Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CC "prenumeration"

Produkter
(logga in för att koppla)
Fortsatta problem med PS cc installation

Adobe får all min cred historiskt för de utmärkta program de initierade men min avsky vad gäller hanteringen av sina kunder. Punkt slut.

Jag håller med dig Micke -

Jag själv försöker förgäves att installera Adobe Creative Cloud m Photoshop & Lightroom på min sprillans nya MBP15" med operativsystem El Capitan men det går inte. Försökte först för 24 timmar sedan att ladda ner trial-versionen, men efter praktiskt taget hela tiden mängder av oavbrutna försök, gav jag upp.

Jag får bara felmeddelandet "FAILED TO START CORE SYNC" när jag försöker gå vidare.

Skippade då försöken med trialversionen, och slantade upp och köpte och betalade med mitt betalkort ett år i förväg för "107:50-varianten" men med helårspris.

Gick det bättre nu då??

Närå, får bara felmeddelandet "FAILED TO START CORE SYNC". Vad ska jag göra ??????

Lutar starkt mot att skita i alltihop och begära pengarna tillbaka om jag inte får nån hjälp. Adobe verkar inte bry sig nämnvärt...dom är väl bara mån om att fån in sin pengar, kundservice finns nog inte alls i deras vokabulär längre.

hälsn
Börje
 
Oftast brukar det gå att hitta lösningar via Google, men söker jag på "FAILED TO START CORE SYNC" får jag inte en enda träff. Står det exakt så i felmeddelandet?
 
Jag håller med dig Micke -

Jag själv försöker förgäves att installera Adobe Creative Cloud m Photoshop & Lightroom på min sprillans nya MBP15" med operativsystem El Capitan men det går inte. Försökte först för 24 timmar sedan att ladda ner trial-versionen, men efter praktiskt taget hela tiden mängder av oavbrutna försök, gav jag upp.

Jag får bara felmeddelandet "FAILED TO START CORE SYNC" när jag försöker gå vidare.

Skippade då försöken med trialversionen, och slantade upp och köpte och betalade med mitt betalkort ett år i förväg för "107:50-varianten" men med helårspris.

Gick det bättre nu då??

Närå, får bara felmeddelandet "FAILED TO START CORE SYNC". Vad ska jag göra ??????

Lutar starkt mot att skita i alltihop och begära pengarna tillbaka om jag inte får nån hjälp. Adobe verkar inte bry sig nämnvärt...dom är väl bara mån om att fån in sin pengar, kundservice finns nog inte alls i deras vokabulär längre.

hälsn
Börje

Kan det vara molntjänsten? Prova att installera utan.

Du får ingen hjälp av supporten?
 
Att använda Adobes program kostar inte mer med den här modellen än vad det tidigare kostade att köpa programmen fristående.

Jag köpte CS2 Standard till jobbet 2005, innehållande PS, Illustrator, InDesign (och några andra program som inte intresserade mig). Om jag minns rätt kostade paketet ca 13 000 kronor exkl moms. Det har fungerat utmärkt att arbeta med sedan dess. Nu planerar vi att kliva upp till Windows 10 nästa år och då kommer troligen inte CS2-versionerna att fungera längre. Det billigaste alternativet för att hyra PS, Illustrator och Indesign i framtiden ser ut att bli 5040 kr per år exkl. moms.

Alltså kostade paketet ca 13 000 kr de gångna tio åren och 50 400 kr de kommande tio åren. Nästan fyra gånger så hög kostnad! Rena skojet!
 
Jag har kört "fotografipaketet" sedan det kom i nuvarande form. Är supernöjd och allt fungerar perfekt. Priset är inte mycket att säga om. En dryg hundring i månaden är en piss i mississippi för att ha tillgång till två utmärkta programavaror. Som dessutom utvecklas i en rasande takt. Framförallt när det kommer till de mobila verktygen Lightroom Mobile, PS Mix och PS Fix.

Jag har full förståelse för att Adobe väljer den här modellen. Historiskt sett så har ju PS antagligen varit ett av de mest piratkopierade programmen. Hur kul är det att betala tiotusentals kronor för en licens när man samtidigt vet att det sitter en jäkla massa användare och gratisåker med piratkopior?

Med tanke på hur Adobe's aktier går på börsen så verkar denna betal/hyrform vara ett mycket lönsamt koncept. Adobe tjänar pengar, vi kunder får tillgång till programmen för en acceptabel kostnad och Adobe kan fortsätta att utveckla och förfina programmen,

Win-win enbart på bekostnad av att snålvargarna och girigbukarna blivit snuvade på gratiskonfekten.
Lätt val.
 
Jag köpte CS2 Standard till jobbet 2005, innehållande PS, Illustrator, InDesign (och några andra program som inte intresserade mig). Om jag minns rätt kostade paketet ca 13 000 kronor exkl moms. Det har fungerat utmärkt att arbeta med sedan dess. Nu planerar vi att kliva upp till Windows 10 nästa år och då kommer troligen inte CS2-versionerna att fungera längre. Det billigaste alternativet för att hyra PS, Illustrator och Indesign i framtiden ser ut att bli 5040 kr per år exkl. moms.

Alltså kostade paketet ca 13 000 kr de gångna tio åren och 50 400 kr de kommande tio åren. Nästan fyra gånger så hög kostnad! Rena skojet!

Fel jämförelse. Om den ska vara korrekt så ska du naturligtvis ta med kostnaden för uppgradering till CS3, CS4, CS5 och CS6. Ni har gjort ett val. Att sitta med "gamla" programvaror istället för att uppgradera. Inget fel i det men det blir en jämförelse som haltar eftersom nuvarande CC inbegriper alla uppdateringar.

Men jag förstår hur ni tänker.
 
Jag köpte CS2 Standard till jobbet 2005, innehållande PS, Illustrator, InDesign (och några andra program som inte intresserade mig). Om jag minns rätt kostade paketet ca 13 000 kronor exkl moms. Det har fungerat utmärkt att arbeta med sedan dess. Nu planerar vi att kliva upp till Windows 10 nästa år och då kommer troligen inte CS2-versionerna att fungera längre. Det billigaste alternativet för att hyra PS, Illustrator och Indesign i framtiden ser ut att bli 5040 kr per år exkl. moms.

Alltså kostade paketet ca 13 000 kr de gångna tio åren och 50 400 kr de kommande tio åren. Nästan fyra gånger så hög kostnad! Rena skojet!

Jag har två prenumerationer, en privat PS + LR för 86kr per månad.

En i jobbet men fortfarande i mitt namn för drygt 400kr per månad som inkluderar typ alla Adobes programvaror.

Har tidigare betalat engångspris för jobbpaketet för 19000, uppgraderade regelbundet, det var ju inte jag som betalade. Priserna har väl sjunkit, det var länge sedan.

Om jag är nöjd? Väldigt! Brukar tänka på PS+LR första lunchen i månaden för det är ungefär så mycket det kostar. Dyrt? Näe. DN och Spotify är dyrt. Netflix också. PS sitter jag med timvis varje dag.
 
Jag köpte CS2 Standard till jobbet 2005, innehållande PS, Illustrator, InDesign (och några andra program som inte intresserade mig). Om jag minns rätt kostade paketet ca 13 000 kronor exkl moms. Det har fungerat utmärkt att arbeta med sedan dess. Nu planerar vi att kliva upp till Windows 10 nästa år och då kommer troligen inte CS2-versionerna att fungera längre. Det billigaste alternativet för att hyra PS, Illustrator och Indesign i framtiden ser ut att bli 5040 kr per år exkl. moms.



Alltså kostade paketet ca 13 000 kr de gångna tio åren och 50 400 kr de kommande tio åren. Nästan fyra gånger så hög kostnad! Rena skojet!


Ni har sparat en hel del pengar på att skippa alla versioner mellan CS2 och CC. Spara lite till genom att behålla cs2 och den Windows ni har nu.
Varför uppgradera till win10? Behåll en dator enbart för arbete med cs2 o koppla den till nätverket som ni kan koppla win10 datorer till.
 
Jag har kört "fotografipaketet" sedan det kom i nuvarande form. Är supernöjd och allt fungerar perfekt. Priset är inte mycket att säga om. En dryg hundring i månaden är en piss i mississippi för att ha tillgång till två utmärkta programavaror. Som dessutom utvecklas i en rasande takt. Framförallt när det kommer till de mobila verktygen Lightroom Mobile, PS Mix och PS Fix.

Jag har full förståelse för att Adobe väljer den här modellen. Historiskt sett så har ju PS antagligen varit ett av de mest piratkopierade programmen. Hur kul är det att betala tiotusentals kronor för en licens när man samtidigt vet att det sitter en jäkla massa användare och gratisåker med piratkopior?

Med tanke på hur Adobe's aktier går på börsen så verkar denna betal/hyrform vara ett mycket lönsamt koncept. Adobe tjänar pengar, vi kunder får tillgång till programmen för en acceptabel kostnad och Adobe kan fortsätta att utveckla och förfina programmen,

Win-win enbart på bekostnad av att snålvargarna och girigbukarna blivit snuvade på gratiskonfekten.
Lätt val.

Kostnaden för CC per månad c:a 100:- är nog inte den viktiga frågan, de som inte vill prenumerera ser det nog mer som en principfråga?

Ingen kan försvara piratkopiering men jag anser att Adobe hade kunnat göra mycket mer åt den saken genom åren än att enbart klaga. Alla som har den läggningen vet hur det går till och jag är övertygad om att det hade gått att ta fram tekniska lösningar som gjort det betydligt svårare!

Jag känner mig inte snål som inte vill lägga pengar på prenumerationer, jag vill helt enkelt inte ha den lösningen och väljer att avstå!
 
Jag håller med dig Micke -

Lutar starkt mot att skita i alltihop och begära pengarna tillbaka om jag inte får nån hjälp. Adobe verkar inte bry sig nämnvärt...dom är väl bara mån om att fån in sin pengar, kundservice finns nog inte alls i deras vokabulär längre.

hälsn
Börje

Jag har haft med Adobes support att göra redan under tiden med CS3, det var ingen positiv upplevelse då heller! Det verkar ha med storleken att göra, ju större och mer dominerande företag, ju sämre uppträdande.
 
Ni har sparat en hel del pengar på att skippa alla versioner mellan CS2 och CC. Spara lite till genom att behålla cs2 och den Windows ni har nu.
Varför uppgradera till win10? Behåll en dator enbart för arbete med cs2 o koppla den till nätverket som ni kan koppla win10 datorer till.

Helt korrekt. Uppgraderingshysterin får folk nervösa. PS och de andra i version CS2 är alldeles utmärkta program och löser de uppgifterna så finns ingen anledning att stöka till det. Häri ligger en del av det problem Adobe "sett". Det räcker inte med att sälja ett bra program och mot uppdateringskostnad göra en rejäl uppdatering vart fjärde år eller så. Jag och många med mig hade varit SÅ nöjda med det och så gör en handfull andra leverantörer av bra programvara.

Och

Fel jämförelse. Om den ska vara korrekt så ska du naturligtvis ta med kostnaden för uppgradering till CS3, CS4, CS5 och CS6. Ni har gjort ett val. Att sitta med "gamla" programvaror istället för att uppgradera. Inget fel i det men det blir en jämförelse som haltar eftersom nuvarande CC inbegriper alla uppdateringar.

Jag jobbade i branschen under perioden då alla de versionerna släpptes. Att hänga med på det racet gjorde nog bara möjligtvis de allra största drakarna som brydde sig mindre om att boka in en kostnad på 8-9 tusen vart och vartannat år. Mindre aktörer insåg vansinnet och gjorde ungeför som jag PS V7 till CS till CS5 eller liknande. Hur tänkte Adobe där i sin kundvård? Det finns faktiskt inga lika bra alternativ så jag erkänner mitt beroende. Hur många privatpersoner kunde hänga med? Hur många gjorde det av ängslighet att ha "gamla" program?


Jag kan inte se att molntjänsten är en välsignelse, utan mer ett utstuderat sätt att binda upp kunden. Sålänge de inte erbjuder alternatvet att köpa en frusen version och hantera den själv. Att inte kunna arbeta med sina filer om man inte forsätter abonnera är skamligt. Att ha tillgång till programmen betyder inte att man ständigt utnyttjar dem men ingen orkar förstås påbörja och avsluta abonnemang i paritet med om man tänker använda dem eller inte periodvis. Jag vill alltså HA mitt program och använda det efter eget huvud. Och JA, jag kan avstå från uppdateringar tills det finns en RIKTIGT ny version. Ungeför som förr ;).

och...

Jag har haft med Adobes support att göra redan under tiden med CS3, det var ingen positiv upplevelse då heller! Det verkar ha med storleken att göra, ju större och mer dominerande företag, ju sämre uppträdande.

Instämmer. I mitten av 2000-talet fick jag precis den erfarenheten. Bemötande var närmast ignorant. Jag tar inte från Adobe de produkter de intierade. Funktionella och felfria och jag höll företaget högt. Men marknadsavdelningen fr.o.m. 2003 har inte min fulla respekt om man så säger.
 
Kostnaden för CC per månad c:a 100:- är nog inte den viktiga frågan, de som inte vill prenumerera ser det nog mer som en principfråga?

Ingen kan försvara piratkopiering men jag anser att Adobe hade kunnat göra mycket mer åt den saken genom åren än att enbart klaga. Alla som har den läggningen vet hur det går till och jag är övertygad om att det hade gått att ta fram tekniska lösningar som gjort det betydligt svårare!

Jag känner mig inte snål som inte vill lägga pengar på prenumerationer, jag vill helt enkelt inte ha den lösningen och väljer att avstå!

Prenumerationslösningen gör ju också att piratkopieringen blir svårare, win win.

Om du är snål ska du väl ändå välkomna prenumerationsalternativet, det är betydligt billigare för de allra flesta.

Som jag skrev ovan, ta de pengar du tänkt köpa PS för, placera dessa pengar i en indexfond och njut av avkastningen samtidigt som du får PS riktigt billigt under tiden.

Eller avstå, det finns alternativ. Om du är företagare ska du förstås räkna på produktiviteten du får.
 
Att inte kunna arbeta med sina filer om man inte forsätter abonnera är skamligt. Att ha tillgång till programmen betyder inte att man ständigt utnyttjar dem men ingen orkar förstås påbörja och avsluta abonnemang i paritet med om man tänker använda dem eller inte periodvis. Jag vill alltså HA mitt program och använda det efter eget huvud. Och JA, jag kan avstå från uppdateringar tills det finns en RIKTIGT ny version. Ungeför som förr ;).

Du har naturligtvis full tillgång till dina råfiler också om du avbryter en prenumeration på fotografipaketet från Adobe, men du kan inte länge använda deras program. Inte så värst märkvärdigt tycker jag.
 
Du har naturligtvis full tillgång till dina råfiler också om du avbryter en prenumeration på fotografipaketet från Adobe, men du kan inte länge använda deras program. Inte så värst märkvärdigt tycker jag.

Jag kan ha kunskapsluckor kring molntjänsten så ursäkta i så fall det. Vad lägger du i "full tillgång till råfilerna"? Att de lligger på hårddisken är ju självklart men hur skulle jag kunna öppna dem och jobba med dem? Redan under ett par CS-skiften uppstod inkompablitet mellan olika versioner av t.ex. PS och Illustrator. Så vad återstår om man sagt upp abonnemanget? Filer på hårddisken som bara kan editeras om man ansluter med nytt abonnemang. Mitt gamla pålitliga CS5 lär väl inte kunna öppna dem eller?
 
Nej, du behöver naturligtvis ett program som kan öppna de aktuella råfilerna, men du alla eventuella ändringar du gjort i Lightroom (eller ACR) försvinner förstås eftersom de lagras utanför själva bildfilen. Vill du ha kvar ändringarna kan du fortfarande exportera filen som TIFF (eller annat format) från Lightroom.

Dina bilder lagras inte i något moln, utan ligger kvar på din hårddisk. Inget lagras i något moln om du inte vill.
 
Jag kan ha kunskapsluckor kring molntjänsten så ursäkta i så fall det. Vad lägger du i "full tillgång till råfilerna"? Att de lligger på hårddisken är ju självklart men hur skulle jag kunna öppna dem och jobba med dem? Redan under ett par CS-skiften uppstod inkompablitet mellan olika versioner av t.ex. PS och Illustrator. Så vad återstår om man sagt upp abonnemanget? Filer på hårddisken som bara kan editeras om man ansluter med nytt abonnemang. Mitt gamla pålitliga CS5 lär väl inte kunna öppna dem eller?

Alla kameratillverkare skickar med program för hantering av bilder kameran kan ta så känn dig inte låst till adobe.
En stor fördel med prenumerationsmodellen är ju ifall man behöver t ex indesign för en månad eller två eller tillfälligt anställer en person som behöver programmet.
Jag kan också förstå "frustrationen" med prenumerationer av olika slag. 100 kr till regnskogen, cancerforskningen, tigrarna, röda korset och alla andra som snurrar på tv4 i reklampauserna blir ju snabbt en tusing i månan.
En annan sida är att de som röker ett paket om dagen har ju gjort av med avgiften på mindre än två dagar och den "prenumerationen" klagar ingen över. Sätt därtill två nattklubbsbesök i månaden så har man lätt brännt 2000 till. Men det är klart att något som kostar 3kr/dag är lite i överkant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.