Annons

Photoshop-kurs

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Nu ska det bli kurs i Photoshop. Vem är intresserad?

Jag har tillgång till en lokal med 10 st datorer med Photoshop 7.0. Duktig lärare finns också.

Kursen är tänkt att vara en vardagskväll och i närheten av Stockholm.

Jag har inte satt ihop kursinnehållet ännu. Det tänkte jag att ni skulle hjälpa mig med. Till en början kan man kanske köra en grundläggande kurs. Efter det hade jag tänkt att köra en serie mer avancerade kurser. Varje kväll har ett eget tema och missar man en kurs gör det inte så mycket.

För att allt ska gå jämnt ut med lokalhyra, kaffe och lärararvode bör priset vara 400-500 kr för en helkväll. Kursen blir med andra ord till Självkostnadspris. Är 18-22 bra tider?

Alla som är intresserad kan maila mig på:
[email protected]
 
Vilken anstormning! Var det bara jag som tycker det här är en bra idé?

Exempel på fördjupningskurser jag har tänkt på är:

-hur man fixar modell- och porträttbilder.
-färgkalibrering och profilering.
-lager och makron.
-olika sätt att skärpa upp en bild.
 
Jag är väldigt intresserad.

Intressanta ämnen kan vara allmänt upplägg av arbetsgång.

Skärpa/oskärpa

Brusreducering

Interpolering

Exponeringskompensation

Bara från the top of my head...

18-22 verkar bra för mig men det hänger ju på hur långt man måste åka...
 
Jag är intresserad av idéen....
Allt beror väl på vilken nivå det hålls på, för egen del skulle jag vilja ta del av den föreslagna kvällen då lager skall avhandlas.

Har just gått igenom en kurs i Ps via min fotoklubb, kursen var grundläggande och även om jag kan en del och jobbar mkt i Ps så ansåg jag att det kunde vara värt att delta.

Vi hade en duktig lärare, han är ett kapitel för sig med sina 83 år, men kontentan är så här efteråt att jag kunde det mesta av det han gick igenom.

Med detta sagt lägger jag därför mer värde i att innan jag betalar anmälningsavgiften få veta precis vad som skall gås igenom. Vill inte sitta i skolbänken igen och få grunderna en gång till.....

Kanske är det också därför ingen ännu svarat....

Men som sagt, spontant är jag intresserad.

Har nu även mailat en intresseanmälan.
 
Senast ändrad:
Jag vill gärna vara med.

Men det är väl som med allt annat. Det lättaste sättet att få anmälda är att ha ett helt färdigt koncept presenterat.
Jag anmäler till exempel hellre till det sedan än nu när det hänger lite i luften vad det ska bli och att man lämnar förslag själv.

Även om tanken är god och väldigt välkommen så känns det lite luddigt att maila för än.

Du ska se att det blir skillnad om du saluför ett färdigt program.

Priset är mycket rimligt och även så tiderna, så tappa inte glöden.
Om du inte riktigt vet hur du vill lägga upp det så kolla med någon som vet och fråga om hjälp att ta fram nåt.

Jag är en självklar deltagare om dagarna passar mig.


Jag vill gärna ha med:

-jobba i lager
-olika sätt att retuchera
-låra mig mer om vad man kan göra med PS
-Övergångar, färgsättning, effekter osv
 
Per, min första tanke blev ,ska jag lägga 500 pix på denna kurs, eller ska jag satsa på en "erkänd" PS-kurs någon annanstans. Jag har hela tiden spänt väntat på att denna kurs ska realiseras på fotosidan. Hade dock förhoppningar om att den skulle ligga på ett relativt lågt pris så som de tidigare kurserna hållit.
Det kanske skulle fungera om någon mycket PS-kunnig på fotosidan ville ställa upp som lärare och kursdeltagarna själva stod för datorer med PS.
Det kanske inte är nödvändigt att alla har med sig dator, utan man kikar lite på samma burk två och två i vissa fall. Själv får jag väl släpa med mig en hel hem-pc och plattskärm.

Jag är nyfiken på att lära mer om det med att "klippa ut delar ur en bild", lager, skärpning och varför, interpolering, nivåer, + allt som jag inte ens vet om.
 
Axel: Det är därför jag själv aldrig har gått på en Photoshop-kurs. Allt för ofta får man lära sig det man redan kan.

Idén är att man ska separera den grundläggande kursen från den avancerade. De avancerade momenten är korta kurser på en kväll. På så sätt kan man välja mer specifikt vad man vill lära sig.

På fyra timmar hinner man tex fördjupa sig ordentligt i lager, lagermasker, justeringslager och makron.
 
Powershooter skrev:
Per, min första tanke blev ,ska jag lägga 500 pix på denna kurs, eller ska jag satsa på en "erkänd" PS-kurs någon annanstans.

Igår snackade jag med en erkännt duktig och frekvent kontrakterad yrkesfotograf i Sthlm. Han berättade att han just nu genomgick en kurs i Ps som hans olika arbetsgivare krävde att han skulle ta, för att bli certifierad i Ps.

8500 kr kostar kalaset och han sa att hittils, efter 4 kurstillfällen hade han inte lärt sig något han inte redan kunde. Så, 500 spänn är i det sammanhanget inte mycket....

Jag tycker kostnaden är rimlig.
 
Mats: Jag har verkligen försökt att hitta en bra kurslokal med Photoshop installerat. Det finns inte så många och de flesta kostar upp till 6000 kr per dag om man vänder sig till olika studieförbund.

Jag har även en idé om att man ska kunna dela på datorerna till ett billigare pris. Antingen delar man en dator med en kompis, eller så tar man med sig en egen bärbar dator.
 
Efwa har rätt, du skall absolut ha ett färdigt upplägg.

När jag utannonserade mina kurser i Malmö fick jag åtta anmälningar på kort tid.
Några som anmälde sig kom mer än 25 mil bort ifrån.


Då var priset lite högre, 700 för fyra timmar.


Företag betalar liiite mer, runt 9000 för två dagar.
 
Holtin skrev:
...kurs i Ps som hans olika arbetsgivare krävde att han skulle ta, för att bli certifierad i Ps...
Vet du mer om denna certifiering?

Jag är ju certifierad av Adobe, i bland annat Photoshop, och där finns inga krav på att ha gått någon kurs.
 
Nej, vet ej mer än detta.

Vi satt en stund framför hans dator i hans studio och han nämde förbigående att han deltog i nån Ps kurs som det krävdes av honom. Vad den kostade samt det faktum att han redan kunde vad de lärde ut.....

Vill du kan jag, privat, tala om vem det var så du själv kan fråga honom ?

//Axel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.