Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-X

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är ju ändå Fotokungen troligen den 'bästa' Pentaxbutiken vi har. De har alltid en hel del i lager. Jag har köpt alla mina senaste hus där. Men visst är det så att de säkert säljer 10-20 Nikon mellan det de säljer Pentax, så de kan ju så klart Nikon bättre.

Går man ut för att köpa en kamera kommer man troligen hem med en Nikon eller Canon vart man än vänder sig. Har man kollat och vet att man skall ha en Pentax, då borde det finnas en chans att man kommer hem med en Pentax i alla fall :)

Hur cool vore det inte med en dedikerad Pentaxbutik, även om det bara är en skrubb på någon obskyr adress. Några som kan Pentax, och som har de där svår att få tag på prylarna på hyllan (blixtkabel, förstoringsokular, mattskivor...) Kanske kanske om Pentax fortsätter att växa....
 
Tack för svaret!

Ett ev irritationsmoment som kan undvikas med rätt extern blixt alltså. Perfekt.

Hur bra funkar medföljande objektiv att ta bilder inomhus (vi har inte världens ljusaste hus) utan blixt? Vi har nu haft en ixus 55 länge och irriterar oss på alla dåliga bilder vi får på vår son framför allt...

mvh
Johan

Jag upplever att det fungerar riktigt bra! Eftersom du kan skruva på ISO3200 och fortfarande få bra bilder, så kan du utan problem köra inomhusbilder med medföljande 18-55. Se till att ha bildstabiliseringen på också så är du garderad mot ev. oskärpa...
 
Är detta normalt? Upptäckte att det formligen snöar av vad jag gissar är heta pixlar på en bild tagen på 8 sek, ISO 800 i mörker. Det ser kanske inte så farligt ut på detta utsnitt ur originalbilden, men tyvärr visar sig prickarna ha en tendens att förstärkas av uppskärpningen i efterbehandlingen. Gjorde därför en pixelmappning i kameran, men när jag nu tar provbilder med objektivlocket på kvarstår fullt med mörkröda prickar utspridda över bildytan. Bifogar två bilder, den första ett utsnitt i 100 % ur den bild ur verkliga livet jag upptäckte prickarna på, 8 sek, ISO 800. Den andra bilden är efter pixelmappningen, 100 % utsnitt från en bild med objektivlocket på, 8 sek, ISO 800. Har ju förstått att heta pixlar är något man får leva med, men i denna omfattning? Hoppas nu att prickarna syns efter uppladdning av bilderna hit till forat:
 

Bilagor

  • Heta pixlar innan mappning.jpg
    Heta pixlar innan mappning.jpg
    37.9 KB · Visningar: 309
  • Heta pixlar.jpg
    Heta pixlar.jpg
    22.2 KB · Visningar: 314
Jag ser två svarta rutor, men inga röda pixlar i dem här.
Ett fåtal röda pixlar är acceptabelt, men om man har många så är det ett serviceärende. I värsta fall kan sensorn behöva bytas ut. Pixelmapping innebär att man släcker de pixlarna, alltså kopplar ur dem. Om det är väldigt många som man släcker så kan det försämra bildresultatet. Jag skulle rådgöra med Pentax om jag vore du.
 
Det ser inte så farligt ut för att vara 8s tycker jag iaf... Vill du ha superprestanda på så långa tider får du köpa något med aktivt kylda CCD-sensorer. Astro?
 
Tack för era snabba svar. Blev lite upptagen med att fotografera månen en stund nu, därav dröjsmålet med mitt svar :) Jo det är astrofotobilder jag försöker mig på. Fotade månens nedgång bakom några trädtoppar i natt, men tyvärr utbröt en smärre snöstorm då jag skärpte bilderna..

På den första bilden räknar jag till 20 prickar på originalet, på den andra 14. Utsnitten är 400x400 ur originalfilerna. Förekomsten är för mycket för att klona bort, annars vore det ju lätt löst. Har hört talas om ett program, PixelFixer, som löser problemet. Men det arbetar visst bara med RAW-filer. Jag tänkte försöka hålla mig till JPG bara för att jag gillar JPG och tycker det är tillräckligt bra. Men jag kanske åker på RAW i vissa sammanhang ändå. Tack för input, då behöver jag kanske inte oroa mig för kameran?
 
Här är e3tt utsnitt 300x300 pixlar i 100% ur den behandlade bild jag uppmärksammade prickarna på. ISO 800, 8 sek. På min originalfil räknar jag till ungefär 60 prickar. Prickarna förekommer över hela bildytan, men koncentreras som här på vissa områden:
 

Bilagor

  • Snöstorm.jpg
    Snöstorm.jpg
    32.7 KB · Visningar: 298
Intressant, det enda jag ser på min skärm är en blank svart ruta utan prickar.
Behöver man en speciell webbläsare för att se dem, eller en annan gamma-inställning?
Jag kör Safari och Mac. :)
 
Jag kör Firefox ock kan räkna ca 30 prickar på den senaste bilden jag lade in när jag räknar från webben. Kör på en bärbar billighetsdator.

Har nu löst problemet med prickarna. Var ju ett slags handhavandefel. Ger jag sjutton i att lägga skärpa över hela bildytan, utan bara där den behövs (dvs där det inte är mörkt) uppstår bara några få prickar som är lätt bortklonade. Nu efter pixelmappningen när de vita prickarna som jag förstår det blivit mörkröda existerar nog inte problemet alls längre.
 
jag ser många,
men var det inte något om man antingen körde med raw eller jpg så fick man inte med döda pixlar,
(tänker på det som hände k20d innan sin nya uppdatering)
 
Skärmkalibrering?

Kanske är dax att titta närmare på hur man ställt in skärmen?
I LinuxMint så kan man trycka på Windowsknappen och M så inverteras färgerna på skärmen. Då kunde jag se lite små fläckar på de nu vita fälten.

Startade om och fick först se samma helsvarta fält i både IE och Firefox, medans lite färgstänk av mörktrött syntes i Opera.
Tryckte näsan mot skärmen och hittade sedan i alla 3 programmen.

Helt klart dax att se över sin gamla skärm, man vill ju inte famla i mörker!

//Henric
 
Senast ändrad:
jag ser många,
men var det inte något om man antingen körde med raw eller jpg så fick man inte med döda pixlar,
(tänker på det som hände k20d innan sin nya uppdatering)

Jaa! Pentax egen programvara, Digital Camera Utility 4, har brusreducering som fixar heta pixlar (om det nu är det det är frågan om) även på JPG-bilder. Hur som helst, om jag kör spurious color signal noise reduction så försvinner prickarna ur JPG-erna.
 
Jag använder en K100D Super i dagens läge... kanske dags att byta upp sig?
Har alltid gillat Pentax för deras kvalite på kamerahusen och att dem inte är något företag som säljer ut sig.
Folk som köper Pentax vet om kvaliten och att det är bra kameror.

Något att tänka på med KX?? Vad för batterin är rekommenderade? Vet att många haft problem med uppladdningsbara batterier.
 
Batteriproblemet löste sig med en ny firmware från senhösten så uppgradera kameran när du fåttt den.
Jag kör olika varianter av Uniross och Hähnel utan problem. Vanliga NiHms laddar ur sig själva om de inte har använts på ett tag, s k hybridbatterier gör det inte. Sanyo Eneloop och Hähnel Synergy är två varianter av hybrider som många gillar.
 
TAv på K-x'en?

Hej!

Skulle fota min son igår och insåg att jag just då ville ställa in både bländare och slutartid men ha auto-ISO. Tänkte jag skulle fråga om det här. Går det att lösa på min K-X? Såg att bla k10d har den funktionen på programratten i form av TAv.

När jag ändå ställer frågor så skulle jag vilja höra lite mer om Hyper-program och Hyper-manual. Hur funkar det på k-x jämfört med ex k10d.

Mvh
Johan
 
När jag ändå ställer frågor så skulle jag vilja höra lite mer om Hyper-program och Hyper-manual. Hur funkar det på k-x jämfört med ex k10d.
K-x saknar hyper-program och hyper-manuellt läge, och även TAV.

De funkar bara som tänkt på kameror med dubbla inmatningshjul eftersom man då använder exponeringskompensationsknappen för att påverka ljusmätningen. På K-x använder man den knappen för att kunna kontrollera både slutartid eller bländare med det enda inmatningshjulet.
 
K-x har en "grön knapp" som kan ställas in för skifte av bländare och tid i läge 'P'rogram.
Det innebär att du bläddrar mellan förinställda kombinationer av bländare och tid.
"Gröna knappen" kan även användas i läge 'M'anuellt för att snabbt ställa in bländare och tid efter exponeringsautomatiken utan att lämna M-läget, som utgångsvärden du enkelt kan ändra.

HyperProgram på K10D, K20D och K-7 innebär att du snurrar bländaren och är i bländarförval, du snurrar tiden och du är i tidsförval, du snurrar inget och du är i programläget. Alltså ett tre-i-ett läge. Detta saknas på K-x för det blir för komplicerad när man bara har ett inmatningshjul... och K-x har ett för det är billigare så, det är en instegsmodell.

TAv är manuellt läge med automatisk ISO. Saknas på K-x som du har märkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.