ANNONS
Annons

Permajet papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Men det fanns även en white matte, undrar om den tar bort ytstrukturen mera och ger ytan samma vita ton oavsett underlag?

Det var så jag förstod det, alltså att det gav en vit ton oavsett underlaget, så därför tog jag den klara.

Stefan

stefohl skrev:
Det var så jag förstod det, alltså att det gav en vit ton oavsett underlaget, så därför tog jag den klara.

Stefan

Ok då tolkade vi likadant. Ska beställa semi-glossy clear på prov och hoppas få det inom några veckor. Skulle vara kul att kunna visa några bilder på handpappersbruket under juli, utskrivna på deras akvarell- och koppartryckspapper.

Lite ot det här men jag ville inte starta ny tråd. Ha överseende, tillbaka till Permajet!

FibreBase Gloss Warmtone 295g

Svartvitt har alltid varit en speciell passion för mig. När jag körde Permajetpapperna med testbilden i färg tidigare, så hoppade jag medvetet över Fibre Base Gloss Warmtone, eftersom jag misstänkte att det papperet skulle göra sig bäst i svartvitt. Jag har en lite annan bild av papperet än Reidar.

Jag har valt att printa en bild som är tagen 2003 i en mycket gammal stad i Kina som heter Zhouzhuang. Många människor där bor i primitiva båtar längs kanalerna i denna vattenstad och just den här bilden tycker jag är kul pga bambupinnen med TV-antenn på. Lite rörig, men jag gillar kompositionen och den är bra som svartvit testbild.

http://photo.tocapi.com/IFPWG_vs_PJFBGW.jpg

Utskriften till vänster är gjord på Innova FibaPrint White Gloss 300g och den högra utskriften är Permajet FibreBase Gloss Warmtone 295g. Ni ser själva skillnaden och den är ännu tydligare i verkligheten.

Permajetpapperet är mycket varmt, gulaktigt och ger den svartvita bilden nästan en svag sepiaton. Det blir ett gammaldags utseende utan att man för den skull försökt skapa det i Photoshop. Det är precis samma bild som är utskriven på två olika papper. Den utskrivna bilden uppvisar fin lågdagerseparation utom i det allra mörkaste partierna i vattnet nere till höger. Syns kanske inte på en bildskärm.

Innovapapperet har en något mer blåaktig ton och kontrastrikare upplevelse (högre dMax). Ytstrukturen är däremot nästan identisk. En trevlig lite ’gropig’ yta, kanske att Innovapapperet är ett uns blankare, men i princip går det jämnt upp. Båda papperna känns väldigt ”classic” att hålla i. Ytan verkar tålig.

Det finns en vitare variant som heter Fibre Base Gloss 295g, som inte fanns med i mitt testpack, men man kan ju misstänka att detta och Innovapapperet är i det närmaste identiska till utseendet. Alltså sannolikt trevligare än Fibre Base Royal (som ni vid det här laget förstått inte tillhör mina främsta favoriter).

För er med Epson 2400 eller x800 printrar, så skriver jag ut svartvitt med Epsons skrivardrivrutin i ABW läge och använder numera den bakre mataren på 3800 för alla tjockare papper, oavsett Media Type inställning. Jag sätter Platen Gap till ’Wide’, Tone till ’Dark’ och printar med 1440 dpi. Ingen High Speed eller annat ikryssat. Utskrift via Photoshop CS3 med Color handling satt till ’No Color Management’ för Epsons ABW läge.

Prismässigt ligger båda papperna i samma prisklass. FibreBase Gloss Warmtone A4/25 kostar 425 kr och A3/50 kostar 1595 kr. Inte billigt, men heller inte lika dyrt som Hahnemuhle eller Permajet Fibre Base Royal. Om ni gillar det krämiga, lite ”ålderdomliga” utseendet i svartvitt, så bör ni testa detta papper.

Trevlig midsommar!

Mvh/Lars-Erik

Hmm... Det är uppenbart att jag inte lärt mig Photoshop CS3s nya skärpningskontroller, det ser jag nu. Vågorna i övergången mellan hög- och lågdagrar ska naturligtvis inte vara så skarpt detaljerade. Beror förmodligen på hur jag ställde in masken i ACR 4.1. Man lär så länge man lever, det blir förhoppningsvis bättre nästa gång. Det är straffet för att man levt med PK Sharpener i flera år...

