Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Philips PNL 010 forstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalleponken

Medlem
Hej!

Nagon har som hart talas om denna? Jag ar ute efter en forstorare for svartvitt, och har en kontakt som vill salja denna, men han har ingen aning om vilken typ av maskin det ar tyvarr...

Regards

Stefan

Hej!

Nagon har som hart talas om denna? Jag ar ute efter en forstorare for svartvitt, och har en kontakt som vill salja denna, men han har ingen aning om vilken typ av maskin det ar tyvarr...

Regards

Stefan

Om han inte har någon aning om vad för typ av maskin det är, hur vet han att det är en förstoringsapparat? Har googlat men hittar inget. Och har du fått rätt beteckning?

Tack for att du kollade! Jag hittade heller inget annat ett par doda lankar nar jag googlade, men inget mer. tror det ar bast att skippa denna. Enligt saljaren fick han den av en fotointresserad van, och pa bilden kan man se att det ar en gammal forstoringsapparat.

Jag vet faktisk inget om forstoringsapparater, mer an att jag jag behover en nu nar jag ska gora mina egna forstoringar. Kan man tex anvanda en fargapparat for svartvita negativ? Vad skiljer dessa tva typer? Och fungerar en och samma maskin bara till 35mm, eller kan man ha 6x6 och 6x4,5 pa samma?

Stefan

En färgapparat funkar utmärkt för svartvitt, även om färgapparater ofta är mindre flexibla vad gäller belysningen. Vilka filmformat som passar hänger på filmramen och objektivet.

Jag vet att jag sett i en test (Aktuell Fotografi från 70-talet) att Philips gjort en förstoringsapparat. Minns att den var egen på något vis. Belysningsystemet var nog annorlunda - alltså ej kondensor. Tror att det kan vara värt att kolla den. Ett vant öga (kanske en bekant) ser nog om den är användbar.

Jag såg en Philips i soprummet en gång. Jag lät den ligga, och då är jag ändå en skrotis av rang :) Det var i princip den enklaste och plastigaste förstoringsapparat jag sett. Den påminde i materialval och formgivning en del om de där plastiga grammofonspelarna man hade i pojkrum på sjuttiotalet, men var vit istället för nikotinbeige.

Men googlar man "philips enlarger" dyker det ju upp en del kvalificerade apparater. Så det kan nog vara i princip vad som helst. Om du kan skaka fram en bild på den så kan du nog få lite omdömen.

En färgapparat funkar utmärkt för svartvitt, även om färgapparater ofta är mindre flexibla vad gäller belysningen. Vilka filmformat som passar hänger på filmramen och objektivet.

Det later ju bra!

Jag vill ju helst ha en maskin som fixar negativ fran alla mina kameror (35mm, 6x6 och 6x4,5). Har hittat en annan saljare som vill ha 60 pund for bade en svartvit och en fargforstorare. Ska dit och kika senare i veckan. Om nagon av apparaterna tar flera format sa slar jag nog till!

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar