Annons

Photoshop CC "prenumeration"

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast nu skrev du motsatsen.

Nu vet jag inte om du är en sådan men det finns folk som försöker att inte hitta Lightroom. Varför? Ursäkt för piratkopiering är det enda jag kommer på, CC är billigt och standalone lätt att hitta.
Ja jag fick ju ändra mig efter att ha provat Lars förslag...
Jag letade precis när Adobe införde den nya importdialogen, men pga importproblemen som det skrevs om så svalnade intresset. + problem med grafikkort/minnen både på mac & PC.
Så jag kör med min gamla LR4 ett tag till... Går som tåget...
 
Ja jag fick ju ändra mig efter att ha provat Lars förslag...
Jag letade precis när Adobe införde den nya importdialogen, men pga importproblemen som det skrevs om så svalnade intresset. + problem med grafikkort/minnen både på mac & PC.
Så jag kör med min gamla LR4 ett tag till... Går som tåget...

Om det är anledningen till att inte uppgradera tycker jag du ska tänka om.

Importdialogen är fixad och har du problem med grafikkort kanske du kan lösa det problemet, det är knappast en LR-unikt problem i så fall. Eller så stänger du helt enkelt av grafikkortsaccellerationen som jag ändå gör för att kunna köra remote desktop till den datorn.

Det känns som du letar efter ursäkter till att inte uppgradera.
 
Det står ju där du väljer betalplan.
"Årsplan med månadsbetalning" är ju tex 1år abonnemang fast uppdelat på 12 betalningar.
Finns väl månadsabonnemang också, men då blir det (förstås) dyrare.

:)

(Priset framgår redan av de bilder jag bifogade mitt första inlägg som du citerade, så den biten är det inga konstigheter omkring. Det är resten av mitt och TS inlägg som Adobe inte har informationen lätt tillgängligt till.)

Hur ser avtalstid och uppsägningstid ut?

Citera gärna det som Adobe själva skriver och var du hittar texten.

Vad i Adobes avtal med dig som kund förhindrar alternativt tillåter dem att skicka en faktura på en ny 12 månaders prenumeration som du ska betala när perioden börjar att ta slut?

Eller motsvarande för månadsbetalning.

Om du går in på Adobes sida utan ett befintligt konto, prenumeration eller kunskap införskaffad för att man redan är kund så är det inte lätt att hitta informationen på Adobes sida. Leta samma information utan att använda din befintliga kunskap om paketet och villkor.
 
Senast ändrad:
På adobe.se använder man lämpligen sökfunktionen som finns bredvid Meny och skriver där tex "prenumerationsvillkor". Sökfunktionen på en webbsajt är väl det naturligaste om man inte hittar på sajten.
 
Om det är anledningen till att inte uppgradera tycker jag du ska tänka om.

Importdialogen är fixad och har du problem med grafikkort kanske du kan lösa det problemet, det är knappast en LR-unikt problem i så fall. Eller så stänger du helt enkelt av grafikkortsaccellerationen som jag ändå gör för att kunna köra remote desktop till den datorn.

Det känns som du letar efter ursäkter till att inte uppgradera.
Jag vet inte vad jag skall ha en uppgradering till.
 
Jag inser att för de personer som har varit vana att köpa Photoshop och Lightroom och sedan uppgraderar varje gång en ny version kommer ut så blir nog prenumerationslösningen mycket prisvärd. Däremot lär det bli dyrare för de som är vana att köpa en licens och sedan använda sig av den i flera år innan man uppgraderar till en nyare version. Själv vill jag inte hålla på med att prenumerera på ett bildbehandlingsprogram, utan föredrar att betala ett engångsbelopp och sedan kunna ha tillgång till programmet så länge som det fungerar för det jag gör, fungerar på min dator etc.

Även om det fortfarande går att köpa Lightroom som "stand alone" har jag valt att använda mig av ett annat bildbehandlingsprogram - ACDSee Pro. Väldigt nöjd med det valet måste jag säga - ett val som jag antagligen gjort även om jag med säkerhet hade vetat att Lightroom aldrig någonsin skulle bli enbart ett prenumerationsprogram.

Jag var inne en sväng på Adobes hemsida och tyckte att det gick ganska lätt att hitta information om användningsvillkor. Klicka på "Meny-Lightroom-Köp nu" så finns det en länk till användarvillkor där. Om du sedan får svar på alla dina frågor där vet jag dock inte!
 
På adobe.se använder man lämpligen sökfunktionen som finns bredvid Meny och skriver där tex "prenumerationsvillkor". Sökfunktionen på en webbsajt är väl det naturligaste om man inte hittar på sajten.

Verkar inte vara så pass lätt att du kunde kopiera och klippa in länken eller texten.

(Det skulle i såfall faktiskt ha varit ett svar på det som jag ansåg vara ett problem i mitt första inlägg. Jag fick alltså ett "god dag yxskaft" svar av JoakimOlsson.)

Vad skulle vara problemet vara med att Adobe presenterar vad som nu kan stå efter att man sökt, som en länk, i samband med att de visar produktalternativen?
 
Jag vet inte vad jag skall ha en uppgradering till.

Många argument har avfärdats / motbevisats men det där är svårt att argumentera mot :), vill man inte ha nya funktioner eller tillgång till de nya raw-konverterarnas högre kvalitet spelar det knappast roll om nya versionen är standalone eller prenumeration, du vill helt enkelt inte ha något nytt :)

Låt bli att uppgradera din dator bara, Win 10 / nya MacOS kan bli problem.
 

Ibland så kan det vara så att en del tycker det är fel att kräva och förvänta sig att företag presenterar den där informationen på ett enkelt och tillgängligt sätt. Jag tycker att det är en naturlig del att kräva som konsument, precis lika mycket som att produkten man köper ska vara av en standard som motsvarar kostnaden så ska det inte behöva "sökas" efter information om vad det är för avtal som man ger sig in i.

Det kan man tycka att en "enkel" sökning kan fungera, ännu enklare hade varit om den där länken funnits med vid presentationen av produkten. Den finns alltså inte ens tillgänglig om du som kund går in till din abonnemangssida hos Adobe än mindre visas den i samband med att du köper produkten.

En sökning på "prenumerationsvillkor" och "villkor" ger olika resultat. Antingen så var det en lyckoträff att testa sökningen efter "prenumerationsvillkor" som då gav det resultatet man velade ha eller så föregicks det av olika sökningar innan rätta villkor visades ... kanske t.o.m. en sökning om vad man ska söka efter, vad vet jag. "Enkelt", kan man tänka så att givetvis så ska man söka efter "prenumerationsvillkor" hos Adobe, men det är tyvärr så att samma sökning "prenumerationsvillkor" hos ett annat företag med ett annat abonnemang inte alltid visar villkoren för den produkt som man är intresserad av. Det är alltså inte den enkla allmängiltiga lösningen som det skulle vara om de presenterar informationen, eller tillgången till den, i samband med att man köper eller läser om produkten.

Där är kärnan i problemet från början.
 
Det står ju där du väljer betalplan.
"Årsplan med månadsbetalning" är ju tex 1år abonnemang fast uppdelat på 12 betalningar.
Finns väl månadsabonnemang också, men då blir det (förstås) dyrare.

:)


Jag hade helt missat att det var årsprenumerationer som inte kan sägas upp utan att man förlorar 50%. Då det stod månadskostnad utgick jag från att det var månadsvis medlemskap och typ 1 månads uppsägningstid. Betalar man allt (helår) på en gång sparar man hela 7 kr :) Spelar iofs ingen större roll om man har för avsikt att bli adobeslav (vilket jag nog kommer att bli)
 
Ibland så kan det vara så att en del tycker det är fel att kräva och förvänta sig att företag presenterar den där informationen på ett enkelt och tillgängligt sätt. Jag tycker att det är en naturlig del att kräva som konsument, precis lika mycket som att produkten man köper ska vara av en standard som motsvarar kostnaden så ska det inte behöva "sökas" efter information om vad det är för avtal som man ger sig in i.

Det kan man tycka att en "enkel" sökning kan fungera, ännu enklare hade varit om den där länken funnits med vid presentationen av produkten. Den finns alltså inte ens tillgänglig om du som kund går in till din abonnemangssida hos Adobe än mindre visas den i samband med att du köper produkten.

En sökning på "prenumerationsvillkor" och "villkor" ger olika resultat. Antingen så var det en lyckoträff att testa sökningen efter "prenumerationsvillkor" som då gav det resultatet man velade ha eller så föregicks det av olika sökningar innan rätta villkor visades ... kanske t.o.m. en sökning om vad man ska söka efter, vad vet jag. "Enkelt", kan man tänka så att givetvis så ska man söka efter "prenumerationsvillkor" hos Adobe, men det är tyvärr så att samma sökning "prenumerationsvillkor" hos ett annat företag med ett annat abonnemang inte alltid visar villkoren för den produkt som man är intresserad av. Det är alltså inte den enkla allmängiltiga lösningen som det skulle vara om de presenterar informationen, eller tillgången till den, i samband med att man köper eller läser om produkten.

Där är kärnan i problemet från början.

Längst ner på förstasidan på adobe.se finns en länk som heter "Användarvillkor". Klickar man på den kommer man till Adobes allmänna villkor. Där kan man under "Ytterligare villkor" klicka sig vidare till olika applikationer och tjänster. Klickar man på "CC 2013-programvara" (som borde varit CC 2015 eller bara CC-programvara), så kommer man till "Programvarulicensavtal". Sedan får man läsa igenom punkt 2 "Programvarulicens; Medlemskap" och hittar då en länk under 2.1.2.3 (c) med prenumerationsvillkoren: http://www.adobe.com/go/paymentterms_se.

Enklare då att söka på prenumerationsvillkor.

Sedan kan man ju tycka att Adobe är skit i största allmänhet och gnälla över att deras webbsidor inte ser ut som man själv vill, men sajten är en spegling av den amerikanska hemsidan och Adobe Sverige har nog inte fritt spelrum att ändra den som de vill.

Jag tycker det är att omyndigförklara sig själv när man sitter på ett forum och ojar sig över att man inte hittar på en webbsajt!
 
Många argument har avfärdats / motbevisats men det där är svårt att argumentera mot :), vill man inte ha nya funktioner eller tillgång till de nya raw-konverterarnas högre kvalitet spelar det knappast roll om nya versionen är standalone eller prenumeration, du vill helt enkelt inte ha något nytt :)

Låt bli att uppgradera din dator bara, Win 10 / nya MacOS kan bli problem.
Det finns EN funktion som jag ser somintressant. I LR5 kom en hjälp för att leta och få bort sensorfläckar. Men jag har aldrig hittat en sensorfläck från kamerorna så nyttan vet jag inte riktigt hur stor den är.
Kanske finns massor men jag ser inga.

Jag är ganska övertygad om att RAWkonverteraren inte görs annorlunda än när den kom.
Mjukvara ändrar man inte en bit utan att man måste. Funkar det så rör man inget.

Nej Win 10 undviker jag.
Jag har inga problem med att betala för ett modernare LR & PS.
Men det är de andra delarna som gör det dyrt, drygt 500 i månaden.... njae
 
Själva konverteringsmotorn i LR/ACR har definitivt ändrats och blivit bättre under årens lopp. Jag har kört LR sedan den första versionen, och det är en tydlig skillnad på slutresultatet då och nu. Extra tydligt är detta om man jämför filer från Fujis kameror med X-transsensorn där senaste versione ger ett mycket bättre resultat, men även filer från andra kameror blir bättre.

Program av den här typen förändras och förbättras hela tiden, så att man inte ändrar i mjukvara bara för att det fungerar stämmer inte alls.

Lightroom och Photoshop CC fungerar utmärkt med Windows 10, oavsett om man har grafikkort från AMD eller Nvidia. Det var problem med en version av AMDs drivrutiner, men det är sedan länge åtgärdat.
 
Ja LR3 till LR4 gjordes RAWkonverteraren om. Men du menar att den har ändrats även senare.
Tja vi får se efter jul, kanske skall bli en LR6....

O det är som sagt var inte LR & PS jag är kompabilitestorolig för, det är PP, InDesign, After Effects, AI, Encore.
O vad händer med kompabiliteten mellan dessa program om man uppdaterar PS?
Vet ej o jag har inte lust att ta reda på om det är problem heller.

Jag hade ett helsike att få igång Encore som jag har för mig att Adobe har låtit utgå. Det tog 3-4 månader med Adobes Svenska support som var inne o rotade i min dator.
 
Kan det vara så att aversioner mot Adobes "hyresmodell" bottnar i en känsla av obalans och osäkerhet?

Tänk dig att du vill ha en snygg och dyr soffa till vardagsrummet. Den kostar så pass mycket att du måste spara ett helt år innan du kan köpa den, men när du väl köpt den så står den där och du kan njuta av den så länge du vill utan att vara orolig för att den tas ifrån dig.

Alternativet är att du hyr soffan och att du får klädseln tvättad minst en gång om året och att det kommer ny stoppning till den när leverantören uppfunnit ett nytt material (vars största fördel kan vara att det är billigare att framställa.)

Osäkerheten ligger i att du vid en hyresmodell är beroende av att dina inkomster alltid räcker till att hyra soffan.
Obalansen ligger i att soffans ägare skiter i om du inte har råd att fortsätta hyra soffan.

Att soffuthyraren dessutom gör sig svåråtkomlig bakom krångliga och långsamma kontaktvägar bidrar också till missnöje hos hyrestagarna. Men att det är krångligt och tidskrävande beror på att support kostar pengar, därför förskjuter man problemlösandet så långt det går.
 
En hundring i månaden är inte särskilt dyrt. Tråden handlar om Photoshop CC och då är det ju fotografipaketet som är aktuellt, och inte hela CC.

Det är verkligen inte dyrt

Sätt det i lite (fotografisk) relation...

Fujifilm Provia 100F 135-36 – 169 SEK

Kodak Svartvit Film Tri-X 400 135-36 – 79 SEK

och detta är utan framkallning...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.