Annons

Photoshop CC "prenumeration"

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du behöver naturligtvis ett program som kan öppna de aktuella råfilerna, men du alla eventuella ändringar du gjort i Lightroom (eller ACR) försvinner förstås eftersom de lagras utanför själva bildfilen. Vill du ha kvar ändringarna kan du fortfarande exportera filen som TIFF (eller annat format) från Lightroom.

Dina bilder lagras inte i något moln, utan ligger kvar på din hårddisk. Inget lagras i något moln om du inte vill.

Lightroom fungerar även efter avslutade prenumeration, men med begränsad funktionalitet. Där ändrade sig Adobe efter rätt massiv kritik. Det gjorde även att jag ändrade inställning till att använda Lightroom CC istället för en fristående version.

Tja O ja läste senast idag att LR7 kan tänkas komma efter Q1 2017.
Jag tror Adobe gick på en rejäl mina när de släppte de 2 tidigare versionerna med ny importdialog.

Jag tror inte att vi kommer att få se ett Lightroom 7. Det är Lightroom CC som kommer att utvecklas kontinuerligt och nya funktioner kommer säkerligen under 2016.

Däremot håller jag med om att Adobe säkerligen fick sig en funderare när man så grovt felbedömde importdialogens betydelse, plus att man släppte en ofärdig uppdatering.

Jag tror Adobe med viss framgång har etablerat det synsättet, att deras datorprogram är "verk" som du bara får tillgång till om du betalar in månadsavgiften. Så är det förstås inte. De allra flesta datorprogram säljs som just "objekt", d.v.s. den som tycker programvara och pris är ok kan sedan fritt använda och installera det efter eget behag. Motsvarande en musik-CD du köpt - det finns restriktioner men den är din.

Nåväl, kul med lite synpunkter och jag är väl medveten om min "traditionella" hållning. Men 25 år med dator och snart lika länge på Internet är jag rätt luttrad och tycker mig kunna prioritera vilka nymodigheter som är värda att ta till sig och vilka som finns där för att bara driva på ett beteende. Kul för de som trivs med nuvarande ordning och tycker det är prisvärt. I början av 90-talet var Photoshop ett förhållandevis "dyrt" program. Dock var versionsutvecklingen mer sansad och då en version x.5 kom ut kunde man uppgradera för någon hundring. Då CS-cirkusen började vande sig kunderna vid att betala ett ganska stort antal tusenlappar för varje uppgradering - och det var inte långt mellan gångerna och väldans mycket var lull-lull även om det fanns förtjänster. Då en version tidigare övergick i nytt nummer är min bestämda känsla av att det då verkligen var en ny "version" med åtskilliga förbättringar.

Så om man blev lika nervös då CSx blev CSy som Adobe ville man skulle bli så blev den som betalade för varje uppgradering rätt skinnad på rätt kort tid. Jag gick från version 7 till CS och därifrån till CS5. Jag vet inte vad jag saknar idag och programmet gör precis allt det jag har behov av och lite till. Så min kostnad ligger långt bak i tiden och jag är nöjd användare som det är. Tror en månadsabonnent ganska snart betalat in det jag en gång betalade för det jag har i handen och kan disponera som jag vill. Adobe menar att jag ska pytsa in en slant per månad på livstid - jag menar att ett sådant kontrakt är ofördelaktigt.

Det är en smaksak men det jag kritiserar är att Adobe inte vågar låta fast pris på vald programvara (och version) konkurrera med deras senare idé om "molntjänst" och löpande betalning från det segment av kunder de lovar få tillgång till varenda liten nyhet de lyckas tillföra. De hade kunnat ha val med köp av fungerande installationsfiler för viss version att bruka på en fristående dator till ett rimligt pris enligt gängse prissättning för programvara. För mig hade det kännts som bättre kundvård.

Då jag jobbat på Adobe under flera års tid under de år då prenumeration/Creative Cloud ännu inte hade införts så kan jag, av absolut erfarenhet, dementera att du kunnat uppgradera licenser för några hundralappar.

På tiden innan Creative Cloud siktade Adobe på att ligga på 18 månader mellan versionerna och kostnaden för uppgradering låg då på 25-30% av pris för av en full licens, dvs. 2-3000 kronor, för bara Photoshop. Använde man hela Creative Suit, för att inte tala om Master Collection så var det långt mycket dyrare än så.

Jag tänker på inget sätt försöka övertyga eller övertala dig, men däremot så tycker jag att det förtjänar att framhävas att program i nuläget inte fungerar som statiska installationer, utan att de måste kunna hänga med i uppdatering av operativsystem, molntjänster etc. och i en sån värld är den gamla modellen, där man betalade för en viss version, installerade den, och så inte gjorde någonting med installationen på kanske år och dag inte särskilt ändamålsenlig.

Äntligen - Problemet med CoreSync är löst

Tack för ditt svar & tips på länkar, Erik! Även om jag inte klarade att fixa det själv, utan Mac-butiken hjälpte mej!

Problemet är nu löst - ett antal insticksfiler djupt inne i datorn var problemet, jag fick tacksamt kostnadsfri hjälp på M-store butiken i Östersund (där jag köpt laptopen) att fixa problemet, så nu kan jag jobba vidare.

Nu återstår "bara" att lära mig jobba i & med Mac - efter 20 år med PC är det inte så lätt att "lära en gammal hund att sitta"

Med vänlig hälsning
/B

Ja, om man uppgraderar en programvara var tionde år blir givetvis kalkylen sådan. Det är dock en väldigt långsam uppgraderingscykel som jag inte tror är särskilt vanlig.

I mitt fall uppgraderade jag som långsammast var tredje år. Då är kostnadsskillnaden obefintlig.

Ja, men det är ingen särskilt stor tröst att det är ovanligt. Poängen är att med den gamla modellen kunde du välja hur du ville göra. Nu är det bara att betala och se glad, oavsett om du vill ha det du betalar för eller inte.
Tänk om man införde samma affärsmodell för kameror - omöjliga att köpa kontant, bara leasing och en ny modell hemskickad vart tredje år oavsett om du är nöjd med den gamla eller inte.

Ja, men det är ingen särskilt stor tröst att det är ovanligt. Poängen är att med den gamla modellen kunde du välja hur du ville göra. Nu är det bara att betala och se glad, oavsett om du vill ha det du betalar för eller inte.
Tänk om man införde samma affärsmodell för kameror - omöjliga att köpa kontant, bara leasing och en ny modell hemskickad vart tredje år oavsett om du är nöjd med den gamla eller inte.

Jag tror det är bättre att göra en jämförelse med t.ex. Spotify vs. CD-skivor. Visst, du kan(kunde) köpa alla CD-skivor och förvara dem, men det kanske finns en poäng i att ha tillgång var som helst, närsomhelst osv.

Lightroom fungerar även efter avslutade prenumeration, men med begränsad funktionalitet. Där ändrade sig Adobe efter rätt massiv kritik. Det gjorde även att jag ändrade inställning till att använda Lightroom CC istället för en fristående version.

Är det någon som vet om man kan pausa prenumerationen när man vill så att man exempelvis skulle kunna prenumerera augusti till december varje år, men ha prenumerationen vilande januari till juli? Jag använder inte PS såpass ofta att det det känns motiverat att betala varje månad. Men samtidigt är det PS jag kan och känner mig bekväm med.

Det ligger inte i deras intresse.
Skall du ha stand alone så får man allt leta med ljus o lykta o passera alla CC alternativ det finns på hemsidan...

Gamla typen av programvaror köper man precis som hårdvara lämpligen via de vanliga leverantörerna.

Gå in på dustin.se eller webhallen, sök på Lightroom. Första sökträffen i bägge fallen.

Jag skrev inte att det inte går att köpa. jag skrev att Adobe tydligt undviker att göra det enkelt hos Adobe.

Om de inte vill sälja alls finns det ju en lösning för detta.

Jag tycker det inte är att "förleda" kunderna att promota prenumeration så länge som prenumerationsalternativet är bättre och billigare för de allra flesta.

Skall du ha stand alone så får man allt leta med ljus o lykta o passera alla CC alternativ det finns på hemsidan...
Jag skrev inte att det inte går att köpa. jag skrev att Adobe tydligt undviker att göra det enkelt hos Adobe.

På adobe.se, klicka på "Meny", klicka på "Alla Produkter", klicka på Köp Lightroom. Välj om man vill köpa eller uppgradera.

Det är färre klick än att komma till detta inlägg på FS!

Det står om det är inkl. eller exkl. moms om du går in via t.ex. adobe.se

Men jag håller med om att det ska kunna synas på en gång, t.ex. på den andra bilden jag bifogat, hur avtalstiden, uppsägningstid och sådant ser ut. Jag kunde inte heller hitta det på ett enkelt sätt. Möjligt att det kanske syns när man är på väg att godkänna beställningen, loggat in eller så. Men nog kan de skriva det tydlig utan att man ska krångla sig fram och hitta.

Det står ju där du väljer betalplan.
"Årsplan med månadsbetalning" är ju tex 1år abonnemang fast uppdelat på 12 betalningar.
Finns väl månadsabonnemang också, men då blir det (förstås) dyrare.

:)

Förstår inte riktigt din jämförelse med kameror men jag konstaterar att du har en helt annan syn på detta än vad jag har.

Jag kan bara sammanfatta detta med att kostnaden för att använda de senaste versionerna av Adobes programvaror blivit avsevärt billigare för mig sedan Adobe CC lanserades. Att Adobe skulle behålla och underhålla fristående versioner av sina program därför att vissa vill uppgradera var tionde år känns inte särskilt realistiskt. Jag tror inte heller att det är en efterfrågad produkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar