Annons

Permajet papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag ser som en av de avgörande fördelarna med den rip jag använder är bläckhanteringen på min Epson 4800 samt det jag upplever som en mycket jämn kvalitet på utskrifterna.
Visst är det så att andra program kommer att plocka många av ripens starka sidor, men så har det alltid varit inom datavärlden, se bara hur Apple konsekvent inkluderar funktioner i nya versioner av sitt operativsystem som vi tidigare köpte av tredjepartstillverkare.
Men jag är också övertygad om att rip-tilverkarna inser att de kontinuerligt måste höja kvalite och funktionalitet på sina produkter för att kunna konkurera. Så i slutändan ser jag att jag som konsument får allt bättre verktyg att arbeta med så länge som konkurensen kvarstår

Så till lite tankar runt papper som jag testat ur permajets testbox. Att testa papper blir för mig en mycket subjektiv övning där jag ger uttryck för mina personliga preferenser. Jag skriver ut med dagsljusprofil då jag har monterat dagsljuslampor i mitt arbetsrum samt att detta ligger nära färgtemperaturen på mina studioblixtar.

Jag använder det första papperet som en referens mot vilken jag jämför övriga papper. Jag skriver ut bilden i "naturlig" storlek vilket ger mig en marginal runt bilden med "o-printat" papper.

Mitt referenspapper är Fibre Bas Royal.
Det är ett papper som ger mig en urskiljbar svärta runt 6/8 och vithet runt 253/252 utifrån skalan i bildens underkant. Papperet är ett av de vitaste i förpackningen vilket kan förklara att för samtliga av de övriga papperen uppvisar de fyra personfotona en aningen mörkare hudton. den andra förklaringen kan vara att profilerna skiljer sig men jag gissar på papperet. Utskriften ger ett mycket blankt och reflektivt foto där det utan problem går att urskilja alla färgkartor. Det jag upptäckte när jag jämförde skärpan på utskriften på detta papper med andra upplever jag det som mindre skarpt. Här använder jag klippformationen som jämförelseobjekt.
När man betraktat denna testbild ett tag börjar man hysa åsikter om dess uppbyggnad :) Jag skulle personligen vilja byta ut avsnittet i övre vänstra hörnet mot någon form av testbild vilken ger mig möjlighet att mer kvantitativt jämföra upplösningen mellan olika utskrifter. Och det är i och för sig inga problem att modifiera testbilden om man hittar ett lämpligt testmönster att infoga.

Sammanfattningsvis upplever jag detta papper som ett som klarar de flesta typer av bilder utan problem, vithet, svärta och färgomfånget finns i utskriften. Även den svart/vita (gråskale)-bilden återges mycket bra. Sedan är det givetvis en smaksak om man föredrar matta papper för denna typen av utskrifter. Bilden/papperet blir blankt men jag upplever det inte som plastigt.

Som en parantes kan jag konstatera att när jag vinklar papperet så att ljuskällan speglas i papperet och låter denna spegling vandra över papperet ser jag att denna utskrift inte har någon färg i de två högdagrarna på de vänstra klotformade objekten i gråskalebilden. Dessa två detaljer är antagligen "urbrännda". Vore intressant att höra hur dina erfarenheter är där, Lars-Erik.

Senast ändrad:
Nils, jag har själv funderat lite över papperspriserna, de känns lite som bläckpriserna dvs förvånasvärt höga. Jag har tillsammans med en av mina konstnärsvänner provar vanligt akvarellpapper so han själv använder, både för måleri för försäljning och vid kurser. Priset var inte betungande. Dock blir nog bläckkostnaden det då detta obelagda papper kräver stora bläckmängder för att få en någorlunda acceptabel svärta och färgton.

Så för stunden så betalar jag och håller god min i elakt spel när jag köper mina papper, allt för att få de utskrifter jag önskar :)

gray skrev:
Dock blir nog bläckkostnaden det då detta obelagda papper kräver stora bläckmängder för att få en någorlunda acceptabel svärta och färgton.
Ett alternativ är ju att bestryka pappret själv. InkAid gör det möjligt att skriva ut på en rad olika material, som tyg, plast eller vanligt papper. Tyvärr är det ingen som importerar detta material till Sverige, och det tar lång tid att ta hit det från USA.

Stefan

Kan barytapapper utan silver-emulsion fungera som utskriftspapper? Enligt uppgift har de coating. Har möjlighet att handla matta och semi-matta sådana.

Har nu prislistan inklusive moms från handpappersbruket. Lite dyrare än jag trodde.

Block om 10 ark akvarellpapper 30x40cm (syrafri bomullsmassa) skuren kant:
200 grams 438:-
300 grams 450:-
400 grams 463:-

Samma i 24x32cm:
200 grams 331:-
300 grams 344:-
400 grams 356:-

Prisexempel akvarellpapper med råkant:
200 grams 49x62cm per ark 56:-
300 grams 49x62cm per ark 63:-
400 grams 49x62cm per ark 69:-

Koppartryckspapper (syrafri bomullsmassa, svagt gultonat):
300 grams med råkant 49x62cm per ark 63:-

Tror att koppartryckspapperet är "limmat" (bestruket) med någon slags coating. Borde därför lämpa sig bättre för utskrifter. Ska prova om det är så och återkommer med resultat.

Vad gäller prisjämförelse så får man ju lätt ut 4st A4 ur ett 49x62-papper = 15:75 per papper. För 25 blad A4 motsvarande Permajet konsttryckspapper (lanseras som nytt 300 grams formpressat papper för utskrifter) ligger priserna på 495:- = 19:80 per papper. Nu vet jag ju inte om Lessebos koppartryckspapper fungerar till utskrifter men jag återkommer som sagt med resultat från det.

Nej, koppartryckspapperet var inte heller bra till utskrift. Verkade vara som akvarellpapperet fast med något gulare bas. Det var inte efterlimmat som jag trodde. Ska de här papperen fungera till vanliga utskrifter bör de bestrykas med någon coating som InkAid. Vilken firma i USA säljer sådant?

Re: ICC-Profiler?

matsp skrev:
Lars-Erik. Tråkigt om du stänger tråden just nu. Jag har följt den och haft stor nytta av era tester.
...

Min fråga är om någon av er har skickat in några "testkartor" för profilering.
Jag har kontaktat PermaJet i England för att fråga hur det går till.
Deras svar: Använder man deras papper och skriver en "testkarta" samt fyller i deras folmulär. Skickar allt per post till dom så får man tillbaka en ICC-profil för just den egna skrivaren till dom papper man skicka till dom.
Allt för det trevliga priset 0 pengar...GRATIS ALLTSÅ!!!
...

Vadå stänger tråden? Jag har väl ingen sådan makt! ;-) Tvärtom är jag glad att den tog fart igen!

Jag noterade också att Permajet gör profiler gratis, men jag har inte provat. Jag har testat flera ”profilerare” över åren, men de bästa profilerna har jag fått gjorda av min idol, Andrew Rodney.

Han använder dessutom Bill Atkinssons 1728 (eller 4096) profilkartor, till skillnad från de flesta andra som använder 918 patcher. Sedan är det också skillnad på vilken programvara som används för att skapa själva profilen. De flesta verkar köra standard rakt upp och ner, ibland blir det OK, ofta blir det sisådär med förbättringspotential (en bra standardprofil skiljer sig knappt från en ”dålig” specialprofil).

Men eftersom det är gratis att få profilerna gjorda från Permajet om man använder deras papper, så vore det ju dumt att inte prova. Permajets standardprofiler fungerade ovanligt bra på min skrivare, men det saknades profiler för 3800 för flera papper. Berätta om du är nöjd, så kanske jag också testar.

Mvh/Lars-Erik

gray skrev:
...
Mitt referenspapper är Fibre Bas Royal.
...
Sammanfattningsvis upplever jag detta papper som ett som klarar de flesta typer av bilder utan problem, vithet, svärta och färgomfånget finns i utskriften. Även den svart/vita (gråskale)-bilden återges mycket bra. Sedan är det givetvis en smaksak om man föredrar matta papper för denna typen av utskrifter. Bilden/papperet blir blankt men jag upplever det inte som plastigt.

Som en parantes kan jag konstatera att när jag vinklar papperet så att ljuskällan speglas i papperet och låter denna spegling vandra över papperet ser jag att denna utskrift inte har någon färg i de två högdagrarna på de vänstra klotformade objekten i gråskalebilden. Dessa två detaljer är antagligen "urbrännda". Vore intressant att höra hur dina erfarenheter är där, Lars-Erik.

Vad gäller Fibre Base Royal är jag klart kluven, vilket framgick tidigare. Jag tog tillbaka mitt uttalande om att det kändes plastaktigt, men baksidesskiktet gör att det får en mindre tilltalande känsla i mina händer.

Jag har just nu framför mig Fibre Base Royal och Innova FibaPrint White Gloss (IFA-09). Innovapapperet känns bättre på baksidan och har en lite mer ”gropig” struktur i ytan på framsidan, vilket tilltalar mig bättre på ett halvblankt papper. Matta papper däremot föredrar jag nästan helt släta. (Om någon normal människa läser vad vi skriver om ett papper, blir de förmodligen helt övertygade om att vi är färdiga för vårdsvängen direkt!)

Ja, högdagrarna på kloten är pappersvita och där finns ingen täckning. Likaså är svärtan nordöst om det uppochnedvända C:et = RGB 0. Det här är avsiktligt, hela skalan 0-255 ska representeras i bilden. Det är svårt att avgöra vilket av dessa båda papper som har bäst färgomfång, men jag skulle satsa mina pengar på Innovapapperet i just detta fall, framför allt med en specialgjord profil. Dina erfarenheter med Imageprint kanske är annorlunda.

Mvh/Lars-Erik

Nils,
Vad gäller barytpapper utan silveremulsion, koppartryckspapper och att bestryka ytan själv, så är det överkurs för mig.

Du är alldeles för avancerad för att jag ens ska förstå vad du talar om. ;-)

Jag köper och testar, funkar det inte köper jag något annat.

Mvh/Lars-Erik

Lite snabbt räknat fick jag det till 912. Så det är nog dom 918, du nämnde.
Tror programvaran är Gretach McBeth.

Jag återkommer med resultatet.
Har inte fått tillbaka något ännu.

alfin skrev:
Nils,
Vad gäller barytpapper utan silveremulsion, koppartryckspapper och att bestryka ytan själv, så är det överkurs för mig.

Du är alldeles för avancerad för att jag ens ska förstå vad du talar om. ;-)

Jag köper och testar, funkar det inte köper jag något annat.

Mvh/Lars-Erik

Traditionellt fotofiberpapper gjuts med gelatinsilveremulsion uppe på en pappersbas med barytskikt överst. Barytskiktet består av bariumhydroxid som jag kunnat läsa mig till. En medlem på fotosidan har köpt upp Fortes resterande lager av barytapapper utan silvermeulsionen och säljer det nu för användande vid ädelprocesser som gummitryck etc. Det är bommullsfiberpapper med barytskikt. Jag funderar om resultatet av bläckstråleutskrift på det papperet?

Vad gäller koppartryckspapper så är ju Hahnemühles German Etching ett sådant som funkar bra till utskrift också. Lessebos handgjorda fungerade mindre bra. Permajets nya papper som saluförs som utskriftspapper är ett konsttryckspapper (enligt förpackningen). De flesta lumppapper för utskrift som tas fram är säkerligen i grunden gjorda för akvarell, koppartryck etc men har försetts med coating som gör att också utskrift fungerar bra. InkAid som Stefan talade om kostar 70 dollar i USA (hittade det vid sökning) för ett US gallon (3,8 liter) och finns i olika blanka, halvblanka och matta versioner. 3,8 liter borde räcka till ganska mycket papper? Frågan är bara om man kan privatimportera det till Sverige?

Senast ändrad:
Jag har faktiskt inte tidigare haft någon egentlig relation till papperens baksidor, förutom då jag vänt dom fel vid utskrift. Men det är en aspekt jag skall ta i beaktande dvs den taktilt subjektiva upplevelse som papperets baksida ger vid handhavande.

Jag tänkte nu ge mig på Fibre Glossy Warmtone:
Svärtan hamnar runt 6 och vithet 254/253. Det är mycket lika Fibre Base Royale förutom en varmare "ton" i papperet samt att jag upplever klippinformationen som något skarpare. Men bortsett från det är även yta och baksida lika referensen och bör passa samma bildtyper.

Jag passar även på att titta på Photo Art Pearl:
Svärta runt 6/8 och vithet 253/252. God skärpa och färgmättnad. När jag tittar närmare upplever jag nu detta papper som vitare än referensen men det tror jag har att göra med papperets beläggning. Vet inte hur jag skall beskriva detta papper. Den oskrivna ytan verkar närmast halvmatt medan den skrivna närmar sig semi-gloss, den är en yta som påminner om ett matt hartslack närmast (obs positivt omdömme :)) Baksidan bjuder inte på någon större taktil skönhetsupplevelse, känns tråkig, närmast kartongsträv.

Jag tror att jag har lite andra preferenser än dig, Lars-Erik. Jag föredrar generellt släta ytor på "blankare" fotopapper och en mera "aktiv" yta för utskrifter på matta papper. Men det är mycket beroende av bildens ljus- och tonuppbyggnad. Mitt för stunden favoritpapper för S/V utskrifter är Parchment, men det funkar bäst med bilder det finns en markant ytandel i bilden med ljusare gråtoner och gärna centralt placerade huvudobjekt i mörka toner. Jag tycker att även High key porträtt i färg med objektet i centrum fungerar utmärkt. Ett släpljus från sidan kan ge en mycket speciell karaktär åt bilden. Dock blir det många gånger fiasko att skriva ut Low key porträtt då detta papper inte kan hantera stora ytor i svart speciellt bra enligt min åsikt. Där fungerar glossy eller semi-glossy papper bäst tycker jag. Men de flesta matta papper är lite dåliga på att hantera svarta partier tycker jag. De passar bäst för bilder av blöta får i dimma och liknande tonomfång.

Stefan, ge mig inga dåliga ideer, jag har alldeles för många redan.

När jag följer Nils funderingar runt olika fotopapper kan jag känna mig handikappad då jag inte har någon erfarenhet av fotograferingstekniker från den "mörka sidan". Det är nog första gången jag upplevt att en bristande erfarenhet av analogt foto i kombination med mörkrumsarbete skulle vara hindrande i mitt arbete med digitaltekniken. Men i utskriftstekniken så närmar sig dessa två teknikområden varandra.

Angående vår ev. bristande normalitet utifrån ett patologiskt intresse för papper så tror jag att ev. sådana åsikter från andra fotografer närmast kan betraktast som avundsjuka från artister som plötsligt inser att deras skapargärning inte är fullbordad innan alstret är utskrivet och uppspikat. De får plötsligt något lidande i blicken och ser sig förtvivlatt omkring efter en skrivare. Det kan vara smärtsamt att vakna upp till insikt!

Senast ändrad:
Tack för all prima information i denna tråd! Jag är väl udda fågel här som använder en HP-skrivare, B9180, men är mycket nöjd med resultatet hittills. Än så länge har jag mest använt Portrait och Portfolio, och gjort några testutskrifter på Permajets Photo Board som är 1,2 mm tjockt. Härligt papper, men svindyrt (80 kr/ark) och i udda storlek 13 x 18 tum. Tyvärr finns det inte så många profiler för B9810 att få tag på (än) men den Hahnemüle-profil för smooth fine art som följer med verkar funka väldigt fint för Portrait och Portfolio.

Är det fler här som använder HP B9180? Nån som rent av fixat profiler? PermaJet själva har bara profiler för FB Gloss 295, Matt Plus 240 och Oyster 271.

ejeklint skrev:
Tack för all prima information i denna tråd! Jag är väl udda fågel här som använder en HP-skrivare, B9180, men är mycket nöjd med resultatet hittills. Än så länge har jag mest använt Portrait och Portfolio, och gjort några testutskrifter på Permajets Photo Board som är 1,2 mm tjockt. Härligt papper, men svindyrt (80 kr/ark) och i udda storlek 13 x 18 tum. Tyvärr finns det inte så många profiler för B9810 att få tag på (än) men den Hahnemüle-profil för smooth fine art som följer med verkar funka väldigt fint för Portrait och Portfolio.

Är det fler här som använder HP B9180? Nån som rent av fixat profiler? PermaJet själva har bara profiler för FB Gloss 295, Matt Plus 240 och Oyster 271.

Lite nyfiken på dina erfarenheter av Portfolio vs Portret.
Vad jag förstått så använder dom samma profil. Och ytan ser lika ut. Jag är orolig för genomlysning (att en underligande bild syn igenom). Är det något du tittat på?
Finns det någon annan skilnad du lagt märke till.

Ps. Jag använder också hp "PS7960" (day-ink).
Så mitt kommande test av profiler kanske inte är rellevant. Ds.

matsp skrev:
Lite nyfiken på dina erfarenheter av Portfolio vs Portret.
Vad jag förstått så använder dom samma profil. Och ytan ser lika ut. Jag är orolig för genomlysning (att en underligande bild syn igenom). Är det något du tittat på?
Finns det någon annan skilnad du lagt märke till.

Ps. Jag använder också hp "PS7960" (day-ink).
Så mitt kommande test av profiler kanske inte är rellevant. Ds.

Jo med Portfolio (200g) lyser det igenom en aning, så ett skyddande blad mellan kan vara på sin plats om du arrangerar bilder i bokform. Med Portrait (300g) är det inget problem alls.

ejeklint skrev:
Jo med Portfolio (200g) lyser det igenom en aning, så ett skyddande blad mellan kan vara på sin plats om du arrangerar bilder i bokform. Med Portrait (300g) är det inget problem alls.

Tack. Då väljer jag portret

stefohl skrev:
www.inkaid.com

Stefan

Vet du om det är några problem med att importera kemi/vätskor direkt därifrån? 3,8 l (1 US gallon) är ju en stor dunk/burk. Bläck i patroner går bra från USA annars men kanske finns restriktioner för detta?

stefohl skrev:
Vi hade inga problem att ta in det, men det tar ju tid.

Stefan

Funderar på den semi-blanka varianten som ska behålla ytstrukturen och tonen i pepperet bra? Men det fanns även en white matte, undrar om den tar bort ytstrukturen mera och ger ytan samma vita ton oavsett underlag?

ANNONS