ANNONS
Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Roland! Efter att läst recensioner och synpunkter så verkar kx vara helt grym. Känns lite som det är den bästa pentax kameran om man bara ser till bildkvalitet, bygkvalitetsmässigt verkar k10-k20 och k-7 vara lite bättre. Kanske skulle man byta k10an mot kx.

K-x är på många sätt en fantastisk kamera. Ändå har jag kvar min K10D och detta av flera skäl:
* K10D har en större sökare och den är dessutom av högre kvalitet.
* K10D har mer direktåtkomst till flera funktioner. Även om K-x har ett välfungerande menysystem så är vissa funktioner enklare att nå på K10D.
* K10D har äkta HyperProgram, medan K-x har enklare programskifte.

Största nackdelen med K-x är den gröna knappen som kan programmeras med många funktioner. På ett sätt är det bra att det finns en programerbar knapp, men jag hade gärna sett en extra programmerbar knapp förutom den gröna knappen.

Utgångsläget för gröna knappen är programskifte och återställning av ljusmätaren.
Om jag nu vill ha skärpedjupskontroll, vilket jag gärna vill ha, så förlorar jag programskife från gröna knappen - detta eftersom gröna knappen bara kan hålla en funktion åt gången.

K10D har ett separat läge för skärpedjupskontroll som inte är inkopplad på gröna knappen. Detta gör K10D mer flexibel i användningen.

K-x är en kul familjekamera och för att ta bilder snabbt och enkelt och gärna om man skjuter JPEG, men för mer "seriösa" bilder - bilder där jag vill spendera tid att göra en bra bild - då tar jag gärna min K10D. Just för de extra möjligheter som den erbjuder.

Kx ett alternativ till minisystemkamrorna

Det känns verkligen som att pentax kx blir succen som pentax förtjännar. Trenden i dslr världen går emot minisystemkameror med olympus och pansonic i spetsen. Panasonic har nyligen släppt två nya kameror i gserien där ett av försäljningsargumenten är litenhet. Panasonic g2 som en av de nya modellerna heter har måtten 124 mm x 84 mm x 74 mm. Personligen tycker jag att pentax är konkurrens kraftig när det gäller storleken, Pentax kx har måtten 122.5mm x 91.5mm x 67.5mm. Lägg sedan till något av pentax mindre gluggar så har man en ruskigt kompakt kamera som ger "bäst" bildkvalitet i klassen enligt flera recensenter. Viktmässigt skilljer det dock en del mellan minisystemkamrorna och kx. Panasonics G2 väger 371 g mendan pentax Kx väger 515 g. Visst finns det en skillnad i vikt men detta kan kanske uppvägas av pentax snudd på oändliga objektivutbud om man räknar äldre gluggar med manuell fokus.

Den optiska sökaren i K-x tycker jag är ett stort plus framför sökarna som dessa micro 4/3-kameror har.
Jag har inte sett priser på Panasonics nya DMC-G2 och G10, men troligen hamnar väl G10:an omkring K-x:en i pris och då har K-x:en fler funktioner. Micro 4/3 och Samsung NX-10 är intressanta hybrider mellan systemkamera och p&s kompaktkamera, men en K-x ger mer systemkamerakänsla samtidigt som den är lättare att använda än många dyrare och mer avancerade systemkameror.
Jag tycker K-x är en fantastisk kamera och väl värd sitt pris.

Autofokusbelysning

hej!
Relativ novis när det kommer till systemkameror men vi går i tankar om att köpa en.

Pentax k-x har fångat mitt intresse.

Användarområden är bilder och film inomhus och utomhus på familjen. Jag pysslar med bergsklättrar även och längtar efter att kunna ta bra bilder i de sammanhangen. (tips på andra obejektiv eller hur långt räcker det med objektivet som medföljer?)

En nackdel jag läst på lite olika ställen är dels att man inte ser fokuspunkterna i sökaren samt att det är irriterande med blixten vid AF i mörker. Vad är era kommentarer till det?

Valet står väl annars mellan Nikon D 3000 plus en liten kompktkamera med HD-filmning eller en Nikon D5000.

Givetvis tacksam för era svar!

mvh
Johan

För instegsmodeller till systemkameror är det vanligt med AF hjälpbelysning i blixten. All hjälpbelysning som använder vitt ljus är rätt märkbart i mörker, oavsett om det sitter i blixten eller i en separat lampa.
Använder man en extern blixt, vilket är det bästa då man får bättre prestanda den vägen (en extern blixt är mycket kraftfullare än en blixt inbyggd i kameran) så får man oftast en röd hjälpbelysning som kan upplevas som mindre störande. Som jämförelse kan nämnas att Pentax K-7 har en grön hjälpbelysning.

