Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Piezography

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar på att "digitalisera" mitt sv/v mörkrum och undrar om det är någon här som har erfrenhet av Conetechs Piezography-system för bläckstråleskrivare.

Hälsningar

Fredrik
 
Du kan hitta mycket information om svartvita utskrifter med bläckstråleskrivare i denna diskussionsgrupp.

http://groups.yahoo.com/group/DigitalBlackandWhiteThePrint/

Ett billigare alternativ än Piezography är MIS. www.inksupply.com

I Piezography följer det med en massa profiler till olika papper.
MIS har ett fåtal profiler.

Det viktigaste är att du har en kalibrerad skärm och en bra profil till din skrivare och det papper du använder. Utan bra profiler kommer mycket bildinformation att försvinna när du skriver ut.

En annan variant är den som Nicholas Hartman använder sig av. Han skriver bara ut med en patron svart. Han tycker att det mer liknar den analoga kopieringen.
Hans hemsida är http://www.nhartmann.com/photography/

Där finns också länkar till en tvådelad artikel om hans sätt att se på fotografering och om hans teknik.


Lycka till
Lars Arned
 
Jag har provat piezography bläck och programvara i en Epson 1200. Jag köpte ett paket med skrivare bläck och programvara på YFO. Resultatet var fantastiskt bra, tyvärr så var det ett evigt strul med DYRA bläckpatroner som kläggade igen, eller var felaktiga från leverantören, det mesta bläcket gick åt för att köra rengörningsprogramet i skrivaren. Jag gav upp!!!
 
gotothebar skrev:
Jag har provat piezography bläck och programvara i en Epson 1200. Jag köpte ett paket med skrivare bläck och programvara på YFO. Resultatet var fantastiskt bra, tyvärr så var det ett evigt strul med DYRA bläckpatroner som kläggade igen, eller var felaktiga från leverantören, det mesta bläcket gick åt för att köra rengörningsprogramet i skrivaren. Jag gav upp!!!

Det är ett stående klagomål på Printing Black and WHite Forum att Piezography kläggar igen de s.k. nozzlarna. Det har också klagats på att bläcket ger en färgton beroende på belysningstemperatur.


Jag har provat MIS Original Quadtones på en Epson 1200 och det har fungerat bra men tonen är lite för varm för mig.
Nu använder jag MIS Full Spectrum Quadtone på Epson 1160 (det behövs inte mer än 4 toner för svartvitt). Detta bläck ger en mer neutral ton än MIS Original gjorde. När väl installationen är klar och allt är testat och provkört har jag inte haft några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.