Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pirat batteri till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, ni som vandrat i Sarek vet att solen ej skinner så ofta så solpaneler är ingen lösning, däremot ett lätt vindkraftverk, så om någon expert här, (låter ibland som det finns många av den varan) som kan konstruera en snurra med en ca vikt på 300g, så kan jag ge en slant för den. Sedan är jag inte den som tycker om att lägga pengar på batterier när det finns likvärdiga under halva priset, fast det finns ju folk som måste ha orginal, märkeskläder m.m. och då är det ju bra att de finns en marknad för dessa människor också.
Och, jo det krävs några batterier på en 11 dygns vandring.
 
skystunt skrev:
Och, jo det krävs några batterier på en 11 dygns vandring.
Frågan är om "några" är i storleksordningen 5-6 eller 2-3. Ett eller två extrabatterier tycker jag inte är onormalt, behov av 4-5 extrabatterier och jag skulle nog själv börjar se mig om efter alternativ. Jag brukar få ut ganska mycket bilder ur en batteriladdning så elva dagar tycker jag inte är något större problem med mina batterier, men det beror ju på hur man plåtar.

Ett tips är att stänga av allt lull-lull för att spara batteri när man har dåligt med laddmöjligheter. Tex att bilder ska visas på LCDn automatiskt. Dra även ned tiderna som ljusmätare och LCD är aktiv till minimum. Låt bli att sitta och granska bilder på LCDn hela tiden. Går man igenom inställningarna på kameran kan man minska strömtjuvarna. AF-C sägs också vara mer strömhungrigt. Fokusera manuellt när du kan så slipper motorn dra ström. Det finns en mängd knep.

För egen del är det snarare batteriet i min portabla uttankningsenhet som tar slut fortare än jag hinner tömma minneskorten, så där ligger svaga länken hos mig när det gäller att kunna ta stora mängder bilder borta från civilisationen.
 
Om det fanns likvärdiga piratalternativ så hade vi väl inte haft denna diskusion över huvud taget. Till förra kameran hade jag tre pirat och ett orginal så jag är inte emot pirater. Jag har bara svårt att förstå vad man klagar över.

11 dagars vandring så skulle jag troligen klara mig med två batterier. Fast jag brukar ta den analoga kameran på vandring. Då behöver jag inga extrabatterier alls.

/Maverick
 
Kolla kaffebrus. De får in "pirat"batterier till D200 under veckan. Priset är lite drygt 300. Jag tänker testa.

/Jörgen
 
Fick mitt piratbatteri från kaffebrus idag. Det ser ut att funka fint och ger all info till kameran. %, antal exp osv.
 
Glottis skrev:
Fick mitt piratbatteri från kaffebrus idag. Det ser ut att funka fint och ger all info till kameran. %, antal exp osv.

Mycket bra.

Skulle vara intressant att undersöka om det är någon prestandaskillnad mot originalbatt, att infon man får är reell osv.

Säg till om du får/upptäcker mer intressanta saker =)
 
Vad avgör om det är original eller pirat?
Det finns inte många tillverkare idag som har hela kedjan med produktutveckling till färdig produkt inom egna företaget. De allra flesta köper in från underleverantörer och monterar ihop i egna lokaler. Då helt plötsligt blir det Original för att det står samma namn på skylten på taket... Jag tror ni med trygghet kan köpa vilket piratbatteri som helst så är det minst lika bra. Det brukar mest handla om kvantitet för att få ner priset. Nikon kan kanske plocka ut en rejäl vinst på "sina" batterier. På pirat batterierna får du en del av den vinsten!
 
Maxieboy skrev:
Vad avgör om det är original eller pirat?
Det finns inte många tillverkare idag som har hela kedjan med produktutveckling till färdig produkt inom egna företaget. De allra flesta köper in från underleverantörer och monterar ihop i egna lokaler. Då helt plötsligt blir det Original för att det står samma namn på skylten på taket... Jag tror ni med trygghet kan köpa vilket piratbatteri som helst så är det minst lika bra. Det brukar mest handla om kvantitet för att få ner priset. Nikon kan kanske plocka ut en rejäl vinst på "sina" batterier. På pirat batterierna får du en del av den vinsten!
Samma kvalitet behöver det inte nödvändigtvis vara, men mycket riktigt så är det förstås inte Nikon själva som tillverkar själva cellerna. Om man bryter upp plasthöljet på vilken laddningsbar ack som helst så ser man att det består av en bunt "standardceller" som är seriekopplade. Dessa finns förstås av olika kapacitet och kvalitet, men om tredjepartstillverkarna använder precis samma celler så är det givetvis ingen som helst skillnad. Att det skulle vara ett rimligt pris med över 500:- för ett batteri är inget annat än löjligt. Det är bara ett sätt att tjäna massor av pengar på tillbehör och reservdelar, så att man kan hålla priserna på huvudprodukten nere, det vill säga kameran.
 
Äntligen!!

Har nu äntligen fixat så jag kan användda EN-EL3 batterier till min Nikon D200, men såg precis att det nu finns prirat En-EL3e att köpa för drygt 400:-/st ...

Men ändå skönt att kunna gå runt ett problem som nikon medvetet gjort för att kunna sälja sina batterier till mycket hög kostnad!

EN-EL3 batterier för 150:-/st känns ju som bättre!!
 
Re: Äntligen!!

skystunt skrev:
Har nu äntligen fixat så jag kan användda EN-EL3 batterier till min Nikon D200, men såg precis att det nu finns prirat En-EL3e att köpa för drygt 400:-/st ...

Men ändå skönt att kunna gå runt ett problem som nikon medvetet gjort för att kunna sälja sina batterier till mycket hög kostnad!

EN-EL3 batterier för 150:-/st känns ju som bättre!!
Om du inte tänker berätta hur det går till så var det väl ett högst onödigt inlägg?
 
Re: Re: Äntligen!!

Makten skrev:
Om du inte tänker berätta hur det går till så var det väl ett högst onödigt inlägg?

Som du säkert förstår Martin så är det inte helt lätt att beskriva hela omkonstruktionen av D200 för att ett EN-EL3 batteri ska passa. Men är du intresserad så hör av dig så berättar jag hur det går till. Går säkert att förklara via telefon, men som sagt, det är en del skruvande!
 
Re: Re: Re: Äntligen!!

skystunt skrev:
Som du säkert förstår Martin så är det inte helt lätt att beskriva hela omkonstruktionen av D200 för att ett EN-EL3 batteri ska passa. Men är du intresserad så hör av dig så berättar jag hur det går till. Går säkert att förklara via telefon, men som sagt, det är en del skruvande!
Vad var då vitsen med att bumpa upp denna tråd med ett inlägg som inte tillför något?

"Jag vet hur man får fusion att funka, men det är ingen idé att jag talar om det, för ingen kommer ändå förstå"

Meningsfullt? Nja.
 
Allt som går att säga är också nedskrivningsbart, har jag hört ;)
Vill också veta hur man "konverterar" ett D70-batteri till D200. Har nämligen två st coh skulle vara högst intressant!
 
Vet inte om man får annonsera här men jag har ett D200 orginalbatteri över som jag kan sälja. Uppladdat tre gånger bara. Jag har bytt (förlåt mig kära Nikonvänner!) till Canon. Säljer helst till någon från Göteborg.
 
Mikael-J skrev:
Tjo!

håll koll på Trandera.com Jag köpte ett Nikon D200 originalbatteri för 549kr av 'batterimannen'. Det är ju ett helt ok pris. Köpte på onsdag o hade batteriet i handen på fredag.

/Mikael J.

Han skriver inte att hans EN-EL3 batterier funkar med D200...? Varför? det är väl orginal?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.