Matte_J
Aktiv medlem
Fel jämförelse. Om den ska vara korrekt så ska du naturligtvis ta med kostnaden för uppgradering till CS3, CS4, CS5 och CS6. Ni har gjort ett val. Att sitta med "gamla" programvaror istället för att uppgradera. Inget fel i det men det blir en jämförelse som haltar eftersom nuvarande CC inbegriper alla uppdateringar.
Men jag förstår hur ni tänker.
Min synpunkt handlade om att det inte alls är lika billigt att hyra programvarorna som att köpa dem. Om du köper dem kan du själv välja om du vill betala för dem om och om igen för att få funktioner du inte bett om och lite nya skojiga programikoner (det Adobe kallar uppgraderingar) eller om du vill behålla dem som du köpte dem. Det är trots allt ganska stor skillnad på 13 000 och 50 000... Tänk om alla kameratillverkare slutade sälja kameror och bara hyrde ut dem. Då skulle du inte kunna välja att köpa en kameramodell du är nöjd med för ett bestämt pris och använda den så länge du själv önskade, utan istället vara tvungen att betala på kameran månad efter månad utan att någonsin bli ägare till den. Och den dagen du slutar betala så kan du inte ta en bild till.
Nej tack för min del. Men det är klart Adobe är nöjda när de nu lyckas få folk att både betala mer för samma produkt. Både andrahandsvärde och andrahandsmarknad försvann samtidigt för produkterna och folk blir aldrig ägare över användningsrätten även om de betalar flera hundratusen i femtio år. Adobe är självklart vinnarna här och då är det ju lätt att räkna ut vilka som är förlorare.