Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Permajet papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa papper PORTRAIT Classic.

Vithet mellan Parchment och Museum. Yta matt och ganska slät med svag struktur. 300g tjocklek.

Provade samma inställningar som Museum och fick då en neutral svärta som såg snygg ut. Dock inte lika bra kontrast och inte lika djup svärta. Provade då ny utskrift med att öka kontrasten +5 varvid kontrasten blev ok men svärtan i det svartaste blev inte riktigt lika djup som på Museum.

Slutsats: Inget dåligt matt papper men jag föredrar MUSEUM före PORTRAIT.

PORTFOLIO Classic:

200g. Matt ocj helt slätt. Vithet ungefär som MUSEUM eller mellan MUSEUM och PORTRAIT.

Kör samma inställning som funkade bra med Museum. Varken kontrast eller svärta blev lika bra. Provar ökad kontrast i två omgångar men djupsvärtan ändras inte. Verkar inte vara något toppenpapper för bilder där djupsvärtan är viktig.

Imagelife ALPHA 310g:

Ett papper helt utan optiska vitmedel och syrafritt. Matt och nästan slätt med en varmare ton i basen än tidigare testade papper. En inställning med lite varmare svärta ger bra känsla, jag får också öka kontrasten lite för att bli nöjd. Djupsvärtan dock inte på topp men jag tycker känslan är ok. Kanske för den fina varma bastonen?

Provar också Imagelife OMEGA:

Också helt matt och syra/optiskvitmedelfritt. Mycket likt Alpha men vitare i basen. Fullt godkänt resultat (liksom även de övriga förresten). Skiljer inte något från Alpha förutom bastonen. Kontrasten ungefär lika. Är nog mera smaken som avgör. Kanske inte maxsvart på topp men godkänt för matta papper.

Av de hittills testade förderar jag nog MUSEUM, PORTRAIT samt ALPHA.

Nils, kul att läsa dina funderingar runt PermaJets papper, detta då jag själv klämmer rätt mycke på dem just nu.

Jag har själv aldrig arbetat i ett traditionellt mörkrum men i min fantasi upplever jag det som att ditt arbetssätt med skrivare och papper har lite samma känsla i arbetssätt. Men det är som sagt min personliga fantasi.

Det är en mycket givande tråd som får mig att betrakta mina skrivarpapper med nya ögon. Vad som nu är mycket tydligt för mig är att det mellan många liknande papper från olika fabrikat blir mycket små skillnader i utskriftskvaliten. Men det är nog givetvis en följd av att använda bra pappersprofiler.

Jag har nu roat mig en stund med att bara skriva ut på några av Epsons baspapper och funderat på hur mycket av pappersdribblandet endast är en följd av min personliga nyfikenhet. Inom glas och ram blir subtila pappersskillnader osynliga för många kunder.

Men ofta är det primära att jag vet.
Lekens huvudsakliga mål är att roa den som leker
och inte betraktaren :)

Du har helt rätt att mitt arbetssätt med utskrifter påminner lite (dock mest vad gäller pappersval och svärtningsstyrning, inte själva bildarbetet med skuggning/efterbelysning etc) om mitt mörkrumsarbete. Jag gör ju främst svartvita utskrifter av redan kopierade bilder som jag scannat till datorn och skriver ut från gråskalefiler. Gråskalefilen blir negativet som ska kopieras (skrivas ut) på papperet och detta kan göras på olika sätt. I mörkrummet får jag byta papper för att variera baston och svärtningston och jag kan även eftertona svärtan. Med skrivaren har jag ytterligare en möjlighet, jag kan variera svärtningstonen mycket mera på samma pappersbas.

Utskrifterna på de flesta matta papper ser ut att ligga mera utanpå papperet, där skiljer det lite från mörkrumsbilder, men jag tror främst detta är en vanesak eller smaksak. Och när glas kommer framför ser man ändå inte denna skillnad, däremot ser man nog andra skillnader som baston och svärtningston ganska bra även bakom glas.

Graal skrev:
Utskrifterna på de flesta matta papper ser ut att ligga mera utanpå papperet, där skiljer det lite från mörkrumsbilder, men jag tror främst detta är en vanesak eller smaksak.
Beror mycket på bläckets egenskaper. Jag som gör svartvita bilder med Epsons vanliga K3-bläck tycker att bläcket ser mycket sammetsmatt ut på de matta pappren. Det påminner till en del om vad man får från en platinabild. Sedan får man ju en helt annan karaktär på de papper som ska efterlikna lufttorkat blankt barytpapper. Jag har testat några av dem här: http://www.sfoto.se/ft_start/test.asp?ID=90&Amne=11&amnesID=11 men det kommer ju nya hela tiden. Dessa papper är dock känsliga för vilket bläck man använder. Med en Epson från förra generationens skrivare, som t ex Epson 2100, blir resultatet inte alls så vackert som från de skrivare som använder K3-bläck.

Stefan

Det enda halvblanka papper jag provat som liknar gelatinsilveremulsion (där bilden sjunker ner i papperet) är Cranes Museo Silver Rag. Annars är det bara helblanka skrivarpapper som liknar papper med silveremulsion. Av matta papper har jag inte provat något som liknar matta gelatinsilverpapper. Detta gäller då med Epsons originalbläck för 890/1290 och MIS pigmenterade UT2-bläck samt ytterligare ett par av deras tidiga svarta bläcksorter.

Personligen gillar jag att utskriftsbilder kan ha denna lite egna karaktären. Att bilden ligger mera på pappret, än i det, gör att man får en grafisk känsla typ torrnål/koppartryck etc, som i sig kan vara väldigt fint. Men vill man ha den traditionella karaktären är det toppen om det finns bläck och skrivare som ger den valmöjligheten. Men som jag skrev tidigare så ser man inte denna skillnad bakom glasad ram.

Återkommer nu till PARCHMENT som jag lämnade därhän förut. Har nu gjort en utskrift i A3-stl och i den stl gjorde sig bilden (visserligen inte samma bild som förut) betydligt bättre. Strukturen är nog för stor att passa i små storlekar. Bilden jag nu skrev ut är en toycam-bild med ganska mörka kanter/hörn och oskarp utom i mitten där den är lite mindre oskarp. Känslan i bilden förstärks lite av papperets struktur och svärtan är ganska mustig. Tror att toycam-bilder av denna typ passar papperet bra. Lägger PARCHMENT till de övriga tre jag gillade bäst.

Provade även TEXTURED Art Silk med Eboni-black (för matta papper) men det blev bedrövligt, inte kontrastmässigt eller så utan ytan som även efter torkning såg ojämn och bronzerad ut. Kanske Photo-Black passar bättre? Detta pappers yta blir lite halvblank när bläcket sprutas ut på det för att innan varit mera matt. Speciell coating gör detta men med Eboni-black och UT-2 blev det inte bra.

Re: PermaJet hos YFO

matsp skrev:
PermaJet kan numer köpas hos YFO.
Ja, det är utmärkt att YFO nu har ett nästan heltäckande sortiment. Vill man ha Permajetpapper innebär det dessutom att man slipper skadade papperskanter jämfört med att köpa från Photo-Shop.se via internet. Iallafall för oss som bor i storstäderna.

Skickade också en förfrågan till YFO om de kommer att ta in det nya Harman Gloss FB AL, men jag fick aldrig något svar. För den som vill ha en svensk agentur på papperet finns fortfarande chansen...

Re: Re: PermaJet hos YFO

alfin skrev:
Skickade också en förfrågan till YFO om de kommer att ta in det nya Harman Gloss FB AL, men jag fick aldrig något svar. För den som vill ha en svensk agentur på papperet finns fortfarande chansen...

Det är Exponera som är svensk generalagent för detta papper. Vet inte om det är uppe på deras hemsida ännu, men jag har fått deras prislista. Första kartongerna har jag redan fått, men inte gjort någon profil på dem ännu. Men jag återkommer när jag gjort de första utskrifterna.

Stefan

Re: Re: Re: PermaJet hos YFO

stefohl skrev:
Det är Exponera som är svensk generalagent för detta papper. Vet inte om det är uppe på deras hemsida ännu, men jag har fått deras prislista. Första kartongerna har jag redan fått, men inte gjort någon profil på dem ännu. Men jag återkommer när jag gjort de första utskrifterna.

Stefan

Och hur tror du Harmans och Hahnemuhles barytavarianter står sig mot varandra? Kommer dessa två papper att bli de marknadsledande inkjetpappren för seriösa fotografer?

Re: Re: Re: PermaJet hos YFO

stefohl skrev:

Stefan
Tack Stefan, jag har försökt hitta någon som kan leverera papperet i Sverige utan framgång. Ser fram emot dina kommentarer här, papperet har fått lysande recensioner utomlands.

Lars-Erik

Re: Re: Re: Re: PermaJet hos YFO

Teodorian skrev:
Och hur tror du Harmans och Hahnemuhles barytavarianter står sig mot varandra? Kommer dessa två papper att bli de marknadsledande inkjetpappren för seriösa fotografer?

Den stora fördelen med bläckstråle tycker jag är det stora utbudet av papper. Det ger ju möjligheter att hitta ett papper som passar bildens uttryck på bästa sätt. Till skillnad från färgfotopapper som bara finns i blankt och halvblankt finns här ett sortiment från de mattaste papper över till superblanka ytor.

Sedan kommer säkert dessa papper dra till sig stort intresse. Du hamnar mycket nära det uttryck som du hade i ett lufttorkat blankt barytpapper, som för många var det enda papper som gällde i mörkrummet.

Stefan

Re: Re: Re: Re: PermaJet hos YFO

alfin skrev:
Tack Stefan, jag har försökt hitta någon som kan leverera papperet i Sverige utan framgång. Ser fram emot dina kommentarer här, papperet har fått lysande recensioner utomlands.

Lars-Erik

Jag tycker Roland på Exponera gör ett bra jobb att ta in intressanta papper till Sverige. Innova släpper ju hela tiden nya pappersvarianter som är intressanta.

Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto