Annons

Pentax k5 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade jag varit ute efter en ny kamera i dagsläget hade det nog varit en Pentax jag skaffat, även om det innebär att jag får byta system helt. Gillar't!
 
Undrar hur stor skillnaden blir utan AA.
Pentax är ju känt för att använda ett mycket svagt AA-filter i sina vanliga modeller.
 
Wow, äntligen en Pentax med användbar autofokus.

K-5 hade inte oanvändbar (PD) AF - mot statisk objekt var den snabbare och exaktare än D7000 (och kontrast AF rejält mycket snabbare). Nu kommer tydligen "tracking" funktion för de som behöver, men "sportfotografer" kan aldrig få för bra AF varför de nog väljer det vassaste som de har råd till. Enda brasklappen var att tungstensbelysning kunde tidigare "lura" K-5ans AF. Något jag missat?
 
Senast ändrad:
Luminous har kikat på Nikon D800 och E modellen
och tittat just på moire och skärpan;
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/nikon_d800_d800e_first_comparison.shtml
Moire verkar vara ett obetydligt problem,
bla Pentax 645D saknar oxå filtret.
Skärpan är aningen högre på E modellen,
sen får vi se hur skärpan på K5II och s blir.
Filtret på K5II borde ta bort aningen ljus oxå,
så s modellen kanske ger aningen bättre högiso egenskaper?

Kanske K5II och s är en större uppgradering i praktiken än
vad nyhetsnotisen säger.
 
Ursäkta en lite okunnig fråga men kan någon utveckla skillnaden på K5II och s? AA?

Enda skillnaden är att man tagit bort Anti Aliasing filtret. Det är ett mekaniskt/optiskt filter som sitter framför sensorn. Dess uppgift är att sudda till bilden lite så att inte moiremönster uppstår. Men utan filtret blir bilderna skarpare. Jag fotar mest natur och där borde jag inte få problem. Arkitektur och människor kan blir problem, men jag är sugen att testa.
 
Jag fotar mest natur och där borde jag inte få problem. Arkitektur och människor kan blir problem, men jag är sugen att testa.

Har man redan en K-5 så är nog K-5ii en (väl) liten uppgradering - men att skippa AA-filtret (K-5iis) kan vara intressant och verkar inte så farligt - en blogg http://www.fotosidan.se/blogs/bunkermagnus/min-forsta-manad-med-d800e.htm visade ett par bilder på vad man i värsta fall kan råka ut för. Man kan ju alltid ladda hem bilder och se om moirén går att fixa med rå-konverteraren man har.
 
Jag fotar mest natur och där borde jag inte få problem.

Säg inte det, K10d har ett svagt AA filter och det kunde ge en del märkliga pixlar även i naturbilder. Fina grenar i buskar och glitter i vatten kunde provocera fram en del märkliga detaljer. Det behöver alltså inte vara konstgjorda repetitiva mönster för att "falska" pixlar ska uppstå. Det räcker med fina detaljer.

Sen måste man naturligtvis zooma in i bilden som en tok för att kunna se dem.

Hursomhelst så gillade jag det svaga filtret. De små artefakterna blev som ett kvitto på att man hade satt skärpan perfekt.
 
PENTAX K-5II har landat

Mitt första intryck av denna kamera är att den fokuserar lätt och nästan oberoenda av ljus. Dvs detta är en kamera att räkna med som kommer "TA" bilden du missade med de äldre incke så ISO-känsliga kamrorna. Jag har själv just använt mig av en kusin till K-5II:an -en SAMSUNG GX10 och jag har varit väldigt nöjd med den förutom just den just missat ta bilder i svagt ljus. Så- PENTAX K-5II är altså en kamera att lita på. Till mina kameror använder jag TAMRON (17-50 + 28-300) vilket lirar bra med just PENTAX. AF är snabb men kanske något ljudande, inget som stör mig. Jag har just fotograferat i stadsmiljö i auto-läge i svagt ljus samt med i blött väder och ska just gå igenom materialet. Det jag sett hittills verkar lovande. På fotomässan i stockolmsmässan som gick av stapeln nu i dagarna var många nyfikna på just den kamera jag fått i mina händer, den var väl omtalad redan innan den släpptes. Jag väntar med spänning på proffsens utlåtande i tester. // Bogart
 
Mitt första intryck av denna kamera är att den fokuserar lätt och nästan oberoenda av ljus. Dvs detta är en kamera att räkna med som kommer "TA" bilden du missade med de äldre incke så ISO-känsliga kamrorna. Jag har själv just använt mig av en kusin till K-5II:an -en SAMSUNG GX10 och jag har varit väldigt nöjd med den förutom just den just missat ta bilder i svagt ljus. Så- PENTAX K-5II är altså en kamera att lita på. Till mina kameror använder jag TAMRON (17-50 + 28-300) vilket lirar bra med just PENTAX. AF är snabb men kanske något ljudande, inget som stör mig. Jag har just fotograferat i stadsmiljö i auto-läge i svagt ljus samt med i blött väder och ska just gå igenom materialet. Det jag sett hittills verkar lovande. På fotomässan i stockolmsmässan som gick av stapeln nu i dagarna var många nyfikna på just den kamera jag fått i mina händer, den var väl omtalad redan innan den släpptes. Jag väntar med spänning på proffsens utlåtande i tester. // Bogart

Jag förstår att steget från K10 (GX10) till K5II vad gäller AF är stort. Jag tycker AF förbättrats i varje generation kameror sedan dess. Så det är 4 generationer nyare teknik nu. Jag har inte fått min K5IIs ännu, men när jag testade en K5II på mässan kändes AF rapp och bestämd även på mörka och kontrastlösa motiv. Men det är lätt att göra fokusen snabbare om man slrvar med nogrannheten, så innan jag fått kameran och sett att skärpan också ligger rätt så skall jag inte säga för mycket.

För övrigt så har jag haft problem med just nogrannhet med olika objektiv på olika kameror ända tills K5 kom. I.o.m. K5 så funkade ALLA objektiv bra på alla hus. Tidigare var det vanligt att kameran missade skärpan en lite aning (jag fotar mycket med 1.4 eller 1.7), även om man försökte ställa in AF-justering, men med K5 funkar allt perfekt.
 
K-5 II Kantlinje på raw bilder

Får en kantlinje på höger sida av fotot på alla foton tagna i raw format med min K-5 II. Händer ej med
foton tagna i jpeg. Någon med liknande erfarenhet ?
 

Bilagor

  • IMGP0401.jpg
    IMGP0401.jpg
    19.4 KB · Visningar: 1,508
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.