att priserna är sjukt höga och knappast i rimlig proportion till kostnaden för tillverkningen.
 
Jaja, ni kan ju tycka vad ni vill. Har man en budget på en viss summa så kan den inte överskridas om man har snäv ekonomi. Alltså tvingas man välja en betydligt enklare kamera eller vara utan extra batteri till den dyrare. Eller så kan man ge Nikon fingret i ansiktet och köpa ett billigt tredjepartsbatteri, som ofta verkar lika bra. Det är ju väldigt extremt mystiskt märkligt att andra kan tillverka batterier för halva priset om det nu är så fina material inblandade, eller hur?
Sen kan vi ju titta på alla andra tillbehör. Fjärrutlösare, över tusen spänn. För en sladd. Jättedyr att tillverka, säkert. Samma sak där, Nikon får inget sålt till mig. Glöm det, jag köper nån annan billig skit istället. Det är ju bara en sladd, så hur stor kan skillnaden vara egentligen? Noll troligtvis.

Edit: Sen är det ju uppenbart att man byggt in den väldigt exklusiva och helt onödiga funktionen med batterikapacitetsmätning i EN-EL3e av en enda anledning. Nämligen att man MÅSTE byta batteriet efter ett visst antal laddningar, trots att det troligen funkar fortfarande. Dessutom kan man inte använda gamla batterier. Mycket finurligt. Och ruttet.

Edit2: Jag glömde ju batterigreppet! 1800:- för en bit prima plastburk med några elektriska ledare i, och en knapp. Som hittat. Eller som tappat kanske? För det priset borde det vara av metall, OCH ett batteri borde ingå.

Vad gäller optik så är det en smakfråga, och jag retar ihjäl mig på nötter som tror att det är nån slags lag på att optiken måste matcha huset. Så är det inte för mig. Huset är viktigare än gluggen. Jag är nämligen inte så intresserad av skärpa, utan istället av ett trevligt kamerahus.
 
Maverick skrev:
I rest my case!
Utveckla, tack.

Jag hoppas att du förstår att mitt uttalande gäller mig och mina preferenser. Det är ingen objektiv sanning, för någon sådan existerar inte. Det är en fråga om tycke och smak.
Visst finns det folk som snålar på optiken och tror att de ska få jordens skärpa bara för att huset är bra. Det tror inte jag. Men jag vet att den skärpa som ett enkelt objektiv levererar räcker för mig, och att jag ändå vill ha det finare husets funktionalitet. Sen är det inte helt oviktigt att alla enkla kameror är alldeles för små för mina händer. Jag har inte så mycket val på den fronten alltså.
 
Ta inte illa upp men det där måste du förstå, speciellt vad du själv skrev martin. du måste ju ha en kombination av prylar för att lyckas och få bra resultat inom foto. man kan inte bara sitta där med ett kamera hus för 16k utan några gluggar och se glad ut ;)
 
JohanSandin skrev:
Ta inte illa upp men det där måste du förstå, speciellt vad du själv skrev martin. du måste ju ha en kombination av prylar för att lyckas och få bra resultat inom foto. man kan inte bara sitta där med ett kamera hus för 16k utan några gluggar och se glad ut ;)
Det är inte utrustningen som tar bilderna. De allra flesta med snordyr utrustning tar hemska bilder. Så även jag, men jag inser i alla fall att det är MITT fel, inte utrustningens.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.