Jag tror Adobe med viss framgång har etablerat det synsättet, att deras datorprogram är "verk" som du bara får tillgång till om du betalar in månadsavgiften. Så är det förstås inte. De allra flesta datorprogram säljs som just "objekt", d.v.s. den som tycker programvara och pris är ok kan sedan fritt använda och installera det efter eget behag. Motsvarande en musik-CD du köpt - det finns restriktioner men den är din.
Nåväl, kul med lite synpunkter och jag är väl medveten om min "traditionella" hållning. Men 25 år med dator och snart lika länge på Internet är jag rätt luttrad och tycker mig kunna prioritera vilka nymodigheter som är värda att ta till sig och vilka som finns där för att bara driva på ett beteende. Kul för de som trivs med nuvarande ordning och tycker det är prisvärt. I början av 90-talet var Photoshop ett förhållandevis "dyrt" program. Dock var versionsutvecklingen mer sansad och då en version x.5 kom ut kunde man uppgradera för någon hundring. Då CS-cirkusen började vande sig kunderna vid att betala ett ganska stort antal tusenlappar för varje uppgradering - och det var inte långt mellan gångerna och väldans mycket var lull-lull även om det fanns förtjänster. Då en version tidigare övergick i nytt nummer är min bestämda känsla av att det då verkligen var en ny "version" med åtskilliga förbättringar.
Så om man blev lika nervös då CSx blev CSy som Adobe ville man skulle bli så blev den som betalade för varje uppgradering rätt skinnad på rätt kort tid. Jag gick från version 7 till CS och därifrån till CS5. Jag vet inte vad jag saknar idag och programmet gör precis allt det jag har behov av och lite till. Så min kostnad ligger långt bak i tiden och jag är nöjd användare som det är. Tror en månadsabonnent ganska snart betalat in det jag en gång betalade för det jag har i handen och kan disponera som jag vill. Adobe menar att jag ska pytsa in en slant per månad på livstid - jag menar att ett sådant kontrakt är ofördelaktigt.
Det är en smaksak men det jag kritiserar är att Adobe inte vågar låta fast pris på vald programvara (och version) konkurrera med deras senare idé om "molntjänst" och löpande betalning från det segment av kunder de lovar få tillgång till varenda liten nyhet de lyckas tillföra. De hade kunnat ha val med köp av fungerande installationsfiler för viss version att bruka på en fristående dator till ett rimligt pris enligt gängse prissättning för programvara. För mig hade det kännts som bättre kundvård.