Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Du pratar klass, da kanske du vet att K10D ar klassas som 'Advanced Amateur", inte som en proffskamera. D200 ar inte heller en proffskamera.

Om du kollar med PopPhoto, som gav K10D "Advanced DSLR of the year 2007", sa jamfor de sjalva den mot t.ex. Canon 400D och Nikon D10.

Dessa unika program, dar du later kameran satta ISO, det kan du gora i en Canon ocksa, P laget.

Laste du mojligen detta ocksa?

In-camera image processor unable to deliver crisp sharp edges, better to shoot RAW
About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition
Slightly inconsistent continuous shooting rate (although always around 3.1 fps)
Would have been nice to have hard buttons for White Balance and ISO sensitivity
Turning up sharpness setting doesn't deliver crisper edges

Så du menar att om du ställer in bländare och slutare manuellt i Canon så ställer den automatiskt ISO?

K10D's extra dynamiska omfång kommer fram i RAW när man processar i 16 bitar, det har jag skrivit till dig två gånger tidigare. Varför har du inte läst det? Jag har även skrivit, också det två gånger tidigare till dig, att om man processar i 8 bitars så försvinner den fördelen. Dpreview processade 8 bitars JPEG, K10Ds dynamiska omfång i RAW processat i 16 bitars testades inte.

Om man trycker OK knappen och rör det främre inmatningshjulet, så kan man ställa ISO på det sättet. Man kan även ställa ISO i Sv läget, där man har ISO på ena ratten och exempelvis programskifte på andra ratten. Det går även att ställa in så att du i P läget har ISO på ena ratten och något du gillar på andra ratten (som programskifte). Eller så kör du med bländare och tid på båda rattarna i P läget och ändrar ISO med OK knappen. Vad är problemet? Sedan kan man ändra ISO i Fn menyn också. Det är precis som med Mac - det finns många vägar till samma mål... Du använder det som passar dig som fotograf bäst, K10D är konfigurerbar efter dina behov.

Det finns olika sätt att ställa skärpan i K10D för den inbyggda bildprocessorn. Utgångsläget för K10D är Natural, det är ett läge där skärpa, färgmättnad och kontrast är satt lågt för att ge bästa förutsättningar för extern bildbehandling. Ju mer du processar en bild, desto mer detaljer förloras. Det är bara att titta på histogrammet på en oprocessad bild och på en processad bild, histogrammet för den processade bilden ser taggigare ut - vilket indikerar att det har förlorats information. Eftersom K10D vänder sig i första hand till kreativa fotografer så valde Pentax att lägga Natural läget som utgångsläge.

Det förlorar Pentax på i Dprevies test, eftersom Dpreview testar alla kameror i just utgångsläget. Konkurrerande kameror, som D80 och 400D, är ställda att i utgångsläget ge extra uppskärpning, ökad färgmättnad och de ökar även kontrasten.

Nu kan K10D givetvis göra allt detta också, det är enkelt. Man ställer om K10D till läget Bright. Bright läget gör det konkurrenterna gör - ökar uppskärpningen, ökar färgmättnaden, ger mer ljus till mellandagrar och ökar kontrasten. Problemet löst. Bright läget är helt justerbart, så du kan öka skärpeinställningen ytterligare om du verkligen skulle vilja det. Skärpeinställningen i Natural läget har en lägre utväxling än i Bright läge. Alltså, +1 på skärpan i Natural läget ger en mindre effekt på skärpan än vad +1 på skärpan gör i Bright läget.

Detta har jag redan skrivit till dig Fredrik, om än i något kortare form. Det är tydligt att du inte har läst det eftersom du återkommer med argument som jag redan har svarat på.

Till skillnad från dig så svarar jag på argumenten som läggs fram och jag gör det sakligt, korrekt och innehållsrikt.

Hälsar
R

Martin-B skrev:
Amateur - advanced amatuer - pro

instegs - expert - proffs

Vad har du lärt dig? Det finns synonymer här i världen.

5D:

* Edge softness / falloff / chromatic aberrations, needs good lenses
* AI Servo (continuous AF) interference banding issue (certain lenses, high sensitivities)
* Same old 'CF compartment door shuts camera down' issue
* Picture Style differences between RAW Image Task/Camera and DPP
* Picture Style tone curve not indicated in camera menu (contrast is an offset, not absolute)
* Pretty average automatic white balance in artificial light
* Mirror lock-up still buried in menus (should be a continuous shooting mode option)
* No mass storage device USB mode, limited throughput (just 2.5 MB/sec)
* No anti-reflective coating on LCD monitor
* No GPS support
* No built-in flash, no built-in AF assist lamp
* Price premium over cropped sensor cameras

Vad har du lärt dig? Det finns inga perfekta produkter, bara bättre och sämre. Skulle kanske bli lärare, gör ju framsteg med dig här iaf.

Vi har dock redan konstaterat att K10D är bättre, TIPA håller med, camera GP håller med, Popphoto håller med.

Att K10D ar battre an 5D?? Vem haller med om det???

Las detta:
http://www.popphoto.com/cameras/3569/10mp-dslr-shootout-and-the-results-page2.html

Sen kan du kolla vad som ar negativt om 5D och K10D. K10D har saker som paverkar bildkvalitet, medan 5D, i RAW, har absolut inget som paverkar bildkvalitet. Den kraver bra objektiv for att den har sapass hog upplosning och ar fullframe.

Sa, du har K10D, negativa saker om bildkvalitet, 5D, handhavande saker, mindre irratations momemt. 5D ar i en hogre klass an K10D, sa da haller man pa med nitpicking.

Sen kan jag ju saga att jag sa aldrig att K10D var en proffskamera eller nagot sadant. Du sa daremot att D200 var en proffskamera, vilket det inte ar. Och det ar INTE synonymer, det ar tva olika sprak, engelska och svenska.

Roland Mabo skrev:
Så du menar att om du ställer in bländare och slutare manuellt i Canon så ställer den automatiskt ISO?

K10D's extra dynamiska omfång kommer fram i RAW när man processar i 16 bitar, det har jag skrivit till dig två gånger tidigare. Varför har du inte läst det? Jag har även skrivit, också det två gånger tidigare till dig, att om man processar i 8 bitars så försvinner den fördelen. Dpreview processade 8 bitars JPEG, K10Ds dynamiska omfång i RAW processat i 16 bitars testades inte.

Om man trycker OK knappen och rör det främre inmatningshjulet, så kan man ställa ISO på det sättet. Man kan även ställa ISO i Sv läget, där man har ISO på ena ratten och exempelvis programskifte på andra ratten. Det går även att ställa in så att du i P läget har ISO på ena ratten och något du gillar på andra ratten (som programskifte). Eller så kör du med bländare och tid på båda rattarna i P läget och ändrar ISO med OK knappen. Vad är problemet? Sedan kan man ändra ISO i Fn menyn också. Det är precis som med Mac - det finns många vägar till samma mål... Du använder det som passar dig som fotograf bäst, K10D är konfigurerbar efter dina behov.

Det finns olika sätt att ställa skärpan i K10D för den inbyggda bildprocessorn. Utgångsläget för K10D är Natural, det är ett läge där skärpa, färgmättnad och kontrast är satt lågt för att ge bästa förutsättningar för extern bildbehandling. Ju mer du processar en bild, desto mer detaljer förloras. Det är bara att titta på histogrammet på en oprocessad bild och på en processad bild, histogrammet för den processade bilden ser taggigare ut - vilket indikerar att det har förlorats information. Eftersom K10D vänder sig i första hand till kreativa fotografer så valde Pentax att lägga Natural läget som utgångsläge.

Det förlorar Pentax på i Dprevies test, eftersom Dpreview testar alla kameror i just utgångsläget. Konkurrerande kameror, som D80 och 400D, är ställda att i utgångsläget ge extra uppskärpning, ökad färgmättnad och de ökar även kontrasten.

Nu kan K10D givetvis göra allt detta också, det är enkelt. Man ställer om K10D till läget Bright. Bright läget gör det konkurrenterna gör - ökar uppskärpningen, ökar färgmättnaden, ger mer ljus till mellandagrar och ökar kontrasten. Problemet löst. Bright läget är helt justerbart, så du kan öka skärpeinställningen ytterligare om du verkligen skulle vilja det. Skärpeinställningen i Natural läget har en lägre utväxling än i Bright läge. Alltså, +1 på skärpan i Natural läget ger en mindre effekt på skärpan än vad +1 på skärpan gör i Bright läget.

Detta har jag redan skrivit till dig Fredrik, om än i något kortare form. Det är tydligt att du inte har läst det eftersom du återkommer med argument som jag redan har svarat på.

Till skillnad från dig så svarar jag på argumenten som läggs fram och jag gör det sakligt, korrekt och innehållsrikt.

Hälsar
R

Men vanta nu, dpreview's kommentar om

About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition

Handlade om RAW!!! Sitter du och ljuger ihop saker nu?

Pratar du om 16bitar? Eller 22 bitar A/D, ingen har en sa lange lyckats pavisa om dessa 22 bitar faktiskt gor nagon skillnad, nar man dock t.ex. visat Canon's 14 bitar RAW funkar fin fint for extra dynamiskt omfang, dock inte lika bra som Fuji's S5..

Jaja, nu far du ju ta och klippa dig..

Roland Mabo skrev:

Sorry att jag hoppar in i diskussionen (igen), men du har en tendens att faktiskt låta lite nervärderande ibland. Det blir mycket "din logik är inte som andras" och "Nikon/Canon-älskare" och "hatar Pentax" mellan varven.

Och då håller jag ändå med dig i just denna del: Pentax ligger INTE efter i den tekniska utvecklingen.
Men det är klart, räknar man från när 1Ds först kom 2002 (har jag för mig) så ligger väl alla andra märken efter... Det blir bara ett väldigt konstigt sätt att jämföra.

Fredrik, jag har inte kritiserat dig för att du jämför K10D med 400D. Så det kan du inte kritisera mig för. Det jag kritiserar dig för, det är att du påstår att de är fullt likvärdiga och att det enda som skiljer är två saker. Jag har skrivit en lång lista på några av de saker som skiljer k10D och 400D. Jag konstaterar att du fortfarande ignorerar den listan och det är därför som du har gjort den här diskussionen till rena farsen.

Jag konstaterar att du fortsätter att tjata om att Pentax har stulit sina modellbeteckningar från Canon, när Pentax har tradition i att sina toppmodeller heter just '1'. Detta började Pentax med redan med Pentax SF-1 under 80-talets andra hälft. På den tiden fanns det inga digitala systemkameror, ännu mindre en Canon 1D som Pentax skulle ha stulit namnet på. Jag har redan förklarat för dig att nummerserien 1 - 3 - 5 - 7 - 10 - 20 - 30 - 50 - 60 - 70 - är modellbeteckningar som Pentax använde på sina modeller under den analoga filmtiden . Det är en ren lögn att Pentax har stulit sina modellbeteckningar från Canon och det är oerhört oseriöst av dig att du fortsätter påstå ditt sanslösa påstående. Det gör dig bara löjlig.

Fredrik, du har påstått att Pentax har kopierat och plagierat Apples kampanj. Jag har bett dig tre gånger nu att förklara för mig på vilket sätt som Pentax, enligt dig, har plagierat Apples kampanj. Jag konstaterar enkelt att du vägrar svara på detta. Varför kastar du ur dig saker som du inte kan förklara?

Jag har även bett dig visa den modell från Canon som 2003 hade precis det som K10D har idag, för att försöka förstå vad du menar med att Pentax ligger 36 månader efter Canon. 36 månader är 3 år. K10D lanserades hösten 2006. Vilken Canon från hösten 2003 är det som du jämför med? Jag har frågat dig tre gånger tidigare och du fortsätter att vägra svara, men du fortsätter att framhäva att Pentax ligger 36 månader efter. Kom med kameran nu, visa den, vilken Canon från 2003 hade samma specifikation som K10D har?

Benjamin Kanarek har aldrig påstått att K10D är dålig på höga ISO, var har han sagt det? Han skrev bara att för det ISO område där han arbetar (vilket är 100-400) så är det ingen skillnad mellan K10D och Canon 5D. Varför skulle detta automatiskt vara ett påstående om att K10D är dålig på höga ISO? Du läser in saker som inte står. Varför gör du det? Han har varken sagt att K10D är bra eller dålig på ISO 1600, han har faktiskt inte sagt någonting alls om det. Och jag har heller aldrig påståt att han har sagt något om det.

Det jag gjorde var att jag hänvisade till Ljud och Bild. Förnekar du deras test?

Kan du vara snäll att visa mig det inlägg där jag har påstått att K10D är en perfekt kamera? Jag har inte skrivit det någonstans, det enda som jag gör är att jag bemöter dina osanningar. Men jag har aldrig skrivit att K10D är perfekt. Sluta påstå att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit. Upp till bevis!

Hälsar
R

Det är det här jag menar med att du blundar...för att citera mitt inlägg som du citerat:

* AI Servo (continuous AF) interference banding issue (certain lenses, high sensitivities)

Påverkar detta inte bilden? Är det det som du försöker påstå?

Läs mitt inlägg igen, det var lite luddigt skrivet men man borde förstå att själva poängen är att den kan konkurrera med D200 som är proffs medans K10D är expert. Klart det är synonymer! Olika betäckningar på samma sak, som Fahrenheit och Celsius. En synonym är ett ord som har samma innebörd som ett annat, behöver inte vara samma språk.

