Det är inte filstorleken som avgör.
32 bitar medger adressering av 4Gb
64 bitar medger adressering av mångfallt mer. (Kommer inte ihåg siffran.)
Alltså varje bit av information som skall skickas inne i datorn, måste ha en adress.
Tänk dig att du skickar ett brev. fem nuffror i postnumret.
Tänk om posten beslutade sig för att framtidsäkra för att befolkningen växer och beslutade sig för att postnumret skulle vara 36 nuffror.
Varje människa, eller skrivare som nu skulle skriva adressen på brev/paket, skulle behöva lite längre tid på sig att skriva ut de extra tecknen.
Likaså skulle varje post terminal behöva processa försändelsen lite längre pga den längre adressen.
Likadant är det i datorn. Längre adress tar lite extra kraft ur datorn.
Att vi går över till 64 bit är ingen vinst i sig. Det är nödvändigt, då vi vuxit ur 32 bitars kapaciteten. Den räcker ju snart bara till ett grafikkort. (Även minnet i grafikkortet behöver adresseras.)
Idag finns det kort med 2Gb grafik minne, innanmätet i en vanlig dator av idag ha ca 1Gb med prylar som behöver adresseras. Kvar blir 1Gb till RAM.
Nästa steg i utvecklingen av grafikkort borde bli 4Gb, då är 32 bit helt ute. Blir inget kvar till RAM minnet.
64 bit, större (För att vi behöver det.) men lite långsammare.
Nu kommer någon säga "men datorn och programmen blir ju snabbare".
Det blir de, men av andra anledningar.
En liten "OT" parantes.