Detta får du gärna utveckla. Jag kan bara hitta att man kan använda e-ratten i P-läget för antingen Pshift, Tv eller Av. De förinställda kombinationerna du också nämner. Är det några kombinationer som jag kan påverka?
P-Shift = programskifte = att man bläddrar mellan förinställda kombinationer av bländare och tid.
Och nej, du kan inte ändra dem.
K10D, K20D och K-7 har Hyperprogram - det innebär att när du är i Program-läget och vrider bländaren så ställer du bländaren medan kameran justerar tiden automatiskt. Detta sker kontinuerligt och "live", alltså det är inte programskifte, det är riktigt bländarförval. Eller samma fast tvärtom om du sätter tiden så kör kameran automatik på bländaren.
K-x saknar alltså denna funktion och har istället standard program-skifte, där man bläddrar mellan olika kombinationer av bländare och tid som är förinställda i kameran.
MEN, detta borde ju bara vara en begränsning i programmeringen av kameran anser jag. Likväl som det går att ha ISO-auto i Tv, Av och P-läget borde det gå i M-läge. Eller vad säger ni andra som kanske vet mer än jag? Finns det ingen Hacker eller kanske Pentax själva kan uppdatera programmet?
Auto ISO i läget Manuellt, det är det som Pentax kallar TAv och det finns på Pentax dyrare kameror men inte på K-x. Pentax har valt att avstå från den för att differentiera sina modeller tydligare. Om K-x har allt som K-7 har, varför köpa K-7?
Och ja, mycket av detta handlar om programmering.
Det är knappast troligt att Pentax kommer att ge TAv till K-x. De har medvetet valt bort funktionen.
Jag undrar också vad skillnaden är att vara i:
1. P-läget med e-ratten inställd på TV. Då ändras slutartiden när jag snurrar på e-ratten och det står TvHyper på skärmen.
2. Tv-läget, då ändras också slutartiden när jag snurrar på e-ratten.
Det verkar dock som att bländare och ISO förändras på samma sätt. Dvs inte så mycket skillnad. Någon som har tips på när det faktiskt är till fördel att vara i Tv resp P-läge?
Nu har du hoppat till K10D, K20D eller K-7. K-x har inte funktionen du beskriver.
Skillnaden mellan P och Av/Tv, det är att P återgår till programfunktion när du stänger av och sen slår på kameran, oavsett tidigare läge på P. (när du stänger av/slår på genom av/på ratten kring slutaravtrycket. När kameran stänger av sig själv i stand-by läge så kommer den ihåg tidigare inställning i P).
Av och Tv står kvar på Av respektive Tv oavsett om kameran är på eller av.
I övrigt är det samma läge som fungerar på sätt. Det är mer en fråga om vad man tycker är bekvämast som fotograf. P är ju tre exponeringslägen i ett. Program, bländarförval och tidsförval. Rör du bländaren så ställer kameran tiden, rör du tiden så ställer kameran bländaren, rör du inget är du i P och du kan alltid återgå till P genom "gröna knappen".
I läge Av eller Tv så är du i Av respektive Tv och den andra ratten saknar funktion (i utgångsläget).
Nu kan du programmera den andra ratten till exempelvis exponeringskompensation. Då har du Av respektive Tv på ena ratten och exponeringskompensation på den andra ratten. Väldigt bekvämt.
K10D, K20D och K-7 erbjuder många möjligheter till individuella inställningar för att du ska kunna anpasa kameran till det som du anser vara mest bekvämt.