FibreBase Gloss Warmtone 295g
Svartvitt har alltid varit en speciell passion för mig. När jag körde Permajetpapperna med testbilden i färg tidigare, så hoppade jag medvetet över Fibre Base Gloss Warmtone, eftersom jag misstänkte att det papperet skulle göra sig bäst i svartvitt. Jag har en lite annan bild av papperet än Reidar.
Jag har valt att printa en bild som är tagen 2003 i en mycket gammal stad i Kina som heter Zhouzhuang. Många människor där bor i primitiva båtar längs kanalerna i denna vattenstad och just den här bilden tycker jag är kul pga bambupinnen med TV-antenn på. Lite rörig, men jag gillar kompositionen och den är bra som svartvit testbild.
http://photo.tocapi.com/IFPWG_vs_PJFBGW.jpg
Utskriften till vänster är gjord på Innova FibaPrint White Gloss 300g och den högra utskriften är Permajet FibreBase Gloss Warmtone 295g. Ni ser själva skillnaden och den är ännu tydligare i verkligheten.
Permajetpapperet är mycket varmt, gulaktigt och ger den svartvita bilden nästan en svag sepiaton. Det blir ett gammaldags utseende utan att man för den skull försökt skapa det i Photoshop. Det är precis samma bild som är utskriven på två olika papper. Den utskrivna bilden uppvisar fin lågdagerseparation utom i det allra mörkaste partierna i vattnet nere till höger. Syns kanske inte på en bildskärm.
Innovapapperet har en något mer blåaktig ton och kontrastrikare upplevelse (högre dMax). Ytstrukturen är däremot nästan identisk. En trevlig lite ’gropig’ yta, kanske att Innovapapperet är ett uns blankare, men i princip går det jämnt upp. Båda papperna känns väldigt ”classic” att hålla i. Ytan verkar tålig.
Det finns en vitare variant som heter Fibre Base Gloss 295g, som inte fanns med i mitt testpack, men man kan ju misstänka att detta och Innovapapperet är i det närmaste identiska till utseendet. Alltså sannolikt trevligare än Fibre Base Royal (som ni vid det här laget förstått inte tillhör mina främsta favoriter).
För er med Epson 2400 eller x800 printrar, så skriver jag ut svartvitt med Epsons skrivardrivrutin i ABW läge och använder numera den bakre mataren på 3800 för alla tjockare papper, oavsett Media Type inställning. Jag sätter Platen Gap till ’Wide’, Tone till ’Dark’ och printar med 1440 dpi. Ingen High Speed eller annat ikryssat. Utskrift via Photoshop CS3 med Color handling satt till ’No Color Management’ för Epsons ABW läge.
Prismässigt ligger båda papperna i samma prisklass. FibreBase Gloss Warmtone A4/25 kostar 425 kr och A3/50 kostar 1595 kr. Inte billigt, men heller inte lika dyrt som Hahnemuhle eller Permajet Fibre Base Royal. Om ni gillar det krämiga, lite ”ålderdomliga” utseendet i svartvitt, så bör ni testa detta papper.
Trevlig midsommar!
Mvh/Lars-Erik