Annons

Photoshop vs. ACDSee

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Jag vänder mig till er som har erfarenhet från eller vet något om både Photoshop och ACDSee.

Jag testade nämligen Irfanview för att vis bilder. Men var inte riktigt nöjd. Så jag bestlöt mig för att åregå till ACDSee. Jag gick ifrån det då det blev segt och dant för något år sedang. ACDSee 8 är snabbt och mycket bra, till min stora gäldje.

Man kan ju ställa in en masas grejjer direkt i ACDSee. Ljus, kontrast, färger osv.

Min fråga till er är:

Blir det någon skillnad (negativt/postitiv) på att göra sådana ändringar i ACDSee jämfört med Photoshop?

Tack på förhand!

// Micke
 
Tja jag gillar ACDSee (4.0) men numera arbetar jag ganska mycket med Picasa 2 som man kan ladda ner gratis från Googles hemsida gratis.

Mycket kraftfullt verktyg att arbeta med, och otroligt intuitivt. De får full pott på användar vänlighet.

Är du proffs, så kanske du ska ta en titt på Aperture till OSX (om du kör mac).

Adobe ska visst bundla med ett ganska kraftfullt bildmanagement program från och med CS2 som verkar vara intressant. Ken Rockwell har givetvis recenserat detta... kolla hans hemsida för mer info.

Men som sagt kolla in Picasa, det är inte alls dummt.

Chris
 
Vad jag märkt med AcdSee är att den komprimerar Jpegs ganska hårt då man gör nå ändringar. Har heller inte hittat vars jag ställer in komprimeringen.

Så jag fortsätter redigera mina bilder i photoshop.
Och använder bara AcdSee för att visa dom på ett snabbt och enkelt sätt.
 
sticker in en liten fråga...

Jag använder AcdSee för att katalogisera och leta i bildbanken, gick ju bra med mina RAW filer från Canon...men nu har jag gått över till Nikon & NEF.

Canonkameran finns kvar, så nu kör vi både Canon & Nikon RAW-filer.

AcdSee visar inte mina NEF, har senaste tryoutversionen.

Finns det någon smidig lösning ?

Det är lite jobigt att sitta och bläddra igenom bildbanken med Rawshooter ;-)
 
Re: sticker in en liten fråga...

JAVA skrev:
AcdSee visar inte mina NEF, har senaste tryoutversionen.

Finns det någon smidig lösning ?

ACDSee släppte bara för någon dag sedan en uppdatering till ver. 8 och pro som stöder Nikon NEF, inkl. D200.
 
Helt lysande

Tack för infon Dag.
Då kan man köra vidare med AcdSee, jag tycker den är enkel och bra för katalogisering.
 
Chris Vighagen:

Hehe, nu bad jag ju inte om tips. Utan frågade om ACDSee ev gör ädnringar smo ljus/kontrast sämre än vad Photoshop gör. ;)

Jag tänker nog fortsätta med ACDSee 8. Det är grymt fint, snabbt igen och kraftfullt. Valde dock bort alla plugin jag bara kunde under installationen. Tänker mest använda det till att vis bilder .Brukar inte redigera bilder så extremt mycket.

ACDSee browsingverktyg är grymt bra också.

Visst, Irfanview och Windows inbyggda bildvisningprogram startar kanske aningen snabbare då man inte använt det på länge. Men det känns som det är värt det. Så lång tid tar det inte.

Sen känns ACDSee proffsigt och solidt så att säga.
 
Bildtittarprogram

Är Irfanview-användare sedan några år tillbaka och har varit nöjd med det som "bildtittarprogram" för jpg-bilder. När jag nu har börjat med RAW så har jag av misstag försökt öppna RAW-bilder i Irfanview. Först trodde jag att det inte gick men upptäcker senare att det visst går men det går så låååååångsamt.

Min fråga då blir, är ACDSee 8.0 lika snabb med RAW-filer som Irfanview är med jpg-bilder?

/ Jan-Olof
 
kör med version 8 .. och det är snabbare än windows inbyggda bildvisarprogram..

kan inte säga att det går långsamt.. men fort går det inte heller..

har inte jämfört med något annat..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.