ANNONS
Annons

Photoshop - prestandatest

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det intressanta i den här tråden är ju att man ser att prestandan ökat rejält så att tiderna för en riktigt bra dator gått ner från ca 60 sekunder år 2005 till att idag vara ca 6 sekunder. Prislappen för datorerna är nog ungefär densamma.

Har inte tänkt på hur mycket diskarna bidrar med men som system diskar så är dom väldigt snabba.

Jag har långt mycket tidigare i tråden påpekat att detta test bara mäter processorns kapacitet. Möjligen ser man nu vinsterna med det ännu snabbare DDR3-minnet, men övriga komponenter har ingen påverkan what so ever. Det är rå processorkraft som används.

Dell 9150, Pentium D 2.8 med 3 gig minne och CS4.

49.9-50.0 sekunder

Med Firefox öppet blev det 74 sekunder ;o) Burken känns klart för långsam för Lightroom, medan den hänger ok med i CS4.

Hälsningar, Thorsten (som drömmer sött om i7).

Jag har långt mycket tidigare i tråden påpekat att detta test bara mäter processorns kapacitet. Möjligen ser man nu vinsterna med det ännu snabbare DDR3-minnet, men övriga komponenter har ingen påverkan what so ever. Det är rå processorkraft som används.
Minnesbandbredd påverkar alltid, det är där i7 verkligen skiner.

Läste om ett litet test för att se hur snabbt det går att utföra en grej i PS.

Gör så här:
1. Ladda ner denna bild http://img267.imageshack.us/img267/7915/skorpan2et.jpg

2. Öppna bilden i Photoshop och klicka på den lilla pilen i menyraden där nere. Välj timing.
http://img22.imageshack.us/img22/8166/infoomps7du.jpg

3.Lägg på
Filter -> Blur -> Radial blur
Amount: 100
Blur Method: Zoom
Quality: Best

4. Ta sedan en print screen av resultatet gärna med systeminfo. Skriv annars vad du har för dator.
http://img22.imageshack.us/img22/5985/systeminfo0sp.jpg

Jag fick 59,3 sek har en P4 3.8 med 2 Gb använde pscs2

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden för att se om det redan besvarats; En roligare och kanske mera meningsfull jämförelse hade varit att med samma hårdvara och OS testa PSCS1,2,3,4 och se om dem skiljer sig åt prestandamässigt. Det sägs ju att PSCS4 är lite mera GPGPU-orienterat och skall vara snabbare, exempelvis.

13,5 sek med min 1,5 år gamla dator (Q6600, 4 Gb Ram) och CS4 64-bit.
Jag noterade att CS4 i alla fall använde alla fyra kärnorna fullt ut.

12,8 fick jag när jag avslutade backupen som jag höll på med samtidigt innan ;)

Senast ändrad:
5,7 sek

Fick 5,7 sekunder med CS4.
Det är minnes bandbredden och den inbyggda minnes kontrollern som hjälper i7 att dra ifrån Core 2, även när Core 2 använder sig av DDR3 minnen.
Jag får ca 16500 MB/s läshastighet med det nuvarande systemet. Det kan jämföras med ca 8000MB/s för ett Core 2 baserat system som kör DDR2 minnen.

En roligare och kanske mera meningsfull jämförelse hade varit att med samma hårdvara och OS testa PSCS1,2,3,4 och se om dem skiljer sig åt prestandamässigt. Det sägs ju att PSCS4 är lite mera GPGPU-orienterat och skall vara snabbare, exempelvis.

DET förstår jag inte alls vitsen med.
Möjligtvis som kuriosa, idag har vi ju helt andra operativsystem till vilka de nya programversionerna är optimerade....
Att backa både programvara och operativsystem....till vilken nytta??

Det är trots allt ganska sällan som utvecklingen går bakåt ;-)

Mvh.

/Janne

DET förstår jag inte alls vitsen med.
Möjligtvis som kuriosa, idag har vi ju helt andra operativsystem till vilka de nya programversionerna är optimerade....
Att backa både programvara och operativsystem....till vilken nytta??

Det är trots allt ganska sällan som utvecklingen går bakåt ;-)

Mvh.

/Janne

Varför skulle du backa operativsystem? Du installerar samtliga på ditt nuvarande system. När man kör benchmarks utgår man ju vanligen ifrån ett system där man bara ändrar en parameter och ser hur det påverkar prestandan (i det här fallet mjukvaran). Vad jag menade var att det vore intressant att se om CS1 t.ex. är snabbare än CS4. Att senaste versionen skall vara snabbast är ingen garanti, SSDs (Solid-state diskar) arbetar enligt benchmarks snabbast/bäst i Windows 98/Windows 2000, för att nämna ett exempel.

Som kuriosa? Ja, är inte hela trådens benchmarks en form av kuriosa? Det är ju inte så att ni kan göra något av dessa siffror i praktiken.

Om man står i färd att investera i ny eller begagnad dator kan väl prestandadata redovisade i tråden knappast ses som endast kuriosa.

Om man står i färd att investera i ny eller begagnad dator kan väl prestandadata redovisade i tråden knappast ses som endast kuriosa.

Testet är väldigt snävt och visar bara på prestandan för ett specifikt filter, testet tar heller inte hänsyn till omgivande parametrar, exempelvis andra program som kan tänkas belasta datorn medan testet körs.

Resultaten är ingen indikator på huruvida du måste skaffa ett nytt system eller inte, Photoshop går inte saktare bara för att du får en exakt siffra du kan ställa i kontrast mot vad andra får. Känner du att Photoshop går sakta så kanske du borde göra något åt det, men det krävs väll inga benchmarks för att utröna huruvida det är så eller inte?

Ur kostnadssynpunkt kanske det hade lönat sig att skaffa en snabbare version av Photoshop man säkert redan betalt för, förutsatt att man inte missar några viktiga features. Alternativt att rensa upp lite i datorn snarare än att köpa en helt ny dator.

8,0 sek

Intel Core i7 920 i stockhastigheten (2,6 GHz)
12 GB DDR3
8800GTX

Ska prova klocka den lite senare och se vad jag får. Men jag håller med, detta är absolut inget bra test att för att se Photoshopprestandan på datorn.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar