Det skulle vara intressant att kolla om våra kameror (eller blixtar) ger olika resultat vid samma situation. Jag har nämligen samma kombination och upplever inga problem. I alla fall inga som jag inte i efterhand kan förklara. Jag gjorde precis ett litet test (se bild) med blixten i taket, och var rätt säker på att det skulle vara problemfritt.
Resultat 1: Hejdlöst överexponerat. Otroligt. En bild till, samma resultat. Sedan hittade jag förklaringen: Sekundärblixten (den framåtriktade som sitter under huvudblixten) var på och lyste upp objektet som var mycket för nära för sådant. Suck. Sekundärblixten avstängd, ny bild. Resultat 2: Mycket bättre, men fortfarande för ljust. Exponeringskompensation -1, ny bild. Resultat 3: Bra exponerad. Sedan startade jag LR för att kolla lite mer (och eftersom jag har som vana att fota RAW). Av ren nyfikenhet lät jag LR automatiskt justera exponeringen för resultat 3, och fick genast en bild som var lika ljus som resultat 2. Med andra ord, här krävdes tydligen manuell justering, även om jag vid det motivet har svårt att se varför.
Med det vill jag inte säga att du gör fel, Lage, utan bara att jag inte lyckas hitta något fel på min duo, vilket är märkligt.