Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

poolhero

Ny medlem
Hej!

Jag har 3 frågor.

Först: När man redigerar en bild generellt, ska man använda sig av "skärpa" på varje foto (själv klickar jag på skärpa varje gång jag tar en ny bild och redigerar den och tycker det blir bra, eller ska man använda oskarp mask? Finns det några generella regler eller övrigt?

Sen undrar jag över storleksredigeringen. Jag brukar redigera (minska) storleken med "cut" verktyget och sedan spara när jag tycker det blir bra i Photoshop. När jag sedan skall öppna bilden i ex. ACDsee, så får jag scrolla åt alla håll för att se hela fotot och den är betydligt större än den var i Photoshop. Hur gör man för att få ett foto som inte täcker hela skärmen och mera, utan är likadan som den var då jag redigerade den i Photoshop?

Slutligen undrar jag hur man gör om man vill visa både fram och baksida (av t.ex. ett mynt) på ett och samma foto?

Mvh
Stefan

Hej

Blir tydligen bäst om kontrast, skärpa, färgmättnad är inställd på låg eller noll eller liknande (i kameran, om du nu använder digitalkamera?) och sedan fixa ändringarna i PS. Själv ändrar jag i levels, den vänstra markören flyttar jag till höger mot början av histogramet. Sedan går jag in i Curves, drar ner kurvan lite i början och drar upp den lite i slutet på kurvan, den kommer se ut som ett S, det ökar kontrast och färgmättnad. Allra sist kör jag lite USM (oskarp mask).

ACDsee visar nog bilden i 100%, men det kan du nog ändra i någon inställning. I PS visar den bilden kanske bara i 25% eller liknande (titta längst upp) bara för den skall få plats på din skärm. Jag har ordnat det så att jag lägger PS paletter på min andra skärm (19") så på min huvudskärm (22") behöver jag inte scrolla så mycket när jag betraktar en bild i 100%. På 22" kör jag med skärmupplösningen 1600x1200.

I PS klicka Ctrl + 0 så fyller bilden skärmen.
I PS klicka Ctrl + Alt + 0 så får man 100% av bilden (lämpligt läge när man vill lägga på USM och bedömma skärpa)

Klicka på F så får du en variant av bilden, klicka ytterliggare på F så får du en annan.

MVH

Omar Brännström

om du har gjort rätt när bilden exponerades så ska du ju inte behöva ändra levels mm. efteråt.
prova ställa in kameran i lite olika varianter och se efter var du blir nöjd så har du mindre att göra i "mörkrummet" sedan.

Tack för ditt svar Omar!!

Fortfarande är det lite suspekt för mig tyvärr. Vad jag inte riktigt förstår, är hur jag lyckas spara ett format till ett annat bildprogram. Ett exempel är om jag skall redigera ett nytaget foto o FS, tycker att det är bra och stänger. När jag öppnar i ACDsee, så är det ju som du nämner fråga om procent storlek o.s.v. Men går det att (om jag väljer 100 % i FS att få exakt samma storlek någon annanstans? Jag säljer en del på Tradera
(vet ej om du känner till denna auktionssajt), och de bilder jag vill ha så bra som möjligt, blir på tok för stora och för grovscrollade för de intressenter som möjligen vill se mitt objekt, om du förstår vad jag menar.

Du skrev:"Klicka på F så får du en variant av bilden, klicka ytterliggare på F så får du en annan." Är det något där som jag har nytta av när jag vill visa båda sidor på ett mynt på samma foto?

Ursäkta om jag är trögtänkt, men jag är så mycket novis det bara går att vara.

De bästa hälsningar
Stefan

Hej

F hade inte med myntet att göra utan tänkte bara tipsa om man tryckte på F i PS så får man lite olika "bildlayouter" tex svart bakgrund eller gråbakgrund. Prova gärna

Storabilder!, kameran kanske levererar en bild på 3000x2000 pixlar (beroende på kamera) men om du skall ha en bild på nätet så kan du gå in i PS under Image sedan Image size och där ser du hur stor fil du har, men här kan du göra om bilden så den passar webben så folk slipper scrolla. Prova att knappa in tex 600 (eller 1200) på ena leden. Klicka OK och då får en liten bild i PS. Klicka sedan på actual pixles (kan högerklicka på bilden) och då visar sig bilden som den kommer se ut på webben om man har samma skärmupplösning som du har. Därefter får du spara bilden (spara som) i Jpeg och tex medium kvalite. Nu är den redo för webben. Bilden skall nog inte vara större än 100kb annars tar det för lång tid för folk att ladda ner den, speciellt för dem med telefonmodem.

poolhero skrev:
Hej!Först: När man redigerar en bild generellt, ska man använda sig av "skärpa" på varje foto (själv klickar jag på skärpa varje gång jag tar en ny bild och redigerar den och tycker det blir bra, eller ska man använda oskarp mask? Finns det några generella regler eller övrigt?

Här har du sökresultat på "oskarp mask" i forumet, i vissa av dessa trådar finns mycket bra info... Kolla först på dem med många svar.

"Oskarp mask"

Något man märker är att det inte direkt finns några givna regler, tumregler finns men många använder olika metoder & skärpning sker olika beroende på bildens format, upplösning, m.m.

ANNONS