Annons

Pentax k5 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte helt ovanligt när man har en kamera som är nyare än mjukvaran man framkallar med. Troligen känner programmet inte igen din kamera och vet inte var den ska klippa. Du får alltså klippa själv tills programmet blir uppdaterat.
 
Inte helt ovanligt när man har en kamera som är nyare än mjukvaran man framkallar med. Troligen känner programmet inte igen din kamera och vet inte var den ska klippa. Du får alltså klippa själv tills programmet blir uppdaterat.

Så verkar det vara! Använder vanligtvis Gimp med UFRaw samt Picasa. Tog hem en testversion av Elements 11 med Camera Raw. I det programmet återgavs DNG - filen korrekt. PEF formatet klarade inte Camera Raw att läsa. Testade även XNView som läste både DNG och PEF korrekt.
 
Just det här med autofokusen är en knäckfråga för mig. Jag är tyvärr inte nöjd med min K-5:a på den punkten, och det gäller mer eller mindre för samtliga objektiv jag äger. I svagt ljus, och då framför allt det för K-5:an så jobbiga gula/varma glödlampsljuset, upplever jag att K-5:an trots upprepade bekräftelser på fokuslås genererar ytterst slumpartade resultat. I gott dagsljus fungerar den mycket bättre, men då jag fotograferar väldigt mycket i svagt upplysta lokaler (konserter bl a) är detta ett stort problem för mig som fått mig att fundera mer än en gång på systembyte. Någon som känner igen sig?

Det vore dock himla skönt att slippa hålla på och sälja av all utrustning för att sedan köpa ny, så ni som får hem K-5 II(s) nu får hemskt gärna rapportera hur ni upplever autofokusen i svagt ljus av varierande färgtemperatur. Det gör mig, och säkerligen flera andra också, inte mycket om den skulle vara lite långsam ibland, bara den faktiskt låst fokus någorlunda korrekt när den indikerar detta.

Är det förresten någon som sett något whitepaper eller liknande på vad som är ändrat i det nya autofokussystemet? K-5:an tycks ju lita till någon form av dysfunktionell färgtemperatursensor för att korrigera för autofokusoptikens brytningsfel vid längre våglängder - är denna omarbetad eller ersatt med någon optisk korrektion nu månne?
 
Nu har jag inte gjort några vetenskapliga tester mellan min K5:a (2011) och K5II som jag haft en vecka nu. Men helt klart så är AF vassare på K5II. Där K5 jagar och har problem i svagare ljus sätter 5II fokus direkt utan problem. Men man måste ju ha klart för sig att Pentax inte har det snabbaste autofokussystemet i världshistorien :) Men har man detta klart för sig så är det skillnad mellan de bägge maskinerna.
Jag har provat med både FA50 1,4 och DA*300mm och den har inga problem oavsett om det är med skruv eller SDM motor.
Utomhus i dagsljus märker jag ingen skillnad i varken hastighet eller fokussäkerhet.

Den nya displayen som ska vara visuellt bättre i solljus har jag inte fått prova då det bara har varit snö och molnig än så länge.

Tycker att buffringen av RAW är ett stort plus. Jag kan bomba på rejält vid fågelfoto utan att det stör mitt fotograferande, det blir ingen väntan där..

Tyckte mig se någon nyhet i programmenyerna som jag inte hunnit testa ännu.
Annars är den precis lika gedigen som min gamla K5:a.
 
Nu har jag inte gjort några vetenskapliga tester mellan min K5:a (2011) och K5II som jag haft en vecka nu. Men helt klart så är AF vassare på K5II. Där K5 jagar och har problem i svagare ljus sätter 5II fokus direkt utan problem. Men man måste ju ha klart för sig att Pentax inte har det snabbaste autofokussystemet i världshistorien :) Men har man detta klart för sig så är det skillnad mellan de bägge maskinerna.
Jag har provat med både FA50 1,4 och DA*300mm och den har inga problem oavsett om det är med skruv eller SDM motor.
Utomhus i dagsljus märker jag ingen skillnad i varken hastighet eller fokussäkerhet.

Den nya displayen som ska vara visuellt bättre i solljus har jag inte fått prova då det bara har varit snö och molnig än så länge.

Tycker att buffringen av RAW är ett stort plus. Jag kan bomba på rejält vid fågelfoto utan att det stör mitt fotograferande, det blir ingen väntan där..

Tyckte mig se någon nyhet i programmenyerna som jag inte hunnit testa ännu.
Annars är den precis lika gedigen som min gamla K5:a.

Jag tycker snarare att buffringen går trögare på K-5 II, känns som man får vänta i evigheter när man väl blåst av en serie med bilder.
 
Är det förresten någon som sett något whitepaper eller liknande på vad som är ändrat i det nya autofokussystemet? K-5:an tycks ju lita till någon form av dysfunktionell färgtemperatursensor för att korrigera för autofokusoptikens brytningsfel vid längre våglängder - är denna omarbetad eller ersatt med någon optisk korrektion nu månne?

Jag har bara sett ett papper som beskriver bristen som du pekar på, men Pentax påstår att de har löst just det. Pappret finns här: http://www.falklumo.com/lumolabs/articles/k5focus/index.html
 
K5IIs

Nu har jag haft min K5IIs i 5-6 veckor och tagit många tusen bilder med den. Jag måste säga att jag är imponerad. Jag har för tillfället 1800 bilder i databasen, så jag har kanske tagit 3000-4000 bilder med kameran. I jämförselse har jag tagit över 100 000 bilder med den gamla K5.

Två klara plus och ett litet minus

+ Skärpan är fantastisk, vilket ju är hela syftet med s-modellen. Man får dra ner skärpningen betydligt i förhållande till K-5 bilder. Det gör också att man får ändå mindre brus på högre ISO eftersom man inte behöver skärpa bilden så mycket.

+AF. AF är snabbare och säkrare samt funkar även i riktigt mörka lokaler. Med K5 hade man ibland bilder där kameran fokuserat helt fel i svåra situationer. Det har jag inte sett något av med K-5IIs.

-Jag har inte sett moiremönster på en enda bild, däremot har jag sett viss störning i form av färgade områden. Det är svårt att veta säkert om dess är naturliga, men en del kan nog härröra från avsaknaden av filter. Lägger med två detaljer ur en 2200 ISO bild jag tog igår. Dels en men 0 vibrance och saturation, och en med kraftigt förhöjd. Jag har inte haft något fall där detta alvarligt påverkat bilden, men det skulle ju kunna vara ett problem vi t.ex. porträtt.
 

Bilagor

  • 20130112-_IGP2316--2.jpg
    20130112-_IGP2316--2.jpg
    31.9 KB · Visningar: 992
  • 20130112-_IGP2316--3.jpg
    20130112-_IGP2316--3.jpg
    35.5 KB · Visningar: 979
Firmware update

Pentaxforums:

http://www.pentaxforums.com/news/pentax-k-5-ii-iis-firmware-101.html

Pentax has just posted a firmware update for the Pentax K-5 II and K-5 IIs on the Japanese support site. Firmware version 1.01 fixes stability bugs and adds an option allowing you to adjust the contrast of the rear LCD display.

User reports suggest that this firmware corrects an issue which caused the K-5 II to sometimes freeze in HDR mode.

Quick download links:

Download K-5 II firmware 1.01
Download K-5 IIs firmware 1.01
 
Det är ingen stor skillnad mellan de två kamerorna. Om man fotograferar mycket under kontrollerade ljusförhållanden kan det vara en idé att köpa en II s. Men för vanligt fotograferande spelar det ingen större roll. Inte vad jag kunnat se i mitt fotograferande efter att ha använt kamerorna sida vid sida ett tag.
 
Ok tack, vad jag glömmer ibland är att upplösningen numera är mera
än vad man oftast behöver. Så jag hoppar nog över ryktet om K3
och satsar på K5IIs, eftersom jag kommer att använda K5 parallellt.
Om nu K3 kommer så lär det dröja innan den är i butik i alla fall.
 
Cyan-/magentastörningar?

-Jag har inte sett moiremönster på en enda bild, däremot har jag sett viss störning i form av färgade områden.

Har du fortsatt utforska fenomenet med färgstörningarna, Peter? Jag har också upplevt det vid några tillfällen när jag 'croppat' bilden kraftigt - men jag har aldrig sett saken tas upp i något diskussionsfoum, utom här, av dig.
Mvh
Göran
 
Toppklass

för K5IIs som vanligt i Foto, men christian tycker att uppdateringen kunde varit
större. Han är imponerad av autofokusen i svagt ljus, men inte kontinuerlig AF.
Han undrar oxå över viktökningen på 20gr...
Bara lite info för er som inte har Foto.
En K5IIs ligger och väntar på mig i affärn.
 
Misstänker att Pentax väntar på SONYs 20mp sensor som lär vara riktigt bra. När det gäller K3 verkar det som det skall bli en något mer proffessionell modell (steget över K5 II). Tyvärr så vill nog SONY ha ensamrätt på 20mp sensorn några månader så nån gång i höst dycker den nog upp. EN annan fråga............vad skiljer i bildkvalitet mellan K5 II och K5 IIs ?
 
Misstänker att Pentax väntar på SONYs 20mp sensor som lär vara riktigt bra. När det gäller K3 verkar det som det skall bli en något mer proffessionell modell (steget över K5 II). Tyvärr så vill nog SONY ha ensamrätt på 20mp sensorn några månader så nån gång i höst dycker den nog upp. EN annan fråga............vad skiljer i bildkvalitet mellan K5 II och K5 IIs ?

Som jag fattar det så är skillnaden mellan K5orna att du inte behöver skärpa upp
bilden från S modellen annat än om du minskar storleken i ett bildprogram.
Eller kanske som skillnaden mellan en sensor på 16Mp och 20.
Alltså man får leta efter skillnader i en A3 eller A2 utskrift.
Nackdelen är att du kan få moiareeffekter i sällsynta fall (fina mönster som i
tex kläder. Mellanformatskameror saknar filteret, så inget stort problem.

Pentax vill säkert öka pixlarna till 20 eller 24 Mp, det låter ju bättre och
känns nog bättre för fotografen oxå som vill kunna göra stora utskrifter nån gång.
Frågan är om Pentax vill släppa en 20-24Mp kamera med lägre dynamiskt omfång
eller sämre högiso egenskaper än K5.
 
Som jag fattar det så är skillnaden mellan K5orna att du inte behöver skärpa upp
bilden från S modellen annat än om du minskar storleken i ett bildprogram.
Eller kanske som skillnaden mellan en sensor på 16Mp och 20.
Alltså man får leta efter skillnader i en A3 eller A2 utskrift.
Nackdelen är att du kan få moiareeffekter i sällsynta fall (fina mönster som i
tex kläder. Mellanformatskameror saknar filteret, så inget stort problem.

Pentax vill säkert öka pixlarna till 20 eller 24 Mp, det låter ju bättre och
känns nog bättre för fotografen oxå som vill kunna göra stora utskrifter nån gång.
Frågan är om Pentax vill släppa en 20-24Mp kamera med lägre dynamiskt omfång
eller sämre högiso egenskaper än K5.
Bevare oss väl för 24mp sensorn :)!
 
Har du fortsatt utforska fenomenet med färgstörningarna, Peter? Jag har också upplevt det vid några tillfällen när jag 'croppat' bilden kraftigt - men jag har aldrig sett saken tas upp i något diskussionsfoum, utom här, av dig.
Mvh
Göran

Jag har läst flera redogörelser på Pentaxforums om att färgfel kan uppstå, men jag har precis som du säger inte sett någon som har det problemet. Och problem har jag inte heller haft, jag har bara lagt märke till det i några få situationer.
 
Fick låna en K5 II idag, GRYM bildkvalitet! Kan inte se nån skillnad mellan den å min D800.............
 
Fick låna en K5 II idag, GRYM bildkvalitet! Kan inte se nån skillnad mellan den å min D800.............

Jo, K-5:an är ju mycket mindre ;-) Å pixelpeepar du så lär du se mycket skillnad. Jag menar 16 vs 36 Mpixel... Men det är ju kul att höra från en D800 ägare. Har själv K-5:an men är sugen på en D800. Pentax kommer ju aldrig med en FF-kamera :-(
 
Jo, K-5:an är ju mycket mindre ;-) Å pixelpeepar du så lär du se mycket skillnad. Jag menar 16 vs 36 Mpixel... Men det är ju kul att höra från en D800 ägare. Har själv K-5:an men är sugen på en D800. Pentax kommer ju aldrig med en FF-kamera :-(
Om jag inte är helt fel informerad så är pixeltätheten samma på 16 å 36mp sensorn, D800 ger 15.4mp i DX läge. Om jag vore dig skulle jag satsa på en K5 IIs å ett riktigt bra objektiv!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.