Annons

Pentax K-7 och Metz 58AF-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Söderstedt

Aktiv medlem
Fridens Pentax-vänner.

Jag har ett litet problem med att synka till andra ridån när jag använder min nya K-7:a tillsammans med en Metz 58. I övrigt (vad jag har testat) fungerar blixten som den ska.

Kameran är inställd på TV samt att synka till andra ridån.
Blixten ställs in på REAR som den ska enligt manualen. Där står också att om kameran inte stödjer funktionen ingoreras den. Hmm.. misstänkt likt det som faktiskt händer.

När jag ställer in kamera och blixt identiskt på min gamla kamera (K10D) ploppar texten REAR upp på blixtdisplayen och allt fungerar som det ska.


Någon som har samma problem? Tips på kamerainställningar mottages tacksamt!
Kanske det rentav behövs en ny mjukvara till blixten?
 

Har redan meljat Focustrading.

Har också konstaterat att ingen ny mjukvara kommit från Metz. Har inte kontaktat dom ännu men det kanske man borde göra.

Ni som har andra blixtar och en K-7a: Har ni problem med att synka till andra ridån?
 
K-7 är en ny kamera och det är klart det kan vara så att tredjepartsblixtar kan behöva en uppgradering, det är olika från tillverkare till tillverkare.
När jag bytte från *ist DS till K10D så gav min Sigma-blixt upp, men ny mjukvara till blixten fixade problemet.
 
Fridens Pentax-vänner.

Jag har ett litet problem med att synka till andra ridån när jag använder min nya K-7:a tillsammans med en Metz 58. I övrigt (vad jag har testat) fungerar blixten som den ska.

Kameran är inställd på TV samt att synka till andra ridån.
Blixten ställs in på REAR som den ska enligt manualen. Där står också att om kameran inte stödjer funktionen ingoreras den. Hmm.. misstänkt likt det som faktiskt händer.

När jag ställer in kamera och blixt identiskt på min gamla kamera (K10D) ploppar texten REAR upp på blixtdisplayen och allt fungerar som det ska.


Någon som har samma problem? Tips på kamerainställningar mottages tacksamt!
Kanske det rentav behövs en ny mjukvara till blixten?

Beror väl på vilken tid du ställt in. Om du ställt in snabbare än 1/60 så blir det ju HS, och då funkar inte synk på andra ridån.
 
Beror väl på vilken tid du ställt in. Om du ställt in snabbare än 1/60 så blir det ju HS, och då funkar inte synk på andra ridån.

Nix. Funkar inte oavsett tid.
Bra tanke annars...!

Även Metz är kontaktade nu.
Kan nog vara som Roland skrev tidigare. Synd. Hade tänkt använda funktionen på Novemberkåsan i helgen men innan dess är det väl optimistiskt att förvänta sig en lösning om det behövs en ny mjukvara!
 
Jag tror vi har en lösning.

Jag fick svar från Metz idag:

Dear Mr. Söderstedt,

Many thanks for your e-mail inquiry of 09. Nov. 2009.

Meanwhile we checked the flash unit mecablitz 58 AF-1 digital for Pentax with the Pentax K-7 concerning the synchronisation at the 2. curtain (REAR-function). The REAR-function also can be used at this combination. But please note that this function is only possible at the P-TTL-flash mode at the moment. The automatic-flash mode and the manual flash mode can't be used at the flash unit in this case. But for this we will release a new firmware for the flash unit in the near future.

We hope we could be in assistance to you and remain with best regards

Roland Laemmermann
Technical support



Det går med andra ord att använda funktionen i P-TTL Flash Mode men inte i Automatic Flash Mode. En ny mjukvara verkar vara att vänta.

Ett mycket bra svar enligt mig. Å snabbt. Bravo Metz!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.