Fokuspunkterna ser och kontrollerar man på LCD skärmen på baksidan, precis som en på en kompakt digitalkamera. Det är inget som jag upplever som störande. Kritiska röster verkar mest komma från de som inte har provat kameran, utan bara läser tekniska specifikationer. I sökaren finns fokuskonfirmation.
Det finns flera inställningar för AF systemet. Auto 11 - kameran väljer automatiskt mellan 11 punkter, Auto 5 - kameran väljer automatiskt mellan de 5 centrala punkterna, Manuellt - användaren väljer manuellt mellan 11 punkter, Center - endast den mittersta AF punkten används.
Jag har min K-x satt till Auto 5 och tycker detta fungerar väldigt bra i de flesta situationer.

K-x har många bra och finurliga funktioner samt ger ett utmärkt bildresultat.
En kamera som det är lätt att få bra bilder med.

Objektiv finns det många av. Ett 18-55 räcker långt. Vill du ha mer tele så finns ju 50-200 och ännu hellre för det är bättre 55-300 från Pentax. Sigma har ett intressant 50-200.

Andra objektiv som kan vara av intresse är ju Sigma eller Pentax 17-70, det har längre räckvidd.
Men jag tycker du ska prova det medföljande objektivet först och sen se hur långt det räcker. Du får det med kameran nästan gratis så du förlorar inget på det och det är ett bra objektiv.

Tack för svaret!

Ett ev irritationsmoment som kan undvikas med rätt extern blixt alltså. Perfekt.

Hur bra funkar medföljande objektiv att ta bilder inomhus (vi har inte världens ljusaste hus) utan blixt? Vi har nu haft en ixus 55 länge och irriterar oss på alla dåliga bilder vi får på vår son framför allt...

mvh
Johan

Ja, de flesta externa blixtar har också möjligheten att enbart använda hjälpbelysningen, utan att blixten fyrar av. Så det går att använda blixten utan att använda blixten om du förstår. :)
Pentax har bra blixtar, men alternativ som Metz och Sigma erbjuder lägre priser. Där har Metz den högre kvaliteten tycker jag.

Medföljande objektivet är ett f/3.5-5.6, vilket innebär bländare f/3.5 på vidvinkel (18 läget) och f/5.6 på tele. Det är väl lite dåligt och helst ska man åtminstone ha f/2.8. Främst för att sökarbilden blir något mörk.
Talar vi bildresultatet så fungerar det utmärkt att ta bilder med en K-x och kitzoomen inomhus utan blixt, i vanligt dagsljus som kommer in från fönster. En K-x har utmärkt bildresultat upp till och med ISO 3200. Över detta börjar brus och färgvandringar bli för påtagliga.

När ljuset sjunker ner mot nivåer som kan kallas för mörka, så rekommenderar jag stativ om man vill köra utan blixt, därför att slutartiderna blir långa även med största bländaren och ISO 3200 (och då kan man lika gärna gå ner i ISO för ännu bättre resultat).

Men om du ofta tar bilder inomhus så kan alternativ som Tamron 17-50 f/2.8, Sigma 18-50 f/2.8-4.5 HSM OS, Sigma 18-50 f2.8, Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / 17-0 f/2.8-4 HSM OS vara intressanta att titta på.
Eller en fast brännvidd som Sigma 30 f/1.4. f/1.4 är är väldigt trevligt inomhus.

Hälsar
R

Jag har förrvisso inte kx utan den lite äldre k20D som har lite sämre AF och även mer brus på höga iso. Jag har tamrons 17-50 2.8 och pentax fa 50 1.4(sigma 30 1.4 skulle även funka bra) och med dessa gluggar har jag klarat alla ljusförhållanden. För några veckor sedan fotograferade jag ett disco med fa 50 1.4 som exempel. Kx i kombination med några av tidigare nämnda gluggarna och kanske en rejäl extern blixt som Metz 48 AF-1P skulle sitta som en smäck. Då kan man fota i de mesta ljussitutionerna.

Lycka till med kamerinköpet!

Postade detta i en tråd jag skapat när det gäller att välja mellan D5000 och k-x, men eftersom batterierna har diskuterats i den här tråden så postar jag här med.

hej!

Idag var min sambo på Fotokungen för att försöka göra sig en egen uppfattning om dessa kameror. Det visar sig då att deras föräljare klankar ned på pentaxen och batterierna. han menar på att kameran bara klara ca 70 exponeringar. Varpå min sambo undrar om mjukvaran som kan fixas. Det visste de inget om. Jag ringde dem i går för att höra mig för mer och då sa de bland annat att det var en bättre sensor i D5000 vilket jag förstått att det inte är, utan samma?

I princip samma sak, gällande batterierna och firmwaren, hände mig när jag var inne hos ScandinavianPhoto.

Det är märkligt tycker jag. Har inte Pentax informerat sina återförsäljare?

Tycker mig också via samtal och besök hos butiker få en uppfattning/känsla av att de hellre säljer nikkon än Pentax.... Kanske får de själva mer i plånboken eller så är det för att de allra flesta inte tittar på andra märken. Det kan ju också vara så att de har rätt i att D5000 är en bättre kamera. Men det är ju också en prisskillnad.

Hur svårt är det att rätta till firmwaren?

mvh
johan

Fokuspunkterna ser och kontrollerar man på LCD skärmen på baksidan, precis som en på en kompakt digitalkamera. Det är inget som jag upplever som störande. Kritiska röster verkar mest komma från de som inte har provat kameran, utan bara läser tekniska specifikationer. I sökaren finns fokuskonfirmation.
Det finns flera inställningar för AF systemet. Auto 11 - kameran väljer automatiskt mellan 11 punkter, Auto 5 - kameran väljer automatiskt mellan de 5 centrala punkterna, Manuellt - användaren väljer manuellt mellan 11 punkter, Center - endast den mittersta AF punkten används.
Jag har min K-x satt till Auto 5 och tycker detta fungerar väldigt bra i de flesta situationer.

hej!

jag kollade som sagt på en k-x idag. när jag tittade i sökaren så var de ändå som ett par parenteser och fyrkanter där. Är det det som du menar är fokuskonfirmering? Jag antar att de har att göra med vilken fokuspunktsinställning som gäller. Stämmer det att det är en hjälp för detta?

mvh
Johan

hej!

Idag var min sambo på Fotokungen för att försöka göra sig en egen uppfattning om dessa kameror. Det visar sig då att deras föräljare klankar ned på pentaxen och batterierna. han menar på att kameran bara klara ca 70 exponeringar. Varpå min sambo undrar om mjukvaran som kan fixas. Det visste de inget om. Jag ringde dem i går för att höra mig för mer och då sa de bland annat att det var en bättre sensor i D5000 vilket jag förstått att det inte är, utan samma?

I princip samma sak, gällande batterierna och firmwaren, hände mig när jag var inne hos ScandinavianPhoto.

Skrämmande...
Sen kanske D5000 är bättre av andra skäl (inte vet jag) men det där var ju ren desinformation.

Uppdatering är löjligt enkelt. Lägg filen på minneskortet och starta kameran.

De visar (passivt) var fokuspunkterna befinner sig i bilden. Men på många bättre kameror lyser klammrarna (ord?) upp lite extra när de hittat något att låsa på för att markera att "här hittade jag något", och det gör de inte i K-x- Vissa tycker det är störigt (jag till exempel) - men det är ju knappast ett stort problem.

Skrämmande dåliga säljare.
Eller bra säljare för Nikon.

K-x klarar lätt över 600 bilder med vanliga NiHMs och lätt över 1 000 bilder, ja faktiskt över 1 500, med Lithiums.

Det är märkligt tycker jag. Har inte Pentax informerat sina återförsäljare?

Det har de nog gjort, men är försäljarna intresserade av att lära sig allt om kameror?

Hur svårt är det att rätta till firmwaren?

Tanka ner den från Pentax hemsida. Dubbelklicka på den i datorn och lägg .bin-filen i rotbiblioteket på minneskortet. Stoppa i minneskortet i kameran, kör igång kameran och håll Menu-knappen nertryckt.
När kameran har gått igenom Phase 1/2 och Phase 2/2 så kommer den stanna med en blinkande lampa och är det klart. Tar knappt någon minut.

Med fokuskonfirmation menar jag att kameran lyser upp en grön hexagon i sökaren när fokus är nådd. Den kan även säga "beep" om man har detta påslaget (själv har jag det av för jag upplever det som störande :) ).
Strecken i sökaren visar täckområdet för autofokusen. På LCD-panelen bak visas inställningen för AF och även mer exakt var punkterna ligger. Det händer när du trycker OK-knappen. Då kan du växla mellan de olika AF lägena. Automatiskt val av punker 11 eller 5, centerpunkten endast eller manuellt val av alla punkter. Auto 5 tycker jag fungerar bäst.

Jag är inte förvånad att säljarna favoriserar nikon i detta fallet. Det känns som alla märken utom 2 glöms bort av många säljare, i alla fall de lite mindre. Var lite sugen på att känna på kx, gick till den lokala handlaren. Blev lite förvånad när de inte hade någon pentax alls, kx har ju trots allt den bästa bildkvaliten i instegsklassen enligt många av testarna.

Det johankv är ju ren och skär okunskap från handlarens håll. Nikon D5000 är säkert en bra kamera men för den sakens skulle behöver man i komma med fel informationen om andra märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar