ANNONS
Annons

Pirat batteri till D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Funkar Nikons D100 batteri i D200, om man inte får batteridatan? Kan man använda D100 batteriladdare och ladda D200 batterier?

Funkar/finns det pirat batterier till D200?

Jag är inte helt säker på svaren men nästan.

>Funkar Nikons D100 batteri i D200, om man inte får batteridatan?

NEJ

>Kan man använda D100 batteriladdare och ladda D200 batterier?

Är det samma batteri i D100 som D70? D70-laddaren kan i alla fall ladda D200-batterier.

>Funkar/finns det pirat batterier till D200?

NEJ. Det har jag inte sett några än i alla fall.

Tjo!

håll koll på Trandera.com Jag köpte ett Nikon D200 originalbatteri för 549kr av 'batterimannen'. Det är ju ett helt ok pris. Köpte på onsdag o hade batteriet i handen på fredag.

/Mikael J.

Mikael-J skrev:
Tjo!

håll koll på Trandera.com Jag köpte ett Nikon D200 originalbatteri för 549kr av 'batterimannen'. Det är ju ett helt ok pris. Köpte på onsdag o hade batteriet i handen på fredag.

/Mikael J.
Jag fattar inte hur man kan tycka att 549:- är ett "ok pris" för ett jäkla batteri. Det är ju helt sjukt dyrt.

Näe, det är inte billigt för ett jäkla batteri. Skulle hellre vilja att det gick o använda D70:s-batterier. O det verkar det ju inte finnas några piratbatterier så vill man ha ett extra batteri så är det nog bara o betala. Samt att det verkar vara brist i Sverige på batterierna. Så jag var glad att jag hittade ett extra batteri, eftersom den äter batterier. Illa.

/Mikael J.

Laddningsbara batterier i stället !!

Jag köpte två uppsättningar av laddningsbara batterier från DUSTINHOME.se (ej dustin.se då slapp jag fraktkostnaden) (för order över 500:)

LENMAR BATTERI 20ST AA LADDNINGSBARA 2500MAH
Artikelnummer: 5010085364 för 295:- ( 2 x 295:- = 590:) med andra ord mindre än 15:-/st

Fördelen är att man får samtidigt laddningsbara batterier till blixten SB-800 (eller vad man nu använder batterierna till).

D200 har en adapter för vanliga (laddningsbra) batterier där batterierna kan stoppas i. (adaptern levereras med D200)

Dessutom behövs en SNABBladdare. Biltema har en laddare för 149:- (deltaco). Funkar bra, tycker jag. Det tar dock en stund att ladda batterierna första gången. Alternativt kan man köpa en multiladdare så att man kan ladda batterierna via Cigg-uttag. Valfritt förståss....

Re: Laddningsbara batterier i stället !!

tyk skrev:
D200 har en adapter för vanliga (laddningsbra) batterier där batterierna kan stoppas i. (adaptern levereras med D200)

D200 levereras väl INTE med någon sådan adapter. I så fall har jag missat något...
Batterigreppet MB-D200 levereras däremot med en adapter för AA-batterier. Sex stycken tror jag det är. Har inte provat själv men batteritiden sägs inte bli något vidare när man använder AA-batterier...

Re: Re: Laddningsbara batterier i stället !!

Howzer skrev:
Har inte provat själv men batteritiden sägs inte bli något vidare när man använder AA-batterier...
Beror väl på AA-batteriernas kapacitet förstås. Sex stycken ger 7,2 volt, mot 7,4 hos EN-EL3 (vet inte om det skiljer mot det i D200). EN-EL3 har 1400mAh, så om man har 2500mAh per AA-cell så bör man ju få bättre kapacitet med dessa. Antagligen är dock dessa 2500mAh oftast ren lögn, men man borde ju komma i närheten i alla fall.
Dessutom beror det ju på vad det är för typ av batteri, då de har olika urladdningskurvor och sånt.

Re: Re: Re: Laddningsbara batterier i stället !!

Makten skrev:
Beror väl på AA-batteriernas kapacitet förstås. Sex stycken ger 7,2 volt, mot 7,4 hos EN-EL3 (vet inte om det skiljer mot det i D200). EN-EL3 har 1400mAh, så om man har 2500mAh per AA-cell så bör man ju få bättre kapacitet med dessa. Antagligen är dock dessa 2500mAh oftast ren lögn, men man borde ju komma i närheten i alla fall.
Dessutom beror det ju på vad det är för typ av batteri, då de har olika urladdningskurvor och sånt.

Framför allt gäller det livslängden. Man ska tydligen vara glad om man får ut 100 bilder ur en uppsättning batterier så detta får väl ses som en nödlösning om man står utan ström på stan.
Ovanstående är visserligen hörsägen men låter inte otroligt.

Re: Re: Re: Re: Laddningsbara batterier i stället !!

Howzer skrev:
Framför allt gäller det livslängden. Man ska tydligen vara glad om man får ut 100 bilder ur en uppsättning batterier så detta får väl ses som en nödlösning om man står utan ström på stan.
Ovanstående är visserligen hörsägen men låter inte otroligt.
Vänta nu här; "livslängen" är ju inte samma sak som kapaciteten. Att man kan ta 100 bilder på en laddning har inget med livslängden att göra. Kapaciteten mäts i milliamperetimmar (mAh), och om den är större än hos originalbatteriet så ska det också gå att ta fler bilder. Annars är uppgiften om kapaciteten felaktig, vilket ju är rätt troligt.

Edit: Obsevera att det är en rejäl skillnad på laddningsbara och icke dito AA-celler.

Jag har bara nämnt batteritiden/livslängden och den ska inte vara något vidare. Som jag sa har jag inte testat själv så jag kan inte uttala mig om vilken typ av batteri med vilken kapacitet som användes...

Howzer skrev:
Jag har bara nämnt batteritiden/livslängden och den ska inte vara något vidare. Som jag sa har jag inte testat själv så jag kan inte uttala mig om vilken typ av batteri med vilken kapacitet som användes...
"Livslängd" för mig är hur många gånger man kan ladda batteriet innan det pajjar;-)

Isak_B skrev:
och hur står sig användningstiden med dina vanliga laddningsbara mot 2 st en-el3e ?

Kan tyvärr inte svara exakt på din fråga. Har bara en medföljande batteri (en-el3e) för tillfället.

Av de övriga diskussionsinläggen kan man nog få en bra fingervisning hur det förhåller sig.

Har inte hunnit testa så mycket, men har tidigare använt GP 2000 maH i blixten. De har hållit minst lika bra som vanliga alkaliska batterier.

Däremot har jag märkt att när jag överför bilder från kameran till datorn så tar batterin (en-el3e) slut väldigt fort. Bra att veta om inte har möjlighet att ladda direkt efteråt.

Någon som testat....

Någon som testat att fila på ett D70 batteri så att det passar i en D200? Är det bara den lilla klacken i kameran som gör att D70 batteriet inte går i?

Det går tyvärr inte, batteriet EN-EL3e till D200 har ett chip i sig som håller exakt reda på batteriets status, vilket också gör att det inte går och använda ett D70 batteri till D200an. Illa som satan eftersom D200an slukar batterier. Men personligen så klarar jag mig fint på två batterier, ett i kameran och ett som jag alltid ser till är laddat klar för användning.

/MikaelJ

Fats jag är inte ute efter att veta batteriets status hela tiden, (man märker ju när det är slut) Ska in i fjällen i 12 dar och räknar med att ta med mig 6 st batterier, och att då kunna köpa pirat för 195:- istället för orginal 645:-.....

Sex batterier låter som väldigt mycket, kanske plåtar jag mindre än jag vandrar. Har du funderat på tex solpaneler? De är inte billiga men kanske ett alternativ ändå. Enligt specarna ska de kunna ladda EN-EL3, men det går troligen med EN-EL3e också. Man kan alltid kolla med dem innan man köper. Finns säkerligen fler tillverkare.

Visst vill vi alla ha billiga saker, men nu har D200 en annan typ av batteri. Önsketänkande ändrar inte på det. Tål man inte det får man antigen skaffa en annan kamera eller så får man vänta tills någon tredjepartstillverkare klarar av att göra ett batteri som funkar. Tyvärr är det inte så mycket annat man kan göra i dagsläget.

För Nikons del så är det nog en väldigt stor finess att ha en batterimätare som man kan lita på. Batterimätaren på D70 som visar nästan fullt ända till någon bild innan kameran lägger av helt är i det närmaste värdelös. En sådan mätare hjälper ingen, men folk vill ha batterimätare. Alltså får man hitta på någon lösning. Nikon valde en som inte strök de med tunnare plånbok medhårs. Å andra sidan kanske de resonerade som så att om någon slänger ut 16 papp för ett hus är 650 pix inte så mycket för ett extrabatteri, vad vet jag?

Makten skrev:
Jag fattar inte hur man kan tycka att 549:- är ett "ok pris" för ett jäkla batteri. Det är ju helt sjukt dyrt.

När jag höll på med radiostyrda bilar kunde en ack gå lös på en 1500-1700:- så jag tycker det låter rätt okej...

Jag å andra sidan kan inte förstå att man slänger ut 16.500:- på ett kamerahus och sen gnäller över ett batteri för en 500-ing.

Vi har alla olika förståelse för saker och ting antar jag.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar