Annons

Pentax K-5: problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är min inlämnad för service. Av det jag kunde få fram av felet så är det frontfokus på nära avstånd, och bakfokus längre bort. Så om jag korrigerar det ena förvärras det andra, och så kan man ju inte ha det anser jag... Tyvärr kunde jag inte få någon ersättare i hand (hade ju varit förträffligt) så gamla k10-bettan får återuppstå så länge.

Bara hoppas att Pentax i Kungsör inte dröjer för länge. Hade varit fint med bra inomhusprestanda nu till julen.
 
Nu är min inlämnad för service. Av det jag kunde få fram av felet så är det frontfokus på nära avstånd, och bakfokus längre bort. Så om jag korrigerar det ena förvärras det andra, och så kan man ju inte ha det anser jag...

Ja, så var min också. Jag korrigerade för fokus på nära håll men då blev det helt fel på längre avstånd.

Är ett par trådar om det här på DP Review. Hoppas det löser sig. Har inte fått tillbaka min kamera än.


Erik
 
Ja, så var min också. Jag korrigerade för fokus på nära håll men då blev det helt fel på längre avstånd.

Erik

Det är trist att vi har problem, men samtidigt skönt att höra att det verkar vara något som fler upplever. Och att det förhoppningvis går att åtgärda.

Skriv gärna här när kameran är återuppstånden och om felet avhjälpts. Jag misstänker att jag kommer få vänta någon vecka eller två på besked, även om garantiärenden ska ha förtur.
 
Det är trist att vi har problem, men samtidigt skönt att höra att det verkar vara något som fler upplever. Och att det förhoppningvis går att åtgärda.

Skriv gärna här när kameran är återuppstånden och om felet avhjälpts. Jag misstänker att jag kommer få vänta någon vecka eller två på besked, även om garantiärenden ska ha förtur.

Jeg opplever det samme med min K-5. I dagslys er alt bra. I lys fra lysrør er det også bra, men slår jeg av lysrør og slår på halogenpærer så er det frontfokus med DA35, DA40 og DA70. Andre objektiver er bra. Så for min del ser det ut som om det kun er halogen- og glødepærer som gir problem.

Her, http://album.heime.org/Default.aspx?albummode=Folder&albumpath=/album/temporary/focus , er tre bilder tatt med DA35/2,8 Limited fra samme posisjon i belysning fra halogen og lysrør og et bilde fokusert med liveview.
 
Det är trist att vi har problem, men samtidigt skönt att höra att det verkar vara något som fler upplever. Och att det förhoppningvis går att åtgärda.

Skriv gärna här när kameran är återuppstånden och om felet avhjälpts. Jag misstänker att jag kommer få vänta någon vecka eller två på besked, även om garantiärenden ska ha förtur.

Senaste gångerna jag hade med Pentax service att göra gick det på en dag eller två. Det bygger ju förstås på att din butik skickat kameran omedelbart och att de hör av sig direkt när den kommer tillbaka. Sedan kan det naturligtvis vara så att de har mer att göra nu före jul samt direkt efter K-r och K-5 releasen. Men det verkar som om Pentax service rykt upp sig rejält och är riktigt snabba. Rapportera gärna hur lång tid det tog.
 
Med min K-x upplevde jag tydlig frontfokus och skickade in på service. Efter att kameran varit inne två gånger, och man båda gångerna konstaterat att den fokuserade riktigt, och därför inte gjort någon justering, upptäckte jag att det var i glödlampsljus kameran frontfokuserade. Kanske också i halogenljus, men det har jag inte provat. Hittade sedan trådar om detta på nätet gällande andra pentaxkameror. Själv tyckte jag att det ju kunde stått en liten notis om detta i manualen, så man slapp allt strul med att skicka in. Det är bara att leva med. Hur det är med andra märken vet jag inte, inte heller hur det är med K-5, men att den frontfokuserar i svagare ljus, kan ju bero på att detta då är glödljus.

Servicen var blixtsnabb båda gångerna.
 
Ljusets färgtemperatur påverkar autofokusen, det gäller alla märken. Anledningen är skillnaderna i brytning beroende på ljusets våglängd. Kamerorna försöker ibland kompensera för detta, med varierande framgång.
 
Med min K-x upplevde jag tydlig frontfokus och skickade in på service. Efter att kameran varit inne två gånger, och man båda gångerna konstaterat att den fokuserade riktigt, och därför inte gjort någon justering, upptäckte jag att det var i glödlampsljus kameran frontfokuserade. Kanske också i halogenljus, men det har jag inte provat. Hittade sedan trådar om detta på nätet gällande andra pentaxkameror. Själv tyckte jag att det ju kunde stått en liten notis om detta i manualen, så man slapp allt strul med att skicka in. Det är bara att leva med. Hur det är med andra märken vet jag inte, inte heller hur det är med K-5, men att den frontfokuserar i svagare ljus, kan ju bero på att detta då är glödljus.

Servicen var blixtsnabb båda gångerna.

Jag tog två exempelfoton utanför Fotokungens butik för att visa på skillnaderna mellan liveview och "vanlig" fokusering, där var den senare ur fokus och den förra knivskarp. Dock var ju detta med ljus från gatlyktor vilket jag antar är halogen.

Har å andra sidan även tagit foto inomhus under dagtid då den felfokuserat.

Fortfarande inte fått tillbaka kameran.

Hur är det med IR-autofokushjälp från en blixt, ordnar det problemen folk haft med glödlampsljus?


Erik
 
Med min K-x upplevde jag tydlig frontfokus och skickade in på service. Efter att kameran varit inne två gånger, och man båda gångerna konstaterat att den fokuserade riktigt, och därför inte gjort någon justering, upptäckte jag att det var i glödlampsljus kameran frontfokuserade. Kanske också i halogenljus, men det har jag inte provat. Hittade sedan trådar om detta på nätet gällande andra pentaxkameror. Själv tyckte jag att det ju kunde stått en liten notis om detta i manualen, så man slapp allt strul med att skicka in. Det är bara att leva med. Hur det är med andra märken vet jag inte, inte heller hur det är med K-5, men att den frontfokuserar i svagare ljus, kan ju bero på att detta då är glödljus.

Servicen var blixtsnabb båda gångerna.

Fokuspunkten ändras beroende på färgtemperatur. K7 och K5 har en speciell sensor i AF-systemet som kompenserar för detta. Jag misstänker att de flesta med K-x eller liknande fotar med zoom och alltså har tilllräckligt skärpedjup och att man endast på de dyrare kamerorna sätter in detta extra. Men det är en nyhet, K10 och K20 hade inte detta, och de fokuserade också fel i glödljus om man hade för litet skärpedjup.
 
Jag har provat min nya K5:a både ute och inne i glödlampsljus och skärpan sitter som ett smäck med AF.När jag kör flerpunkts auto i lampljus så väljer den "fel" ibland,men som Peter skrev,så har ju kameran fler ställen att lägga skärpan på och den vet ju inte var vi vill ha den.
Inomhus kör jag istället fokuspunkten i mitten.Då krånglar det inte för mig i alla fall.
Har även testat med DA 300:at inomhus och inget front eller bakfokus som jag kan se.
 
Sent svar men här är några exempel:
http://www.flickr.com/photos/erikstarck/sets/72157625444759297/

Ankbilderna är inomhus med en kitlins 18-55, bilderna på klistermärket är Sigma 30 vid F2.

Erik
Jag har exakt samma problem som du. Det skiljer väldigt mycket (6cm) när jag fotat av en linjal med mitt Tamron 17-50! Detta är mitt tredje exemplar av K-5:an, andra med samma fokusproblem.
Det är dock inte alls lika mycket med kitobjektiv, om ens något.
Men vad är det för vits att ha en systemkamera om den inte funkar med olika objektiv?
Jag har nästan tappat hoppet för att K-5 ska fungera med mitt Tamron. Kanske kan vara något fel på mitt Tamron, men det fungerade med en äldre Samsung GX-10.
Jag ska utreda det mera senare idag.
 
Jag har exakt samma problem som du. Det skiljer väldigt mycket (6cm) när jag fotat av en linjal med mitt Tamron 17-50! Detta är mitt tredje exemplar av K-5:an, andra med samma fokusproblem.
Det är dock inte alls lika mycket med kitobjektiv, om ens något.
Men vad är det för vits att ha en systemkamera om den inte funkar med olika objektiv?
Jag har nästan tappat hoppet för att K-5 ska fungera med mitt Tamron. Kanske kan vara något fel på mitt Tamron, men det fungerade med en äldre Samsung GX-10.
Jag ska utreda det mera senare idag.

Du får nästan garanterat frontfokus om du fotar en linjal, men han egentligen bli fel åt vilket håll som helst. Hur skall kameran veta, var på ett sluttande plan du vill fokusera? Fokuspunkterna är ganska stora.
 
Jag har exakt samma problem som du. Det skiljer väldigt mycket (6cm) när jag fotat av en linjal med mitt Tamron 17-50! Detta är mitt tredje exemplar av K-5:an, andra med samma fokusproblem.
Det är dock inte alls lika mycket med kitobjektiv, om ens något.
Men vad är det för vits att ha en systemkamera om den inte funkar med olika objektiv?
Jag har nästan tappat hoppet för att K-5 ska fungera med mitt Tamron. Kanske kan vara något fel på mitt Tamron, men det fungerade med en äldre Samsung GX-10.
Jag ska utreda det mera senare idag.

Låter väl som det skulle bli chipbyte på Tamronobjektivet.Jag har haft samma problem med mitt ex. av 17-50, kraftig frontfokus. Kostar ca 600kr om du inte har garanti (2år), det är Kameraservice Kungsör som har Tamron.
http://www.kameraservice.se/

Micke.
 
Tack för info. Förhoppningsvis är det så. Det konstiga är att det fungerade på GX-10an bara. Samt att den första kameran jag fick frontfokuserade även på kitlinsen.

Visst är det så att fokus ska ligga där fokuspunkten är samt bortåt (ifrån en själv), inte mot en själv?
 
Tack för info. Förhoppningsvis är det så. Det konstiga är att det fungerade på GX-10an bara. Samt att den första kameran jag fick frontfokuserade även på kitlinsen.

Visst är det så att fokus ska ligga där fokuspunkten är samt bortåt (ifrån en själv), inte mot en själv?

Mitt i om jag får välja.
När du testar använd dagsljus, ställ något bredvid linjalen som kameran kan fokusera på.

Micke.
 
Tack för info. Förhoppningsvis är det så. Det konstiga är att det fungerade på GX-10an bara. Samt att den första kameran jag fick frontfokuserade även på kitlinsen.

Visst är det så att fokus ska ligga där fokuspunkten är samt bortåt (ifrån en själv), inte mot en själv?

Fokus skall ligga i fokuspunkten. Detta innebär att du har skärpedjup både framför och bakom. Skärpedjupet är ju som bekant kortare på nära avstånd, därför är skärpedjupet mindre hitom fokuspunkten. Man brukar använda 1/3 hitom, 2/3 bortom.

Se bara till att när du fokuserar så finns det bara ett avstånd för kameran att fokusera på annars kan du ju inte veta om du har något fel eller inte. Meningslöst att göra tester om resultatet är slumpmässigt. Att fokusera på linjal är helt förkastligt och ger ingen information om eventuella fel.

Att använda LV AF som jämförselse är också mycket farligt, då den fokuserar på ett helt annat sätt och faktiskt kan förstå vad den ser och därför välja rätt fokuspunkt (t.ex. ett ansikte). Det LV kan användas till är att helt manuellt ställa skärpan där man vill ha den så man har en jämförelse för vilken skärpa som kan uppnås men objektivet. Se bara till att allt annat också är lika. Mycket rörelseoskärpa har genom åren trotts vara AF-problem. Ett bra sätt kan vara att använda blixt för dessa tester så att slutartiden inte blir en parameter.
 
Senast ändrad:
Tack för bra info.
Jag använde linjal fasttejpad på papper samt ett tjockt tuschstreck på papper och linjal där jag fokuserade.
Jag använde kökslampan för ljus och stativ samt manuella inställningar i kameran. Även trådlös fjärr för avtryck. Jag kan visa bilder senare, men nått är riktigt galet med min K-5:a tillsammans med MITT ex av Tamron 17-50.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.