Annons

Photoshop CS2 seminarium i Sthlm 26 maj

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska också gå på seminariet. Kan dock inte komma loss föränn vid halv 12-12 snåret. Kanske är det okej att ramla in då och få sällskap till seminariet i alla fall?

GinFlyer skrev:
Nu sticker jag till Malmöpresentationen. Börjar om 1,5 timmar. : ) Ska bli intressant.

Jag hinner inte gå! :( Det började för tre minuter sedan...

Kan ingen redogöra lite kortfattat vad som hände?

Kan inte Fotosidan recensera nya Photoshop?!

Då var seminariet avklarat och en kort sammanfattning kan jag väl försöka mig på.

Jag är ingen guru på fs, så det blir utifrån det perspektivet.

Där var närmare 300 pers i Malmö vilket inte märktes för alla satt som om de var i kyrkan. Det enda hallabaloet var vid parkeringsautomaten 10 minuter innan start, då det var 50 m kö till nyss nämnda p-automat ; )

Efter lite inledande snack (dock inte det sedvanliga företagsskitsnacket), drog presentationen igång med en bra fart. Killen som höll presentationen (kommer ej ihåg hans namn), var väldigt bra. Lagom portion humor och allvar. Proffessionell kort och gott.

Julianne (som också var kanonbra) började med en demo av Bridge där hon visade de grundläggande funktionerna med sortering, gradering, sökning etc.

Efter detta gick de över till PS där de gick igenom justeringslager för en icke förstörande redigering av bilder. Lite grand om hur man lättar upp mörka bakgrunder, men behåller de korrekt exponerade partierna. Därpå följde lite om lagermasker där de visade hur man sätter ihop olika bilder av himmel, hav och land.

Konstpaus.....

Nu visade de WARP. En inte omöjlig lösning tidigare, men nu mycket lättare. Det handlade om att tänja, vrida och böja en bild på ett enkelt sätt. Ganska trevlig funktion som man kan ha nytta av ibland. (Här fick jag också reda på att man kan ängra i flera steg med CTRL+ALT+Z.)

Nu var det dags för RAW demo där de visar RAW verktygets finfina funktioner. Innan de började med detta gick de igenom vad RAW är och nackdelarna med att det inte finns någon standard. Nytt för mig var att det inte ens finns en standard per tillverkare utan var kameramodell har sin egen RAW konstruktion. Adobe har tagit fram en början till en standard som Hasselblad kommer att stödja med sina kommande modeller. Hoppas bara att de andra följer efter, så att det kan bli lite ordning och reda på torpet framöver.

Lite smått och gott om RAW hanteraren: Håll cropknappen nere så får man möjlighet att välja aspect ratio. 3:4, 3:5 etc. Man kan också customisera detta själv och spara i rullgardinsvalen. De visade också hur man fixat kromatisk ab&%¤%#"#¤ (hur tusan stavar man till detta?)

Nästa funktion i ordningen var HDR. Lite väl mycket var förberett för min smak, men de hade tre bilder med olika exponering som de visade hur man gjorde till en bra bild. Detta sker i 32 bitars format vilket innebär att datorn inte har en chans att visa resultatet på skärmen, varvid man får välja var i spektrat man vill titta innan man sparar ner till 16 eller 8 bitars och får fram ett relutat som kan visas. Verkar vara en klart trevligt funktion som man kan ha bra nytta av.

Lite om Noice reduction innan de kom in på Smart Sharpen. I advanced fanns det två trevliga reglage som tag bort sharpening från skuggor och högdagrar, samtidigt som man lägger på det där man vill ha det. Framför allt verkar det kanon till skuggorna där detta kan vara ett problem.
Lite red eye reduction, vilket de lyckats göra väldigt enkelt. Lite om patch tool, som ligger i samma verktygsgrupp.

Lense correction som fixar vinjettering på ett smidigt sätt samt möjlighet att spara sina inställningar, vilket kan vara bra om man använder samma lins på samma sätt ofta (gör man inte alltid det!!!?) Här finns också möjlighet att fixa kromatisk bla bla bla eller hur det nu stavas, för jpeg bilder.

Jättekonstpaus, för nu är höjdpunkten här!!!

lite till...

VANISHING POINT!!!!

Julienne är i sitt esse nu och detta är faktiskt en attans bra uppfinning. Jag blir mer och mer impad av detta. För er som missat vad det är, så handlar det om att klona i perspektiv. Man kan till och med klona runt hörn (!!!). Svårt att beskriva, men gå och se det. Fantastiskt helt enkelt.

Nu börjar de avrunda lite och visar lite olika sätt att göra om en bild till svart vit. Julienne hade gjort ett "heffa-macro" på flera hundra rader som satte pricken över i:et mad att dunka fram..... Tja lite cliffhanger får jag väl lämna ; )

Jag nämnde inte den Danska Hasselbladkillen som gästspelade efter pausen, men det är bara för att han kunde de lika gärna vara utan.

Nu orkar jag inte skriva mer, men jag tror att ni kommer att tycka att det är värt tre timmar. Det gjorde iallafall jag.

// Jan Löfgren

Senast ändrad:
Jag har avbokat lunchen.. lyckades inte fixa barnvakt till den tiden. Men resten är jag med på, så vi ses där.

-Stellan

Monstermakrot som gjorde ett 30-tal olika varianter på gråskalekonvertering var riktigt läckert!

Överlag tycker jag Stockholmsseminariet var intressant, Hasselblads dragning om DNG var väl sådär.

Julienne kan uppenbarligen en hel del om Photoshop..

Julieanne var mycket kunnig och mycket karismatisk! Hennes genomgångar var rent lysande, tyckte jag.

Jag skulle vilja lägga vantarna på makrot för att konvertera till svart/vitt, samt på "porträtt"-makrot.

Ett mycket bra och fullspäckat seminarium.
Båda Ps-föreläsarna var skickliga och delade med sig av sina kunskaper.
Dock var tempot mycket högt för att "alla" cs2 nyheter skulle hinnas med.

I alla fall blev jag mycket imponerad av de nya funktionerna som visades upp.

En väl genomtänkt uppgradering enligt min mening.

Sitter dock och är lite irriterad över att jag nog var lite för trög för att kunna tillgodogöra mig alla bra tips som serverades på löpande band.

Walle skrev:
Jag skulle vilja lägga vantarna på makrot för att konvertera till svart/vitt, samt på "porträtt"-makrot.

Följ Viktors länk i inlägget strax här ovanför!

Men blev ju sugen på DVD-skivan.. men priset var ju lite väl högt satt!

KjellF skrev:

Men blev ju sugen på DVD-skivan.. men priset var ju lite väl högt satt!
ja, snacka om att jag grämer mig över att jag inte kände igen gränssnittet för det allra första ps jag nånsin rattat med. då hade man haft en dvd nu...

bjanha skrev:
Det var säkert intressant.. om man kunde danska. ;-)
Jag är usel på danska men förstod ändå det mesta, fick uppfattningen att han pratade väldigt tydligt, för att vara dansk... Men om han hade något intressant att säga är mer tveksamt - annat än att han tipsade om ett ställe där det står tretton obevakade begagnade bladare.

Annars en underhållande uppvisning av en programvara, hur det nu är möjligt - vilket Julieanne också verkade förundra sig över lite i sin härliga självironi.

Måste ju klaga lite också - exempelmotivet för att skapa en HDR-bild var pinsamt dåligt valt. Hade inget omfång alls. Mer tekniska saker var inte deras grej och som tur var gick de inte heller in på sådant så många gånger.

Men vänta nu lite!!!

Som halvdansk (skåning) kan man börja undra.

Bladarkillen snackade danska i Stockholm och Göteborg?

Det var ju ganska skojigt, för han pratade engelska i Malmö (som om nån borde förstå danska)

Otroligt bisarrt : )

Jag kom på en sak till som var irriterande. Kärringen som satt direkt bakom oss och som tydligen kände att det var nödvändigt att högljutt kommentera med "men guud.. det är ju löjligt!" och "förstår du" (det var alltså hennes sätt att bli superimponerad) samt gapskratta (som en rosslig gubbe) åt allt som egentligen inte var ett dugg roligt. Tyvärr sabbade detta en del av min koncentration då jag mest satt och planerade hur jag enklast skulle eliminera denna person.

Senast ändrad:
Ja, det var faktiskt riktigt jobbigt. Hoppas hon inte är medlem och läser det här...

ja, snacka om att jag grämer mig över att jag inte kände igen gränssnittet för det allra första ps jag nånsin rattat med. då hade man haft en dvd nu...
Det var iaf länge sen sist du satt och tittade på det, jag gjorde massa research om photoshops historia från v1 ovh frammåt för bara någon månad sen till artikeln i Allt om Digitalfoto, därför jag gissade på 3an, och så visade det sig att de vald 2.5 versionen, avarten. Och ja, jag grämer mig rätt ordentligt också.

Ja, det var faktiskt riktigt jobbigt. Hoppas hon inte är medlem och läser det här...
Kanske inte kan skada att veta om att man går alla runtomkring sig på nerverna. Jag var glad som hade en annan plats andra halvlek, men första halvleken var en ren pina precis som björn sa.

Jag fattar inte riktigt det där med Photoshop 2.5.

Jag sade Photoshop 3 eftersom det fanns med en lagerpalett och lager kom ju i tredje versionen (som kom hösten -94).

Eller var jag bara snurrig på seminariet?

Förresten, att tänka tankar om hur man ”tar bort” en högljudd kvinna är väl avkopplande men kunde ingen uppmoda nog med testosteron för att säga till henne?

I Malmö var alla tysta och snälla...

bjanha skrev:
Jag kom på en sak till som var irriterande. Kärringen som satt direkt bakom oss och som tydligen kände att det var nödvändigt att högljutt kommentera med "men guud.. det är ju löjligt!" och "förstår du" (det var alltså hennes sätt att bli superimponerad) samt gapskratta (som en rosslig gubbe) åt allt som egentligen inte var ett dugg roligt. Tyvärr sabbade detta en del av min koncentration då jag mest satt och planerade hur jag enklast skulle eliminera denna person.

Varför inte säga till? Sen när blev du blyg ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar