Annons

photoshop på linux

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Jag är väldigt trött på windows nu. Kan tänka mig att köra linux på min pc, men problemet är att ag vill behålla mitt cs2. Vad jag nu undrar är hur man går tillväga för att köra ps i linux.

Jag undrar också vilket linux jag skall ha då jag har förstått att det finns flera olika.

Jag skall enbart jobba i ps samt surfa lite på nätet och sitta vid msn altså allt annat är onödig.
 
Wine används för att köra windowsprogram under linux. Verkar som de fått Photosop CS att funka i alla fall. CS2 verkar buggigt, men det kanske kommer med tiden. Men räkna med en himmla massa pillande för att få igång det...

http://www.winehq.com/
 
Dualboot

En fundering . . .

Hur krånligt är det att köra "Dual Boot" på maskinen? Dvs göra det möjligt att köra både Linux och XP på samma maskin?

Hur gör man det lättast??

/Anders
 
Det är mycket enkelt att köra Dualboot. Se bara till att Windows är installerat först. Sedan installera t.ex. ubuntu på en annan partition. Du kan också be ubuntu krympa din XP-partition. ubuntu sköter det mesta automatiskt och när allt är installerat får du välja om du vill starta win eller linux

se här https://wiki.ubuntu.com/WindowsDualBootHowTo
 
det kommer dock en ny version av ubuntu i början av juni. Den har nyare program än den tidigare versionen som kom ut i oktober 2005
 
SUSE Linux har samma stöd för att köra dual-boot.
----------------------------------------------------

SUSE Linux 10.0
Windows Interoperability

SUSE Linux can be installed on the same PC as your existing Windows system. During installation, YaST allows you to automatically resize your hard disk to accommodate Linux. Once Linux is installed, you can use the Linux boot manager to select the operating system you want to boot every time you power up the machine.
----------------------------------------------------
 
Jag kör både Suse 10.0 och XP på min burk, funkar jättebra. Eftersom Suse dessutom kan läsa från windows-partitionen kan jag lagra alla bilder och sånt där och jobba med dem i windows eller linux efter behov. Jag har partitionerat min 200GB disk så att jag bara har 30 GB till Linux eftersom det är bilder och ljud som tar plats och det behöver både windows och Linux tillgång till. Det största problemet för mig just nu är att det inte verkar finnas drivrutiner för min negscanner. Jag har inte provat de generiska scanner-drivrutiner som finns, kan hända att det funkar hyfsat.

Gimp 2.0 är f.ö. rätt ok, de har fixat några av de saker jag störde mig på i tidigare versioner. Men jag föredrar nog fortfarande PS.
 
Ett tips ta det lugnt med att gå över till linux är svårare än man tror. Om du har en lite äldre dator kan du köra linux på den och börja lära dig där.
 
Tja, jag har kartongen med Red Hat 5.0 här hemma så jag det var ett tag sedan jag körde Linux första gången... Nu är det faktiskt ofta lättare än windows.
 
Jo men övergången är endå ganska stor. Om man aldrig kört linux så kankse man borde börja leka lite med det innan man bestämmer sig. Men visst linux har många trevliga fördelar och börjar bli enklare.
 
pointzero skrev:
Jag är väldigt trött på windows nu. Kan tänka mig att köra linux på min pc, men problemet är att ag vill behålla mitt cs2. Vad jag nu undrar är hur man går tillväga för att köra ps i linux.

Jag undrar också vilket linux jag skall ha då jag har förstått att det finns flera olika.

Jag skall enbart jobba i ps samt surfa lite på nätet och sitta vid msn altså allt annat är onödig.

Att gå över till Linux kan många gånger kännas svårt, ja rent av traumatiska upplevelser ibland. Men detta beror inte på att det är svårt, utan snarare på att man är van vid windows. Windows och Linux är inte samma sak, programmen man använder har inte samma namn, hittas inte på samma ställen på nätet, en helt annan filosofi ligger bakom det mesta osv.. Man tvingas att konfrontera sin egen okunnighet, i detta ligger det svåra.

Vissa saker är svårare, vissa andra lättare. Se på t ex. windowsregistret, hur lätt är det? I Linux används i stället vanliga textfiler för konfiguration, vissa saker går det ju inte ens att ändra/ställa in/konfigurera i windows. För en som aldrig använt en dator (hur hittar man sådana idag, förutom på ålderdomshemmet?) så är nog en installation från grunden betydligt enklare med t ex. Mandriva än vad det är med windows som behöver bootas om ett antal gånger innan det är klart, för att inte tala om drivruter.. Detta då under förutsättning att man inte har någon udda "wintendo"-hårdvara som det inte finns stöd för i Linux.

Bestämmer du dig för att seriöst försöka, så försök släppa hörnflaggan, jag misstänker att du inte kommer att sakna något i Gimp när du väl lärt dig det (om vi bortser från höga färgdjup), men Gimp är precis som Photoshop ett mycket stort program späckat med finessr, dvs. inget man lär sig på en kvart. Jag som är van vid Gimp tycker ofta lite slarvigt att Photoshop är besvärligt, svårt och användarovänligt, men jag inser att det bara beror på att jag är van vid Gimp. De som använt Linux länge jobbar inte i ps eller sitter vid msn, de jobbar i Gimp, Cinepaint eller nåt annat och häckar på IRC (Inter Relay Chat), mailinglistor eller via nåt annat obskyrt protokoll, defenitivt inte på MicroSoft Network!

Vad beträffar vilken distribution du bör välja så rekommenderar jag dig att kika på någon av de tre stora: SuSe, Mandriva eller Fedora, eventuellt även Ubuntu. När man sedan "varid med" ett tag och börjar komma på banan, dvs. skaffat sig kompetensen att överhuvudtaget kunna göra initierade val, så kan man börja kika på Debian, Slackware, Gentoo osv.. kanske även den svenskutvecklade Crux.

Följande länk brukar jag ge till nybörjare, eftersom man förr eller senare vill använda kommandoraden när man använder Linux. Man kan se det som DOS på steroider, väldigt mycket tråkiga repetitiva saker man gör kan automatiseras den vägen. Newbie's Top Ten Commands - Lite småkul och underhållande läsning faktiskt: "... learn to decode this little lot in your sleep and "strong will you be in the force young skywalker" .."
 
Van får dock vara beredd på att Linux i mitt tycke aldrig blir lika lättanvänt som Windows (även om de nyare distarna av Red Hat gör sitt bästa för att SE enkelt ut), man måste helt enkelt veta vad man sysslar med.

Jag har i skolan/jobbet använt diverse UNIX dialekter (Solaris, BSD, Linux m.m) i över 10 års tid nu och har då och då haft olika distar installerade hemma också (fast jag måste säga att jag föredrar FreeBSD före Linux), jag är tillräckligt duktig för att kunna använda Linux för allt "normalt" datoranvändare om jag vill.

Men trots det så föredrar jag att köra Win XP hemma, jag behöver helt enkelt inte de den extra "potentialen" hos Linux hemma och XP är så lättanvänt (delvis pga jag är så van) att det låter mig "stänga av hjärnan" när jag sitter vid datorn hemma och jag kan fokusera på vad jag vill göra.

Med det vill jag säga att det inte är självklart att det bara är den relativt höga inlärningströskeln som gör att alla inte använder Linux.
 
jeskata skrev:
Photoshop ska gå bra att köra i Crossover Office.
T o m version 7, CS och CS2 lär inte fungera ("known not to work" enligt Codeweavers webbsajt). MEN, i deras forum hävdar vissa att det går och har lagt upp en skärmdump som bevis. Har du provat?
 
har faktiskt aldrig provat, men nu när jag testade så gick det visst inte. Med FAT har jag för mig att det funkar iaf.

Jag har inte kör Linux hemma så länge...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.