Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Photokina 2014
- Trådstartare phool
- Start datum
eskil23
Aktiv medlem
Sigma har ju dragit ifrån Tamron och Tokina dom senaste årtiondena. Så jag tror att dom försöker komma med nåt som ger Sigma huvudvärk.
Det har Tamron redan gjort med sin 150-600. Men det skulle vara kul om det dök up en 100-400/4 eller liknande från någon av dem.
Själv hoppas jag på en ljusstark och skarp 24 eller 28 mm för DX till ett överkomligt pris. Det verkar inte finnas någon motsvarighet till 35:an för oss med APS-C kameror. En lucka i produktutbudet som väntar på att fyllas.
Malmöpågen
Aktiv medlem
Jag hoppas på att Sigma släpper ett 85mm f/1.2 Art, som gärna får utklassa fokushastigheten som Canons eget 85mm f/1.2 har.
MrAlfaKin
Medlem
En EOS 7D MkII tror jag är en högoddsare. I allt väsentligt är EOS 70D efterföljaren till EOS 7D.
EOS 70D är bättre på alla väsentliga punkter utom bilder per sekund (7 bps mot 8 bps) och eventuellt robusthet, men det senare är väl kanske svårt att avgöra hur viktigt det är. EOS 7D har också 100% sökarbild mot 98% sökarbild på EOS 70D. Kanske finns det folk som tycker att det är viktigt.
Om det kommer en EOS 7D MkII (eller vad den nu kan tänkas heta; EOS 8D?) så behöver den vara rejält mycket bättre än EOS 70D för att det ska gå att sälja den till det högre pris som krävs för att den ska löna sig.
Frågan är väl hur stor marknaden är för en sådan kamera.
En 7D är nog att vänta vad det låter på diverse forum runt omkring. Prisnivån kommer nog landa kring 6D och ha nyutvecklad sensor, högre burst och robustare hus.
PMD
Aktiv medlem
Jag sitter och hoppas på att Canon släpper en Canon 7D mark 2 OCH att den har en APS-H sensor. Blev lite besviken när Canon övergav den typen av sensor iom 1DX. Så med lite tur släpper de en ny 7D med APS-H sensor, 9-10 bps och bra iso-egenskaper. Det hade varit kalas.
Canon har "hela tiden" sagt att APS-H var en provisorisk lösning tills tekniken var tillräckligt bra för att göra en sportkamera med småbildssensor. APS-H är nog historia.
PMD
Aktiv medlem
Finns det någon substans i dessa forumrykten?En 7D är nog att vänta vad det låter på diverse forum runt omkring. Prisnivån kommer nog landa kring 6D och ha nyutvecklad sensor, högre burst och robustare hus.
Vad jag skulle vilja se vore en småbildskamera från Canon med samma fina Live View-AF som EOS 70D har ("Dual PIxel CMOS AF").
Bengf
Aktiv medlem
Jag tycker APS-H var det bästa av två världar, 1,3 crop och bra högiso, kan verkligen det lilla som skiljer göra så mycket för bättre högiso, är det inte algoritmer och programvaror och elektronik vid sidan av sensorn som gör det mesta i dag.
Är det inte på det viset så måste det väl betyda att man nått toppen nu, om inte det skall bli mellanformat i framtiden. Nu utgår jag från resonemanget att större sensor är bättre ljusinsamlare än mindre.
//Bengt.
Är det inte på det viset så måste det väl betyda att man nått toppen nu, om inte det skall bli mellanformat i framtiden. Nu utgår jag från resonemanget att större sensor är bättre ljusinsamlare än mindre.
//Bengt.
RaiderViking
Aktiv medlem
Finns det någon substans i dessa forumrykten?
Tror nog det kan anses som mer eller mindre klart att Canon släpper en EOS 7D MkII...
Tex. så har Amazon har satt 7D på "discontinued" och har i skrivande stund bara 20st hus kvar i lager... Det har dykt upp lite diverse tillbehör på sidor hos B&H och andra ställen som är avsedda för 7D MkII.
Frågan är bara vad som kommer att stämma när det gäller dess specifikationer... ser fram emot släppet då det kommer ju att kunna ge en fingervisning om vad som kanske kan förväntas av en 5D MkIV.
MrAlfaKin
Medlem
Vad jag skulle vilja se vore en småbildskamera från Canon med samma fina Live View-AF som EOS 70D har ("Dual PIxel CMOS AF").
Nej jag har svårt att kalla det substans, däremot är det väl några saker som kan peka på det. Jag hoppas själv på en uppdaterad version av 7D:n
kolla http://www.canonrumors.com/2014/08/a-rundown-of-eos-7d-mark-ii-information/
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Fujifilm är tyvärr inte med hos DX0, så man har dålig koll på deras riktiga prestanda, läste någonstans att vid iso 6400 inställt så skall dom ligga på iso 3200 som verkligt värde, alla kameror har olika skillnader på verklig och uppgiven men kanske inte lika kraftig skillnad.
Så det kanske inte bara är så enkelt och bygga en FF som överfört från deras APS-C som då per automatik skulle ge hisnande lågljusprestanda, vore ju verkligen ide att dom redan borde ha byggt en FF tycker man.
Det finns rykten om en helt ny sensor från Canon som kanske 7DMKII får, det vore väl nått att se fram i mot.
//Bengt.
Fuji använder Sonys och Panasonics sensorer till deras olika kameror med eget färgfilter, verkningsgraden hos Panasonic sensorn tillsammans med Fujis eget färgfilter har diskuterats.
Att gå upp i sensor storlek är inte svårt , några hisnande lågljus prestanda är det inte fråga om , de är ekvivalenta med Sonys, Panasonics verkningsgrad och den större sensorstorleken och hur genomsläppligt färgfiltret är..
Bengf
Aktiv medlem
ANG inlägg Nr 30. jag menar att jag har uppfattat Fujis APS-C sensorer som en mindre sensation, som tydligen skall bero på det speciella färgfiltret bland annat, flera testsajter har visat att den är så bra att till och med en Nikon 7100 halkar efter vid jämförelser, Fuji sensor visar lika bra resultat vid iso 6400 som Nikon vid iso 3200. Vilket måste anses som extra bra. Fujis sensor anses som den allra bästa så är min klara uppfattning.
Självklart kan Fuji bygga en FF-sensor, dom hävdar själva att deras APS-C kan mäta sig med en FF så bra är den. Så då menar jag att om dom gör det så förväntar sig många att den sensorn bara måste bli någonting som får FF-konkurrenter att blekna.
Men det kanske inte går att bara räkna upp resultaten från APS-C sensorn så där rakt av till en FF. Olympus 4/3 sensor visar på stora framsteg bara på en 2-3 års period och man undrar även där hur en FF modell skulle bli. Men vi kanske aldrig får veta det.
//Bengt.
Självklart kan Fuji bygga en FF-sensor, dom hävdar själva att deras APS-C kan mäta sig med en FF så bra är den. Så då menar jag att om dom gör det så förväntar sig många att den sensorn bara måste bli någonting som får FF-konkurrenter att blekna.
Men det kanske inte går att bara räkna upp resultaten från APS-C sensorn så där rakt av till en FF. Olympus 4/3 sensor visar på stora framsteg bara på en 2-3 års period och man undrar även där hur en FF modell skulle bli. Men vi kanske aldrig får veta det.
//Bengt.
Hoggen46
Medlem
Det finns en hel del substans i forumryktena om du med substans menar innehåll. Men så är de ju just rykten och inte alls bekräftade av Canon på något sätt. Det som stödjer ryktena (som jag förstått) är väl vissa patentansökningar som har kommit in för ny sensor bl a. Det ryktades även om att 7Dmk2 testades under fotbolls-vm i Brasilien. Canon rumors skriver om Photokina och 7D: "First up, the successor to the EOS 7D will be announced. We’re told that there’s “a lot of the 1D X” in the new camera. As well as some revolutionary sensor technology."
Det snackas om upp till 14 bilder per sekund, proffskamera, ny sensor, osv. Dock ingen gps eller wifi eftersom det blir metalkonstruktion. Som sagt, många obekräftade rykten men att det presenteras en ny 7D på något sätt under photokina är väl ändå ganska troligt tycker jag.
Kesianen
Aktiv medlem
ANG inlägg Nr 30. jag menar att jag har uppfattat Fujis APS-C sensorer som en mindre sensation, som tydligen skall bero på det speciella färgfiltret bland annat, flera testsajter har visat att den är så bra att till och med en Nikon 7100 halkar efter vid jämförelser, Fuji sensor visar lika bra resultat vid iso 6400 som Nikon vid iso 3200. Vilket måste anses som extra bra. Fujis sensor anses som den allra bästa så är min klara uppfattning.
//Bengt.
Jag får nog ge Bildteraputen rätt här. Jag är medveten om att X-trans sensorn nästan alltid får högsta betyg när det gäller bildkvalitet i olika tester. Men detta är i åtanke att det är en APS-C sensor. Den skiljer sig väldigt lite när det gäller ljus-upptag från Sonys och Nikons kameror, (Nikon använder sig ofta också av Sonys sensorer). Så jag anser att bildkvaliteten är ungefär likvärdig, men däremot blir den annorlunda med X-trans sensorn. Deras filter gör att bruset får ett annat mönster än med ett Bayer-filter, vilket är en smaksak om man gillar eller inte. Vad Fuji sedan har gjort är att man lagt på lite brusreducering som inte kan tas bort, vilket självklart förbättrar mörkeregenskaperna men samtidigt försämrar detaljåtergivningen. Detta har dock kompenserats med att man har tagit bort AA-filtret vilket förbättrar detaljåtergivningen, men det är helt klart så att X-trans sensorn har vissa problem när det kommer till detaljåtergivning, tex med utsmetade färger så kallad watercolor effect och hud som kan se smetig ut. När man jämför Fuji's kameror med andra kameror så skall man också tänka på att deras ISO värden är 1/2-2/3EV för höga vilket de flesta testare förmodligen inte reflekterat över. Själv är jag extremt sugen på att köpa en X-T1'a, men X-trans sensorn är en av de faktorer som får mig att tveka. X-trans-filtret med sitt komplexa mönster skapar också problem med raw-konverteringen och det är detta komplexa mönster som är orsaken till att DXO inte har testat Fujis kameror och att deras raw-konverterare DXO Optics Pro inte stödjer Fujis kameror. Men det kommer nog bli en X-T1'a ändå, jag gillar den skarpt
Bengf
Aktiv medlem
Foto har en bild som är tagen på dansande par i iso 6400, och det ser mycket bra ut, men motivet är inte eller särskilt mörkt vilket så klart underlättar, Foto Nr 6 2014. Fuji X-T1 nöjde sig också med 16Mp flera hade nog väntat sig att dom skulle haka på 24Mp trenden, men det kanske kommer i PRO 2.
Foto skriver att iso 6400 bilderna håller utan vidare för A3 utskrifter, och inte nämner dom något om detaljförluster i alla fall just den bilden på dom dansande paren.
//Bengt.
Foto skriver att iso 6400 bilderna håller utan vidare för A3 utskrifter, och inte nämner dom något om detaljförluster i alla fall just den bilden på dom dansande paren.
//Bengt.
TmF
Aktiv medlem
Nya rykten angående nya 7D. Öppet lovande.
http://www.canonrumors.com/2014/08/are-these-the-eos-7d-mark-ii-specifications
http://www.canonrumors.com/2014/08/are-these-the-eos-7d-mark-ii-specifications
Tror nog det kan anses som mer eller mindre klart att Canon släpper en EOS 7D MkII...
Det finns i alla fall en hög canonchef som uttalat sig om 7D-efterföljare redan förra året:
http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos-70d-bekraftas-av-hog.htm
Michael f8
Aktiv medlem
Ja, även att det kommer en efterföljare till 7DMkII, någon gång.
Hans gissningar fel på övriga frågor, när det kommer till t.ex kompaktare kameror med lite större sensorer.
Jag tycket inte är en tillförlitlig källa att hänvisa till.
Michael
Hans gissningar fel på övriga frågor, när det kommer till t.ex kompaktare kameror med lite större sensorer.
Jag tycket inte är en tillförlitlig källa att hänvisa till.
Michael
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Flera tillverkare funderar nog på om APS sensorn har någon större framtid i en SLR kamera, 24x36mm är idag billig att framställa för flera tillverkare med moderna fabriker och dessa sensorer kan enkelt tillverkas med högre upplösning. Sonys 54 Mpixel finns redan och det skulle vara smidigare och enklare att ta en APS crop från denna för att hålla nere filstorlek eller höja utläsningshastigheten, fler bilder / sekund.
Det finns idag tyvärr inga indikationer på att Canon kommer presentera en ny sensor baserad på en helt ny teknologi så som Sony gjorde år 2008 även om Canon har visat upp ett antal patent de senaste åren.
Det finns idag tyvärr inga indikationer på att Canon kommer presentera en ny sensor baserad på en helt ny teknologi så som Sony gjorde år 2008 även om Canon har visat upp ett antal patent de senaste åren.