Annons

Pentax k5 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Bevare oss väl för 24mp sensorn :)!

Nikon D7100 med 24 mp har fått bra resultat hos Dxomark. Bättre på allt förutom DR jämfört med föregångaren som har samma sensor som K-5:eek:rna. DR skiljer bara 0,2 men det kanske Pentax kan bättra på också. Tror att 24 mp skulle funka bättre än 16 mp utan filter på sensorn . En K-5 IIIs med 24 mp skulle kanske kunna bli en höjdare? Färgblödning som kan uppstå utan moirefilter kanske man kan slippa i framtiden.

Fokussensorernas storlek

Någon som har luskat ut om storleken på sensorerna är samma som på gamla K5?

Stör mig rätt bra på att även om jag har bara mittsensorn aktiv så läser den av ett för stort område. Störande då jag fotar mycket fåglar och kameran sätter fokus på nån gren en bit bredvid objektet eller framför/bakom. Syns ju inte så lätt i displayen och med mitt DA* 300 så är ju skärpedjupet oftast kort.

Någon som har luskat ut om storleken på sensorerna är samma som på gamla K5?

Stör mig rätt bra på att även om jag har bara mittsensorn aktiv så läser den av ett för stort område. Störande då jag fotar mycket fåglar och kameran sätter fokus på nån gren en bit bredvid objektet eller framför/bakom. Syns ju inte så lätt i displayen och med mitt DA* 300 så är ju skärpedjupet oftast kort.

Som du säger är punkterna ganska stora. Kanske till och med större på K5II än på K5, men vet inte exakt. Jag har huvudsakligen vant mig vid beteendet, men det händer att man får fokus på bakgrunden som du säger, framförallt med en kontrastlös förgrund.

Som du säger är punkterna ganska stora. Kanske till och med större på K5II än på K5, men vet inte exakt. Jag har huvudsakligen vant mig vid beteendet, men det händer att man får fokus på bakgrunden som du säger, framförallt med en kontrastlös förgrund.

Kanske läge att köpa en ny mattskiva av "gammaldags modell". Då borde man ju se om objektet inte hamnat i fokus. Då jag mest fotar fåglar, fjärilar mm så är ju mestadels objektet i centrum.

Har en skiva från Katzeyes i ett av mina hus, och visst hjälper det när ljuset är bra och man har lite tid på sig. Men ofta vill man ju kunna använda Pentax autofokus som går ner till -3 EV så jag har lärt mig leva med de stora punkterna. Men ibland blir det fel. Man får ta flera bilder och fokusera mellan om man vill vara säker på att sätta någon om det är risk för fokus på bakgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar