gray
Aktiv medlem
Det jag ser som en av de avgörande fördelarna med den rip jag använder är bläckhanteringen på min Epson 4800 samt det jag upplever som en mycket jämn kvalitet på utskrifterna.
Visst är det så att andra program kommer att plocka många av ripens starka sidor, men så har det alltid varit inom datavärlden, se bara hur Apple konsekvent inkluderar funktioner i nya versioner av sitt operativsystem som vi tidigare köpte av tredjepartstillverkare.
Men jag är också övertygad om att rip-tilverkarna inser att de kontinuerligt måste höja kvalite och funktionalitet på sina produkter för att kunna konkurera. Så i slutändan ser jag att jag som konsument får allt bättre verktyg att arbeta med så länge som konkurensen kvarstår
Så till lite tankar runt papper som jag testat ur permajets testbox. Att testa papper blir för mig en mycket subjektiv övning där jag ger uttryck för mina personliga preferenser. Jag skriver ut med dagsljusprofil då jag har monterat dagsljuslampor i mitt arbetsrum samt att detta ligger nära färgtemperaturen på mina studioblixtar.
Jag använder det första papperet som en referens mot vilken jag jämför övriga papper. Jag skriver ut bilden i "naturlig" storlek vilket ger mig en marginal runt bilden med "o-printat" papper.
Mitt referenspapper är Fibre Bas Royal.
Det är ett papper som ger mig en urskiljbar svärta runt 6/8 och vithet runt 253/252 utifrån skalan i bildens underkant. Papperet är ett av de vitaste i förpackningen vilket kan förklara att för samtliga av de övriga papperen uppvisar de fyra personfotona en aningen mörkare hudton. den andra förklaringen kan vara att profilerna skiljer sig men jag gissar på papperet. Utskriften ger ett mycket blankt och reflektivt foto där det utan problem går att urskilja alla färgkartor. Det jag upptäckte när jag jämförde skärpan på utskriften på detta papper med andra upplever jag det som mindre skarpt. Här använder jag klippformationen som jämförelseobjekt.
När man betraktat denna testbild ett tag börjar man hysa åsikter om dess uppbyggnad Jag skulle personligen vilja byta ut avsnittet i övre vänstra hörnet mot någon form av testbild vilken ger mig möjlighet att mer kvantitativt jämföra upplösningen mellan olika utskrifter. Och det är i och för sig inga problem att modifiera testbilden om man hittar ett lämpligt testmönster att infoga.
Sammanfattningsvis upplever jag detta papper som ett som klarar de flesta typer av bilder utan problem, vithet, svärta och färgomfånget finns i utskriften. Även den svart/vita (gråskale)-bilden återges mycket bra. Sedan är det givetvis en smaksak om man föredrar matta papper för denna typen av utskrifter. Bilden/papperet blir blankt men jag upplever det inte som plastigt.
Som en parantes kan jag konstatera att när jag vinklar papperet så att ljuskällan speglas i papperet och låter denna spegling vandra över papperet ser jag att denna utskrift inte har någon färg i de två högdagrarna på de vänstra klotformade objekten i gråskalebilden. Dessa två detaljer är antagligen "urbrännda". Vore intressant att höra hur dina erfarenheter är där, Lars-Erik.
Visst är det så att andra program kommer att plocka många av ripens starka sidor, men så har det alltid varit inom datavärlden, se bara hur Apple konsekvent inkluderar funktioner i nya versioner av sitt operativsystem som vi tidigare köpte av tredjepartstillverkare.
Men jag är också övertygad om att rip-tilverkarna inser att de kontinuerligt måste höja kvalite och funktionalitet på sina produkter för att kunna konkurera. Så i slutändan ser jag att jag som konsument får allt bättre verktyg att arbeta med så länge som konkurensen kvarstår
Så till lite tankar runt papper som jag testat ur permajets testbox. Att testa papper blir för mig en mycket subjektiv övning där jag ger uttryck för mina personliga preferenser. Jag skriver ut med dagsljusprofil då jag har monterat dagsljuslampor i mitt arbetsrum samt att detta ligger nära färgtemperaturen på mina studioblixtar.
Jag använder det första papperet som en referens mot vilken jag jämför övriga papper. Jag skriver ut bilden i "naturlig" storlek vilket ger mig en marginal runt bilden med "o-printat" papper.
Mitt referenspapper är Fibre Bas Royal.
Det är ett papper som ger mig en urskiljbar svärta runt 6/8 och vithet runt 253/252 utifrån skalan i bildens underkant. Papperet är ett av de vitaste i förpackningen vilket kan förklara att för samtliga av de övriga papperen uppvisar de fyra personfotona en aningen mörkare hudton. den andra förklaringen kan vara att profilerna skiljer sig men jag gissar på papperet. Utskriften ger ett mycket blankt och reflektivt foto där det utan problem går att urskilja alla färgkartor. Det jag upptäckte när jag jämförde skärpan på utskriften på detta papper med andra upplever jag det som mindre skarpt. Här använder jag klippformationen som jämförelseobjekt.
När man betraktat denna testbild ett tag börjar man hysa åsikter om dess uppbyggnad Jag skulle personligen vilja byta ut avsnittet i övre vänstra hörnet mot någon form av testbild vilken ger mig möjlighet att mer kvantitativt jämföra upplösningen mellan olika utskrifter. Och det är i och för sig inga problem att modifiera testbilden om man hittar ett lämpligt testmönster att infoga.
Sammanfattningsvis upplever jag detta papper som ett som klarar de flesta typer av bilder utan problem, vithet, svärta och färgomfånget finns i utskriften. Även den svart/vita (gråskale)-bilden återges mycket bra. Sedan är det givetvis en smaksak om man föredrar matta papper för denna typen av utskrifter. Bilden/papperet blir blankt men jag upplever det inte som plastigt.
Som en parantes kan jag konstatera att när jag vinklar papperet så att ljuskällan speglas i papperet och låter denna spegling vandra över papperet ser jag att denna utskrift inte har någon färg i de två högdagrarna på de vänstra klotformade objekten i gråskalebilden. Dessa två detaljer är antagligen "urbrännda". Vore intressant att höra hur dina erfarenheter är där, Lars-Erik.
Senast ändrad: