Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K100D Super visad

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Jamfor prestandan mellan K1D och 1Ds/ 1Ds m2, exakt samma, men Canon's cameror ar 36 manader gamla.. Dar har du det igen! Sen tar du K5D vs. 5D, samma sak!

Hur kan man jämföra prestandan mellan K1D och 1DS/1DSm2 när K1D inte är lanserad än? Hur kan man jämföra prestanda mellan en K5D från Pentax och Canon 5D, när K5D inte är lanserad än?

Vad menar du med "Sen tar du K5D vs 5D", var någonstans skulle jag ha tagit K5D vs 5D? Allt det här började med att jag skrev en möjlig framtid för Pentax och se vad som hände av det... Jag pratade inte ens om 5D då, 5D kom in i debatten genom att jag citerade Benjamin Kanarek gällande sitt byte från Canon till Pentax. Varken han eller jag har gjort en koppling mellan K5D och 5D, det är det bara du som har gjort.

Jag har en Pentax MZ-5. Ska jag jämföra den med Canon 5D tycker du därför att båda heter '5'? Mmm, kanske skulle passa på att jämföra min P30 från 1988 med Canon EOS 30D också eftersom båda heter 30. Vet du hur många månader som gick mellan P30:n lanserades och Canon kom med sin EOS 30D? Vem var det nu som låg efter....

Det här är ju faktiskt löjligt, du har verkligen hakat upp dig på modellbeteckningar.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Fredrik, du jämför 35mm digtala systemkameror med APS-C och sedan anklagar du mig för att jämföra 35mm med mellanformat och du skriver "ge dig nu" till mig.

Du har ju uttryckt att Pentax ligger 36 månader efter och du baserar detta på Canon 1DS, som är en 35mm digital systemkamera. Pentax har ingen 35mm digital systemkamera, alla Pentax digitala systemkameror är APS-C.

Canon har ingen mellanformatskamera, därför skrev jag till dig att om du påstår att Pentax ligger 36 månader efter Canon bara för att Pentax inte har lanserat en kamera med samma bildformat som Canon, så kan jag lika väl påstå att Canon ligger 264 månader efter Canon därför att Canon inte har lanserat en kamera med samma bildformat som Pentax.

Jag bara visade för dig hur du själv bette dig, genom att bete mig likadant mot dig. Jag noterar att du blev upprörd. Visst är det löjligt att jämföra kameror mellan olika format, jag håller helt med dig.

Fredrik, var har jag skrivit att Canon inte gör någonting alls? Jag skrev att de uppdaterar existerande produkter och ändrar lite namn här och där. Det är precis det som de har gjort med 1Dm3. Det är en uppdatering av en existerande produkt, vilket jag också skrev att det var det som de har sysslat med senaste tiden.

Sedan tar du in ett objektiv plötsligt i diskussionen. Jag yttrade mig om kamerorna, inte om objektiven. Du påstod ju att Pentax ligger 36 månader efter Canon, jag uppfattade det som att du menade kamerorna och därför var det kamerorna jag responderade på. Eftersom du nu börjar prata om objektiv så antar jag att du menar att Petnax även ligger 36 månader efter Canon ifråga om objektiv? Vilka objektiv syftar du på då? Det jag ser är att Pentax har varit tidigt ute med att lansera objektiv speciellt för sitt digitala system.

Vad menar du egentligen?

D200 behandlas som en proffskamera av de flesta svenska tidningar. De proffsfotografer som jag känner som använder D200 kallar den för en proffskamera. Motsatsen till proffskamera är amatörkamera. Väldigt få amatörer har råd att lägga ut så mycket på en kamera som D200 kostar. Jag är övertygad om att du är tämligen ensam om din personliga åsikt om att D200 ej är en proffskamera.

Jag har inte sett någonstans att Popular Photography har kommit med påståendet om att 400D är en bättre kamera än K10D. 400D saknar ju mängder av funktioner som K10D har, det vet du ju - detta har vi redan pratat om och jag har redan visat dem. Däremot så kan 400D mycket väl vara ett bättre val för amatören som inte är intresserad av att utveckla sitt fotograferande, eftersom k10D innehåller så många kreativa funktioner och om man inte är intresserad av de extra möjligheter som K10D erbjuder så finns det ingen poäng i att skaffa en K10D.

Jag konstaterar att du fortfarande ej har svarat på min fråga på vilket sätt Pentax har plagierat Apple, du har fortfarande inte lyckats presentera den modell från Canon som 2003 enligt dig är identisk med K10D och du har fortfarande inte erkänt att du har fel gällande ditt påstående om att Pentax har stulit modellbeteckningar från Canon.

Hälsar
R

Men nu far du anda ta och ge dig.. Sa nu ar APS-C och 35mm DSLR i samma klass langre??? Jag tror att du tappar folk som haller med dig varje sekund nu.

IGEN, mitt ursprungsinlagg namnde att det DU radade upp var att det ser ut som att Pentax forsoker komma i kapp, men ligger 3 ar efter..

Jag har lankat otal ganger till PopPhoto's sida, och du kan inte klaga pa denna tidning, da du har manga ganger om prisat denna tidning for utnamning av K10D som arets kamera..
IGEN!!!
http://www.popphoto.com/cameras/3569/10mp-dslr-shootout-and-the-results-page2.html

D200 en proffskamera? Sen nar da? Av vem ar den klassad som det? Kan du visa en enda tidning som sager det? 30D ar i samma prisklass.

Jag har kolla pa kampanjerna, och Apple hade samma tema for 6 ar sen, Pentax ar ytterst snartlik detta ar. Om de inte har kopierat konceptet, sa vet jag inte vad du ska saga, nagon la ju till och med in bild och sa sa har kan man gora den till en Pentax reklam.

Hur manga ganger ska jag forklara samma sak for dig, innan du fattar??

Nej Fredrik, jag skrev inte att 35mm och APS-C är i samma klass. Jag skrev att de är olika bildformat och därmed i olika klasser. Precis som att mellanformat och 35mm är olika format, så är 35mm och APS-C olika format. Du tjatar om Canon 1DS och att Pentax ligger 36 månader efter, ja då kan jag hävda att Canon ligger 264 månader efter Pentax för Canon har ingen mellanformat.

Varför skulle Pentax ligga 36 månader efter för att Pentax inte har en 35mm digital systemkamera? Om Pentax hade intresse av att göra en så skulle de ha gjort en nu. Och nej, kommande K1D kommer inte att bli en 35mm systemkamera. Det är kommande 645D, en digital mellanformatare, som kommer vara Pentax svar på Canon 1DS.

I de marknadssegment, i de bildformat, som Pentax har lanserat kameror i så ligger inte Pentax efter Canon. Hur kan man ligga efter eller före i ett segment man inte har en produkt i och ej heller kommer att ha en produkt i? Pentax satsar på APS-C och digitalt mellanformat, Canon satsar på 35mm, 1.3x och 1.6x (jag vet inte vad de formaten kallas, men de är inte APS-C).

Jag lade in en länk till Pentax annonsering och jag hävdar att Pentax har inspirerats av Apple ja. Du däremot hävdar att Pentax har kopierat och plagierat Apple. vad är det som är plagierat? Är det några speciella bilder, några speciella ord, vad är det som är kopierat? Exakt vad är det som är plagierat? Färgen? Pentax har svart på rött, det hade inte Apple. Kopiera är när man drar något i kopiatorn och får ut något som är exakt likadant. Plagiera är samma sak, man tar en sak och gör likadant. Inspirera är att man delar samma grund, men gör olika tolkningar av den. Det är många företag som har gjort reklamkampanjer som mer talat om individer som har ett visst märke, än märket i sig. Apple är ett exempel och de var knappast först. Om Pentax saknar fantasi för att de gör sin egen tolkning av denna mycket vanliga grund, så saknar Apple också fantasi. Det krävs fantasi för att göra något eget av denna grund och det har både Pentax och Apple lyckats med. Du däremot tjatat om kopierat och plagiat och jag ser att du fortfarande inte förklarat på vilket sätt som Pentax har kopierat Apple. Jag har enbart talat om inspiration. Det är en stor skillnad mellan att inspireras och att kopiera. Vi alla blir inspirerade hela tiden av allt omkring oss och vi tolkar detta varje dag, detta är ett mänskligt beteende. Om du tycker detta mänsklig beteende är "brist på fantasi" så får det stå för dig.

Hälsar
R

D200 en proffskamera? Sen nar da? Av vem ar den klassad som det? Kan du visa en enda tidning som sager det?

Google: "D200 + pro" som sökning. Resultat:
1 720 000 träffar

Skäms du inte? Skulle jag gjort.

Roland Mabo skrev:
Nej Fredrik, jag skrev inte att 35mm och APS-C är i samma klass. Jag skrev att de är olika bildformat och därmed i olika klasser. Precis som att mellanformat och 35mm är olika format, så är 35mm och APS-C olika format. Du tjatar om Canon 1DS och att Pentax ligger 36 månader efter, ja då kan jag hävda att Canon ligger 264 månader efter Pentax för Canon har ingen mellanformat.

Varför skulle Pentax ligga 36 månader efter för att Pentax inte har en 35mm digital systemkamera? Om Pentax hade intresse av att göra en så skulle de ha gjort en nu. Och nej, kommande K1D kommer inte att bli en 35mm systemkamera. Det är kommande 645D, en digital mellanformatare, som kommer vara Pentax svar på Canon 1DS.

I de marknadssegment, i de bildformat, som Pentax har lanserat kameror i så ligger inte Pentax efter Canon. Hur kan man ligga efter eller före i ett segment man inte har en produkt i och ej heller kommer att ha en produkt i? Pentax satsar på APS-C och digitalt mellanformat, Canon satsar på 35mm, 1.3x och 1.6x (jag vet inte vad de formaten kallas, men de är inte APS-C).

Jag lade in en länk till Pentax annonsering och jag hävdar att Pentax har inspirerats av Apple ja. Du däremot hävdar att Pentax har kopierat och plagierat Apple. vad är det som är plagierat? Är det några speciella bilder, några speciella ord, vad är det som är kopierat? Exakt vad är det som är plagierat? Färgen? Pentax har svart på rött, det hade inte Apple. Kopiera är när man drar något i kopiatorn och får ut något som är exakt likadant. Plagiera är samma sak, man tar en sak och gör likadant. Inspirera är att man delar samma grund, men gör olika tolkningar av den. Det är många företag som har gjort reklamkampanjer som mer talat om individer som har ett visst märke, än märket i sig. Apple är ett exempel och de var knappast först. Om Pentax saknar fantasi för att de gör sin egen tolkning av denna mycket vanliga grund, så saknar Apple också fantasi. Det krävs fantasi för att göra något eget av denna grund och det har både Pentax och Apple lyckats med. Du däremot tjatat om kopierat och plagiat och jag ser att du fortfarande inte förklarat på vilket sätt som Pentax har kopierat Apple. Jag har enbart talat om inspiration. Det är en stor skillnad mellan att inspireras och att kopiera. Vi alla blir inspirerade hela tiden av allt omkring oss och vi tolkar detta varje dag, detta är ett mänskligt beteende. Om du tycker detta mänsklig beteende är "brist på fantasi" så får det stå för dig.

Hälsar
R

Du ar nog helt ensam i fotoindustrin med att havda att 35mm, APS-H och APS-C inte ar i samma klass. Alltsa ar Canon bast, ingen annan kamera kan jamfora sig.

Oerhort korkat.

Ja, det star for mig, det har jag redan sagt.

Martin-B skrev:
D200 en proffskamera? Sen nar da? Av vem ar den klassad som det? Kan du visa en enda tidning som sager det?

Google: "D200 + pro" som sökning. Resultat:
1 720 000 träffar

Skäms du inte? Skulle jag gjort.

Absolut, nar du gor det ocksa:

esults 1 - 10 of about 1,470,000 for k10d pro. (0.11 seconds)

Results 1 - 10 of about 2,540,000 for 400D pro. (

Ska jag fortsatta?

400D ar alltsa en PRO kamera!!!! Wow! Da ar den ju sa mycket battre an K10D! den har ju hela EN MILJON FLER TRAFFAR AN K10D tillsammans med PRO!!!!

Ni har ju fullstandigt gett upp all rim och reson. Jag har aldrig sett till maken pa fantatiska anhangare.

Wow, jag ar verkligen glad att jag inte ar en pentax agare, for
1) Jag hittar inte pa saker och sager att andra har sagt dem
2) jag inser att kamerar i olika klasser faktiskt tillhor olika klassar och inte klasser over eller under
3) Att DSLR oavsett om det ar en 35mm, APS-C eller APS-H, ar en DSLR och tillhor samma typ av kamera och inte jamforbart med mellanformatskameror.
4) Jag inser att det kameramarket jag anvander inte allt ar bast pa alls, och kan uppskatta andra kameramarken.

Jag har till och med en Pentax, visserligen en gammal PS, men ar riktigt bra.

Senast ändrad:
Och du Fredrik, det finns inget uttalat uttryck i den länk du visar att Popular Photo säger att E400 är en bättre kamera än K10D. I slutklämmen så talas det om alla de scenlägen som 400D har och visst är det så att K10D saknar scenlägen. Pentax menar att en kamera som vänder sig till fotografer som är intresserade av att utveckla sin fotografering, inte behöver scenlägen. Eftersom Popular Photo, i just det testet, lägger stor vikt vid det (eftersom de pratar om det där de sammanfattar testet) så är detta ett bevis på att Popular Photo gjorde testet utifrån en amatörs synvinkel, alltså en som främst söker en instegskamera än den mer avancerade amatören eller proffsanvändaren som framförallt söker en flexibel kamera. Jag har aldrig förnekat att 400D kan vara ett val för amatören som inte är så intresserads av att utveckla sin fotografering, jag har ju redan skrivi det. Däremot så innebär ju inte detta att 400D är en bättre kamera än K10D. Som du vet så har jag listat mängder av saker som K10D har som 400D saknar. Den som inte är intresserad av de extra möjligheter och den flexibilitet som K10D har, ja den kanske inte ska ha en K10D då. Vad är det för konstigt med det?

Du har däremot hävdat att K10D och 400D är helt likvärdiga, förutom två detaljer: vädertätning och skakreducering som K10D har men inte 400D. Jag har listat många fler saker som skiljer, vilket bevisar att k10D och 400D inte alls är helt likvärdiga. Jag konstaterar att du har valt att helt bortse från den listan.

Hälsar
R

Fredrik, jag är inte alls ensam om att konstatera att 35mm och APS-C är olika bildformat. Detta är ju ett välkänt faktum och det finns dessutom särskilda objektiv framtagna för APS-C som ger vinjettering på 35mm, precis som objektiv för 35mm ger vinjettering på mellanformat.

Om du tycker detta är korkat så varsågod, det bjuder jag på.

Du gör verkligen allt för att slippa förklara på vilket sätt Pentax ligger 36 månader efter Canon...

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Och du Fredrik, det finns inget uttalat uttryck i den länk du visar att Popular Photo säger att E400 är en bättre kamera än K10D. I slutklämmen så talas det om alla de scenlägen som 400D har och visst är det så att K10D saknar scenlägen. Pentax menar att en kamera som vänder sig till fotografer som är intresserade av att utveckla sin fotografering, inte behöver scenlägen. Eftersom Popular Photo, i just det testet, lägger stor vikt vid det (eftersom de pratar om det där de sammanfattar testet) så är detta ett bevis på att Popular Photo gjorde testet utifrån en amatörs synvinkel, alltså en som främst söker en instegskamera än den mer avancerade amatören eller proffsanvändaren som framförallt söker en flexibel kamera. Jag har aldrig förnekat att 400D kan vara ett val för amatören som inte är så intresserads av att utveckla sin fotografering, jag har ju redan skrivi det. Däremot så innebär ju inte detta att 400D är en bättre kamera än K10D. Som du vet så har jag listat mängder av saker som K10D har som 400D saknar. Den som inte är intresserad av de extra möjligheter och den flexibilitet som K10D har, ja den kanske inte ska ha en K10D då. Vad är det för konstigt med det?

Du har däremot hävdat att K10D och 400D är helt likvärdiga, förutom två detaljer: vädertätning och skakreducering som K10D har men inte 400D. Jag har listat många fler saker som skiljer, vilket bevisar att k10D och 400D inte alls är helt likvärdiga. Jag konstaterar att du har valt att helt bortse från den listan.

Hälsar
R

Det ar sa kul att se dig saga emot dig sjalv och alla tester.. 400D ses ju som en mer flexibel kamera an K10D i PopPhoto. Och nu ar PopPhoto en tidning for amatorer, det lat ju inte alls sa nar du prisade den for att de valde K10D som arets kamera.

Och alla dessa saker som du listar, har de egentligen med sjalva fotografering att gora? Nope, men men. Sluta nu.

Du har ju inget att komma med langre och du har malat in dig i ett horn.

Roland Mabo skrev:
Fredrik, jag är inte alls ensam om att konstatera att 35mm och APS-C är olika bildformat. Detta är ju ett välkänt faktum och det finns dessutom särskilda objektiv framtagna för APS-C som ger vinjettering på 35mm, precis som objektiv för 35mm ger vinjettering på mellanformat.

Du gör verkligen allt för att slippa förklara på vilket sätt Pentax ligger 36 månader efter Canon...

Hälsar
R

NEJ!!! FOR I H*****!!!!

JAG HAR SAGT DET HUNDRA GANGER. LAS FOR EN ENDA GANGS SKULL VAD JAG SKRIVER.

JAG SKREV ATT I DIN UPPRADNING AV PENTAX KOMMANDE KAMEROR, SA HAR DE SAMMA PRESTANDA SOM CANONS FORRA GENERATION AV KAMEROR, 36 MANADER GAMLA KAMEROR.

JAG SKREV ATT I DIN UPPRADNING AV PENTAX KOMMANDE KAMEROR, SA HAR DE SAMMA PRESTANDA SOM CANONS FORRA GENERATION AV KAMEROR, 36 MANADER GAMLA KAMEROR.

Got the point??

Nej Fredrik, du inser inte alls att olika klasser är olika klasser. Det har ju du visat hela tiden i den här diskussionen där du har tagit in både Canons dyraste modell och Canons billigaste modell för att kritisera K10D. På vilket sätt förstår du att kameror tillhör olika klasser när du använder alla Canon kameror du kan komma på för att kritisera K10D?

Sedan lägger du fram åsikter som du inte kan förklara, som detta eviga tjat från din sida om att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Jag frågar dig igen - vilken kamera från 2003 har den specifikation som K10D har idag? K10D lanserades hösten 2006, 36 månader bakåt i tiden blir hösten 2003. Om Pentax ligger 36 månader efter Canon, vad var det Canon hade 2003 som helt motsvarar K10D idag?

Du hävdar att Pentax har tagit sina modellbeteckningar från Canon om jämför K1D med 1D och K5D med 5D. Pentax lanserade SF-1 under andra hälften av 80-talet, Z-1 kom 1993. Pentax har även haft Z-5 och MZ-5 under 90-talet. Detta är Pentax beteckningar.

Sedan jämför du kameror som inte är lanserade än med kameror som redan finns och så hävdar du att de icke-lanserade kamerorna ligger efter. Varken du eller jag vet definitivt vilka specifikationer dessa kommande kameror från Pentax har, så varför jämför du dem med Canon?

Du hävdar även att Pentax har plagierat Apples reklamkampanj, utan att förklara på vilket sätt de har gjort det.

Sedan hävdar du att 400D är helt likvärdig med K10D, förutom vädetätning och skakreducering. Det räcker med att läsa kamerornas tekniska specifikationer för att upptäcka att det finns betydligt fler skillnader än så.

Hälsar
R

Fredrik, som vanligt påstår du att jag har skrivit saker som jag inte har skrivit.

Jag har aldrig skrivit att Popular Photography är en tidning för amatörer, vad jag skrev var att deras infallsvinkel på testet var utifrån en amatörs synvinkel eftersom de i sin slutkläm lyfter fram scenlägen som en viktig funktion. Detta innebär inget påstående om att själva tidningen är en tidning för amatörer, utan det innebär att det specifika testet var vinklat utifrån amatörers behov.

En åsikt om ett test är inte automatiskt en åsikt om hela tidningen. Jag kan endast beklaga att du inte ser skillnaden.

Hälsar
R

Fredrik, jag förstår inte hur du kan jämföra prestanda mellan modeller som ej är lanserade än med modeller som redan finns ute på marknaden och sedan hävda i inlägg efter inlägg att de nya modellerna ligger 36 månader efter. Är det inte mer rättvist att vänta tills de finns lanserade och har hunnit testas?

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Japp, oerhort korkat, och Pentax har inte APS-C format heller:

Pentax K10D sensor:
23.5 x 15.7 mm CCD sensor

APS-C formatet:
25.1 x 16.7 mm

Vad ska du saga nu da???

Fredrik - du skrev: Och nu ar PopPhoto en tidning for amatorer, det lat ju inte alls sa nar du prisade den for att de valde K10D som arets kamera.

Jag skrev -
I slutklämmen så talas det om alla de scenlägen som 400D har och visst är det så att K10D saknar scenlägen. Pentax menar att en kamera som vänder sig till fotografer som är intresserade av att utveckla sin fotografering, inte behöver scenlägen. Eftersom Popular Photo, i just det testet, lägger stor vikt vid det (eftersom de pratar om det där de sammanfattar testet) så är detta ett bevis på att Popular Photo gjorde testet utifrån en amatörs synvinkel, alltså en som främst söker en instegskamera än den mer avancerade amatören eller proffsanvändaren som framförallt söker en flexibel kamera.
...
Jag hittar inget påstående från mig om att Popular Photography är en tidning för amatörer.

Var fick du det ifrån?

Hälsar
R

fredriklindstrom skrev:
Och alla dessa saker som du listar, har de egentligen med sjalva fotografering att gora? Nope, men men. Sluta nu.

På vilket sätt har de saker jag listat INTE med fotografering att göra?

Du kommer in i Pentax forum och hävdar ur dig felaktigheter om Pentax system samtidigt som du hyllar Canon och använder alla möjliga Canon modeller i syfte att visa att Canon är så mycket bättre än Pentax.

När jag svarar på dina faktafel och rättar dem med fakta, som exempelvis min lista om det som skiljer K10D och 400D från i utrustningsväg, ja då skriver du till mig "Sluta nu".

Du måste ju ha förväntat dig någon form av reaktion när du går till ett Pentax forum och dissar Pentax samtidigt som du skriver upp Canon.
Trodde du att du skulle få applåder eller vad är dit tsyfte?

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Nej Fredrik, du inser inte alls att olika klasser är olika klasser. Det har ju du visat hela tiden i den här diskussionen där du har tagit in både Canons dyraste modell och Canons billigaste modell för att kritisera K10D. På vilket sätt förstår du att kameror tillhör olika klasser när du använder alla Canon kameror du kan komma på för att kritisera K10D?

Sedan lägger du fram åsikter som du inte kan förklara, som detta eviga tjat från din sida om att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Jag frågar dig igen - vilken kamera från 2003 har den specifikation som K10D har idag? K10D lanserades hösten 2006, 36 månader bakåt i tiden blir hösten 2003. Om Pentax ligger 36 månader efter Canon, vad var det Canon hade 2003 som helt motsvarar K10D idag?

Du hävdar att Pentax har tagit sina modellbeteckningar från Canon om jämför K1D med 1D och K5D med 5D. Pentax lanserade SF-1 under andra hälften av 80-talet, Z-1 kom 1993. Pentax har även haft Z-5 och MZ-5 under 90-talet. Detta är Pentax beteckningar.

Sedan jämför du kameror som inte är lanserade än med kameror som redan finns och så hävdar du att de icke-lanserade kamerorna ligger efter. Varken du eller jag vet definitivt vilka specifikationer dessa kommande kameror från Pentax har, så varför jämför du dem med Canon?

Du hävdar även att Pentax har plagierat Apples reklamkampanj, utan att förklara på vilket sätt de har gjort det.

Sedan hävdar du att 400D är helt likvärdig med K10D, förutom vädetätning och skakreducering. Det räcker med att läsa kamerornas tekniska specifikationer för att upptäcka att det finns betydligt fler skillnader än så.

Hälsar
R

Ok, om du nu inte LASER vad jag skriver, sa ar det inte mitt fel.

Jag svarade pa din uppradning i borjan av den har traden, och prestandan var en ungefar kopia av Canon's forra generation. 36 manader gamla kameror. That's it. No more. Det var vad jag havdade hela tiden, och det ar vad jag har sagt, allt annat har du hittat pa. Och det ar verkligen inte nagot att vara stolt over.

Jag skulle inte heller vara stolt over att "mitt marke" "inspirerades" av 6 ar gamla reklamkampanjer, det ar 72 manader.

Du rabblar ju bara samma saker hela tiden, jag har redan svarat pa allt, att du saknar formaga att forsta det, eller ens ha vett att sluta nar klockan ar 2 pa morning i Sverige och du absolut inte har nagot nytt att saga.

Roland Mabo skrev:
På vilket sätt har de saker jag listat INTE med fotografering att göra?

Du kommer in i Pentax forum och hävdar ur dig felaktigheter om Pentax system samtidigt som du hyllar Canon och använder alla möjliga Canon modeller i syfte att visa att Canon är så mycket bättre än Pentax.

När jag svarar på dina faktafel och rättar dem med fakta, som exempelvis min lista om det som skiljer K10D och 400D från i utrustningsväg, ja då skriver du till mig "Sluta nu".

Du måste ju ha förväntat dig någon form av reaktion när du går till ett Pentax forum och dissar Pentax samtidigt som du skriver upp Canon.
Trodde du att du skulle få applåder eller vad är dit tsyfte?

Hälsar
R

Tva inmatningshjul??? Fotografering? Min bil har betydligt fler an sa om du vill jamfora antalet inmatningshjul..

Men da.. Jag namnde ju bara att jag tycker att det ar konstigt att Pentax's kommande modellnamn och prestanda matchade Canons 36 manader gamla kameror.

Ja du har sagt att Pentax kommande modeller ligger 36 månader efter Canon, trots att de inte är lanserade än. Jag tycker inte det är seriöst att göra en sådan jämförelse, det finns mycket som är okänt om den tekniska specifikationen och mycket kan fortfarande ändras.

Du har inte enbart hävdat att Canon ligger 36 månader efter på grund av kommande modeller, du har även i inlägg efter inlägg tjatat om att K10D innehåller gammal teknik som Pentax måste sälja till lågpris. Det här inget som jag hittar på, det känns inte seriöst av dig att påstå att jag hittar på saker som jag inte hittar på.

Sedan klagar du på modellnamnen och säger de är från Canon, trots att det är en gammal Pentax tradition att toppmodellen heter '1' och modellen därefter heter '3' eller '5'. Jag har ju redan visat det för dig flera gånger hur Pentax har använt dessa siffror sedan 80-talet och att detta på intet vis är relaterat till Canon och heller aldrig någonsin har varit relaterat till Canons modellbeteckningar. Det finns ingen koppling mellan Pentax och Canons modellbeteckningar, vilket jag har skrivit hela tiden.

Du försöker göra dig lustig över två inmatningshjul. På en K10D i utgångsläge sköter den ena ratten bländaren och den andra tiden, nog tycker jag det är fotograferingsrelaterat med bländare och tid. Kameran kan dessutom själv ställa om sig mellan tids- och bländarautomatikn är du är i P läget. Rör du tiden, så rör kameran bländaren och tvärtom. Detta är ej samma sak som programskifte för i programskifte så väljer du mellan vissa statiska bländar- och tidskombinationer. Här är ljusmätningen aktiv och ändrar slutarvärdet (om du rör bländaren) när ljuset ändras och tvärtom.

Sedan har du hävdat att 400D är fullt likvärdig med K10D förutom två saker, jag har visat dig att det finns mer som skiljer än detta. Den enda kommentar du hitills har gjort om detta är något lustigt om inmatningshjul. Är det verkligen seriöst? Eller försöker du nu säga att du inte alls har hävdat att 400D är likvärdig med K10D, för du skrev ju att det enda du har skrivit är att Pentax ligger 36 månader efter Canon. Ja, jag har sett inlägg från dig där du har hävdat betydligt fler saker än det... ska jag lista alla dem för dig?

Sedan klagar du på mig för att jag svarar dig kl 2 på morgonen när du själv skriver inlägg kl 2 på morgonen. I vilket fall som helst så anser jag att jag har rätt att svara dig oavsett tid på dygnet. Det är inget vi behöver debattera.

Hälsar
R

Fredrik, jag skrev i mitt första inlägg i tråden -
"De tekniska specifikationerna och modellnamnen är mina teorier och inget som är bekräftat (eller dementerat :) ) av Pentax."

Om du hade läst detta, så hade vi sluppit en väldigt lång och onödig "diskussion".

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar