Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekt exponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har nu lallat omkring med min Minolta i snön, "denna förbannade snö", och tagit bilder som ofta blivigt på tok för vita eller underexponerade. Jag har förbannat snön för detta och sökt efter ett nytt sätt att arbeta på.

Jag gick bort från manuell fotografering och testade olika inställningar. Jag började med "A" för att kunna kontrollera skärpedjupet, men märkte snart att "P" ofta gjorde ett ganska bra val, men det var nått som inte var bra och mina bilder blev antingen lite för mörka eller så fick jag för mycket överslag.

Men efter lite pulande kom jag på att spot-mätning var det bästa för mig och min A1 och jag började nu mer arbeta med "AEL" knappen men var ändå inte helt nöjd.

Men nu har jag kommit fram till en metod som fungerar för mig och som kanske fungerar för andra också och jag tänkte beskriva den och ni får ha överinseende med att det kan låta som lite konstiga settings, men de fungerar för det som jag skall ha dem till och det finns inget som hindrar att ni ställer in kameran så som det passar er.

***

Jag märkte att mina bilder ofta tappade det gula, tog jag en bild på en vit vägg som lystes upp med lite lätt gult ljus gjorde kameran ofta denna färg för vit. Därför ställde jag upp FIL till +2

Jag märkte även att partier i skuggområden försvann eller blev för mörka och att man därför lättare såg brus i dessa områden. Jag löste detta genom att sänka kontrasten till -3.

Sedan valde jag spot-mätning och satte EV på +2 samt Adobe som färg val.

När jag nu tar en bild ställer jag först skärpan där jag vill ha den, sedan betraktar jag bilden och tittar efter vilket som är det ljusaste området i bilden, jag flyttar spotten dit och låser sedan exponeringen på detta område för att sedan flytta tillbaka kameran för att ta bilden så som det först var tänkt.

När jag gör på detta sätt för jag ofta en bra exponering och framförallt när det är mycket snö ute eller varierande belysning. Kontrasten fixar jag efteråt i Photoshop eller med DimageViewer.

Sedan måste jag dra ner styrkan på men LCD tre steg för att den inte skall visa för ljusa bilder.

Hoppas detta även fungerar för andra, men tänk på att alla kameror måste ställas in lite olika för att nå det resultat men är nöjd med och jag säger inte att detta är det optimala, bara att det fungerade för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.