Det finns vissa här som tjatar om Canons respektive Nikons företräden och dissar Pentax, ständigt och åter ständigt. Jag kallar dem för Canon-älskare respektive Nikon-älskare därför att det är så de beter sig. De gör allt för att tala om hur bra sina märken är och hur dålig Pentax är, i forumet för Pentax. Det visar ju på någon form av passion att de orkar göra det och dessutom göra det just här, jag menar - de kan ju inte förvänta sig särskilt mycket medhåll på sina Canon/Nikon hyllningar och Pentax-dissningar i ett Pentax-forum.

Men om nu dessa personer känner sig ledsna över detta så ber jag uppriktigt om ursäkt för att jag har kallat just dessa personer för Canon- respektive Nikon-älskare. Det är absolut inte min mening att såra någon.

Dock - vad gör ni här???
Varför går ni inte till era forum och skriver era Canon respektive Nikon hyllningar där?

Hälsar
R

Därför att det är roligare här såklart! :)
(och då menar jag inte att det är roligare att skriva Nikon-hyllningar här, utan att det är roligare diskussioner)

Och eftersom du frågade...
Roland Mabo skrev:
Kan du vara snäll att visa mig det inlägg där jag har påstått att K10D är en perfekt kamera? Jag har inte skrivit det någonstans, det enda som jag gör är att jag bemöter dina osanningar. Men jag har aldrig skrivit att K10D är perfekt. Sluta påstå att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit. Upp till bevis!

...så hittade jag svaret åt dig:

Roland Mabo skrev:
Gällande mina K10D och *ist DS så tycker jag att de är perfekta kameror som är väldigt lätta, enkla och snabba att arbeta med.

Martin-B skrev:
Det är det här jag menar med att du blundar...för att citera mitt inlägg som du citerat:

Påverkar detta inte bilden? Är det det som du försöker påstå?

Läs mitt inlägg igen, det var lite luddigt skrivet men man borde förstå att själva poängen är att den kan konkurrera med D200 som är proffs medans K10D är expert. Klart det är synonymer! Olika betäckningar på samma sak, som Fahrenheit och Celsius. En synonym är ett ord som har samma innebörd som ett annat, behöver inte vara samma språk.

Ok, jo, men som du laser "certain lenses" alltsa, har du BRA objektiv, sa marker du inte detta. Alla vet att man ska lagga mer pengar pa objektiven an pa kameran, sa hur kan du klaga pa det??

Du skrev, Amateur - advanced amatuer - pro

instegs - expert - proffs

och att D200 ar proffs. Sa jag vet inte vad du forsoker fa till nu.. D200 ar inte en proffskamera eller prokamera.

Fredrik, det är ingen som förnekar att 5D ligger i en högre klass än K10D - konstigt vore det ju annars eftersom man kan köpa tre stycken K10D för samma pris som en 5D. Det skulle vara enormt underligt om den inte vore något bättre i vissa avseenden, med tanke på att den kostar mer än vad Pentax mellanformatskamera 645N gjorde en gång i tiden. För övrigt så har Canon aldrig gjort en mellanformatskamera, så man kan hävda att Canon ligger efter Pentax. Låt se, jag har för mig att 645:an kom runt 1984 någonstans där, eller var det -85? Vi kan säga -85 för att jag känner mig snäll idag. Räknar vi på ditt sätt så ligger Canon 22 år = 264 månader efter Pentax. Touché.

Visst är det så att Pentax inte har koncentrerat sig på att erbjuda en digital lösning i den prisklassen som 5D ligger, men att påstå att Pentax ligger efter bara för att de har koncentrerat sig på andra marknadssegment... ja, då kan jag lika gärna påstå att Canon ligger 264 månader efter Pentax därför att de inte har gjort en mellanformatare. Och det vore lika oseriöst som ditt påstående om att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Men om det är det sättet du vill att det ska räknas på så...

I de marknadssegment som Pentax har valt att lansera produkter i, så ligger inte Pentax efter. Snarare är det så att Canon har hamnat på efterkälken. Du gillar ju att tjata om sensorer. EOS 30D har 8Mp, K10D har 10Mp. Ligger inte Canon efter då? Mmmm... ?!

Canon har förlorat greppet, de har inte lanserat något verkligt nytt på rätt länge nu. 400D är i praktiken en 350D med 10Mp istället för 8. EOS 30D blev en närmast kosmetisk uppdatering av 20D. Jag ser inte att Canon ligger före. Det händer ju ingenting från dem just nu och har inte hänt på ett år. Det är en lång tid i den digitala världen.

Pentax släppte tre nya kameror förra året och nu till hösten kommer de att släppa ytterligare två nya. Vad gör Canon?

Det jag ser är att de vilar mest på gamla lagrar.
De kanske låg före en gång i tiden, men de ligger inte före nu. På sin höjd uppdaterar de en existearnde modell, kanske byter ett namn eller lägger till en extra siffra eller bokstav i modellbeteckningen. Det är vad Canon har erbjudit den senaste tiden. Jag tycker inte att det riktigt stämmer med dina ständiga påståenden om att Canon ligger så mycket före och är så ledande...

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Fredrik, jag har inte kritiserat dig för att du jämför K10D med 400D. Så det kan du inte kritisera mig för. Det jag kritiserar dig för, det är att du påstår att de är fullt likvärdiga och att det enda som skiljer är två saker. Jag har skrivit en lång lista på några av de saker som skiljer k10D och 400D. Jag konstaterar att du fortfarande ignorerar den listan och det är därför som du har gjort den här diskussionen till rena farsen.

Jag konstaterar att du fortsätter att tjata om att Pentax har stulit sina modellbeteckningar från Canon, när Pentax har tradition i att sina toppmodeller heter just '1'. Detta började Pentax med redan med Pentax SF-1 under 80-talets andra hälft. På den tiden fanns det inga digitala systemkameror, ännu mindre en Canon 1D som Pentax skulle ha stulit namnet på. Jag har redan förklarat för dig att nummerserien 1 - 3 - 5 - 7 - 10 - 20 - 30 - 50 - 60 - 70 - är modellbeteckningar som Pentax använde på sina modeller under den analoga filmtiden . Det är en ren lögn att Pentax har stulit sina modellbeteckningar från Canon och det är oerhört oseriöst av dig att du fortsätter påstå ditt sanslösa påstående. Det gör dig bara löjlig.

Fredrik, du har påstått att Pentax har kopierat och plagierat Apples kampanj. Jag har bett dig tre gånger nu att förklara för mig på vilket sätt som Pentax, enligt dig, har plagierat Apples kampanj. Jag konstaterar enkelt att du vägrar svara på detta. Varför kastar du ur dig saker som du inte kan förklara?

Jag har även bett dig visa den modell från Canon som 2003 hade precis det som K10D har idag, för att försöka förstå vad du menar med att Pentax ligger 36 månader efter Canon. 36 månader är 3 år. K10D lanserades hösten 2006. Vilken Canon från hösten 2003 är det som du jämför med? Jag har frågat dig tre gånger tidigare och du fortsätter att vägra svara, men du fortsätter att framhäva att Pentax ligger 36 månader efter. Kom med kameran nu, visa den, vilken Canon från 2003 hade samma specifikation som K10D har?

Benjamin Kanarek har aldrig påstått att K10D är dålig på höga ISO, var har han sagt det? Han skrev bara att för det ISO område där han arbetar (vilket är 100-400) så är det ingen skillnad mellan K10D och Canon 5D. Varför skulle detta automatiskt vara ett påstående om att K10D är dålig på höga ISO? Du läser in saker som inte står. Varför gör du det? Han har varken sagt att K10D är bra eller dålig på ISO 1600, han har faktiskt inte sagt någonting alls om det. Och jag har heller aldrig påståt att han har sagt något om det.

Det jag gjorde var att jag hänvisade till Ljud och Bild. Förnekar du deras test?

Hälsar
R

Japp, jag pastar att 400D ar likvardig med K10D, PopPhoto pastar att 400D ar battre. Sa, skjut mig. Dina argument saknar relevans och du tittar ju enbart pa saker som ar till pentax fordel.

Angaende Pentax kampanj, jag har sagt det flera ganger, jag tycker att Pentax har extremt dalig fantasi som har "inspirerats" av en 6 ar gammal Apple kampanj och att det absolut inte ar nagot unikt.

Hur manga ganger ska jag saga det???
Jamfor prestandan mellan K1D och 1Ds/ 1Ds m2, exakt samma, men Canon's cameror ar 36 manader gamla.. Dar har du det igen! Sen tar du K5D vs. 5D, samma sak!

Nar man uttryckligen sager "Lat mig jamfora A mot B, men med de har begrasningarna, sa ar det ingen skillnad" antyder inte att A eller B har begransingar? Suck.. jaja.

Du har redan fatt det bevisat att du har sagt att det ar en perfekt kamera.

Ljud och Bild test??? Och du klagar pa Rad och Ron?? En Audio/Video tidning??

Det ar DU som hittar pa att jag har sagt saker.. Inte jag.

For att citera Anders:

"Och eftersom du frågade...
Roland Mabo skrev:

...så hittade jag svaret åt dig:

Roland Mabo skrev:
Gällande mina K10D och *ist DS så tycker jag att de är perfekta kameror som är väldigt lätta, enkla och snabba att arbeta med."

Så Nikon D200 är inte en proffskamera? Intressant, kan det finnas någon kamera förutom Canon som är proffskamera i din värld, Fredrik? Det finns många svenska proffsfotografer som använder D200, ett exempel är Anders Gunartz som nyligen var aktuell i kulturhuset med en utställning om Årets nobelpristagare i Ekonomi och projektet med en bank för fattiga.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Fredrik, det är ingen som förnekar att 5D ligger i en högre klass än K10D - konstigt vore det ju annars eftersom man kan köpa tre stycken K10D för samma pris som en 5D. Det skulle vara enormt underligt om den inte vore något bättre i vissa avseenden, med tanke på att den kostar mer än vad Pentax mellanformatskamera 645N gjorde en gång i tiden. För övrigt så har Canon aldrig gjort en mellanformatskamera, så man kan hävda att Canon ligger efter Pentax. Låt se, jag har för mig att 645:an kom runt 1984 någonstans där, eller var det -85? Vi kan säga -85 för att jag känner mig snäll idag. Räknar vi på ditt sätt så ligger Canon 22 år = 264 månader efter Pentax. Touché.

Men ge dig.. Du jamfor ju tva olika format nu.
Pentax har aldrig gjort skrivare heller, eller videokameror.. Pentax ar ju pa stenaldern!!!!
"Touché." Du saknar ju sans och reson i nagot du skriver overhuvudtaget.

Roland Mabo skrev:

Visst är det så att Pentax inte har koncentrerat sig på att erbjuda en digital lösning i den prisklassen som 5D ligger, men att påstå att Pentax ligger efter bara för att de har koncentrerat sig på andra marknadssegment... ja, då kan jag lika gärna påstå att Canon ligger 264 månader efter Pentax därför att de inte har gjort en mellanformatare. Och det vore lika oseriöst som ditt påstående om att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Men om det är det sättet du vill att det ska räknas på så...

I de marknadssegment som Pentax har valt att lansera produkter i, så ligger inte Pentax efter. Snarare är det så att Canon har hamnat på efterkälken. Du gillar ju att tjata om sensorer. EOS 30D har 8Mp, K10D har 10Mp. Ligger inte Canon efter då? Mmmm... ?!

Canon har förlorat greppet, de har inte lanserat något verkligt nytt på rätt länge nu. 400D är i praktiken en 350D med 10Mp istället för 8. EOS 30D blev en närmast kosmetisk uppdatering av 20D. Jag ser inte att Canon ligger före. Det händer ju ingenting från dem just nu och har inte hänt på ett år. Det är en lång tid i den digitala världen.

Pentax släppte tre nya kameror förra året och nu till hösten kommer de att släppa ytterligare två nya. Vad gör Canon?

Det jag ser är att de vilar mest på gamla lagrar.
De kanske låg före en gång i tiden, men de ligger inte före nu. På sin höjd uppdaterar de en existearnde modell, kanske byter ett namn eller lägger till en extra siffra eller bokstav i modellbeteckningen. Det är vad Canon har erbjudit den senaste tiden. Jag tycker inte att det riktigt stämmer med dina ständiga påståenden om att Canon ligger så mycket före och är så ledande...

Hälsar
R

Jodu, sa du anser att PopPhoto som tycker att 400D ar battre an K10D har helt fel?? Du vet att du inte rimligtvis kan gora det eftersom du har prisat tidningen i en annan trad..

Och Canon gor inget? 1Dm3??? Inget alls?? 70 - 200 f/4L IS???

350 mot 400 ar en enorm skillnad.. 20d mot 30d, inte sa stor..

Lagg ner nu.

Roland Mabo skrev:
Så Nikon D200 är inte en proffskamera? Intressant, kan det finnas någon kamera förutom Canon som är proffskamera i din värld, Fredrik? Det finns många svenska proffsfotografer som använder D200, ett exempel är Anders Gunartz som nyligen var aktuell i kulturhuset med en utställning om Årets nobelpristagare i Ekonomi och projektet med en bank för fattiga.

Hälsar
R

D200 ar INTE en proffskamera. D2X ar en proffkamera!
D200 ar i samma klass, eller strax over, som K10D och 30D.

Enkelt, innan Olympus presenterade sina kameror med både bildstabilisering och live-view så var K10D överlägsen I SIN KLASS och just 5D ingår inte i den klassen. Och det som gjorde den överlägsen och det som alltjämt gör Caikon efterblivna är att man har implementerat modern teknik.

Jag vet att det är väldigt, väldigt, svårt att se skillnad på bilderna när de väl är tagna mellan 5D och vilken annan kamera som helst egentligen. Inte ens min A2:a presterade synbart sämre när allt stämde (undantag höga iso).

Man får nog gå upp till rätt extrema förstoringar för att se skillnaden i praktiken.

Däremot vinner 5D på snabbhet och sin stora sensor (även om den inte alltid är en fördel)

Mellan Canon o Nikon så vinner Nikon i dagsläget. Deras auto-iso är genialiskt. Fler borde ta efter. Dessutom verkar Nikon ha kläm på det där med blixtstyrning. Skulle de bara få in live-view och antiskak i huset också så ska jag överväga märkesbyte när D7D lagt av pga slitage (förmodligen inte under min livstid)

Fredrik, jag vet att du tycker att Pentax saknar fantasi med sin kampanj. Det var inte det jag frågade efter. Jag bad dig förklara vad i Pentax kampanj som är plagierat från Apple. Du svarar med att framföra åsikten att Pentax saknar fantasi. Tycker du verkligen det är ett svar på min fråga? Du har själv hävdat att Pentax har kopierat och plagierat Apple, det är ditt eget påstående. Vad är det som ligger till grund för ditt påstående? Du behöver inte svara att du tycker att Pentax saknar fantasi, det är jag fullt medveten om redan. Du har skrivit det flera gånger nu. Jag bad dig inte om att betygsätta kampanjen, jag bad dig förklara ditt påstående om kopiering och plagiat. Det är precis som med politikers, man ställer en fråga och får svar på något helt annat. Hur många gånger ska jag fråga dig eller är det så att du helt enkelt inte kan svara?

Du jämför specifikationer på en kommande K1D med Canon 1D. Det är ju intressant eftersom K1D inte finns framtagen ännu. Det finns ingen som vet vad den har för specifikationer, så hur kan du göra den jämförelsen och dessutom påstå att Pentax ligger 36 månader efter, och du hänvisar till en kamera som inte är lanserad än och inte kommer att lanseras föränn om ett år. Ett minimum i den högsta klassen är 1/8000 slutare, blixt på 1/250 och åtminstone 4 bider per sekund. Detta är samma specifikationer som Pentax Z-1 hade 1993. Om dessa specifikationer blir verklighet så har snarare Pentax kopierat sig själv än Canon. Det är mycket möjligt att Pentax kommer att lansera en 1/12000 slutare med 1/500 blixtsynk och 10 bilder per sekund. Ingen vet, varken du eller jag. Jag listade ett minimikrav. Och om du baserar din åsikt om att Pentax ligger 36 månader efter på ren spekulation, ja då säger det en hel del om dig. Det jag tror kommer att vara grejjen med K1D, det är den nya sensorn. Det är det som den kommer att säljas på. Bildkvaliteten. Exakt hur bra den är idag är inget vi vet, för kameran finns inte framtagen än.

Jag har förklarat varför jag dissade Råd och Rön, det var för att de listar poäng utan att förklara eller illustrera dem. Nu dissar du Ljud och Bild och du gör det utan argument. Att jag inte dissar Ljud och Bild beror på att de har publicerat bildexempel och kurvor med förklaringar, vilket gör att man får en betydligt bättre bild av vad de verkligen tycker om det som de har testat, än när man ser poäng i en lista som saknar fullständig förklaring. Där har du en skillnad mellan Ljud och Bild och Råd och Rön. Kan du nu förklara varför du dissar Ljud och Bild, nu när jag har förklarat hur jag ser på skillnaderna mellan Ljud och Bild och Råd och Rön?

Jag har skrivit att K10D och *ist DS är perfekta kameror för det som jag har dem till, de är perfekta kameror för mig. Jag har ingenstans skrivit att de är perfekta kameror för alla, men om du har fått det intrycket så ber jag dig om ursäkt. Det var inte det jag menade. Givetvis har de fel och brister som alla andra, jag har även skrivit ett långt inlägg till Anders här där jag tar upp en del brister. Jag är faktiskt helt vattentät här.

Varför går ni inte till era forum och skriver era Canon respektive Nikon hyllningar där?

Det kan jag svara på som lekman när det gäller psykologi.

Dessa människor(som uppvisar symptom) har betalat stora summor pengar på deras kameror. Detta medför att de måste försvara sin investering och rättfärdiga den inför vänner och bekanta, och på(bevisligen) forum. Deras val är det bästa för alla och den enorma summa pengar de spenderat kunde inte spenderats bättre på något sätt och vis. När de upptäcker i deras ögon ett "hot" mot deras investering, t ex att någon annan valt en helt annan väg och är väldigt nöjd med detta, eller att någon annan investering går mycket bättre än sin egen(t ex försäljningsmässigt som vi såg i den andra tråden) - så går dom igång och försvarar sin investering med näbbar och klor.

"NI KAN INTE VARA LIKA NÖJD SOM MIG! JAG HAR DET BÄSTA AV BÄSTA" säger dom. De blundar för fakta och hittar på egen, vrider och vänder för att allt ska passa deras vridna syn på världen, allt för att deras investering ska vara den bästa på alla sätt och vis. Detta är en utav anledningar till att de kommer efter att ha läst detta inlägg hävda att, för att citera min 5-råga kusin: "duja!", det är fel på omgivningen! Ni har problem inte jag! Leder K10D försäljningen i Japan så har det plötsligt ingenting med fotografering och prestation att göra, medans de i nästa tråd skryter med att de flesta har Kamera XXX och att det måste betyda att den är bäst! De upprepar samma argument om och om igen, samtidigt som de totalt vrider allt de läser för att passa dom.

Påstår någon att K10D har något unikt, så har den inte det(trots motsatsen bevisats av pålitlig källa) för det har min investering också! När det kommer till solklara saker, som att K10D har inbyggd stabilisering och inte deras, så är stablisering inte viktigt eller att deras är mycket bättre såklart, det vet ju alla!(kom ihåg att dessa människor nämner aldrig några källor, oftast för att det inte finns några).

Skulle kunna fortsätta men tycker att detta är nog. Kanske kunde bli mitt projektarbete sen i biologi. har ett mycket bra material att jobba med.

Fredrik, du jämför 35mm digtala systemkameror med APS-C och sedan anklagar du mig för att jämföra 35mm med mellanformat och du skriver "ge dig nu" till mig.

Du har ju uttryckt att Pentax ligger 36 månader efter och du baserar detta på Canon 1DS, som är en 35mm digital systemkamera. Pentax har ingen 35mm digital systemkamera, alla Pentax digitala systemkameror är APS-C.

Canon har ingen mellanformatskamera, därför skrev jag till dig att om du påstår att Pentax ligger 36 månader efter Canon bara för att Pentax inte har lanserat en kamera med samma bildformat som Canon, så kan jag lika väl påstå att Canon ligger 264 månader efter Pentax därför att Canon inte har lanserat en kamera med samma bildformat som Pentax.

Jag bara visade för dig hur du själv bette dig, genom att bete mig likadant mot dig. Jag noterar att du blev upprörd. Visst är det löjligt att jämföra kameror mellan olika format, jag håller helt med dig.

Fredrik, var har jag skrivit att Canon inte gör någonting alls? Jag skrev att de uppdaterar existerande produkter och ändrar lite namn här och där. Det är precis det som de har gjort med 1Dm3. Det är en uppdatering av en existerande produkt, vilket jag också skrev att det var det som de har sysslat med senaste tiden.

Sedan tar du in ett objektiv plötsligt i diskussionen. Jag yttrade mig om kamerorna, inte om objektiven. Du påstod ju att Pentax ligger 36 månader efter Canon, jag uppfattade det som att du menade kamerorna och därför var det kamerorna jag responderade på. Eftersom du nu börjar prata om objektiv så antar jag att du menar att Petnax även ligger 36 månader efter Canon ifråga om objektiv? Vilka objektiv syftar du på då? Det jag ser är att Pentax har varit tidigt ute med att lansera objektiv speciellt för sitt digitala system.

Vad menar du egentligen?

D200 behandlas som en proffskamera av de flesta svenska tidningar. De proffsfotografer som jag känner som använder D200 kallar den för en proffskamera. Motsatsen till proffskamera är amatörkamera. Väldigt få amatörer har råd att lägga ut så mycket på en kamera som D200 kostar. Jag är övertygad om att du är tämligen ensam om din personliga åsikt om att D200 ej är en proffskamera.

Jag har inte sett någonstans att Popular Photography har kommit med påståendet om att 400D är en bättre kamera än K10D. 400D saknar ju mängder av funktioner som K10D har, det vet du ju - detta har vi redan pratat om och jag har redan visat dem. Däremot så kan 400D mycket väl vara ett bättre val för amatören som inte är intresserad av att utveckla sitt fotograferande, eftersom k10D innehåller så många kreativa funktioner och om man inte är intresserad av de extra möjligheter som K10D erbjuder så finns det ingen poäng i att skaffa en K10D.

Jag konstaterar att du fortfarande ej har svarat på min fråga på vilket sätt Pentax har plagierat Apple, du har fortfarande inte lyckats presentera den modell från Canon som 2003 enligt dig är identisk med K10D och du har fortfarande inte erkänt att du har fel gällande ditt påstående om att Pentax har stulit modellbeteckningar från Canon.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar