Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, det låter onekligen dåligt. Min 3 år gamla dual P4:a klarar det på 50 sekunder. Du har nog ett problem i din Macbook, borde man rimligen kunde konstatera. Kan ju också vara att nogåt annat kunde tagit upp datorkraften vid tillfället då du testade. Stäng ner alla andra program, kolla så att inga uppdateringer/backupar kör i bakgrunden. Kanske plugga ur den från nätet, och testa igen. Hälsningar, Thorsten.
 
Ja ni... Stängde nu alla program, drog ur internetsladden, externa hårddisken. Allt som kan tänkas dra kraft. Och för att ingen ska kommentera, elsladden var i under testet..

Och hamnade på 66,3 sekunder. Lite bättre, men som sagt, inte ett representabelt resultat för nya Macbook, känns det som. Skulle vara kul att se någon med "samma" dator göra testet för att se. MEN, det tål ju att observeras att det är CS4, inte CS3.
 
Ja ni... Stängde nu alla program, drog ur internetsladden, externa hårddisken. Allt som kan tänkas dra kraft. Och för att ingen ska kommentera, elsladden var i under testet..

Och hamnade på 66,3 sekunder. Lite bättre, men som sagt, inte ett representabelt resultat för nya Macbook, känns det som. Skulle vara kul att se någon med "samma" dator göra testet för att se. MEN, det tål ju att observeras att det är CS4, inte CS3.

Kör du testet flera gånger i rad och får samma siffra varje gång?
 
3 år gammal HP laptop, 3,4 Ghz, 1 gb ram CS 3 = 60 sek.
LG X110 netbook 1,6 Ghz atom, 1 gb ram CS 4 = ca 120 sek
 
Photoshop CS4

61 sekunder
Fujitsu-Siemens Scaleo 800iX
P4HT 3,2GHz

22 sekunder
Dell Precision 490
Intel Xeon 5160 3GHz

8 sekunder
Dell Studio XPS
Intel Core i7 920 2,66GHz


http://farm4.static.flickr.com/3453/3259880677_d398bbf2dc_o.png

100,4 sekunder i Photoshop CS4 med min Macbook Aluminium 2.0 ghz 2 gb ram

Prova göra en action för testet och kolla igen. Kan det vara så att du tagit lång tid på dig att göra inställningarna? (se mitt tidigare inlägg #778).
 
Raid0 till Raid1?

Fick också ca 8 s med
Dell Studio XPS i7 2,66GHz 8 GB

Jag kör Raid0 med 2*1 TB men funderar på att konfigurera om till Raid1. Någon som vet hur mycket snabbhet jag uppskattningsvis skulle tappa på det?

Barkbröd: Vad kör du?
 
Fick också ca 8 s med
Dell Studio XPS i7 2,66GHz 8 GB

Jag kör Raid0 med 2*1 TB men funderar på att konfigurera om till Raid1. Någon som vet hur mycket snabbhet jag uppskattningsvis skulle tappa på det?

Barkbröd: Vad kör du?

Jag kör Raid0 med 2x640GB. I atället för att köra raid1 funderar jag på lämplig backuplösning på extern disc. Filehamster eller MS SyncToy lutar det åt.
 
Fick också ca 8 s med
Dell Studio XPS i7 2,66GHz 8 GB

Jag kör Raid0 med 2*1 TB men funderar på att konfigurera om till Raid1. Någon som vet hur mycket snabbhet jag uppskattningsvis skulle tappa på det?

Barkbröd: Vad kör du?

KÖR INTE Raid 0 Striped bara, om en disk dör så kan du hälsa hem. Du kan ju köra Raid 5. Fick precis in en kompis dator där en disk dött Raid 0, det gick inte att rädda nått. Och för foto spelar det ingen roll. Spelar du tyngre spel då kan en Raid 0 vara något.
En raid 5:a är båda delarna både speglat o straipad så fallerar en disk så klarar du datat iaf.
Så slå tankarna hur huvudet, det är inget kul att förlora alla bilder för lite snabbhet.

//Henrik
 
Jo, jag är medveten om risken med Raid0, men det jag undrar över är skillnaden i prestanda mellan Raid1 och Raid 0 vid användning av typ Lightroom och Photoshop. Raid5 innebär ju ytterligare en 1 TB hårddiskar i mitt fall.
 
33,1 sek

Operativsystemets namn Microsoft® Windows Vista™ Home Premium
Version 6.0.6001 Service Pack 1 build 6001
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datortillverkare Hewlett-Packard
Datormodell HP Pavilion dv5 Notebook PC
Datortyp x64-based PC
Processor AMD Turion(tm) X2 Ultra Dual-Core Mobile ZM-84, 2300 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer
BIOS-version och -datum Hewlett-Packard F.23, 2009-01-05
SMBIOS-version 2.4
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "6.0.6001.18000"
Installerat fysiskt minne (RAM) 4,00 GB
Sammanlagt fysiskt minne 4,00 GB
Tillgängligt fysiskt minne 2,36 GB
Sammanlagt virtuellt minne 8,21 GB
Tillgängligt virtuellt minne 6,12 GB
Växlingsfilsutrymme 4,29 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys
 

Bilagor

  • Timing.jpg
    Timing.jpg
    38 KB · Visningar: 660
Jo, jag är medveten om risken med Raid0, men det jag undrar över är skillnaden i prestanda mellan Raid1 och Raid 0 vid användning av typ Lightroom och Photoshop. Raid5 innebär ju ytterligare en 1 TB hårddiskar i mitt fall.

Vad du kan göra är i så fall skaffa 2 mindre diskar som du stripar och lägger OS och växlingsfil på. Och även som Photoshop använder för mellan lagring. Men resten är speglat. 2 80Gb diskar kostar inte mycket idag och det räcker för OS och program.
 
Intel Pentium Quad 4 gig ram. Windows Vista

9.2 sek

edit: testade att göra en action av det och fick då 6.3 sek första gången och efter det 8.2 sek varje gång.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.