He,
Har läst denna tråd med stort intresse och sedan bestält och fått ett testpack med bl.a FB Royal 325g papper.
Har en Canon IP5000 skrivare och har fått gjort en ICC-profil (av Stefan Olsson Profiler.nu) till denna och ett matt papper. ger ett perfekt resultat och matchar min kalibrerade skärm perfekt.
När jag skriver ut nu på med FB Royal 325 pappert med Permajets ICC-profil, så blir bilden för ljus och drar åt grönt. Speciellt i lågdagrarna.

Är det någon annan som kört de lite billigare skrivarna med Permajets-profiler och upptäckt samma fel?

Är det läge för at gör en "egen"-profil via Permajet eller via Profiler.nu , för att få ett bättre resultat?

Desutom så ger tyvärr min IP5000 oxå svart färg-spill på två av sidorna vid varje utskrift. Kan det bero på att papperr är lite för styvt och ej kommer exakt rakt in i pappersbanan (använder arkmataren) ?

Tacksam för hjälp.
// Conny

Permajet har profiler för iPF5000 skrivaren, men inte för Pixma iP5000 om det är den skrivaren du använder. Om du laddar ner profilerna för iPF5000, kommer du sannolikt att få just ett färgstick eftersom de är gjorda för en annan skrivare.

Alla Permajets standardprofiler var ovanligt bra för min skrivare och du kan göra egna profiler gratis hos Permajet om du använder deras papper, så om du inte har en stark önskan att sponsra just profiler.nu, så är det väl läge att testa Permajets profiltjänst.

Det är dock viktigt att du först får kläm på hur du bäst skriver ut med just det papper du tänker göra en profil för.

Titta i skrivarens manual hur du ska skriva ut tjockare fine-art papper. Om du har en främre eller bakre inmatare, ska du förmodligen använda den istället för arkmataren.

Vilket papper du väljer i skrivardrivrutinen har också betydelse. Kolla vilka tjockare papper Canon själva har och hur de ska skrivas ut med just din skrivare. Du ska välja en pappersinställning som så nära liknar det papper du vill skriva ut.

Försök också motrulla papperet så att det är så plant som möjligt. I värsta fall kan du lägga papperna i press över natten. Ett tungt uppslagsverk fungerar utmärkt till det.

Tyvärr vet jag inte hur din skrivare fungerar, så bättre råd en så kan jag inte ge.

Mvh/Lars-Erik

Tackar för din hjälp Lars-Erik.

Har gjort några provutskrifter med olika varianter och kommit fram till att "Glättat fotopapper" ger bäst resultat, så nu får det bli en ICC-profil från permajet i första skedet.

// Conny

Vill bara tacka för omsorgsfulla inläggen om skrivarpapper! För mig som försöker lära mig är såna här omdömen verkligen bra att få läsa!

Test av gratisprofiler

Nu har jag hunnit testa dom profiler som jag fått från PermaJet.
Jag valde: Portrait White 285, Oyster 271.

Skickade utskrifterna på en torsdag och fick profilerna via e-brev på måndagen...! Snabbt och utan krångel.

Resultatet är en STOR förbättring av dom bilder jag valt att testa. Jag har skrivit ut samma bildfil på hp´s egna papper samt PermJet´s papper. Innan profileringen var gjord så var hp´s papper bättre. Nu är det tvärt om. Likheten med min skärm och printen är nu så bra man kan begära.
Särskilt portrait White är jag lycklig över. Ger en underbar sammetslen svärta på svartvita bilder. Det ser också mest neutralt ut i högdagrar.
Bilderna fick en helt annan volym med massor av "kropp" än innan.

Samma sak gäller för Oyster men är inte lika tydligt. Det papperet har jag ändå inte tänkt använda till portätt.
Några lanskapsbilder i färg visar ändå på en klart bättre "tecknad" bild. Färgerna fick bättre volym och renhet än hp´s papper.

Gjorde även ett kompleterande test hos min datorhandlare som mycket kunninga i utskrifter. Jag lät dom skriva ut samma filer som jag använde, utan något trixande. Dom använder hp´s Desigjet Z3100 (ca: 4300 sek) med hp´´s papper på rulle. Skilnaden mellan min hp 7960 är förvånadvärt liten. mer av typen "tycke och smak". Den lilla skilnad som ändå finns tror jag mer handlar om skilnad mellan pigmenterat vs. dye-ink.

Priset för profilerna var som utlåvats GRATIS..!

Jag är verkligen nöjd med resultatet och kan bara rekomendera er att prova.

\Mats

Ps. Läste tidigare i tråden om problem med dåligt embalage från photo-shop. Mina var väl emblerade i kartång och utan skador. Jag saknar fortfarande ett papper (Matt plus 245) som är restat. Har inte fått något besked om hur långe jag måste vänta.
Ds.

Senast ändrad:
Detta är ett inlägg som jag planerade att skriva före midsommar men livet har bjudit andra verksamheter under tiden som det ibland kan vara svårt att värja sig mot. Men bättre aldrig än sent eller hur det nu var...
Den generella trenden just nu är att desto mer jag håller på med skrivarpapper desto mer papper inser jag att jag har kvar att prova. Det är svårt att endast använda några få papper till samtliga utskrifter. Jag har under en period nu haft en svårare förtjusning i matta papper med grov yta, typ PermaJet Parchment. Men jag inser allt mer att denna typ av papper fungerar bäst med speciella bilder, de som inte är för mörka.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1051546 visar ett exempel på bild som fungerar bra med detta papper pga att stora delar av bildytan uppvisar ljusare toner där pappersstrukturen blir synlig. Det kan framförallt i sidoljus bli mycket intressanta effekter.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1051708 visar ett exempel på bild som närmast är helt bortkastad på detta papper då det inte kan hantera de mera subtila mörka partierna i bilden. Här fungerar t.ex Epsons standard Glossy aldeles utmärkt då dessa partier tecknas i princip lika tydligt som på skärmen.

Så mina initiala förhoppningar om att kunna klara mig med 3-4 papperstyper för mina utskriftsbehov verkar jag få revidera. Senaste förhoppningen är att det borde räcka med dett dubbla antalet, men jag blir inte förvånad om även denna förhoppning spricker, kanske mest i så fall på grund av mitt allt större intresse för papper :)

Jag hoppas kunna återkomma i morgon med div. funderingar runt några till papper i provlådan. Men till dess kan jag dela med mig av det perfekta motivet för "suddiga" matta papper typ PermaJet Delta Matt Fibre:

Bilagor

• får.jpg
    får.jpg
    38.3 KB · Visningar: 419
Så var det PermaJet Smooth Art Silk som stod på tur.
Svärtan når ner till ca 8 och vithet upp till knappt 253.
Ger lite mattare färger jämfört med mitt referenspapper och något lägre detaljrikedom. Jag är kluven till papperets yta. Det ger ett närmast "nopprigt" intryck som inte tilltalar mig i färgutskrifter som ansiktena i testbilden. Ytan fungerar bättre tycker jag med gråskalebilden i mitten på kloten. Betraktar jag solnedgången och den "veckade materian" nere till höger i testbilden framstår inte papperet som ett förstahandsval när det gäller mörka bilder med subtila tondifferanser i skuggorna. Baksidan har en sträv känsla som skiljer sig från papperets framsida som känns betydligt mer belagd.

När jag skrev ut testbilden på de olika papperen i provlådan hittade jag inga profiler för Image Life Alfa och Image Life Omega. Då det blir menigslöst att utala sig om papperens uppförande om jag skulle skriva ut med en gissad närliggande profil har jag avstått och hoppar för stunden över dessa.

Delta Matt Fibre:
Svärta runt 6 vithet upp till ca 253. Inte ett så dåligt omfång för ett matt papper.
Dock uppvisar alla färgbelagda ytor (gäller även gråskalan) en mycket störande porighet, nästan som ett brus dvs vita fläckar. Det blir klart störande i ansiktena på provbilden. Upplösningen/detaljrikedomen är den klart sämsta hittills. Undrar om det är något fel med dess coating?

Ingen profil till Papyrus Classic

Kvällens sista papper blir Portrait Classic:
Svärta mellan 10-12 och vithet ca 252.
God skärpa/detaljrikedom och god färgmättnad. Jag är positivt överraskad av detta papper. Trots en förhållandevis dålig teckning ner i svärtan ger det en god detaljrikedom även i mörkare partier. Det ger ett tråkigt taktilt intryck, som vilken kartongbit som helst men bakom glas och ram har det mindre betydelse :)
Detta är ett papper som jag definitivt skall experimentera mer med!

Är det någon som känner till fler återförsäljare av PermaJet papper förutom Photo-Shop?

Så var det dags för Portrait White:
Detta papper uppför sig i princip på samma sätt som Portrait Classic förutom att detta papper är markant vitare. Samma kartongkänsla.

Instant Dry:
Svärta ned till ca 12/14 och vithet upp till drygt 252. Detta papper uppvisar lika eller bättre skärpa jämfört med referenspapperet. Även hudtonerna är lika. Hanterar gråtonerna bra med god "stuns" i den röda färgen. Ytan är mycket lik Epson Premium Semigloss. (Epsonpapperet har dock betydligt bättre svärta, ca 8). Förutom den dåligas upplösningen i svärtan (pappersprofilen?) så känns det som ett mycket användbart papper. Ett bra komplement till Portrait-papperen när jag vill använda semi-glosspapper som omväxling. Tråkigt att hantera.

Instant Dry Gloss:
Svärta ner mot 10/12 och vithet ca 252.
Ett papper med mycket blank yta, "plastig". Hanterar upplösning, gråskalor och färger bra. Blev lite misstänksam och jämförde detta papper med Epson Premium Glossy, i princip identiska papper.

Double Side Lustre:
Svärta 8/10 och vithet 253.
Detta papper liknar Instant Dry mycket. Det som skiljer är att detta papper har en något slätare yta vilket ger en aningen mer plastkänsla.

Double sided matt:
Svärta 8/10 och vithet 253.
Ett vitare och mycket slätare papper jämfört med portrait-papperen. Till sin karaktär mycket likt Epson Archival Matte, dock markant vitare. God upplösning och färghantering/gråskalor bra. Föredrar dock personligen portrait-papperen för matta papper.

Det var det sista papperet i lådan!

Och vad har jag lärt mig av denna lilla övning?

Framför allt börjar jag verkligen inse pappersprofilens betydelse för utskriftsresultatet.
Jag blir mycket tveksam till papperstester som använder samma pappersprofil från ett baspapper för att testa olika papperfabrikat av samma typ. Dessa tester har jag bara nytta av om jag har samma skrivare, använder samma papperprofil på samma papper. Om jag däremot använder professionellt framtagna profiler för respektive papper och en bra RIP så måste jag själv göra om dessa tester för att få en känsla för hur respektive papper kommer att uppföra sig i mitt system.

Vad som även har blivit ännu tydligare är hur subjektivt våra värderingar om papper är. Det har fått mig att inse, efter att ha stirrat mig tårögd på testbilden utskriven på alla möjliga papper, att testbilden i all ära, men det berättar inte så mycket för mig om den inte innehåller bildelement som motsvarar mitt fotograferande. Därför har jag skapat min egen testbild utifrån MINA egna utskriftsbehov. Jag har snott det som för mig är använbart ur testbilden som har använts i denna tråds papperstester, resten är eget. Allt givetvis i samma färgprofil som jag själv använder.

När jag nu undersöker olika papper med min egen testbild så berättar dessa tester mycket mer för mig om hur respektive papper uppför sig utifrån mina subjektiva behov/värderingar. Det är verklgen något jag rekomenderar alla som vill fördjupa sig i papper dvs att skapa sin egen testbild utifrån egna behov.
Jag visar nedan hur min ser ut som ett exempel på hur man kan göra. Jag är också övertygad om att i takt med att mina behov kommer att skifta så kommer även min/mina testbilder att förändras!

Bilagor

• tetsbild-utskrift-ut.jpg
    tetsbild-utskrift-ut.jpg
    78 KB · Visningar: 391
gray skrev:
Och vad har jag lärt mig av denna lilla övning?

Framför allt börjar jag verkligen inse pappersprofilens betydelse för utskriftsresultatet.
Jag blir mycket tveksam till papperstester som använder samma pappersprofil från ett baspapper för att testa olika papperfabrikat av samma typ.
Om man använder samma profil till alla papper är det ju rena slumpen vilket som kommer ge ett bra resultat eller dåligt. Däremot ser man mycket av papprets kvalitet när man gör en profil. Bra papper är enkla att göra profiler till, dåliga får man aldrig en bra profil från hur mycket man än försöker.

Sedan ska man inte underskatta behovet av att ställa in skrivardrivrutin/RIP optimalt för respektive papper. De större möjligheterna att ställa in rippen optimalt gör det enklare att få till en bra profil.

Stefan

Oh boy, nu har Permajet lagt upp en massa profiler även för HP B9180, före semestern fanns det bara en handfull och ingen för de papper jag använder (Museum, Portrait, Portfolio).

Profilerna funkar utmärkt och nu är jag så himla nöjd med mitt byte till HP (från Epson) så det liknar ingenting. Kom hem från semestern, skrivaren har inte använts på 5 veckor minst, gjorde en testutskrift och allt bara funkar. Inte ett spår av igentorkat skrivarhuvud (något som plågade min Epson 2100 i övermåtta).

Nu ska det produceras utskrifter!

Har i sommar fått lite material från DITO, bl. för arkivering av bilder/negativ. Fanns även med en provpack A3 Permajet flera papperstyper, mest matta. Håller nu på att testa mina svartvita bilder i utskrift med Ultratone-2 i färgpatronens ställe. Ska inte vara så teknisk utan försöka delge känslan jag får inför utskrifterna och papperena. Jag gör utskrifterna från filer i gråskaleläge och använder kontrollerna i skrivarprogrammet för att styra bildtonen. Skrivare Epson 1290.

Börjar med ARTIST Classic 210g:

Lagom snyggt strukturerad yta och en svagt varmvit bas. Gedigem känsla trots att det är relativt tunt.

Mediatypinställning i skrivaren, Matte Paper Heavy Weight.

Samtliga utskrifter jag gör får en hög detaljriked/separation.

Inställning av neutral utskrift (c+6, m-5, y0) ser bra ut vad gäller tonalitét men svärtan blir för kall för att det ska se bra ut på detta papper. Ändrar därför sliders till varmsvart utskrift (c-15, m+10, y+25) som då blir väldigt varm, lite åt bruntoning, Dessutom blir mellantonerna för ljusa med samma gamma (1,8). Dock ser det svartaste något mera svart ut. Gör då en ny utskrift med c0, m0, y+5 och ökar gamma till 2,2. Nu blir mellantonerna mycket bra också, dessutom en lagom svagt varm-rödviolett svärta (påminnande om selentoning av bromsilverpapper, som passar pappersbasen väldigt bra. Bra djup i svärtan (om inte lika bra som med inställning för mera varmsvart bildton). Jag har nu hittat en inställning som passar detta papper och MIS UT-2 bläck bra.

Helhetsintryck: Snyggt papper med den svagt varma bastonen och den lätta strukturen. Kan ge ganska bra svärta och med fin detaljåtergivning.

Återkommer när jag testat nästa Permajet-papper.

MUSEUM Classic:

Ngt vitare bas än ARTIST samt mjukare struktur. verkar fint.

Skiljer inte alltför mycket från ARTIST så jag provar med samma inställningar som jag provade mig fram till med det papperet. Resultat: Passade mycket bra även till detta papper. Det svartaste verkar kanske något svartare här och contrasten ngt lite högre (ev pga den lite vitare bastonen). Även detaljupplösningen kanske ngt vassare. Av de två ARTIST och MUSEUM föredrar jag nog detta tjockare MUSEUM Classic, inte pga tjockleken dock. Den mjukare strukturen tror jag kan passa traditionell svartvit landskapsfoto bättre.

Har tittat lite på Anton Corbijn i Kobra men här kommer

PARCHMENT Classic:

Ännu ngt vitare bas än MUSEUM. Mjuk men tydligare/rundare/större struktur. Verkar inte lika matt, men matt.

Kör med samma inställningar. Resultat: Tonen något för violett men fortfarande lite varm och lik selentoning. Djupsvärta, tonalitét och detaljåtergivning som MUSEUM. Gillar inte riktigt papperet så jag fortsätter inte att leta fram en ny inställning. Får ingen riktigt bra känsla/samspel mellan svärta/bas. Ytan är också lite för storstrukturerad? Möjligtvis passar större bilder bättre än de små A5-prover jag skurit till och en annan inställning kan säkert göra svärtningstonen mera passande? Lägger undan detta papper så länge och fortsätter med något annat.

Som avslutning och sluttest på dagens övningar, med de mindre A5-proven, har jag nu gjort en A3-utskrift av samma bild (en inscannad geletinsilverbild som jag datorredigerat lite grand mot originalet) på det papper jag gillade bäst av de tre. Och jag är väldigt nöjd med resultatet. Det är en landskapsbild och ska sanningen fram så är jag minst lika nöjd med utskriften som det inscannade originalet på Kentmere Fine-Print VC 24x30-papper. Ser inga som helst kvalitétsförluster trots scanningen och det kan man inte klaga på. Permajet MUSEUM Classic funkar bra med det pigmenterade UT-2 bläcket. Bara att signera bilden och lägga den i arkivet till framtida användning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar