Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photokina 2014

Produkter
(logga in för att koppla)

phool

Aktiv medlem
Nu är det inte så jättelångt kvar till Photokina 2014, vad kommer vi att få se för nyheter tro? Jag hoppas på 5D MKIV, men på nåt sätt känns det för optimistiskt och för tidigt, ersättare till D800? Lika där tror jag, att spegellöst är på frammarsch har väl ingen missat, kan Fuji överraska med en FF?

Jag tror Canon kommer visa upp 7D MKII samt 5DMKIII, 6D MKII ser vi inte förrän 5D MKIII har funnits på marknaden ett tag och försäljningen dalat till den gräns att de inte kan sänka priset innan de går back på 6D MKI. 6D MKIII är nog trolig till slutet av 2015.

Själv hoppas jag på att det överraskas med nya objektiv, både från Canon och tredje part (i alla fall Sigma som verkligen fått fart på sistone). Hejar även på Fuji X systemet, ruggigt intressanta prylar de kastar ur sig nu.

nästa steg

Sony har ju satt ett landmärke och man kan nog räkna ut med vilken kroppsdel som helst att andra kommer att följa efter. Kanske är det för tidigt att få se men kanske kan man ana sig till att det inom ett halvt år finns två "D900". Ev med ny sensor där den ena är optisk och den andra är spegellös

Det verkar lite som om tillverkarna av objektiv vill lämna B-läget och vara ett premium val. Då är det logiskt att objektiven också förr eller senare kommer att konstrueras så att de fullt ut "enkelt" kan anpassas för ett annat kamerahus utan att man behöver köpa ett nytt vid modellbyte. Konkurrens fördel och Sigma lär visst redan erbjuda det för vissa objektiv. Då kommer kamrorna att mer och mer glida över till att ses som bakstycken till det allra bästa man har i fotoväskan. Men är nog kanske lite tidigt...

Senast ändrad:
28 dagar kvar!

Jag skulle bli förvånad om NIkon eller Canon presenterar en spegelfri småbildskamera på Photokina. Bristen på anpassade objektiv är ju A7-seriens största svaghet och det skulle det bli även för ett spegelfritt system från Nikon eller Canon. Inte förrän försäljningen av ESR-kameror sviktar betänkligt tror jag att de båda senare börjar överväga att bygga spegelfria småbildskameror.
Kanske inte ens då. De kanske väljer att satsa på något annat, som lönar sig bättre, istället för systemkameror.

Jag tror inte att vi kommer att få se så jättemånga överraskande nyheter på Photokina, utan mer av inkrementella förbättringar av existerande produkter.

Sony kommer ju "regelbundet" ut med något intressant och överraskande. Fast ifall det kommer att bli nåt sånt just under Photokina vet jag inte... :)

--- Lika där tror jag, att spegellöst är på frammarsch har väl ingen missat, kan Fuji överraska med en FF?
För två år sedan började det ju florera en hel del rykten om att Fujifilm skulle komma ut med en RX1-epigon. För ett år sedan, när Sony gick vidare med A7-serien, så dog dessa rykten ut tvärt. Ifall det var så att ryktena var baserade enbart på önskedrömmar från Fujifilm-fanboys, eller ifall det var A7:eek:rnas ankomst som tog död på utvecklingsplanerna är det väl ingen som vet (utanför Fujifilm).

Vad som kan vara lockande för Fujifilm är att det som bekant finns bara en enda konkurrent på den spegellösa FF-marknaden, och de kan ju vara tämligen säkra på att vare sig Canon eller Nikon kommer att ge sig in i det segmentet i brådrasket - de kommer att vänta så länge de någonsin kan (OM de någonsin kommer att göra det).

Men nackdelen är att sagda enda konkurrent egoistiskt nog har satt ribban irriterande högt inom segmentet. Även om Fujifilm nu har facit i hand och vet att det går, vet var svagheterna finns och att det förstås alltid går att göra något som är "bättre" i en del avseenden (men förstås med den vanliga blindheten för sina egna svagheter) så kommer det ändå, för att utveckla ett sådant här system, att behövas lindrigt sagt "mucho dinero" (= en sabla massa pengar, inte bara "much money" som det ofta översätts till på engelska). Och detta utan några som helst garantier för att det någonsin kommer att gå att få tillbaka utvecklingskostnaderna. Kan ju t.o.m. floppa totalt.

Tror därför att sannolikheten är rejält låg för att det kommer några spegellösa systemkameror från Fujifilm. Men det skulle vara väldigt kul ifall jag hade fel! :)
.

Det gör du visst, och säkerligen alla andra också. Att hela mitt inlägg handlade om spegellösa fullformatare, men att jag glömde att skriva in "FF" i min sista mening.

Okej. Då håller jag med om att sannolikheten är låg. Fujis systemkameror verkar ju vara väldigt bra som de är.

Fujifilm är tyvärr inte med hos DX0, så man har dålig koll på deras riktiga prestanda, läste någonstans att vid iso 6400 inställt så skall dom ligga på iso 3200 som verkligt värde, alla kameror har olika skillnader på verklig och uppgiven men kanske inte lika kraftig skillnad.

Så det kanske inte bara är så enkelt och bygga en FF som överfört från deras APS-C som då per automatik skulle ge hisnande lågljusprestanda, vore ju verkligen ide att dom redan borde ha byggt en FF tycker man.

Det finns rykten om en helt ny sensor från Canon som kanske 7DMKII får, det vore väl nått att se fram i mot.

//Bengt.

27 dagar kvar!

Mera spekulationer om vad som kan tänkas visas på Photokina är vad jag vill läsa här.

Sigma släpper en 24/1.4 ART... är väl mer eller mindre 100% säkert verkar det som men jag hoppas!! Hade varit kanon för bla Astroscape tillsammans med filter... Ett Sigma 14-24/4 ART surras det oxå om... intressant för oss med Canon om det håller samma klass som andra ART objektiv.

Sigma har ju dragit ifrån Tamron och Tokina dom senaste årtiondena. Så jag tror att dom försöker komma med nåt som ger Sigma huvudvärk. Fuji har ju haft medvind ett tag, så kanske en mellanformatare. Dom har ju traditionen och gamla objektiv som går att uppdatera.
Jag hoppas på riktiga överaskningar på kinan, kanske från Kina och Korea.

En EOS 7D MkII tror jag är en högoddsare. I allt väsentligt är EOS 70D efterföljaren till EOS 7D.

EOS 70D är bättre på alla väsentliga punkter utom bilder per sekund (7 bps mot 8 bps) och eventuellt robusthet, men det senare är väl kanske svårt att avgöra hur viktigt det är. EOS 7D har också 100% sökarbild mot 98% sökarbild på EOS 70D. Kanske finns det folk som tycker att det är viktigt.

Om det kommer en EOS 7D MkII (eller vad den nu kan tänkas heta; EOS 8D?) så behöver den vara rejält mycket bättre än EOS 70D för att det ska gå att sälja den till det högre pris som krävs för att den ska löna sig.

Frågan är väl hur stor marknaden är för en sådan kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar