Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Personbunden garanti?
- Trådstartare joakim_k
- Start datum
Zebulah
Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle gälla i praktiken, eftersom man då alltid skulle spoliera garantin på allt man köper som gåva till någon annan. Det är inte rimligt. Inte i Sverige i alla fall, men hur det funkar i USA är svårt att veta.
När jag köper något som gåva till någon så köper jag det alltid i deras namn om det behöver fyllas i.
Kijana
Aktiv medlem
Ja, garanti är ett avtal som gäller mellan butiken och köparen, säljs varan vidare så har inte butiken något ansvar för produkten längre.
Dock kan reklammationsrätten direkt mot tillverkaren finnas kvar.
Jag borde väl egentligen kolla konsumentköplagen för att visa att du har fel på den här punkten, men ditt påstående är så orimligt att det känns onödigt. Produkten ska vara brukbar så lång tid efter köpet att man kan vara säker på att det inte är en sekunda vara eller konstruktion, det är det garantin handlar om. Inte vem som har köpt prylen.
Vore ditt påstående rimligt skulle det ju vara bäddat för de riktigt skrupellösa handlarna att först göra någon affär på papperet med prylen, så att det du köper i affären som sprillans nytt har förlorat garantitiden.
Kijana
Aktiv medlem
Det är nog bäst att du kollar Kijana för du har fel...
Det har du rätt i....
Men ingenstans i den text jag läst nu står det att garantin bara gäller mellan säljaren och den första ägaren, det vill säga att garantin och reklamationsrätten går förlorad om köparen säljer sin pryl vidare inom garantitiden. Eller är det också rimligt?
felldin
Aktiv medlem
Konsumentköplagen är endast tillämpbar vid köp hos företag av privatperson. Säljer man produkten vidare så är det köplagen som gäller mellan de båda parterna. Ska dock tillägga att de flesta seriösa företag ändå behandlar "begagnatköpare" som om de vore "förstaköpare" men rent juridiskt kan man inte använda sig av konsumentköplagen i det fallet. Nedan är utdrag ur konsumentköplagen.
Konsumentköplag (1990:932)
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).
Konsumentköplag (1990:932)
Inledande bestämmelser
Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.
Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.
Lagen gäller i tillämpliga delar även byte av lösa saker.
I denna paragraf avses med
konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Lag (2002:587).
nicrosoft
Aktiv medlem
Det har du rätt i....
Men ingenstans i den text jag läst nu står det att garantin bara gäller mellan säljaren och den första ägaren, det vill säga att garantin och reklamationsrätten går förlorad om köparen säljer sin pryl vidare inom garantitiden. Eller är det också rimligt?
På konsumentverkets hemsida finns det en text där det står att det är första köparen och affären som har ett avtal men jag kan inte hitta den just nu.
Rimligt eller inte.. Tja.. Vad jag hört i butik kan man ofta registrera om namnet på kvittot och då fortlöper garantin.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Garantin gäller bara gentemot den butiken sålt varan till, och går inte vidare med produkten om den byter ägare. Å andra sidan står det ju oftast inget namn på vem som är köparen, och då blir det ju aldrig något problem. I annat fall får man väl be den ursprungliga ägaren lämna in produkten om någon butik skulle trilskas, vilket jag aldrig hört någon göra.
Bengt Sändh
Avslutat medlemskap
Ang: Världsgaranti.
Det heter ofta när man köper en kamera, bandpelare eller vad det nu är att varan har "världsgaranti". Köper du en kamera i Hongkong och tar med dig till Sverige så skulle alltså garantin gälla även där. Jag har aldrig varit med om att det har funkat i praktiken. Här i Spanien kan vi lätt sticka över till Gibraltar och köpa en kamera till ett billigare pris men det undviker spaniensvenskar då det aldrig lyckats för någon att få prylen reparerad på garantin i Spanien eller i Sverige.
När jag bodde i Uppsala köpte jag en piratimporterad DAT-bandspelare av märket Sony för drygt 10.000 kronor. När den upphörde att fungera krävde jag att få den lagad på garantin och hänvisade till "världsgarantin". Först vägrade man och sedan skyllde man på att man inte fick tag på reservdelar. Jag kunde naturligtvis fått den reparerad om jag åkt till Hongkong där den var inhandlad men jag valde att slänga den.
Det heter ofta när man köper en kamera, bandpelare eller vad det nu är att varan har "världsgaranti". Köper du en kamera i Hongkong och tar med dig till Sverige så skulle alltså garantin gälla även där. Jag har aldrig varit med om att det har funkat i praktiken. Här i Spanien kan vi lätt sticka över till Gibraltar och köpa en kamera till ett billigare pris men det undviker spaniensvenskar då det aldrig lyckats för någon att få prylen reparerad på garantin i Spanien eller i Sverige.
När jag bodde i Uppsala köpte jag en piratimporterad DAT-bandspelare av märket Sony för drygt 10.000 kronor. När den upphörde att fungera krävde jag att få den lagad på garantin och hänvisade till "världsgarantin". Först vägrade man och sedan skyllde man på att man inte fick tag på reservdelar. Jag kunde naturligtvis fått den reparerad om jag åkt till Hongkong där den var inhandlad men jag valde att slänga den.
Petlan
Aktiv medlem
På konsumentverkets hemsida finns det en text där det står att det är första köparen och affären som har ett avtal men jag kan inte hitta den just nu.
Rimligt eller inte.. Tja.. Vad jag hört i butik kan man ofta registrera om namnet på kvittot och då fortlöper garantin.
Det kanske är den här texten du letar?
http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153
tettimul
Aktiv medlem
Jag borde väl egentligen kolla konsumentköplagen för att visa att du har fel på den här punkten, men ditt påstående är så orimligt att det känns onödigt. Produkten ska vara brukbar så lång tid efter köpet att man kan vara säker på att det inte är en sekunda vara eller konstruktion, det är det garantin handlar om. Inte vem som har köpt prylen.
Vore ditt påstående rimligt skulle det ju vara bäddat för de riktigt skrupellösa handlarna att först göra någon affär på papperet med prylen, så att det du köper i affären som sprillans nytt har förlorat garantitiden.
Konsumentköplagen och garanti är två skilda saker. Garanti är det tillverkaren lovar dig och lagen är lagtexten som ger dig ett grundskydd. Men likadant där i princip, lagen reglerar förhållandet mellan konsument och säljande företag. Säljer du vidare till en annan privatperson så är det avtalet mellan er som gäller.
tettimul
Aktiv medlem
Garantin gäller bara gentemot den butiken sålt varan till, och går inte vidare med produkten om den byter ägare. Å andra sidan står det ju oftast inget namn på vem som är köparen, och då blir det ju aldrig något problem. I annat fall får man väl be den ursprungliga ägaren lämna in produkten om någon butik skulle trilskas, vilket jag aldrig hört någon göra.
Det är konsumentköplagen som gäller mot butiken, garantin står tillverkaren för och följer med varan vilken butik du än går till.
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Det är konsumentköplagen som gäller mot butiken, garantin står tillverkaren för och följer med varan vilken butik du än går till.
Med andra ord har Konsumentverket fel? Så då är den verkliga frågan vem som har rätt, i den mån det finns någon som kan anses ha rätt.
Men en serviceinriktad butik ser lämpligen inte så strängt på saken utan ställer upp med hjälpa till om det går. Sedan får butiken ta fighten med fabrikanten.
Melker Humala
Aktiv medlem
Det är konsumentköplagen som gäller mot butiken, garantin står tillverkaren för och följer med varan vilken butik du än går till.
Det står tilverkarn fritt att lämna garanti och dessutom utforma avtalen hur han vill så det är inte säkert att garantin följer med varan.
M
tettimul
Aktiv medlem
Det står tilverkarn fritt att lämna garanti och dessutom utforma avtalen hur han vill så det är inte säkert att garantin följer med varan.
M
Precis, det jag menade var att en garanti som t.ex kameratillverkaren Pelle lämnar på sin produkt inte bara gäller i den affär du köper den i utan går fotobutiken Bertils foto i konkurs kan du knalla in direkt till Pelle och kräva att han tar sitt ansvar enligt garantin som tillverkare eller på det sätt som det står avtalat i garantin.
Garantin är för det mesta personlig med första köparen.
tettimul
Aktiv medlem
Med andra ord har Konsumentverket fel? Så då är den verkliga frågan vem som har rätt, i den mån det finns någon som kan anses ha rätt.
Men en serviceinriktad butik ser lämpligen inte så strängt på saken utan ställer upp med hjälpa till om det går. Sedan får butiken ta fighten med fabrikanten.
Konsumentverkets fel är det inte, de är snälla och ser till att vi i Sverige har ett av världens bästa konsumentskydd mot elaka försäljare och fabrikanter.
PMD
Aktiv medlem
Det heter ofta när man köper en kamera, bandpelare eller vad det nu är att varan har "världsgaranti". Köper du en kamera i Hongkong och tar med dig till Sverige så skulle alltså garantin gälla även där. Jag har aldrig varit med om att det har funkat i praktiken.
Jag har varit med om att det har fungerat.
1985 köpte jag en bärbar CD-spelare i Tokyo (av märket Technics). Med den följde två års "världsgaranti". Efter cirka ett och ett halvt är slutade den fungera, och jag kunde lämna in den på Panasonics reparationsverkstad i Stockholm (den låg i Hägersten, tror jag) för en kostnadsfri garantireparation. (Technics är ett av Panasonics varumärken, eller nåt i den stilen).
Similar threads
- Svar
- 24
- Visningar
- 3 K