Annons

personlig portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

uberlama

Guest
Tja, tänkte bara kolla vad ni tycker om den. Alltså sidan i sig, och inte bara innehållet. Jag har suttit och fixat en massa med och jag vill att ni kollar om det finns några buggar jag inte ser på min dator.

Ibland funkar det inte så bra för de med skärmupplösning 800x600. Men de som kör de är värda att IT-diskriminera ;P

www.olleholmberg.tk

Navigationsgränssnittet känns mest som effektsökeri, det är inte så användarvänligt eller överskådligt och det tog mig en stund att klura ut att man faktiskt skulle horisontalskrolla för att se fler bilder. Många av minibilderna är trasiga och dyker inte upp heller. Som vanlig omotiverad besökare som inte måste se din webbplats gav jag upp rätt tidigt. Men det ser ju snyggt och prydligt ut formmässigt.

Sen märks det att du är född 1984 och inte har någon verklig relation till medaljongtapeter ;-)

argh, djävla mongo-photoshop 7.0 funkar ju inte som de ska, det sabbar bilderna. det var några som inte funkade för mig. så jag ändra någon variabel i bilden ett steg och sparade, så funkade det igen. sedan kollade jag på en annan dator och så var det några andra som inte funkade. du skulle inte kunna ge mig nummer till bilderna som inte funkade? peka på dem och kolla på status-raden i internet explorer. var det de stora bilderna eller tumnaglarna?

och tapeten skall vara så retro-ful att den blir tuff :)

Nr 2 i tumnagelraden finns inte. Tröttsamt att tumnaglarna hela tiden börjar om från början. Bakgrunden är bara ful. Är du säker på att det är Photoshop som inte funkar?

Funkar tekniskt bra, bilderna ville du inte ha kommentar på. Men håller med Jim om att tapetmönstret är gravt ångestframkallande även om det inte är regelrätta medaljonger utan mera av HSB:s chicht klatchiga kommunalgrå från 50-talet.....
Us

nu har jag årgärdat tumnaglarna. kommentera gärna bilderna. säga till om ni tycker att någon av bilderna inte platsar eller hållet måttet.
jag fick lov att göra nya tumnaglar från orginalen. det verkar som om bara min huvuddator kunde läsa de som inte funkade för er och på min andra dator.

nu har jag fixat så att man inte måste scroll från början igen

Helt okej sida, men jag tycker det är rätt irriterande att HELA sidan laddas om när jag förstorar en bild. Plus att bredden på sidan styrs av bredden på bilden, vilket gör att det hoppar hit och dit hela tiden.

Några tips/synpunkter:
Bestäm en bredd på sidan, centrera "smala" bilder på en neutral bakgrund så att scroll-biten inte ändrar bredd hela tiden. Med ett frameset alternativt lite trixande med div:arna hade du kunnat få scroll-raden att stanna där den ska vara och inte låta den bli nertryckt av den stora bilden efter att den laddas. Alternativt kan du använda javascript för att byta ut bilden, vilket ger att ingenting förutom den förstorade bilden behöver laddas. Och onMouseOver på tumnaglarna kunde sätta opacity till 100.

Är det något du inte fixar så hjälper jag gärna till... maila mig i så fall. det gäller er alla :)

jag hade så att bredd och höjd var bestämd, men idén med sjävla layouten sabbades. jag har php-kod som loopar fram tumnagel-koden, så jag behöver bara lägga in en bild med namn som nästa siffra så slipper jag fiffla en massa med jobbiga javascript. jag hade mouseover med, visst, snyggt, men segt på allt som ligger på under 800mhz eller inte har ett geforce.

visst skulle jag kunna fixa så att det inte uppdateras, men då måste jag skriva om hela sidan. det får duga.

Åsså står det...

Uberlama deisgn istället för som jag förmodar det skall vara design...

Är tyvärr genetisk allergisk mot felstavningnar ;) (vilket inte betyder att jag inte skriver fel själv... helskandinav som jag är ;) )

vad är det för medaljongtapeter ni susar om? är de borttagna?

deisgn :) i all ära men jag förstår inte varför det ska laddas i samma fönster som tumnaglarna, det blir så hoppigt, varför inte ha en egen fullsize-bild-frame när du ändå har en framesetslösning?

En snygg sida, smärtsamt minimalistisk, glatt stilren som en tvål i duschen... men irriterande att hela sidan laddas om. Det skulle gå fortare om bilderna laddas om i ett separat fönster (vilket de flesta ser ut att tycka *ler*

rent personligt, nästan...

Som sagt på ett rent personligt plan så tycker jag horisontal-scroll på en site suger.
Ett jäkla mus-mipplande för att göra det centrala på sidan.

Jag siter iof inte och GUI-hackar så mkt längre men några saker har jag lärt mig genom åren:
Den mest centrala saken som en användare ska göra, i detta fall titta på olika bilder, ska vara så enkel som möjligt. Det är inte resan dit som är intresant utan resultatet.

Tekniskt bra men du kräver att besökaren ska anstränga sig för att ta till sig innehållet. I de flesta fall så blir resultatet det motsatta, ointresse och avfärdade.

frid
Matthias

Hej Olle!

Sidan såg proffsig och bra ut, saknar dock nån liten färgklick:)
Du har stavat design fel, men ta det inte som negativ kritik bara en uppmärksamhet:)
/BiNo

Eftersom jag är extremt allergisk mot folk som inte kan koda fungerande HTML så måste jag säga usch. Fungerar sidan bara i IE så är det inte mycket att ha (ja den fungerar inte bra i varken Opera eller Mozilla, för att inte tala om hur illa det är med Netscape Navigator 4.77).

Dagens länk får väl vara http://validator.w3.org

I övrigt så är väl designen rätt tuff, om än extremt opraktisk.

Nää, det varv segt att få fram helheten i ditt exempel.En seriös bildspekulant hade nog gett upp ganska snart.

”...Eftersom jag är extremt allergisk mot folk som inte kan koda fungerande HTML...”

Att du överhuvud taget surfar runt på ”nätet”, du måste ha konstant klåda!

;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar