Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photokina, restips?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelcom

Aktiv medlem
Hej.
Önskar förslag och tips på hur jag kan lägga upp min resa till Photokina i Köln.
Flygbolag, boende, annat viktigt...
Ni som har varit där eller vet mycket om mässan: tipsa mig gärna!

Måste bara få uppleva detta foto-kaos en gång i livet.

...Nån som vill med förresten?

MVH:

Gabbe

Jag har bara varit på fotokina sedan 1978.
De flesta hotellen inne i stan är förbokade sedan länge.
Senaste tre Photokinorna har vi hyrt lägenheter, perfekt boende, ett stort antal tyskar hyr ut sina lägenheter under fotomässan,tala med turistinformationen i Köln.
För att se allt krävs minst tre dagar, mässan är enormt stor, bra skor , ryggsäck till all information.
Mikael

ps det är inte samma drag som förr då det fanns företag som tjänade stora pengar och la ut enorma summor på gippon, exv Kodak, Agfa och senare Fuji tävlade alltid om att vara störst o värst.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag har bara varit på fotokina sedan 1978.

Vad gör du de andra 358 dagarna om året då? Blir det inte lite långrandigt.. jag menar.. 30 år på mässan? Pust..

Skämt å sido, jag kommer att åka ner dit under de första dagarna, när det är öppet för branschfolket, lite mindre trångt då.

angelcom skrev:
Jeppe: Hur bor ni? o reser?

Sist bodde jag på ett Hotell inne i Köln. Jättebra, 5-10 minuters t-bana från mässan. Flög direkt till Köln från Köpenhamn. Vet inte om det går att flyga direkt till köln från Stockholm. Annars ligger Dusseldorf 1 timmes tågresa bort.

Kollade i bokföringen, Hotell Conti hette det och kostade 130€ per natt (det är dyrare under mässorna i Köln, normaltaxan var typ hälften). Flög med SAS, 3000 kr.

Hej igen.
Puffar lite på denna...
Jag söker ev resesällskap för resan också.
..enkelrum..
Intressant?

OBS! Jag har inget bokat ännu, resan kan bli av eller inte, beror på ekonomin.

/Gabbe

Någon som kan ge info om vad man kan tänka sig uppleva på mässan, är det mest produktfokus eller hur är upplägget? Är det mycket annan elektronik osv. förutom kameror/foto?

/Magnus

Jag kommer att vara där redan kvällen innan mässan öppnar och tre dagar fram. På mässan hittar man allt inom foto och tillbehör. Det finns inte jättemycket annan ej fotorelaterad teknik. Enkelt sagt kan man säga att de fotoprodukter som inte finns på mässan, finns inte. ;)

Jag var där -06(förra gången) och åkte Germanwings från Arlanda samt låg på vandrarhem. Den här gången kanske jag åker bil(stanna till på några ställen...) jag har inte bokat nåt än. Kanske finns plats för en till i bilen.

En dag kan man kolla på bilder, dom finns på stan oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar