Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Du pratar klass, da kanske du vet att K10D ar klassas som 'Advanced Amateur", inte som en proffskamera. D200 ar inte heller en proffskamera.
Om du kollar med PopPhoto, som gav K10D "Advanced DSLR of the year 2007", sa jamfor de sjalva den mot t.ex. Canon 400D och Nikon D10.
Dessa unika program, dar du later kameran satta ISO, det kan du gora i en Canon ocksa, P laget.
Laste du mojligen detta ocksa?
In-camera image processor unable to deliver crisp sharp edges, better to shoot RAW
About a third of a stop less highlight dynamic range than the competition
Slightly inconsistent continuous shooting rate (although always around 3.1 fps)
Would have been nice to have hard buttons for White Balance and ISO sensitivity
Turning up sharpness setting doesn't deliver crisper edges
Så du menar att om du ställer in bländare och slutare manuellt i Canon så ställer den automatiskt ISO?
K10D's extra dynamiska omfång kommer fram i RAW när man processar i 16 bitar, det har jag skrivit till dig två gånger tidigare. Varför har du inte läst det? Jag har även skrivit, också det två gånger tidigare till dig, att om man processar i 8 bitars så försvinner den fördelen. Dpreview processade 8 bitars JPEG, K10Ds dynamiska omfång i RAW processat i 16 bitars testades inte.
Om man trycker OK knappen och rör det främre inmatningshjulet, så kan man ställa ISO på det sättet. Man kan även ställa ISO i Sv läget, där man har ISO på ena ratten och exempelvis programskifte på andra ratten. Det går även att ställa in så att du i P läget har ISO på ena ratten och något du gillar på andra ratten (som programskifte). Eller så kör du med bländare och tid på båda rattarna i P läget och ändrar ISO med OK knappen. Vad är problemet? Sedan kan man ändra ISO i Fn menyn också. Det är precis som med Mac - det finns många vägar till samma mål... Du använder det som passar dig som fotograf bäst, K10D är konfigurerbar efter dina behov.
Det finns olika sätt att ställa skärpan i K10D för den inbyggda bildprocessorn. Utgångsläget för K10D är Natural, det är ett läge där skärpa, färgmättnad och kontrast är satt lågt för att ge bästa förutsättningar för extern bildbehandling. Ju mer du processar en bild, desto mer detaljer förloras. Det är bara att titta på histogrammet på en oprocessad bild och på en processad bild, histogrammet för den processade bilden ser taggigare ut - vilket indikerar att det har förlorats information. Eftersom K10D vänder sig i första hand till kreativa fotografer så valde Pentax att lägga Natural läget som utgångsläge.
Det förlorar Pentax på i Dprevies test, eftersom Dpreview testar alla kameror i just utgångsläget. Konkurrerande kameror, som D80 och 400D, är ställda att i utgångsläget ge extra uppskärpning, ökad färgmättnad och de ökar även kontrasten.
Nu kan K10D givetvis göra allt detta också, det är enkelt. Man ställer om K10D till läget Bright. Bright läget gör det konkurrenterna gör - ökar uppskärpningen, ökar färgmättnaden, ger mer ljus till mellandagrar och ökar kontrasten. Problemet löst. Bright läget är helt justerbart, så du kan öka skärpeinställningen ytterligare om du verkligen skulle vilja det. Skärpeinställningen i Natural läget har en lägre utväxling än i Bright läge. Alltså, +1 på skärpan i Natural läget ger en mindre effekt på skärpan än vad +1 på skärpan gör i Bright läget.
Detta har jag redan skrivit till dig Fredrik, om än i något kortare form. Det är tydligt att du inte har läst det eftersom du återkommer med argument som jag redan har svarat på.
Till skillnad från dig så svarar jag på argumenten som läggs fram och jag gör det sakligt, korrekt och innehållsrikt.
Hälsar
R